نکات مهم درباره شارژ خودروهای برقی و روش‌های آن

با گسترش استفاده از خودروهای برقی در کشور، آگاهی از نحوه شارژ و نگهداری باتری‌های آنها اهمیت زیادی پیدا کرده است. این خبر به بررسی نکات مهم در شارژ خودروهای برقی می‌پردازد.

نکات مهم درباره شارژ خودروهای برقی و روش‌های آن
صفحه اقتصاد -

خودروهای برقی به عنوان آینده حمل و نقل شناخته می‌شوند و شارژ صحیح باتری آنها برای بهبود کارایی و افزایش عمر مفید بسیار مهم است. در اینجا به نکات ضروری در مورد شارژ این خودروها می‌پردازیم.

خودروهای برقی در حال فراگیر شدن هستند و در کشور ما نیز عرضه آنها کلید خورده است. این ماشین‌ها نیز مثل دیگر وسایل برقی دارای باتری، با انرژی الکتریسیته کار می‌کنند و باتری آنها باید شارژ شود. شارژ خودرو برقی با استفاده از چندین نوع شارژر انجام می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای استفاده بهینه و افزایش عمر مفید وسایل نقلیه الکتریکی، آگاهی از نحوه شارژ خودروهای برقی برای رانندگان و مالکان ضروری است.

آینده خودروهای برقی

حمل و نقل الکتریکی و محبوبیت خودروهای برقی طی دهه گذشته به‌سرعت رشد کرده و این روند همچنان رو به افزایش است. چه از لحاظ فروش خودروهای الکتریکی، چه تعداد خودروهای برقی در جاده‌ها، چه قوانین دولتی در مورد این خودروها یا حتی وعده‌های خودروسازان برای حرکت به سمت حمل و نقل الکتریکی، روشن است که آینده متعلق به خودروهای الکتریکی است و دوران خودروهای دارای موتور احتراقی (ICE) احتمالا تا چند سال دیگر به پایان می‌رسد.

در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۶ میلیون خودروی الکتریکی در جهان فروخته شده و گفته می‌شود این رقم باید به ۳۵۰ میلیون دستگاه ماشین برقی در سال ۲۰۳۰ برسد که حدود ۶۰ درصد سهم کل خودروهای تولیدی در سال ۲۰۳۰ خواهد بود.

مزایای خرید خودرو برقی

در مورد کل جامعه، خودروهای برقی می‌توانند به ما در کاهش انتشار کربن و ساختن آینده‌ای پایدارتر کمک کنند. اما به عنوان راننده، این خودروها مزایای بیشتری دارند، از جمله کاهش هزینه‌ها، عملکرد بهتر و عدم نیاز به بنزین.

یکی از مزایای اصلی خودروهای الکتریکی تجربه رانندگی عالی است؛ گشتاور آنی و سواری پایدار (به دلیل مرکز ثقل پایین). همچنین، شارژ خودرو برقی در محل پارک، به جای مراجعه به ایستگاه‌های سوخت‌گیری، به راحتی می‌تواند به یک عادت تبدیل شود.

علاوه بر راحتی بیشتر، هزینه‌های کمتری نیز به دنبال دارد. آیا می‌دانستید که شارژ ماشین برقی ارزان‌تر از پر کردن باک بنزین خودرو درون‌سوز است؟ همچنین، خودروهای برقی به علت داشتن قطعات متحرک کمتر و عدم نیاز به روغن‌های روانکار، هزینه نگهداری بسیار کمتری نسبت به خودروهای احتراقی دارند.

اما بسیاری از افراد که قصد خرید خودرو برقی را دارند یا به تازگی ماشین برقی خریده‌اند، سوالات بی‌پاسخی در مورد شارژ این خودروها دارند.

برای افرادی که در حال خرید اولین ماشین الکتریکی خود هستند یا به تازگی یک دستگاه خریداری کرده‌اند، رانندگی با خودروی الکتریکی و به‌ویژه شارژ آن، تجربه‌ای کاملا جدید است که در ادامه توضیحاتی در این موارد ارایه خواهد شد.

مقایسه خودروهای برقی با بنزینی

چه در حال خرید اولین خودروی برقی خود باشید یا به دنبال ارتقای آن، منطقی است که گزینه‌های خود را مقایسه کنید. یکی از تفاوت‌های اصلی بین داشتن ماشین برقی و یک خودروی سنتی با موتور احتراقی، نحوه پر کردن باک آن است. بسیاری از افراد تغییر از بنزین‌زنی به شارژ باتری با برق را سخت‌ترین مرحله انتقال می‌دانند؛ اگر وسط ناکجاآباد باتری تمام شد، چه می‌شود؟

در واقع، نگرانی از محدوده خودروهای الکتریکی بیشتر به روانشناسی مرتبط است تا به میزان برد خودروهای الکتریکی یا دسترسی به ایستگاه‌های شارژ. در حقیقت، توانایی شارژ باتری یکی از بهترین مزایای رانندگی با خودروی الکتریکی است.

بزرگترین تفاوت بین استفاده از خودروهای بنزینی و الکتریکی این است که هنگام رانندگی با خودروی الکتریکی، می‌توانید آن را در هر جایی که برق دارد، شارژ کنید. صدای بسیار کم موتور برقی و گشتاور لحظه‌ای نیز استفاده از خودروهای الکتریکی را برای شما متفاوت خواهد کرد.

شاید واضح به نظر برسد، اما با یک خودروی بنزینی تنها می‌توانید در پمپ بنزین‌ها باک را پر کنید. اما با خودروی الکتریکی، تقریبا در هر جایی می‌توانید خودرو را شارژ کنید: در خانه، محل کار، رستوران، حین خرید، در خیابان یا حتی در پمپ بنزین.

بنابراین، تصمیم به خرید خودروی الکتریکی و فکر کردن به نحوه شارژ آن به هم مرتبط هستند. با این حال، چون این فرآیند کمی متفاوت از چیزی است که به آن عادت کرده‌ایم، می‌تواند گیج‌کننده باشد، به‌ویژه به دلیل وجود اصطلاحات جدید متعدد.

مکان های شارژ خودرو برقی

همان‌طور که اشاره کردیم به‌طور کلی، هر مکانی که بتوانید خودرو را پارک کرده و به برق دسترسی داشته باشید، یک مکان بالقوه برای شارژ است. بنابراین، می‌توانید تصور کنید که مکان‌های شارژ خودروهای برقی به اندازه مدل‌های متنوع این نوع ماشین‌ها گوناگون هستند.

همزمان با حرکت جهان به سوی حمل و نقل برقی، نیاز به شبکه‌ای مناسب از زیرساخت‌های شارژ بیش از پیش احساس می‌شود. ازاین‌رو، دولت‌ها و شهرهای سراسر جهان در حال وضع قوانین و تشویق ساخت ایستگاه‌های شارژ هستند و کسب‌وکارهای بیشتری به این بازار جدید ورود می‌کنند.

تعداد ایستگاه‌های شارژ عمومی به‌طور پیوسته در حال افزایش است و این روند برای همگامی با رشد سریع خودروهای الکتریکی در سراسر جهان ادامه خواهد داشت.

در آینده، با افزایش ایستگاه‌های شارژ در خیابان‌ها، مکان‌هایی که می‌توانید خودرو خود را شارژ کنید به شدت گسترش خواهد یافت.

اما امروزه، به طور کلی پنج مکان محبوب برای شارژ خودرو وجود دارد. این پنج محل محبوب‌ترین مکان‌ها برای شارژ خودروهای برقی هستند:

شارژ خودروی برقی در خانه

با وجود ۶۴ درصد از رانندگان که به‌طور منظم ماشین برقی خود را در خانه شارژ می‌کنند، شارژ در خانه به عنوان محبوب‌ترین مکان شارژ ماشین برقی انتخاب شده است. این امر تعجب‌آور نیست، زیرا شارژ در خانه این امکان را به رانندگان خودروهای الکتریکی می‌دهد که هر روز صبح با خودروی کاملا شارژ از خواب بیدار شوند و تنها هزینه برقی را که مصرف کرده‌اند، بر اساس نرخ برق خانگی خود بپردازند.

شارژ خودروی الکتریکی در محل کار

۳۴ درصد از رانندگان فعلی خودروهای الکتریکی به‌طور منظم ماشین خود را در محل کار شارژ می‌کنند و بسیاری دیگر نیز اظهار داشته‌اند که دوست دارند چنین امکانی را داشته باشند؛ چه کسی این را نمی‌خواهد؟ رانندگی به محل کار، تمرکز روی کار در ساعات کاری و سپس بازگشت به خانه با خودرویی کاملا شارژشده قطعا راحت است.

به همین دلیل، تعداد بیشتری از محل‌های کار شروع به نصب ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی به‌عنوان بخشی از ابتکارات پایداری، استراتژی‌های مشارکت کارکنان و برای رضایت بازدیدکنندگان و شرکای خود کرده‌اند.

ایستگاه‌های شارژ عمومی

هر روز تعداد بیشتری ایستگاه شارژ عمومی یا فست شارژ در حال راه‌اندازی هستند، زیرا شهرها و دولت‌ها به‌طور گسترده‌ای در زیرساخت‌های شارژ سرمایه‌گذاری می‌کنند. امروزه ۳۱ درصد از رانندگان خودروهای برقی در جهان به‌طور منظم از این جایگاه‌ها استفاده می‌کنند و این ایستگاه‌ها نقش حیاتی در حمایت از برق‌رسانی برای ساکنان شهرهایی ایفا خواهند کرد که به ایستگاه شارژ خانگی دسترسی ندارند.

شارژ خودروهای برقی در پمپ بنزین ها

شارژ در خانه یا محل کار بسیار مناسب است، اما اگر در جاده باشید و به یک شارژ سریع نیاز داشته باشید، چه می‌کنید؟ بسیاری از فروشندگان سوخت و ایستگاه‌های خدماتی در کشورهای پیشرفته، شروع به ارائه شارژ سریع (که به عنوان شارژ سطح ۳ یا DC نیز شناخته می‌شود) کرده‌اند. ۲۹ درصد از رانندگان فعلی خودروهای برقی به‌طور منظم از این مکان‌ها برای شارژ استفاده می‌کنند.

در حالی که شارژ در محل کار یا خانه مناسب است، ممکن است شارژ کامل باتری ساعت‌ها طول بکشد و این بسته به قدرت ایستگاه شارژ است. در مواقعی که نیاز به شارژ سریع دارید، ایستگاه‌های شارژ سریع به شما امکان می‌دهند باتری را در چند دقیقه، نه ساعت، شارژ کنید و به سرعت به جاده برگردید.

مراکز خرید با شارژر خودرو برقی

۲۶ درصد از رانندگان ماشین‌های الکتریکی در دنیا به‌طور منظم در فروشگاه‌های کوچک خودرو برقی خود را شارژ می‌کنند، در حالی که ۲۲ درصد از آن‌ها مراکز خرید یا فروشگاه‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند، البته اگر این سرویس در دسترس باشد.

تصور کنید که سینما بروید، شام بخورید، با دوستی قهوه بنوشید، حتی خرید کنید و به خودرویی بازگردید که بیشتر از زمانی که آن را پارک کردید، شارژ دارد. تعداد بیشتری از مکان‌های خرده‌فروشی در جهان نیاز رو به رشد به این سرویس را کشف کرده و ایستگاه‌های شارژ را برای پاسخگویی به تقاضا و جذب مشتریان جدید نصب کرده‌اند.

انواع مختلف شارژر خودروی برقی

شارژ خودرو برقی به روش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود. رایج‌ترین روش برای طبقه‌بندی شارژ خودرو برقی، سطوح شارژ است. سه سطح شارژ خودروهای الکتریکی وجود دارد: سطح ۱، سطح ۲ و سطح ۳ و به‌طور کلی، هرچه سطح بالاتر باشد، توان خروجی بیشتر و سرعت شارژ خودروی شما بیشتر خواهد بود.

با این حال، در عمل، زمان شارژ تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد، مانند ظرفیت باتری خودرو، توان شارژ، خروجی توان ایستگاه شارژ. همچنین، دمای باتری، میزان شارژ باتری در شروع فرایند شارژ و اینکه آیا ایستگاه شارژ را با خودروی دیگری به اشتراک می‌گذارید یا نه، همگی می‌توانند بر سرعت شارژ تاثیر بگذارند.

حداکثر ظرفیت شارژ در هر سطح توسط ظرفیت شارژ خودرو یا توان خروجی ایستگاه شارژ تعیین می‌شود، هرکدام که کمتر باشد، تعیین‌کننده است.

شارژر سطح ۱

شارژ سطح ۱ به سادگی اتصال خودروی برقی به یک پریز برق استاندارد اشاره دارد. بسته به موقعیت جغرافیایی شما، یک پریز دیواری معمولی تنها حداکثر ۲.۳ کیلووات برق ارائه می‌دهد، بنابراین شارژ با استفاده از شارژر سطح ۱ کندترین روش برای شارژ خودروهای الکتریکی است که تنها ۶ تا ۸ کیلومتر برد با مقداری بیشتر را در هر ساعت اضافه می‌کند. از آنجایی که هیچ ارتباطی بین پریز برق و خودرو وجود ندارد، این روش نه‌تنها کند است، بلکه در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند خطرناک باشد. از این رو، ما توصیه نمی‌کنیم که به شارژ سطح ۱ برای شارژ خودرو متکی باشید، مگر در شرایط اضطراری.

شارژر سطح ۲

شارژر سطح ۲ یک ایستگاه شارژ اختصاصی و خانگی است که ممکن است به دیوار نصب شده، بر روی پایه قرار گرفته، یا روی زمین ایستاده باشد. ایستگاه‌های شارژ سطح ۲ برق متناوب (AC) را تامین می‌کنند و توان خروجی بین ۳.۴ کیلووات تا ۲۲ کیلووات دارند. این ایستگاه‌ها معمولا در پارکینگ‌های مسکونی، عمومی، محل کسب‌وکارها و مکان‌های تجاری یافت می‌شوند و اکثر شارژرهای عمومی خودروهای برقی را تشکیل می‌دهند.

حداکثر خروجی ۲۲ کیلووات، یک ساعت شارژ معادل ۱۲۰ کیلومتر به باتری خودرو برقی اضافه می‌کند. حتی توان‌های خروجی کمتر ۷.۴ کیلووات و ۱۱ کیلووات نیز خودروهای برقی شما را بسیار سریع‌تر از شارژ سطح ۱ شارژ می‌کنند و به ترتیب ۴۰ کیلومتر و ۶۰ کیلومتر در هر ساعت به شارژ باتری اضافه می‌کنند.

به همین دلیل، با توجه به گزینه‌های شارژ هوشمند، قابلیت اتصال و ویژگی‌های ایمنی که شارژرهای AC سطح ۲ ارائه می‌دهند، بسیاری از رانندگان خودروهای برقی برای خانه‌های خود یک شارژر AC تهیه می‌کنند یا این شارژر توسط خودروساز به آنها اهدا می‌شود‌.

ایستگاه شارژ سطح ۳ (شارژ سریع DC)

این سطح به‌عنوان شارژ DC یا فست شارژ شناخته می‌شود. شارژ سطح ۳ از جریان مستقیم DC برای شارژ باتری خودرو به‌طور مستقیم استفاده می‌کند، برخلاف جریان متناوب AC که در ایستگاه‌های شارژ سطح ۱ و ۲ استفاده می‌شود. این امکان را به شارژرهای سطح ۳ می‌دهد که از مبدل کندتر AC/DC داخل خودرو صرف‌نظر کنند و برق DC را مستقیما به باتری ارسال کنند.

در نتیجه، ایستگاه‌های شارژ سطح ۳ می‌توانند بسیار سریع‌تر برق بیشتری تامین کنند و برای مکان‌هایی با توقف کوتاه مانند پمپ بنزین‌ها و پایانه‌های ناوگان عمومی مناسب هستند. زمان‌های شارژ بسته به خودرو و توان خروجی متفاوت است، اما به‌طور کلی، شارژرهای سطح ۳ می‌توانند یک خودرو را در چند دقیقه شارژ کنند، در حالی که برای سطح ۲ ساعت‌ها و برای شارژرهای سطح ۱ روزها طول می‌کشد.

برق AC در مقابل DC

هر چه سطح شارژر بالاتر باشد، سرعت شارژ بیشتر است. تا اینجا همه چیز روشن است، اما ماجرای AC و DC چیست؟ چه زمانی AC است و چه زمانی DC و چرا DC بسیار سریع‌تر است؟

برق AC به معنای جریان متناوب است و همان‌طور که از نامش پیداست، به‌طور دوره‌ای جهت خود را تغییر می‌دهد. DC به معنای جریان مستقیم است و در یک خط مستقیم جریان دارد. بدون ورود به جزئیات فنی، AC می‌تواند با بهره‌وری بیشتری در مسافت‌های طولانی منتقل شود، به همین دلیل است که از پریزهای برق خانگی و اداری شما خارج می‌شود. با این حال، باتری‌ها فقط می‌توانند برق DC ذخیره کنند و تجهیزات الکترونیک نیز از DC برای کارکرد استفاده می‌کنند.
شاید متوجه نشده باشید، اما هر بار که گوشی خود را شارژ می‌کنید (یا هر دستگاه الکتریکی دیگری)، شارژر، برق AC را که از شبکه دریافت می‌کند به برق DC تبدیل می‌کند تا باتری دستگاه شما را شارژ کند.

چگونگی شارژ شدن خودروهای برقی

برای شارژ خودروهای برقی کافی است پلاگ یا دوشاخه شارژر را به درگاه شارژ متصل کنید. شارژ خودرو برقی در ایستگاه‌های شارژ به بنزین زدن در پمپ بنزین‌ها شباهت دارد.

همین اصل برای خودروهای برقی نیز صدق می‌کند. تفاوت بین شارژ AC و DC بستگی به این دارد که آیا فرایند تبدیل انجام می‌شود یا خیر. صرف‌نظر از نحوه شارژ، در نهایت برق ذخیره‌شده در باتری خودرو همیشه DC است.

با یک شارژر DC، برق توسط شارژر از AC به DC تبدیل می‌شود و جریان مستقیم به باتری انتقال می‌یابد. با یک شارژر AC، برق باید توسط مبدل داخلی خودرو به DC تبدیل شود، قبل از اینکه وارد باتری شود. این فرایند همیشه زمان بیشتری می‌برد، زیرا شارژر داخلی ظرفیت بسیار محدودی در مقایسه با مبدل‌های خارجی استفاده‌شده در ایستگاه‌های شارژ DC دارد.

زمان شارژ خودرو برقی

زمان متوسط شارژ خودرو برقی چقدر است و چه عواملی بر سرعت شارژ تاثیر می‌گذارد؟ پس از آشنایی با محل شارژ، سطوح مختلف شارژ و درک اولیه از تفاوت بین AC و DC، اکنون می‌توانید بهتر به این سوال پاسخ دهید: پس چقدر طول می‌کشد تا ماشین برقی جدیدم شارژ شود؟

مدت زمان دقیق شارژ یک خودرو برقی به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند اندازه باتری خودرو، ظرفیت شارژ، و همچنین تعدادی عوامل دیگر. اما برای اینکه یک برآورد کلی داشته باشید، در اینجا خلاصه‌ای از زمان‌های تقریبی شارژ یک خودرو برقی متوسط ارائه شده است.

  • سطح ۱ AC: حدود ۱۹ ساعت
  • سطح ۲ AC: بین ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه تا ۶ ساعت
  • سطح ۳ :DC بین ۱۷ دقیقه تا ۵۲ دقیقه

عوامل موثر بر سرعت شارژ ماشین برقی

عوامل و فاکتورهایی روی سرعت شارژ ماشین برقی تاثیر می‌گذارند.

باتری خودرو برقی

هرچه باتری ماشین برقی بزرگ‌تر باشد، مدت زمان شارژ طولانی‌تر خواهد بود. ظرفیت باتری یک خودرو برقی با کیلووات‌ساعت (kWh) اندازه‌گیری می‌شود، مشابه لیتر یا گالن اما برای برق. هر کیلووات‌ساعت برابر است با مقدار انرژی‌ای که برای کارکرد یک وسیله ۱۰۰۰ واتی به مدت یک ساعت نیاز است. اکثریت قریب به اتفاق باتری‌های خودروهای برقی شخصی امروزه بین ۲۵ تا ۱۰۰ کیلووات‌ساعت برق ذخیره می‌کنند و میانگین ظرفیت باتری خودروهای برقی ۶۹ کیلووات‌ساعت است.

ظرفیت شارژ خودرو

حداکثر انرژی و توانی که یک خودرو برقی می‌تواند دریافت کند، بسته به خودرو متفاوت است و حتی ممکن است بین مدل‌های مختلف خودرو نیز تغییر کند. توان شارژ با کیلووات (kWh) اندازه‌گیری می‌شود و برای هر دو شارژ AC و DC نشان داده می‌شود و هر کدام عامل بزرگی در تعیین مدت زمان شارژ هستند. برای مثال، اگر دو خودرو با باتری‌های مشابه در کنار هم در یک ایستگاه شارژ DC پرقدرت شارژ شوند، یکی فقط می‌تواند ۵۰ کیلووات برق DC بپذیرد و دیگری ۲۵۰ کیلووات، خودرو دوم بسیار سریع‌تر از اولی شارژ خواهد شد.

توان خروجی ایستگاه شارژ

توان خروجی مختلف ایستگاه شارژ نقش بزرگی در مدت زمان لازم برای شارژ خودروی برقی ایفا می‌کند. هر چه توان خروجی (کیلووات) ایستگاه شارژ بالاتر باشد، سرعت شارژ نیز بیشتر خواهد بود، به شرط آنکه خودروی شما بتواند این توان بالاتر را مدیریت کند.

میزان شارژ موجود

شاید واضح به نظر برسد، اما مقدار شارژ باقی‌مانده در خودروی شما در ابتدای شارژ نیز بر مدت زمان شارژ تأثیر می‌گذارد. درست مانند زمانی که در خودروی احتراقی بنزین می‌زنید، بسته به اینکه چقدر سوخت در باک دارید (نیمه پر یا تقریبا خالی)، مدت زمان لازم برای شارژ متفاوت خواهد بود.

منحنی شارژ DC

در شارژ AC، جریان برق از شارژر به خودروی برقی تقریبا ثابت است، به این معنا که از ۰ تا ۱۰۰ درصد با سرعت یکسانی شارژ می‌شود. اما در شارژ DC، باتری خودرو ابتدا جریان بسیار زیادی از برق را می‌پذیرد، سپس به سرعت به حداکثر می‌رسد و متناسب با پر شدن باتری، مقدار برقی که دریافت می‌کند کاهش می‌یابد. این الگو به دو دلیل ایجاد می‌شود.

در شارژ AC، تبدیل از AC به DC در داخل خودرو توسط مبدل داخلی انجام می‌شود. این مبدل ظرفیت توان محدودی دارد که به سرعت به حداکثر می‌رسد و می‌تواند در طول کل مدت شارژ پایدار بماند. از طرف دیگر، شارژ DC خروجی توان بسیار بیشتری را فراهم می‌کند، بنابراین باید این خروجی را در طول شارژ تنظیم کند تا از آسیب به باتری جلوگیری شود. به دلیل ساختار شیمیایی باتری‌های برقی، آن‌ها در حالت‌های پایین شارژ توان بسیار بالاتری را می‌پذیرند و این توان به تدریج با نزدیک شدن به پر شدن باتری کاهش می‌یابد.

در نتیجه، با یک شارژر DC یا سطح ۳، مرحله اولیه شارژ (تا ۸۰ درصد) بسیار سریع‌تر از ۲۰ درصد پایانی است که شاید به همان اندازه زمان ببرد.

شرایط آب و هوایی

یکی دیگر از عواملی که زمان شارژ را تعیین می‌کند، شرایط آب و هوایی است. باتری‌ها در شرایط هوایی معتدل (حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد) کارایی بهتری دارند و در هوای سرد یا بسیار گرم، زمان شارژ خودرو طولانی‌تر خواهد بود.

هزینه شارژ خودروی برقی

همانند زمان لازم برای شارژ یک خودرو برقی، هزینه شارژ نیز به چندین عامل بستگی دارد، از جمله اینکه کجا شارژ می‌کنید و نوع خودرویی که دارید. بسته به میزان ظرفیت باتری، در حال حاضر هزینه شارژ خودرو برقی توسط شارژر سریع در ایران حدود ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان است که البته احتمال دارد دستخوش تغییر شود.

میزان پیمایش خودروی برقی

سوال دیگری که بسیاری از خریداران احتمالی خودروهای برقی قبل از خرید ماشین می‌پرسند، این است: «با خودروی جدیدم تا چه حد می‌توانم رانندگی کنم؟» یا بهتر بگوییم، سوال واقعی این است: «آیا در سفرهای طولانی باتری تمام خواهد شد؟ این نگرانی قابل درک است؛ چرا که شارژ باتری یکی از تفاوت‌های اصلی رانندگی با یک خودروی بنزینی است و سوالی است که ذهن بسیاری را درگیر می‌کند.

در اوایل دوران خودروهای برقی، بسیاری از خریداران با اضطراب برد مواجه بودند. و نه بی‌دلیل: ده سال پیش، پرفروش‌ترین خودروی برقی، نیسان لیف، تنها ۱۷۵ کیلومتر برد داشت. امروزه، برد متوسط خودروهای برقی بیش از دو برابر آن، یعنی ۳۴۸ کیلومتر است و بسیاری از خودروهای برقی بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر دارند که برای سفرهای روزانه شهری حتی طولانی هم کافی است.

این افزایش برد، همراه با توسعه سریع زیرساخت‌های شارژ، باعث شده است که «اضطراب برده به تدریج بی‌مورد شود.

اما درباره مسافرت‌های طولانی چه؟ حتی خودروهای برقی با بیشترین برد نیز ممکن است در سفرهای طولانی نیاز به توقف برای شارژ داشته باشند. در اینجا ایستگاه‌های شارژ سریع DC وارد عمل می‌شوند که با توان بالای خود، می‌توانند در زمانی که شما غذا می‌خورید، استراحت می‌کنید یا به سرویس بهداشتی می‌روید، باتری خودروی شما را به سرعت شارژ کنند. و با اینکه به محل زندگی شما بستگی دارد، زیرساخت‌های شارژ سریع به سرعت در حال رشد است و در ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا و چین به‌طور گسترده قابل دسترسی هستند. در ایران نیز این ایستگاه‌ها ‌در حال گسترش هستند.

شارژ خودروی برقی در هر روز

اکثر رانندگان خودروهای برقی حتی نیازی به شارژ روزانه خودروی خود ندارند. آیا می‌دانستید که میانگین مسافت رانندگی یک آمریکایی در روز حدود ۶۲ کیلومتر است و در اروپا مسافت تردد روزانه تقریبا نصف این مقدار است؟

در نهایت، اکثر رفت و آمدهای روزانه ما حتی به نزدیک شدن به حداکثر برد یک خودروی برقی هم نمی‌رسند و نیازی به شارژ روزانه ندارند.

عمر باتری خودرو برقی

باتری خودروی برقی به مراتب گران‌ترین بخش این نوع خودرو است، بنابراین طبیعی است که بخواهید بدانید باتری خودروی جدید شما چقدر دوام خواهد داشت.

مانند همه باتری‌های لیتیوم-یونی، باتری‌های خودروهای برقی به مرور زمان کمی از ظرفیت خود را از دست خواهند داد. با این حال، برخلاف باتری‌های تلفن یا لپ‌تاپ شما، باتری‌های خودروهای برقی برای استفاده سنگین طراحی شده‌اند و سال‌ها تحت استفاده عادی دوام می‌آورند.
به جای اینکه به طور کامل از کار بیفتند (که بعید است)، باتری‌ها به تدریج ظرفیت خود را از دست می‌دهند، با میانگین کاهش ظرفیت سالانه حدود ۲.۳ درصد برای تمام خودروهای برقی. این بدان معناست که اگر امروز خودرویی با برد ۲۴۰ کیلومتر خریداری کنید، بعد از پنج سال، باتری حدود ۲۷ کیلومتر از برد قابل دسترس خود را از دست می‌دهد. اکثر تولیدکنندگان خودروهای برقی نیز بین ۸ تا ۱۰ سال یا تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر گارانتی برای باتری ارائه می‌دهند.

بر اساس برآوردهای فعلی، باتری‌های خودروهای برقی طول عمر پیش‌بینی‌شده‌ای در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال یا حدود ۳۲۰ هزار کیلومتر دارند. این مدت زمان بیشتر از عمر متوسط فعلی یک خودرو، حدود ۱۲ سال است، بنابراین باتری‌های خودروهای برقی در بیشتر موارد عمر بیشتری از خود خودرو خواهند داشت.

همچنین چند عادت ساده وجود دارد که می‌توانید برای به حداکثر رساندن عمر باتری خودروی برقی خود اتخاذ کنید، مانند شارژ کردن فقط تا ۸۰ درصد برای رانندگی روزانه و جلوگیری از نزدیک شدن بیش از حد باتری به حالت تخلیه.

انواع کابل ها و دوشاخه های شارژ خودروهای برقی

بسیاری از بخش‌های بالا به سوالاتی که ممکن است قبل از خرید خودروی برقی خود داشته‌اید، پاسخ داده‌اند. با این حال، می‌توانیم حدس بزنیم که احتمالا حتی به کابل‌ها و دوشاخه‌های شارژ فکر هم نکرده‌اید. دنیای کابل‌ها و دوشاخه‌های شارژ خودروهای برقی به همان اندازه که متنوع است، پیچیده نیز هست.

با ورود همزمان خودروهای برقی به مناطق مختلف، هر کدام از شرکت‌ها، کابل‌ها و دوشاخه‌های خود را توسعه دادند و هنوز هم استاندارد جهانی برای شارژ وجود ندارد. به عنوان نتیجه، دقیقا مانند اینکه تلفن‌های همراه آیفون اپل یک پورت شارژ و سامسونگ نوع دیگری را دارد، بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای برقی و کشورها از فناوری‌های مختلفی برای شارژ استفاده می‌کنند.

به طور کلی، دو روش اصلی برای تمایز شارژ خودروهای برقی وجود دارد: کابلی که خودرو را به ایستگاه شارژ یا پریز برق متصل می‌کند و نوع دوشاخه‌ای که برای اتصال خودرو به ایستگاه شارژ استفاده می‌شود.

کابل های شارژ خودروهای برقی

کابل‌های شارژ ماشین برقی در چهار حالت ارائه می‌شوند. در حالی که هر کدام معمولا با نوع خاصی از شارژ استفاده می‌شوند، این حالات لزوما همیشه با «سطح» شارژ مطابقت ندارند.

حالت ۱

کابل‌های شارژ حالت ۱ برای اتصال وسایل نقلیه الکتریکی سبک مانند دوچرخه‌های برقی و اسکوترها به پریز برق استاندارد استفاده می‌شوند و نمی‌توانند برای شارژ خودروهای برقی به کار روند. نبود ارتباط بین خودرو و نقطه شارژ و همچنین ظرفیت توان محدود، آن‌ها را برای شارژ خودروهای برقی ناامن می‌سازد.

حالت ۲

هنگام خرید خودروی برقی، معمولا یک کابل شارژ حالت ۲ ارائه می‌شود. این نوع کابل به شما امکان می‌دهد خودروی الکتریکی خود را به پریز برق خانگی استاندارد وصل کرده و آن را با توان حداکثر حدود ۲.۳ کیلووات شارژ کنید. کابل‌های شارژ حالت ۲ دارای یک دستگاه کنترل و حفاظت در داخل کابل (IC-CPD) هستند که فرایند شارژ را مدیریت کرده و این کابل را بسیار ایمن‌تر از حالت ۱ می‌سازد.

حالت ۳

کابل شارژ حالت ۳ خودروی شما را به ایستگاه شارژ اختصاصی خودروهای برقی متصل می‌کند و به عنوان رایج‌ترین حالت شارژ AC شناخته می‌شود. کابل‌های حالت ۳ می‌توانند به ایستگاه شارژ متصل بوده یا قابل جابجایی باشند. در واقع، بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای برقی یک کابل حالت ۳ همراه با خودروی جدید خود ارائه می‌دهند تا امکان شارژ عمومی را فراهم کنند.

حالت ۴

کابل‌های شارژ حالت ۴ برای شارژ سریع استفاده می‌شوند. این کابل‌ها برای انتقال توان بالاتر از شارژ سطح ۳ DC طراحی شده‌اند، باید به ایستگاه شارژ متصل شوند و اغلب حتی دارای سیستم خنک‌کننده مایع هستند تا حرارت ناشی از شارژ را کنترل کنند.

انواع دوشاخه های شارژ خودروهای برقی

انواع دوشاخه های شارژ خودروهای برقیانواع دوشاخه های شارژ خودروهای برقی

دوشاخه یا پلاگ شارژ، اتصالی است که شما آن را در سوکت شارژ یک خودروی برقی قرار می‌دهید. این دوشاخه‌ها بسته به توان خروجی، برند خودرو و کشوری که خودرو در آن ساخته شده است، می‌توانند متفاوت باشند.

دوشاخه‌های شارژ خودروهای برقی براساس منطقه و اینکه آیا برای شارژ AC یا شارژ سریع DC استفاده می‌شوند، تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا عمدتا از اتصالات نوع ۲ برای شارژ AC استفاده می‌کند، در حالی که ایالات متحده از اتصالات CCS1 برای شارژ سریع DC بهره می‌برد.

نتیجه گیری

هنگام خرید خودروی برقی، آشنایی با انواع کابل‌ها، شارژرها و ظرفیت باتری می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه شارژ و برد پیمایشی خودرو داشته باشید. با اینکه هنوز استاندارد جهانی یکسانی برای شارژ خودرو برقی وجود ندارد، این صنعت به سمت هماهنگی بیشتر پیش می‌رود و استانداردهایی مانند CCS در حال تبدیل شدن به رایج‌ترین انتخاب برای شارژ سریع و معمولی هستند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه