معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان خبر داد:

تحولات توسعه‌ای با تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌های پایدار

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان، در حاشیه سمپوزیوم فولاد ۴۰۳ کیش، از طرح‌های گسترده توسعه‌ای این شرکت در بخش‌های زیرساختی، انرژی و تولید خبر داد. این طرح‌ها که با سرمایه‌گذاری عظیمی همراه است، بر تأمین منابع پایدار آب و برق، بازیافت و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تولید کنسانتره و گندله تمرکز دارند.

تحولات توسعه‌ای با تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌های پایدار
صفحه اقتصاد -

به گزارش صفحه اقتصاد، فولاد سنگان با تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر برق بادی و همچنین پروژه‌های بازگردانی آب، گام‌های بلندی در جهت حفظ محیط‌زیست و افزایش پایداری تولید برداشته است. علی اکبری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صفحه اقتصاد، گفت: طرح‌های توسعه‌ای فولاد سنگان از سال ۱۴۰۰  پس از به ظرفیت رسیدن کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی آغاز شده‌اند و شامل سه بخش کلیدی؛  طرح‌های زیرساختی، طرح‌های انرژی و طرح‌های افزایش ظرفیت تولید هستند.

وی توضیح داد: طرح‌های زیرساختی نقش اساسی در حفظ و بهبود شرایط تولید فعلی دارند. علاوه بر این، طرح‌های توسعه‌ای در حوزه انرژی برای تأمین آب، برق و ذخیره‌سازی گاز نیز با هدف افزایش پایداری تولید و تأمین نیازهای آینده شرکت تعریف شده‌اند. دو طرح مهم افزایش ظرفیت تولید نیز شامل توسعه کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی هستند.

افزایش ظرفیت تولید گندله و کنسانتره

 اکبری در توضیح طرح‌های افزایش ظرفیت تولید گندله و کنسانتره، گفت: یکی از مهم‌ترین طرح‌ها، افزایش ظرفیت زیرسقف تولید دو و نیم میلیون تن گندله است. همچنین کارخانه جدید کنسانتره با استفاده از تکنولوژی‌های جدید بادنبال کردن دو هدف افزایش تولید از ۵ میلیون تن به ۷ و نیم میلیون تن و همچنین استفاده از ترکیب کانی‌های هماتیت موجود در منطقه در تولید کنسانتره راه‌اندازی شده است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری این دو طرح بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو و ۴۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و عملیات اجرایی آنها از ابتدای امسال آغاز شده است. وی ابراز امیدواری کرد که این طرح‌ها تا ۲۴ ماه آینده به اتمام برسند و به بهره‌برداری کامل برسند.

تحول در بخش انرژی: از برق بادی تا ذخیره‌سازی گاز

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در بخش انرژی، گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه تأمین برق وجود دارد، یکی از پروژه‌های کلیدی ما تولید برق از نیروگاه‌های بادی است. این پروژه شامل یک طرح ۲۰۰ مگاواتی در منطقه سنگان است که در ۴ فاز ۵۰ مگاواتی اجرا می‌شود. فاز اول این طرح با انجام مراحل بادسنجی و مهندسی اولیه آغاز شده و تخصیص زمین و جواز تأسیس نیز صادر شده است. امیدواریم که تا ابتدای سال آینده توربین‌ها نصب شوند و تولید برق بادی آغاز شود.

وی در خصوص تأمین آب نیز به چهار پروژه مهم اشاره کرد و افزود: بخشی از آنها با رویکرد زیست‌محیطی انجام می‌شوند. یکی از این پروژه‌ها، تصفیه پساب شهر تایباد است که انتظار می‌رود تا تابستان سال آینده به پایان برسد. علاوه بر این، دو خط انتقال آب به طول یکی ۲۹ کیلومتر و دیگری ۵۳ کیلومتر نیز در حال احداث هستند که برای این پروژه مجموعا حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است وامیدواریم تا شهریور سال آینده به بهره‌برداری برسد.

بازگردانی آب و حفظ محیط‌زیست در طرح‌های فولاد سنگان

اکبری تاکید کرد: یکی از چالش‌های اساسی منطقه خراسان کمبود آب است و فولاد سنگان تلاش دارد با بازگردانی آب، تولید را پایدارتر کند. به گفته وی، کارخانه کنسانتره فولاد سنگان اولین واحد در شرق ایران است که سیستم بازگردانی آب باطله را به کار گرفته است. این سیستم قادر است تا ۸۰ درصد آب مصرفی کارخانه را بازیابی کرده و به چرخه تولید بازگرداند.

وی اضافه کرد: همچنین برای کاهش آسیب‌های محیطی ناشی از باطله‌های خشک، یک سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۰ میلیون یورو انجام شده است. این سرمایه‌گذاری شامل استفاده از سیستم اسپریدر است که باطله‌های خشک را انباشت کرده و از پراکندگی آنها توسط باد جلوگیری می‌کند.

eb3c9688-fcf0-4e2a-9446-a87fcfcafa15

استفاده از LNG برای مقابله با قطعی گاز در فصول سرد

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان با اشاره به مشکلات قطعی گاز در زمستان‌ها توضیح داد: این شرکت با همکاری شرکت فنی مهندسی مبارکه از تکنولوژی LNG برای ذخیره و متراکم کردن گاز استفاده می‌کند. این تکنولوژی به فولاد سنگان امکان می‌دهد تا در زمان‌های کمبود گاز، از گاز ذخیره شده استفاده کند و از توقف تولید جلوگیری شود.

وی افزود: ما معمولاً سالانه ۶۰ تا ۷۰ روز با مشکل قطعی گاز مواجه هستیم و این مسئله باعث کاهش تولید می‌شود. با این تکنولوژی امیدواریم این مشکل تا حدی حل شود.

توسعه زیرساخت‌های پایدار و انسانی

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان همچنین در خصوص توسعه زیرساخت‌های فولاد سنگان،اظهار داشت: علاوه بر پروژه‌های مربوط به تولید و انرژی، این شرکت در حال توسعه ساختمان‌های جانبی، سیستم‌های آتش‌نشانی و شبکه‌های برقی نیز است. هدف از این اقدامات، بهبود شرایط ایمنی و پایداری تولید در کارخانه است.

وی بیان کرد: در حال حاضر مطالعاتی برای استفاده از انرژی خورشیدی برای روشنایی عمومی سایت انجام شده است، اگرچه هنوز کار اجرایی در این زمینه صورت نگرفته است و بیشتر در مرحله مطالعاتی هستیم. علاوه بر این، پروژه‌های دیگری نیز در حوزه منابع انسانی تعریف شده است که ما به عنوان مجری آن‌ها عمل می‌کنیم. به عنوان مثال، مجموعه‌ای آمفی‌تئاتر و یک مجموعه ورزشی برای کارکنان طراحی شده است.

تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین برق پایدار

اکبری در پایان با اشاره به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر باد و خورشید گفت: طبق مصوبات جدید، اگر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم، شبکه برق موظف است که در هیچ شرایطی برق ما را قطع نکند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا به سمت استفاده از انرژی بادی حرکت کنیم تا تولید برق پایدارتر و بدون قطعی داشته باشیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد