در اولین کنگره ملی بانوان تحول‌آفرین پیشران توسعه پایدار چه گذشت؟

اولین کنگره ملی بانوان تحول‌آفرین پیشران توسعه پایدار با محوریت مسئولیت اجتماعی بانوان در توسعه پایدار کشور، شنبه ۲۱ مهرماه با حضور جمعی از بانوان فعال اجتماعی در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

در اولین کنگره ملی بانوان تحول‌آفرین پیشران توسعه پایدار چه گذشت؟
صفحه اقتصاد -

 اولین کنگره ملی بانوان تحول‌آفرین پیشران توسعه پایدار با محوریت مسئولیت اجتماعی بانوان در توسعه پایدار کشور، شنبه ۲۱ مهرماه با حضور محمد معتمدی‌زاده؛ نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، فاطمه محمدبیگی؛ نماینده مردم قزوین، آبیک و الوند در مجلس شورای اسلامی، مریم جلالی؛ معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیده فاطمه مقیمی؛ کارآفرین نمونه کشور، شهربانو منصوریان؛ ورزشکار ملی‌پوش و جمعی از بانوان فعال اجتماعی در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

 مینا جعفری عضو شورای مرکزی مجمع مشاوران نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دبیر کنگره ملی بانوان تحول‌آفرین در این نشست گفت: قطار پیشرفت و تکنولوژی چندین سال است که به کشور ما رسیده است اما قطعاً رشد اقتصادی در صورت غیاب ۵۰ درصد از سرمایه‌های اجتماعی، فکری و تخصصی جامعه به صورت نوین و سنتی امکان‌پذیر نیست ما به ۱۰۰ درصد جامعه اجتماعی نیاز داریم و ۵۰ درصد از جامعه شامل بانوان تحول‌آفرینی است که حضورشان باید پررنگ شود.

 وی افزود: از دولت محترم و مسئولان و مدیرانی که از این امر می‌بایست حمایت کنند خواستاریم این آگاهی و درکی که خانم‌های مدیر دارند را ارج بگذارند و مسیر توسعه را بپیمایند. مدیران و مسئولان قطعاً به این درک و آگاهی رسیده‌اند که نگاه جنسیتی نداشته باشند و خودشان به عرصه ورود کنند و مشتاقانه یک شرایط مساوی برای عرصه حضور بانوان فراهم کنند.

حضور بانوان در جایگاه‌های دولتی بیشتر شود

 دبیر کنگره ملی بانوان تحول‌آفرین تأکید کرد: حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی به‌ویژه جایگاه‌های مدیریتی برای همه میسر شده است ولی آنچه که قابل توجه است قیاس پیشرفت تحصیلی بانوان و حضور آنان در جایگاه‌های دولتی با هم همخوانی ندارد و یک ناترازی وجود دارد. زنان بازیگران اصلی برای رسیدن به حکمرانی موفق و پایدار هستند زیرا عدالت، شفافیت و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های بانوان به حکمرانی موفق ،پایدار، حل مشکلات و چالش‌ها کمک می‌کند.

دکتر مینا جعفری دبیر کنگره ملی بانوان تحول آفرین پیشران

 وی ادامه داد: بانوان تحول‌آفرین بسیار حائز اهمیت هستند زیرا بر این باورند که می‌توانند رویکردها را مدیریت کنند و پیشروندگان این حکمرانی باشند. بانوان مدت هاست که با تکیه بر توانایی های ذاتی خود موفق شدند مسیر خودداری را طی کنند و با استفاده از همدلی و همیاری مسیر پیشرفت و موفقیت را بپیمایند و موانع پیش روی بانوان با همت بلند بانوان تک به تک در حال برداشتن است و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که ما بانوان می‌توانیم در کنار مردان این سرزمین بایستیم و تحول ، تغییر و رشد را برای این مملکت به ارمغان بیاوریم .

 جعفری در پایان گفت: بانوان کشور ما در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، صنعت، فناوری، هنر و فرهنگ، آموزش به قطعیت می‌توانند به بهبود زندگی تمام مردم کمک کنند. باید دست به دست هم دهیم و فارغ از هر نگاه جنسیتی برای پیشرفت کشور تلاش کنیم. عدالت جنسیتی در حال حاضر حاکم شده است. مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم با حمایت از وزارت خانم فرزانه صادق، حمایت خودشان از جامعه بانوان را ثابت کردند.

یافتن و بافتن، مهارت زنان در مسیر توسعه است

 مریم جلالی؛ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور نیز در این همایش با اشاره به اینکه صنایع‌دستی می‌تواند جایگزین نفت باشد، گفت: این حوزه می تواند جایگزین حوزه‌هایی باشد که به محیط زیست لطمه می‌زند. صنایع‌دستی ساحت اجتماعی دارد چرا که پیوند نسلی از آن نشات می‌گیرد، ساحت اقتصادی دارد چرا که ارزش‌آفرین است.

000

 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور  با بیان اینکه کدام هنر در دنیا  می‌تواند با برگ درخت خرما ارزش آفرینی چندبرابری داشته باشد؟ تصریح کرد: کجا محصولی می‌شناسید که با سوزن و یک نخ حیرت دنیا را برانگیزد؟

 وی با بیان اینکه باید هنر و صنعت ما در حوزه صنایع‌دستی به زنجیره ارزش  متصل شود، گفت: فقط به مصرف فکر نمی‌کنند، به تولید، بازار و مشتری هم فکر  می‌کنند. رویکرد خانواده‌محوری، توسعه را به دنبال دارد اگر دولت امروز از  وفاق حرف می‌زند چون وفاق در سایه خانواده اتفاق می‌افتد و انسجام ملی وقتی محقق می‌شود که همه در راستای یک هدف قدم برداریم.

 جلالی با اشار به اینکه کشورهای پیشرفته اگر به دنبال مدلی برای توسعه  باشند از زنان و مادران شروع می‌کنند، اظهار کرد: برای حل هر مسئله باید  بتوانیم یافتن و بافتن را محقق کنیم که هر دو کلمه کار زنان جامعه است.

مشارکت اجتماعی و اقتصادی بانوان ایرانی، کم است

 فاطمه مقیمی؛ کارآفرین نمونه کشور نیز در این همایش گفت: مشارکت اجتماعی و اقتصادی بانوان در ایران بسیار پایین است و در تمام این سال‌ها مشارکت بانوان در مشاغل اجتماعی زیر ۱۴ درصد و نرخ اشتغال اقایان ۶۵ درصد بوده است و این واقعاً ناراحت‌کننده است. ایران یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مشارکت اقتصادی زنان را در جهان دارد و بیکاری زنان در این شاخص دوبرابر بیکاری مردان است. 68 درصد صندلی‌های دانشگاه متعلق به زنان است اما از طرف دیگر ۷۰ درصد جمعیت بیکاران کشور نیز زنان هستند لذا یک شکاف جنسیتی را شاهدیم که گویای نابرابری عدالت در بازار کار ایران است.

ac3b18cd-9239-4eb7-a9a8-d22fcdcc408d-768x512

 این کارآفرین در ادامه گفت: ما می‌دانیم که توانایی زنان در کارهای خانه محدود نمی‌شود و آنان توانایی حضور در زندگی جمعی، استقلالی مالی و پیشرفت کشورشان برای توسعه پایدار کمک کنند. زنان نیمی از جامعه هستند اما تا امروز از توانایی آنان استفاده نشده و تا زمانی برای این موضوع راه‌حلی پیدا نشود ایران مسیر خودش را روبه پیشرفت پیدا نخواهد کرد.

 همچنین در ادامه نشست از از کتاب خوراک ایران نوشته زهرا لاریجانی رونمایی شد و این کتاب اولین کتاب در حوزه معرفی غذا های ایرانی به گردشگران است.

 در پایان این نشست از تعدادی از بانوان فعال اجتماعی تقدیر به عمل آمد و این بانوان موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس در کنگره ملی بانوان تحول‌آفرین شدند.

گزارش از مهسا احمدی

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد