گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از همسان سازی حقوق

جدال دولت و مجلس بر سر همسان سازی حقوق بازنشستگان/ وعده هایی که همچنان پوچ است

همسان سازی حقوق بازنشستگان، این روزها به یکی از اساسی‌ترین دغدغه های بازنشستگان تبدیل شده است . بازنشستگان در انتظارند ببیند در جدال دولت و مجلس این قشر به خواسته و حق قانونی‌شان می‌رسند.

جدال دولت و مجلس بر سر همسان سازی حقوق بازنشستگان/ وعده هایی که همچنان پوچ است
صفحه اقتصاد -

 سال ۹۹ بود که همسان سازی ۹۰ درصد حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری با شاغلان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح طی بخشنامه شماره ۲۴ ۱۸۶۳ مورخ ۱ مهر ۹۹ سازمان برنامه و بودجه کشور پس از تدوین از طرف جمشید انصاری معاون رئیس جمهور وقت و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین محمدباقر نوبخت معاون وقت رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تقدیم شد و مقرر شد ۹۰ درصد حقوق بازنشستگان مشمول افزایش حقوق و متناسب سازی شود.

در واقع طبق برنامه هفتم پیشرفت مقرر شد به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق، دولت مکلف شود  تا پایان سال سوم برنامه، اقدامات لازم را به عمل آورد تا  این افزایش از ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سالهای دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه التفاوت یاد شده اجرایی شود. به عبارت ساده  و روان‌تر با اجرای قانون همسان سازی می‌بایست حقوق فردی که در گروه شغلی خود حقوق پایینی دارد به کسی که در همان  شغل حقوق بالایی دارد نزدیک شود.

 ولی در حال حاضر بدلیل ایراداتی که در اجرا دارد برنامه همسان سازی اندر خم یک کوچه است و هر روز بازنشستگان بلاتکلیف تر از قبل، چشم به دستان دولت و مجلس دوخته اند و جدال دولت و مجلس را بر سر حقوق حقه‌شان  را تماشا می کنند.

وعده های پوچ مسئولان در مورد همسان سازی حقوق

حمیدرضا حاجی بابایی تیرماه امسال اعلام کرد همسان سازی حقوق تا پایان سال جاری حتما انجام می شود.

وی گفته بود وقتی برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون شود دولت مکلف است احکام جدید حقوق بازنشستگان را صادر کند.

در همان زمان یعنی تیر ماه سال جاری داوود منظور رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه از نهایی شدن آیین نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان خبر داده بود و گفته بوده با عنایت به تصویب آیین نامه اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان در جلسه روز ۳ تیر هیئت دولت، در روزهای آینده مبلغی علی الحساب واریز می‌شود تا پس از صدور احکام متناسب سازی بصورت کامل، تسویه قطعی انجام شد‌. بله مبلغی علی الحساب واریز شد اما کماکان خبری از تسویه قطعی نیست.

گفتنی است که از خرداد ماه سال جاری مبلغ ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری ، لشکری، فولاد برای ۳ ماه اول سال واریز شد و قرار بود که از تیرماه هر ماه مبلغ یک میلیون به حساب این افراد واریز شود که پس از چند ماه تاخیر به تازگی مابقی مبالغ به میزان هر ماه یک میلیون تومان تا پایان شهریور برای بازنشستگان کشوری و لشکری واریز شده است، این در حالی است که هنوز این مبلغ برای بازنشستگان تامین اجتماعی واریز نشده است؛ کارگران بازنشسته تامین اجتماعی به جز سه میلیون تومانِ پیش از انتخابات ریاست جمهوری، هیچ زمان مبلغی برای علی‌الحساب متناسب‌سازی دریافت نکرده اند!

تذکر نمایندگان در مورد همسان سازی حقوق و بی توجهی دولت و مجلس

همسان سازی حقوق بازنشستگان

 ابراهیم نجفی اسپیلی در نشست علنی چهارشنبه ۱۱ مهر ماه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با استناد ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گفته: هفته گذشته آقای زنگنه تذکری را به درستی داد، همانطور که وی نیز اشاره کرده بود متناسب سازی حقوق بازنشستگان با اینکه در مجلس تصویب شده است که یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع به آن تخصیص پیدا کرده است، اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اقدام موثری انجام نداده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه همچنین گفته : به استناد جزء ۲ ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم موظف است در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی این کار را انجام دهد.

وی در اخطار به سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده اگر رئیس سازمان برنامه و بودجه تا پایان این ماه اقدام موثری در زمینه ساماندهی همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام ندهد قطعا پیگیری می‌کنم تا جهت پاسخگویی به کمیسیون و هیات رییسه مجلس در مجلس حضور پیدا کنند.

گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی و هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم بروجرد با اشاره به اینکه با وجود ابلاغ مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اما همچنان حقوق بازنشستگان منظم پرداخت نمی‌شود؛ گفت: انتظار مجلس شورای اسلامی از دولت این است که در اجرای این مصوبه تسریع کند تا بیش از این بازنشستگان ما در انتظار تحقق مصوبه قانونی و دارای منابع مالی پایدار مجلس نباشند.

 احمد فاطمی نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان لازم الاجرا است و منابع آن تامین شده، چرا اجرا نمی شود در این رابطه به رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه تذکر می دهیم تا هر چه سریع تر آن را اجرا کنند و بازنشستگان را بیش از این منتظر نگذارند زیرا اجرای این قانون مطالبه مجلس است.

طبق قول قالیباف، تا پایان مهرماه متناسب‌سازی محقق خواهد شد

ابلاغ آیین نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان و انتظار بازنشستگان

دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: طبق آخرین پیگیری‌ها، متناسب‌سازی در قالب طرح دوفوریتی در مجلس اعلام وصول شده است و امیدواریم با توجه به اینکه آقای قالیباف اعلام کردند که تا آخر مهرماه متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، محقق خواهد شد، به تصویب برسد. بلافاصله بعد از اینکه به تصویب برسد و احکام صادر شود، حقوق‌ها متناسب‌سازی شده و واریز می‌شود. طبق قول آقای قالیباف، تا پایان مهرماه متناسب‌سازی محقق خواهد شد.

پورموسی تأکید کرد: بعید است که حقوق مهرماه با اجرای طرح متناسب‌سازی پرداخت شود، اما اگر تصویب شود با فیش جداگانه‌ای واریز خواهد شد. به احتمال زیاد، حقوق مهرماه با اجرای متناسب‌سازی نخواهد بود.

وی افزود: برای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی ۳ میلیون تومان علی‌الحساب واریز کردند و دیگر هیچ، اما آخرین مرحله یعنی نوبت سوم واریز علی‌الحساب یک‌میلیون‌تومانی بازنشستگان لشکری و کشوری، اعتراض بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را به دلیل تبعیض، در پی داشت. دولت با محاسبات علی‌الحساب یک‌ میلیون‌ تومانی برای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی موافقت کرده و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است، اما باید اعتبار تأمین شود. محاسبات انجام شده، که هنوز پولی از سازمان برنامه‌و‌بودجه واریز نشده است.

پورموسی در نهایت اعلام کرد: در واقع به دنبال متناسب‌سازی نیستیم؛ اگر ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی به‌درستی اجرا شود و حقوق واقعی واریز شود، اصلاً به دنبال متناسب‌سازی نخواهیم بود.

اولتیماتوم بی نتیجه قالیباف

همسان سازی حقوق بازنشستگان

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: سازمان برنامه و بودجه به این موضوع توجه کند، به هر حال قانون تصویب شده و اعتبارات مربوط به بازنشستگان با آن یک درصد ارزش افزوده تامین شده است اما متاسفانه یک علی‌الحساب یک میلیون تومانی که در قانون نبوده و بعضی را شامل نمی‌شده است، انجام شد، اما اصل قانون که باید اجرا می‌شد، اجرا نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت حتما باید توجه کند اما حالا به جای اینکه اصلاح کند یک لایحه دو فوریتی هم آورده‌اند که آن کار اشکال‌دار را قانونی کنند و مصوبه برنامه هفتم را تغییر دهند، البته خودشان گفتند که لایحه را پس می‌گیرند و اصلاح می‌کنند، اما به هر حال دوستان در سازمان برنامه و بودجه و دولت تلاش کنند که واقعا این حق قانونی مصوب و تامین اعتبار شده را مطابق با ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم پرداخت کنند.

به هرحال موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان همان قصه هفتاد من مثنوی  است و می‌شود ساعتها و روزها در مورد آن نوشت اما بیش از این اطلاله کلام از حوصله مخاطب خارج است و آنچه ما بعنوان نمایندگان افکار عمومی از دولت و مجلس مطالبه می‌کنیم این است که حقوق قانونی بازنشستگان پرداخت شود و کمتر این قشر زحمت دیده و رنج کشیده را درگیر بورکراسی های بی نتیجه و طاقت فرسای خود کنند. آنچه مسلم است این که دولت و مجلس وظیفه دارند هر چه سریعتر این قائله را ختم کنند و بازنشستگان محترم را بیش از این درگیر کاغذ بازی های خودشان نکنند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد