ری‌را یا ام‌وی‌ام X۵۵ پرو؟ انتخاب جذاب‌تر کدام است؟

در دنیای کراس‌اورهای جمع‌وجور، ری‌را محصول جدید ایران‌خودرو به‌تازگی وارد رقابت با ام‌وی‌ام X۵۵ پرو شده است. در این مقاله تفاوت‌ها و ویژگی‌های این دو خودروی جذاب را با هم مقایسه می‌کنیم.

ری‌را یا ام‌وی‌ام X۵۵ پرو؟ انتخاب جذاب‌تر کدام است؟
صفحه اقتصاد -

ایران خودرو با معرفی ری‌را وارد رقابت کراس‌اورهای کامپکت شده است و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو یکی از رقیبان اصلی آن در این بازار است. با ما همراه باشید تا ببینیم این دو خودرو در چه ویژگی‌هایی با هم تفاوت دارند.

بازار کراس‌اورهای جمع‌وجور آن‌قدر برای مشتریان و تولیدکنندگان جذاب است که ایران خودرو نیز بالاخره با یک محصول ملی به این کلاس خودرویی وارد شد. ری را اولین کراس اوور ملی ایران خودرو محسوب می‌شود که با نشان ایرانی به بازار می‌آید و به‌طور مستقیم باید با محصولات مونتاژی چینی ازجمله ام وی ام X55 پرو به رقابت بپردازد. مقایسه ری را با ام وی ام X۵۵ پرو، نکات مثبت و منفی این دو کراس اوور کامپکت را برای خریداران احتمالی آنها نشان می‌دهد.

مشخصات فنی

ماشین ری را ایران خودرو با موتور EFP توربوشارژ یا همان نسخه اصلاح‌شده و ارتقایافته EF۷ توربو به بازار عرضه می‌شود. این پیشرانه ۱۶۴۵ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند قدرتی نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار به‌علاوه ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سنتی به چرخ‌های جلو انتقال دهد.

اما موتور ام وی ام ایکس ۵۵ پرو از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که قدرتی نزدیک به ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده شبیه‌سازی‌شده نیز وظیفه انتقال قدرت را به چرخ‌های جلو در ام وی ام X۵۵ پرو بر عهده دارد.

با توجه به نزدیکی وزن و توان پیشرانه در مقایسه ام وی ام X۵۵ پرو با ری را، شتاب آنها نیز خیلی با یکدیگر اختلاف فاحش نشان نمی‌دهد، به‌نحوی که شتاب صفر تا صد ریرا ایران خودرو معادل ۱۰.۴ ثانیه و شتاب صفر تا صد ام وی ام ایکس ۵۵ پرو ۱۰ ثانیه برآورد می‌شود. در این میان، وجود گیربکس اتوماتیک سنتی در ایکو ری را می‌تواند تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تر به‌همراه استهلاک کمتر در طول زمان را برای مالک این خودرو به همراه داشته باشد. چراکه گیربکس‌های CVT معمولا لذت رانندگی کمتری دارند و عملکرد آن‌ها نیز مورد قبول برخی از کاربران قرار نمی‌گیرد.

از لحاظ مصرف سوخت نیز وضعیت هر دو خودرو به هم نزدیک است؛ البته ریرا ایران خودرو با وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم و مصرف سوخت ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نسبت به ام وی ام ایکس۵۵ پرو با وزن ۱۴۳۹ کیلوگرم و مصرف سوخت ۷.۱ لیتر، کمی پرمصرف‌تر به‌حساب می‌آید.

سیستم تعلیق هر دو خودرو نیز از نوع مشابه مستقل مک‌فرسون در جلو و یکپارچه محور پیچشی برای بخش عقب است. این نوع سیستم تعلیق، به‌ویژه تعلیق یکپارچه محور پیچشی، باعث می‌شود که تکان‌های عرضی، خصوصا در سرعت‌های بالا افزایش پیدا کند و هندلینگ خودرو به‌اندازه نیاز مطلوب نباشد. البته در سرعت‌های معمولی عملکرد سواری و پایداری این دو کراس‌ اوور مناسب است، اما در سرعت‌های بالا باید از انجام مانوردهی‌های یک‌باره و ناگهانی خودداری کرد.

با توجه به اینکه ری را توسط ایران خودرو تولید می‌شود، قطعات فنی موتور و گیربکس آن به‌راحتی و با قیمت قابل‌قبول‌تر در دسترس مشتری قرار گیرد. البته پیشرانه و گیربکس ام وی ام X55 پرو نیز با بسیاری دیگر از محصولات چری در ایران مشترک است که این مورد نیز روی تامین قطعات و لوازم فنی تاثیر مثبت می‌گذارد. بنابراین مالکان هر دو خودرو در تامین لوازم یدکی خیلی دردسر نخواهند کشید، اما قطعات محصولات چینی کمی گران‌تر و کمیاب‌تر از خودروهای داخلی عرضه می‌شود.

مشخصات کلی

 

ام وی ام X55 پرو

ری را

نوع موتور خودرو

موتور خطی بنزینی

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

توربوشارژ TGDI

قدرت

۱۵۶ اسب بخار

۱۶۰ اسب بخار

گشتاور

۲۳۰ نیوتن.متر

۲۴۰ نیوتن.متر

گیربکس

۹ سرعته CVT

۶ سرعته اتومات AT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰ ثانیه

۱۰.۴ ثانیه

سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

۱۹۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

یورو ۶

فرمان

برقی

برقی

بدنه

کراس اوور کامپکت

کراس اوور کامپکت

نوع رینگ

آلومینیومی

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

 

ام وی ام X55 پرو

ری را ایران خودرو

طول

۴۳۵۸ میلیمتر

۴۳۳۴ میلیمتر

عرض

۱۸۶۰ میلیمتر

۱۸۰۸ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۷۰ میلیمتر

۱۶۳۸ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۳۰ میلیمتر

۲۶۰۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۴۰۵ کیلوگرم

۱۴۲۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۳۴۰ لیتر

۴۱۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۱ لیتر

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

مقایسه ری را با ام وی ام X55 پرو نشان می‌دهد که این دو خودرو تا حدودی از فرایندهای مدرن و المان‌های نوین در طراحی بیرونی خود استفاده کرده‌اند. نمای جانبی آنها تا حد زیادی به یکدیگر شبیه است، البته جزئیاتی که روی ایکو ری را وجود دارد، باعث شده تا حدودی نسبت به ام وی ام ایکس ۵۵ متفاوت جلوه کند. اما نمای روبروی ریرا برای بازار ایران کاملا جدید محسوب می‌شود و البته تا حد زیادی به نسل جدید سانتافه شباهت دارد و نمی‌شود الگوبرداری از روی این ماشین کره‌ای را کتمان کرد.

نمای پشت ریرا الگوی کلاسیک‌تری به خود گرفته است و می‌تواند با سلیقه‌های بیشتری همخوانی پیدا کند. اما نکته‌ای که در این بین به چشم می‌آید، عدم هماهنگی نمای جلو و عقب در ماشین ری را است که باعث می‌شود نمره طراحی بیرونی خودرو کاهش پیدا کند. اما در سمت دیگر ام وی ام X55 پرو ظاهر هماهنگ‌تر و المان‌های قابل‌قبول‌تری در نمای بیرونی خود ارائه می‌دهد که همین همخوانی بیشتر، شمایل آن را برای ما دلنشین‌تر کرده است.

در مجموع باید گفت هر دو خودرو شمایل قابل‌قبول و مناسبی ارائه می‌دهند که در این میان اگر نیازمند طراحی‌های جدید و متفاوت هستید، ریرا می‌تواند گزینه بهتری به‌حساب آید. در غیر این صورت، طراحی بیرونی ام وی ام X55 Pro هماهنگی و همخوانی بالاتری دارد و از لحاظ کارشناسی امتیاز بهتری کسب می‌کند.

طراحی داخلی

 

طراحی داخلی ری را زیبا و مدرن از آب درآمده است. طرحی که برای داشبورد این خودرو در نظر گرفته شده، متناسب جلوه می‌کند و ضمن دوری از عناصر پیچیده شرقی، نوعی اصالت و جذابیت دل‌نشین را به کاربران ارائه می‌دهد. در این بین شاید بعضی افراد با طرح غربیلک فرمان دوشاخه خودرو ارتباط برقرار نکنند، اما جذابیت دسته‌دنده و زیبایی نمایشگرهای یکپارچه در بالای داشبورد می‌تواند تا حدودی این نکته منفی را پوشش دهد و آن را از نظرها دور نگه دارد.

استفاده از متریال نرم، روکش پارچه‌ای و پلاستیک باکیفیت در داشبورد و رودری‌های ریرا باعث ارتقای کیفیت کابین این خودرو ایرانی شده است.

اما کابین ام وی ام X55 پرو، اگرچه به اندازه ری را مدرن به نظر نمی‌رسد، کماکان طراحی دلچسب، نوین و دلنشینی پیش روی چشمان شما می‌گذارد. دسته‌دنده اصطلاحا خلبانی، نمایشگرهای دیجیتال، به‌کارگیری روکش‌های چرمی و مواد نرم همگی باعث می‌شود تا کابین این خودرو نیز زیبا و تا حدودی باکیفیت احساس شود. در نتیجه، به‌طور کلی می‌توان گفت که در مقایسه ری را با ام وی ام X55 پرو، هر دو خودرو از لحاظ طراحی داخلی امتیاز مناسبی به دست می‌آورند، ولی به نظر می‌رسد که ریرا طراحی کمی مدرن‌تر دارد و می‌تواند در این بخش از مقایسه ری را با ام وی ام X55 پرو پیشتاز باشد.

میزان فضای کابین این دو خودرو نیز برای حضور ۵ سرنشین بزرگ‌سال قابل‌قبول است، اما اگر نگاهی به فاصله محوری آن‌ها بیندازیم، متوجه می‌شویم که ام وی ام ایکس ۵۵ پرو حدود ۱۲ سانتی‌متر فضای طولی بیشتری ارائه می‌دهد و همین نکته باعث می‌شود تا فضای پشت سرنشینان ردیف عقب خودرو کمی بزرگ‌تر باشد.

حجم صندوق عقب ری را معادل ۴۱۰ لیتر است که برای جا دادن چهار چمدان بزرگ کفایت می‌کند، اما گنجایش صندوق عقب ام وی ام X55 پرو نزدیک به ۷۰ لیتر کوچک‌تر است و در نتیجه از این جهت، کاربردپذیری کمتری برای خانواده‌ها خواهد داشت.

آپشن‌ها و امکانات

خودرو ریرا امکانات مناسبی دارد که ازجمله می‌توان به شارژر بی‌سیم تلفن همراه، تهویه اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ و سیستم تشخیص نقاط کور و… اشاره کرد. در این بین، ام وی ام ایکس ۵۵ پرو فاقد تهویه اتوماتیک و تشخیص نقطه کور است.

چهار کیسه هوا (جلو و جانبی)، کنترل کشش و کنترل پایداری، سامانه شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سراشیبی، اتوهلد و ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ و عقب، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر ۱۲ اینچی لمسی مالتی‌مدیا، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، ترمزهای دیسکی، حسگر پایش فشار باد لاستیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی، گرم‌کن صندلی‌های ردیف جلو، چراغ روشنایی روز، نورپردازی کابین، اتولایت، سنسور باران، شارژر بی‌سیم، رادار نقطه کور، سانروف، تهویه اتوماتیک، سنسور پا و… مهم‌ترین تجهیزات ریرا ایران‌خودرو هستند.

تجهیزات و امکانات ام وی ام X55 پرو نیز به شرح زیر است:

کروز کنترل، شش کیسه هوا، کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، استارت دکمه‌ای، روشن کردن خودرو با ریموت، سانروف برقی، نورپردازی کابین، دوربین ۳۶۰ و عقب، روکش داخلی چرم مصنوعی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تهویه غیراتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده، اپل کارپلی و اندروید اتو، سنسور باد تایرها، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور پارک عقب، سامانه کنترل سرعت در سراشیبی، نمایشگر کلاستر دیجیتال و… .

  ام وی ام X۵۵ پرو ری را
کروز کنترل دارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
اتو پارک ندارد ندارد
سنسور جلو ندارد دارد
سنسور عقب دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد دارد
رادار تغییر لاین ندارد ندارد
رادار تصادف جلو ندارد ندارد
رادار تصادف عقب ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
ترمز اضطراری ندارد ندارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
پدال شیفتر ندارد دارد
اتولایت دارد دارد
چراغ روز دارد دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد دارد
گرمکن فرمان ندارد ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد دارد
ناوبری دارد دارد
نمایشگر هدآپ ندارد ندارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
کیسه هوا دارد دارد
ورود بدون کلید دارد دارد
استارت بدون کلید دارد دارد
تهویه اتوماتیک ندارد دارد
صندلی برقی راننده دارد دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد دارد
گرمکن صندلی جلو ندارد دارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد ندارد
آینه بغل برقی دارد دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد دارد
پانوراما ندارد ندارد
سانروف دارد دارد

خرید ری را یا ام وی ام X۵۵ پرو

در پایان مقایسه ری را با ام وی ام X۵۵ پرو، به نظر می‌رسد که محصول ایران خودرو رقیب مناسبی برای محصولات چینی محسوب می‌شود. اگر به دنبال یک کراس‌اوور کامپکت با طراحی کمی متفاوت، نمای داخلی مدرن‌تر، صندوق بزرگ‌تر و امکانات متنوع‌تر هستید، ری را گزینه مناسبی خواهد بود. ولی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو دارای کابین جادارتر و شتاب بهتر به‌همراه طراحی بدنه هماهنگ‌تر است که می‌تواند در نوع خود انتخاب قابل‌قبولی محسوب شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد