خبر جدید از مطالبات گندمکاران؛ چالش جدی در پرداخت

در حالی که فصل زراعی از ابتدای مهر ماه آغاز شده است، ولی بخش زیادی از مطالبات گندمکاران کردستانی، مربوط به سال زراعی گذشته هنوز پرداخت نشده است و گویا فعلا خبری از پرداخت های جدید در میان نیست.

خبر جدید از مطالبات گندمکاران؛ چالش جدی در پرداخت
صفحه اقتصاد -

داستان تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران کردستانی عمری طولانی دارد و طی حداقل یک دهه اخیر این مهم باعث گلایه کشاورزان کردستانی شده و هر بار مسئولان وعده های متعددی در خصوص رفع این مشکل را مطرح می کنند، ولی همچنان خبری از تحقق این مهم در میان نیست.

گندم به عنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزان در استان کردستان سهم زیادی از بخش تولید و اشتغال در این استان را در اختیار دارد و به همین دلیل زندگی شمار زیادی از مردم این استان به ویژه قشر کشاورز به آن وابسته هستند.

کردستان همواره در یک دهه اخیر، یکی از سه استان برتر کشور در زمینه تولید گندم بوده است ولی علیرغم این مهم همواره در زمینه پرداخت مطالبات گندمکاران چالش های جدی به وجود آمده است.

کردستان به دلیل شرایط جغرافیایی در زمینه برداشت گندم یکی از آخرین های استانهای کشور است و به همین دلیل زمان برداشت این محصول در مقایسه با استانهای جنوبی و مرکزی با تاخیر دو سه ماهه صورت می گیرد.

داستان تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران کردستان این بار و در سال ۱۴۰۳ وارد یک فضای جدید شده است و متاسفانه در حالی که در سالهای قبل میزان تاخیر در پرداخت ها به یک ماه بیشتر هم نمی رسید، ولی این روند بسیار طولانی تر شده است.

خرید تضمیمی بیش از ۱.۷ میلیون تن گندم در استان کردستان

بر اساس اعلام نماینده شرکت بازرگانی دولتی در استان کردستان، در سال جاری هم این استان با تولید بیش از ۱.۷ میلیون تن دومین استان با بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در کشور بوده است.

جمال صالحی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: امسال در مجموع یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۴۷۳ تن گندم به ارزش بیش از ۲۰۷ میلیارد ریال از کشاورزان کردستانی خریداری شد.

وی ضمن اشاره به آخرین وضعیت پرداخت ها در زمینه وجه گندم خریداری شده از کشاورزان کردستان، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارهای اعلامی از سوی بانک عامل، میزان پرداخت وجه گندم خریداری شده در استان کردستان به ۵۷ درصد رسیده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی در استان کردستان با اشاره به اینکه تاکنون ۵۷ درصد پول گندم کشاورزان معادل ۱۱۸ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است، گفت: ۸۹ هزار میلیارد ریال دیگر باقی مانده که پرداخت آن در حال پیگیری است.

صالحی با اشاره به اینکه ۴۷۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز مصرف استان به ۹ استان کشور شامل تهران، البرز، اصفهان، قم، مازندران، گیلان، یزد، بوشهر فرستاده شد، بیان کرد: ۴۳۲ هزار تن از طریق زمینی و ۴۳ هزار تن از طریق ریلی صادر شده است.

پرداخت وجه گندم خریداری شده در کردستان به ۵۷ درصد رسید

وی در ادامه با اشاره به کسب رتبه دوم کشور در خرید تضمینی گندم از سوی استان کردستان در سال جاری، گفت: امسال با پیش بینی خرید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ۹۸ درصد این میزان محقق شده است.

در حالی که نماینده شرکت بازرگانی دولتی در استان کردستان از پرداخت ۵۷ درصد از مطالبات گندمکاران این استان خبر می دهد که قبل از این مسئولان کشوری و استانی وعده داده بودند که مطالبات این قشر تا روزهای ابتدایی مهر ماه به صورت کامل پرداخت می شود.

وعده های مسئولان کشوری و استانی هنوز محقق نشده است

بعد از تاخیرهای متعد در زمینه پرداخت مطالبات گندمکاران کردستان، اسماعیل زارعی کوشا استاندار سابق کردستان وعده داد که بر اساس پیگیری های صورت گرفته تا هفته نخست مهر ماه مطالبات این قشر پرداخت می شود.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور هم پنجم شهریور ماه در مراسم تودیع و معارفه وزیر جهاد کشاورزی، اعلام کرده بود: بین ۸۰ تا ۸۵ درصد بدهی دولت به گندم کاران مصوب و در حال پرداخت است.

وی در این نشست ضمن عذرخواهی از گندم کاران، افزود: امید است دولت چهاردهم بتواند بخش کوچکی از دین خود را به این کشاورزان ادا کند.

در همین حال معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در هفته اول شهریور ماه از آغاز روند پرداخت پول گندم خبر داده واعلام کرده بود: بر اساس پیگیری های صورت گرفته این روند طی روزهای آینده آغاز می شود.

از وعده های اعلام شده از سوی مسئولان کشوری و استانی بیش از ۴۰ روز می گذرد ولی هنوز کشاورزان کردستانی چشم انتظار پرداخت وجه خود هستند و حدود نیمی از مطالبات این قشر هنوز پرداخت نشده است.

تذکر رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان به مسئولان سازمان برنامه و وزارت جهاد کشاورزی

محسن بیگلری رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی یازدهم مهر ماه در تذکر به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی خواستار تسریع در پرداخت مطالبات گندم کاران کردستانی شد.

وی در تذکر خود عنوان کرد: ماه ها از تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران کردستانی می گذرد و متاسفانه همچنان آنها منتظر دریافت مطالبات خود هستند و به همین دلیل این قشر نمی توانند هزینه های صورت گرفته برای کشت و برداشت محصول را پرداخت کنند.

پرداخت مطالبات گندمکاران در ایستگاه وعده ها متوقف شد

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه گفت: تاخیر بیشتر در این خصوص به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و به همین دلیل انتظار می رود که مسئولان هر چه سریعتر نسبت به تحقق وعده های خود اقدام کنند.

داستان تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران کردستانی هر ساله تکرار می شود و متاسفانه مسئولان هم علیرغم همه وعده های داده شده در راستای رفع این معضل، هیچ اقدام عملی انجام نمی دهند و این روند هم موجب گلایه شدید کشاورزان کردستانی شده است.

قشر کشاورزی که باید از امروز به دنبال برنامه ریزی برای کشت محصول برای سال زراعی جاری باشد، همچنان چشم انتظار واریز مطالبات خود است و به همین دلیل ادامه این روند تاثیر منفی بر سطح میزان کشت محصول و تحویل آن به مراکز دولتی می شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد