تا روز ملی صادرات/ ایجاد سیاست واحد به منظور توسعه صادرات

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با تاکید بر تدوین سیاست واحد باهدف توسعه صادرات، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی می‌تواند از همه نهادها برای توسعه صادرات کشور بهره بگیرد.

تا روز ملی صادرات/ ایجاد سیاست واحد به منظور توسعه صادرات
صفحه اقتصاد -

ابوالفضل روغنی در آستانه روز ملی صادرات با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه جهش تولید در صادرات نهفته است، اظهار کرد: صادرات می‌تواند زمینه‌های رشد تولید،اشتغال، امنیت و رفاه اجتماعی را به وجود بیاورید از این رو برای بهره‌گیری از کارویژه های صادرات بهتر است که بستر رشد صادرات در کشور را فراهم کنیم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران خاطرنشان کرد: منابع محدود ارز و بوروکراسی پیچیده در زمینه برگشت ارز صادرات کشور را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است و به نظر می‌رسد سیاست‌های ارزی در حال حاضر موانع جدی پیشروی صادرات قرار داده است.

به گفته این فعال اقتصادی؛ چالش‌های ارزی در جهات مختلف از جمله نرخ ارز، برگشت ارز، تامین و تخصیص نرخ ارز و روش‌های قیمت‌گذاری ارز خود را نشان می‌دهد.

روغنی از دیگر مسایل پیش روی صادرات کشور را، صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ از سوی دولت‌ها عنوان کرد و گفت: این بخشنامه‌ها موانع مختلفی را برای صادرات ایجاد می کنند. ایجاد، گسترش و توسعه بازارهای جهانی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است که از دست دادن آنها برگشت‌ناپذیر است. بنابراین دولت باید برای نجات کشور توجه ویژه ای به صادرات داشته باشد و زیرساخت‌های آن را ایجاد کند.

وی با اشاره به مسئولیت‌های تولیدکنندگان در فرایند رونق صادرات، تصریح کرد: کیفیت، بسته‌بندی، خدمات پس ازفروش، ارتباط با مشتری و ارتباطات تبلیغاتی و بازارسازی در کشورهای هدف از جمله وظایف تولیدکنندگان برای تصاحب بازارهای جهانی است.

وی ادامه داد: برخی مسایل از جمله عدم توجه به کیفیت لازم، قیمت‌گذاری و بسته‌بندی کالا و نقل و انتقال و ترانزیت کالا گاهی نمی‌توانند به کشورهای دیگر صادرات باشند. بنابراین همه چالش‌های صادرات به عهده دولت نیست و برخی مسایل ضعف تولیدکنندگان و بخش خصوصی در این خصوص است.

روغنی با تاکید بر اینکه باید در امر تجارت تسهیل‌گری به وجود بیاوریم، افزود: صادرات غیررسمی، باید با هویت و برندینگ قوی متناسب با خواست، نیاز و فرهنگ مشتری جلو برود همه این مسایل به طور طبیعی می‌تواند در امر صادرات بسیار اثرگذار باشد.

وی با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای جهانی در کالاهای صادراتی، تصریح کرد:  اگر صادرکننده‌ای کالای نامرغوب صادر کرد با آن برخورد شود، چراکه  این اقدام به اعتبار کالای ایرانی در بازارهای جهانی لطمه می‌زند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران بر فراهم کردن زیرساخت‌های تجاری لازم برای صادرات تاکید کرد و گفت:  زیرساخت‌های لجیستکی شامل حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی، دریایی، حضور پررنگ در کنوانسیون‌ها و مرواده‌های تجاری و تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی از جمله این زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات هستند. 

این فعال اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم درهای تجارت و بازارهای جهانی به‌روی ما باز شود باید به همه این مسایل توجه و تمرکز شود و چالش‌های صادرات کشور با همکاری همه‌جانبه دولت و بخش خصوصی برطرف شوند. برگزاری روز ملی صادرات می‌تواند به این همگرایی و برطرف شدن موانع پیش‌رو کمک کند.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار  خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد