مشخصات فنی بایک بیجینگ X۷؛ رقیب جدید شاسیبلندهای چینی در ایران
بایک بیجینگ X۷ با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز و ویژگیهای فنی جذاب، برای رقابت در بازار شاسیبلندها پا به میدان گذاشته است. آیا این خودرو میتواند در ایران جایگاهی پیدا کند؟
شرکت بایک با معرفی بیجینگ X۷، به دنبال تثبیت حضور خود در بازار خودروهای شاسیبلند است. این خودرو چه امکانات و ویژگیهای فنیای دارد که آن را از سایر رقبا متمایز میکند؟
شرکت خودروسازی بایک (BAIC) یکی از آن برندهای خودروساز مشهور و معتبر بازار چین است که در ایران سرنوشت خوبی نداشت. عرضه ناقص و ضعیف برخی از نسخههای این خوروساز در کشور موجب شد تا این نام آنگونه که شایسته بود در میان رقبای چینی بازار ایران خودنمایی نکند. با این حال، شرکت بایک حضور چشمگیری در بازار کشور چین و بازار کشور روسیه دارد.
کراساوور سایز متوسط X۷ که از زیربرند بیجینگ (پکن) شرکت خودروسازی بایک به تولید میرسد. این خودرو پس از تحریمهای گسترده بین المللی علیه روسیه، حالا به جانشین محصولات هیوندای در خط تولید شرکت آوتوتور روسیه بدل شده است. بایک بیجینگ X۷ در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ با نام تیارا پرایم توسط مکث موتور رونمایی شد، اما حالا قرار است مدل وارداتی آن از سوی دیار خودرو با نام اصلی تحویل مشتریان شود.
مزایا و معایب
+ طراحی به روز خارجی و داخلی
+ امکانات رفاهی مناسب
– ناشناس ماندن برند بایک در بازار ایران
مشخصات فنی
بیجینگ X۷ در سال ۲۰۲۰ به بازار جهان معرفی شد. در سال ۲۰۲۳، شرکت بیجینگ برای این مدل یک فیس لیفت پویاتر ارائه داد که نسخه در نظر گرفتهشده برای ایران را شامل میشود و از سوی شرکت مکث موتور (زیرمجموعه گروه خودروسازی ماموت) تحت نام تیارا پرایم روانه بازار خواهد شد. هر چند نام این ماشین در فهرست محصولات دیار خودرو، بایک بیجینگ X۷ است.
نکته بسیار مهم در کراس اوور بایک X۷، ابعاد خارجی و داخلی آن است که موجب قرارگیری این خودرو در سگمنت کراساوورهای سایز متوسط میشود. بیجینگ X۷ با داشتن این ابعاد خارجی در گروه خودروهای مشابهی چون هیوندای سانتافه، فونیکس تیگو ۸ پرو و فونیکس تیگو ۷ پرو قرار میگیرد. این دست خودروها با داشتن فضای داخلی کابین بزرگتر از کلاس کراساوورهای سایز کوچک، برای استفاده مشتریان ایرانی در فضای درون شهری و ترددهای بین شهری بسیار مناسبتر و راحتتر است.
اما همانطور که از بیشتر خودروهای چینی این کلاس انتظار می رود، پیشرانه بهکاررفته نیز با رقبای همرده آن تقریبا یکسان است. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تزریق مستقیم توربو با سیستم انتقال نیرو متحرک جلو و گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته، یک ستاپ کاملا معمولی و مناسی برای استفادههای روزمره است که در آن هیچ خبری از رانندگی هیجانانگیز و اسپرت نیست. خروجی توان و گشتاور این خودرو نیز چیزی مشابه به فونیکس تیگو ۷ در بازار کشور است. ازاینرو میتوان انتظار تجربه سواری مشابهی را از آن داشت.
مشخصات کلی
نوع موتور خودرو | موتور خطی بنزینی تزریق مستقیم (GDI) |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۱۶ |
تنفس موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۱۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۵ نیوتن.متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچ (7-DCT) |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
شتاب | ۷.۸ ثانیه |
سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
فرمان | برقی |
بدنه | کراس اوور سایز متوسط |
نوع رینگ | آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۷۴۵ میلیمتر |
عرض | ۱۸۹۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۷۱۵ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۸۰۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۶۵۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۴۱۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۶۰ لیتر |
قطر رینگ | ۱۹ اینچ |
طراحی ظاهری
نسخه فیس لیفت از بایک بیجینگ X۷ دیار خودرو یا همان تیارا پرایم مکث موتور در بازار ایران، در نمای جلو از جلوپنجره مشبک ادغامشده با سپر بهره میگیرد که دارای ابعاد قابل توجه و بزرگتر از نسخه پیشین است. شکاف دو گوشه سپر باریکتر شده و همچنین گرافیک طراحی چراغهای جلو با اندکی تغییر، ارتباطی افقی به یکدیگر را حفظ کردهاند.
خطوط جانبی اصلی بدنه در محل اتصال ستون A و C درها به سادگی به چشم میآید. بهخصوص خط برجسته گلگیرهای عقب که طراحی کلی نمای جانبی اتاق را با ظاهری عضلانی دگرگون کرده و اسکلت اصلی جلوه بصری نمای بغل را کامل میکند. دستگیره درها نیز از نوع مخفی شونده است که اخیرا به یک المان رایج در خودروهای چینی تولیدشده پس از سالهای ۲۰۲۲ بدل شده است.
بخش انتهایی خودرو مخصوصا در قسمت طراحی پیوسته و باریک سیستم روشنایی عقب، در نگاه اول بیشباهت به لاماری ایما نیست، اما ساختار کلی و گرافیک اصلی چراغهای عقب کاملا متمایز است و با وجود طراحی پیوسته، مخصوصا در تاریکی شب از طراحی کاملا انحصاری بهره میگیرد که در نسخه فیس لیفت فعلی، همانند چراغهای جلو دارای گرافیک تغییر یافته است.
نمای خارجی کلی بایک X۷ در نسخه فیس لیفت تا حد بسیار زیادی میانهروی نسخه پیش از فیس لیفت را کنار گذاشته و تلاش دارد تا هماهنگی بیشتری با طراحی روز متمایز و فضایی خودروهای چینی امروزی بازار جهان داشته باشد.
طراحی داخلی
آنچه طراحی خودروهای چینی را به چشم مشتریان ایرانی دلنواز کرد، بهبود قابل توجه در طراحی داخلی و رعایت المانهای استاندارد بینالمللی بود. بایک X۷ نیز از این مهم مستثنی نشده و همانند سبک طراحی خارجی خود، فضای کابین را نیز دلنواز و معقول طراحی کرده است که رعایت اصول بصری در آن حرف اول را میزند.
طراحی کابین در نسخه فیس لیفت با سادگی بیشتری همراه شده است. داشبرد طراحی قرینه دارد و ضمن استفاده از تریم تزئیناتی نقرهای مات در اشتراک با کنسول میانی، از تریم دو رنگ منطبق با رودریها و روکش صندلیها بهرهمند است تا انسجام و پیوستگی میان اجزای کابین را حفظ کند.
دو نمایشگر بزرگ مولتی مدیا و کلاستر از نوع دیجیتال رنگی هستند که در ارتباط افقی با یکدیگر از المان طراحی روز در خودروهای چینی نوین بازار به حساب میآید که برای چشمان مشتریان ایرانی بسیار آشنا است. غربیلک فرمان سه شاخه خودرو دارای طراحی اندکی عجیب و غریب است. به این دلیل که گویی اتصال شاخه پایینی فرمان با وجود داشتن طراحی معاصر و رایج، بهصورت سر و ته اجرا شده و به چشم بیننده کمی خارج از عرف جلوه میکند.
کنسول میانی با دربرگرفتن مجموعه شیفتر دنده و چند کلید کنترلی، بسیار ساده، مختصر و مفید جلوه میکند که اتصال آن به نمایشگر لمسی سیستم تهویه مطبوع به زیبایی به مرحله اجرا در آمده است.
آپشن ها و امکانات
بیجینگ X۷ دیار خودرو در بخش امکانات رفاهی و ایمنی با قابلتهای جالب توجهی چون دو نمایشگر دیجیتال رنگی برای کلاستر و مولتی مدیا، ورود و استارت بدون کلید، سیستم پارک اتوماتیک، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه، سانروف پانورامیک، در برقی صندوق عقب، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن، سردکن و ماساژور به همراه تنظیم برقی دارای حافظه از نوع ۶ جهت برای راننده و ۴ جهت برای شاگرد، سنسور نور و باران، شارژر بیسیم، سیستم کمک حرکت در سربالایی، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری اتوماتیک، کنترل حرکت بین خطوط و رادار هشدار نقاط کور روانه بازار میشود.
مجموعه این ویژگیها، بایک بیجینگ X۷ دیار خودرو را در جایگاه رقابتی با خودروهای هم رده خود در بازار ایران قرار میدهد.
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | – |
کنترل کشش | دارد |
کنترل پایداری | دارد |
اتو پارک | دارد |
سنسور جلو | دارد |
سنسور عقب | دارد |
رادار نقطه کور | دارد |
رادار تغییر لاین | – |
رادار تصادف جلو | دارد |
رادار تصادف عقب | – |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اضطراری | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد |
پدال شیفتر | ندارد |
اتولایت | دارد |
چراغ روز | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد |
گرم کن فرمان | ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد |
ناوبری | دارد |
نمایشگر هدآپ | ندارد |
دوربین عقب | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد |
کیسه هوا | دارد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | دارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد |
سردکن صندلی جلو | دارد |
ماساژور صندلی جلو | دارد |
آینه بغل برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد |
پانوراما | دارد |
سانروف | دارد |
قیمت بایک بیجینگ X۷ در بازار
بایک بیجینگ X۷ دیار خودرو در نمایشگاه خودرو ۱۴۰۲ تهران با نام تیارا پرایم توسط مکث موتور رونمایی شد، اما قیمت نهایی اعلام شده آن کمی بالاتر از دو میلیارد تومان است. این رقم اگرچه بسیار قابل توجه و خارج از دسترس عموم جامعه کشور است، اما در حد و مرز مشابه به اکثر خودروهای چینی نوین بازار کشور قرار دارد و این روزها دیگر عجیب به نظر نمیرسد.
ورود بیجینگ X۷ احتمالا به عنوان جانشین رسمی مدل تیارا، تنوع کراساوورهای سایز متوسط بازار کشور را افزایش داده و بازار را برای برندهای قدیمی و باسابقه کشور کمی رقابتیتر میکند. مشکل بایک X۷ گمنام ماندن برند مادر (بیجینگ) در بازار ایران و عرضه نهچندان قدرتمند از سوی شرکت دیار خودرو در کشور است.
نکته جالب درباره ورود و فروش بایک بیجینگ X۷ یا تیارا پرایم به بازار ایران این است که دیار خودرو و مکث موتور هر دو زیرمجموعه ماموت محسوب میشوند و حالا باید دید که عرضه این خودرو بهصورت وارداتی ادامه پیدا میکند یا نسخه مونتاژی آن در آینده با نام تیارا پرایم از سوی مکث موتور به بازار ایران خواهد رسید.
نظر شما