سرانجام بازار طلا چه میشود؟

بازارهای جهانی در فاز جدیدی قرار دارند و سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند.

سرانجام بازار طلا چه میشود؟
صفحه اقتصاد -

هر چند سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی علیه ایران حالا وارد فاز جدید شده اما مدیریت بازارها در این فضای حساس به گواه کارشناسان موفق بوده است.

عملیات هفت اکتبر اما اقدامی سیاسی و نظامی بود که نه تنها ایران بلکه تمام اقتصاد جهانی را درگیر خود کرد. از آن روز تاکنون جنگ طلبی اسرائیل و حمله مستقیم ارتش آن به مردم فلسطین و لبنان هزاران نفر را کشته و نوسانات زیادی را به بازارهای جهانی تحمیل کرده است. به نحوی که از زمان آغاز عملیات هفت اکتبر تا به امروز هر اونس طلا در بازار جهانی از قیمت حدود هزار دلاری به ۲۶۵۰ دلار در روز چهارشنبه (فردای حمله موشکی به اسرائیل) افزایش یافته است. این میان و پس از حمله سپاه به اسرائیل برخی نوسانات بازارها را کمتر از انتظار می‌دانند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند بازارهای جهانی در وضعیت انتظار قرار دارند و این واکنش‌های خفیف نیز ناشی از در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار از سوی معامله‌گران است. تهدید تازه اسراییل علیه تاسیسات نفتی ایران اما جهان را وحشت زده کرده و موجب بالا رفتن قیمت نفت شده است . آنچه بایدن اعلام کرده، حالا زمینه را برای رشد بهای نفت در بازارهای جهانی مهیا کرده است.

در همین رابطه علی اسکینی تحلیل‌گر بازار درگفتگو با خبرآنلاین،با ارزیابی تحولات بازارها در پی حمله ایران به اسرائیل و انجام عملیات وعده صادق دو، خاطرنشان ساخت:«به هر روی نفت افزایش قیمت داشته و اگر اونس هم مقداری افت کرده همچنان به نرخ دوشنبه هفته جاری برنگشته است. بازارها مقداری افزایش را در ساعات اولیه پس از عملیات حمله به اسرائیل تجربه کرده‌اند اما این نوسانات در مقایسه با اوج جنگ اسرائیل کمتر است و اتفاقا این خفیف بودن واکنش‌ها نیز منطق دارد.»

وی درباره وضعیت بورس کشورهای دیگر گفت:« این تصور که همه بازارهای جهان متاثر از تحولات خاورمیانه هستند، به اندازه کافی دقیق نیست. مثلا می‌توانیم مشاهده کنیم که بورس شانگهای همچنان پس از حمله موشکی به اسرائیل و البته تنش‌های فزاینده دیگر در خاورمیانه، روند مثبت خود را حفظ کرده که بیشتر ناشی از سیاستگذاری‌های داخلی در چین است.»

اسکینی تاکید دارد که باید وضعیت هر بازار را به طور مشخص بررسی کرد تا سهم عوامل مختلف در تحولات آن را بهتر بررسی کرد.

تحلیل‌گر بازارها با اشاره به کاهش نسبتا ناچیز شاخص در بورس تهران گفت:« باید به این نکته توجه داشته باشیم که ماه‌هاست وضعیت بازار سرمایه کشورمان وضعیت نامطلوبی است و رنگ قرمز در اکثر ماه‌ها، رنگ اصلی بازار بوده است. من فکر می‌کنم اینکه در روز چهارشنبه ریزش‌های بزرگی در بازار مشاهده نکردیم به افت چندین ماهه اخیر بر می‌گردد که بازار را به اصطلاح به کف رسانده است.»

او با این تعبیر که بازارها در مقابل تنش‌ها حساسیت خود را از دست دادند ابراز مخالفت کرد و تاکید کرد:« به باور من بازارها هم اکنون قابل پیش‌بینی شدند. در زمانی که رهبر حزب الله لبنان به شهادت رسید، همه شاخص‌ها در بازار سرمایه کشور منفی شد. با این همه پیام رهبری و واکنش مسئولان کشور اوضاع را مهار کرد.»

اسکینی ادامه داد:«پس از پاسخ ایران به اسراییل دوباره شاخص‌های بورس منفی شدند. زیرا حمله صورت گرفته هم غافل‌گیر کننده بود و هم واکنش مورد بحث جدی‌تر و بزرگتر از تصورات بود. این در حالی است که بازار حافظه دارد.»

او با اشاره به ذهنیت تاریخی بازار و بازیگران آن معتقد است:«پس از حمله ایران به پایگاه عین الاسد عراق، بازار دید که ناآرامی‌ها بیشتر نشد. در زمان عملیات وعده صادق یک در آغاز سال هم مشاهده کرد که تنش‌ و تخاصم در حال مدیریت شدن است. حمله اخیر ابعادی به مراتب بزرگتر داشت و همین بر روند منفی بازار موثر بود. هم اکنون نفت در بازارهای جهانی گرانتر شده است و نرخ هر اونس طلا هم گرچه ۲۶۸۰ دلار رفت ولی نهایتا روز را با قیمت ۲۶۵۰ دلاری خاتمه داد. این‌ها نشان می‌دهد بازار همچنان صبر و انتظار را در پیش گرفته و معامله‌گران با دقت در حال رصد اتفاقات هستند.»

وی درباره پیش‌بینی آینده بازار تصریح کرد:« بازار تحت تاثیر شدت و نوع تنش‌ها قرار خواهد گرفت. من فکر می‌کنم تحولات روزهای سه شنبه و چهارشنبه بیشتر به دلیل عملیات موشکی علیه اسرائیل بود ولی اگر تنش‌ها کنار بروند یا کاهش یابند عامل تعیین کننده تقاضای جهانی خصوصا تقاضای چین خواهد بود. حزب کمونیست چین در روزهای گذشته یک بسته سیاستی برای بخش مسکن آماده کرده که قیمت کامودیتی‌ها (مواد اولیه) از جمله نفت را بالاتر برده است. بستگی به میزان توفیق این سیاست‌ها بازار می‌تواند روند مطلوب‌تری به دست آورد.»

عامل دیگری که از نظر اسکینی بر بازار جهانی موثر است، نرخ بهره بانکی در ایالات متحده است که از نظر او فعلا اقتصادش در شرایط مناسبی قرار دارد و با کاهش تنش‌ها این وضعیت هم می‌تواند به بهبود بیشتر بازار بیانجامد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد