گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با سیدمحمد سادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

فریاد گندمکاران از کارشکنی و بی توجهی دولتمردان

عضو کمیسیون کشاورزی از جریمه بانک کشاورزی بابت تاخیر در اقساط خبرداد. صفحه اقتصاد با سیدمحمد سادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص مطالبات گندمکاران و قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید ، گفتگوی اختصاصی انجام داده که در زیر از نظرتان می گذرد.

فریاد گندمکاران از کارشکنی و بی توجهی دولتمردان
صفحه اقتصاد -

کوروش شرفشاهی - اگر چالشهای اقتصادی کشور را دسته بندی کنیم، کالاهای اساسی به ویژه خوراکی و گندم در راس آنها قرار دارد. گندم با نان مساوی است و کمبود گندم به کمبود نان منجر می شود. در نتیجه باید گندم در راس مباحث کشاورزی قرار گیرد. خوشبختانه کشت گندم در داخل بی نیازی به واردات را رقم زده، اما تاخیرهایی که در پرداخت مطالبات گندم کاران رقم می خورد، آینده تاریکی را پیش روی کشت گندم ترسیم می کند.

در این رابطه سیدمحمد سادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صفحه اقتصاد با تاکید بر اهمیت خودکفایی در بخش کشاورزی به ویژه گندم گفت: بر اساس قانون، مطالبات گندمکاران باید در مدت کمتر از ۴۸ ساعت پس از تحویل گندم خریداری شده از سوی دولت پرداخت شود، اما هرگز این مهم صورت نگرفته و همواره با تاخیرهای سوال برانگیز پرداخت شده است.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با سیدمحمد سادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران، مشکلات بسیاری برای کشاورزان گندمکار رقم زده گفت: در حال حاضر ۴۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه دولت سیزدهم در اندیشه پرداخت مطالبات گندمکاران نبوده گفت: اکنون که وزیر کشاورزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بوده، از مشکلات با خبر است و همواره حامی کشاورزان و گندم کاران بوده، انتظار داریم دولت چهاردهم در این زمینه بسرعت و با قوت ورود کند.

بهانه‌ای برای پرداخت نکردن مطالبات گندمکاران

سادات ابراهیمی با اعلام اینکه دولت سیزدهم شهادت آیت الله رئیسی را بهانه‌ای برای پرداخت نکردن مطالبات گندمکاران عنوان ‌کرد گفت: سانحه سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم بهانه‌ای بیهوده برای پرداخت نکردن مطالبات گندمکاران بود، زیرا با توجه به تاکید رهبر انقلاب، قرار نبود این سانحه هیچ وقفه‌ای در انجام امور جاری کشور ایجاد کند، اما متاسفانه سانحه سقوط بالگرد را بهانه‌ای برای پرداخت نکردن مطالبات گندمکاران قرار دادند.

وی با اعلام اینکه گندمکاران برای انجام کشت، از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کرده‌اند گفت: کشاورز از بانک تسهیلات دریافت کرده و باید به موقع اقساط آن را پرداخت کند، اما امروزه با تاخیر دولت در پرداخت حق گندمکاران، شاهد هستیم که نه تنها نتوانسته اند اقساط خود را بپردازند، بلکه باید به بانک کشاورزی نیز جریمه دیرکرد بپردازند.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با سیدمحمد سادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گندمکاران از سوی بانک کشاورزی تحت فشار برای پرداخت تسهیلات و تسویه حساب هستند گفت: بدتر اینکه گندمکاران به واسطه پرداخت نکردن اقساط، به صورت روزانه از سوی بانک کشاورزی جریمه می‌شوند.

وی با اعلام اینکه در آستانه آغاز فصل کشت پاییزه و زمستانه گندم هستیم گفت: پرداخت نکردن مطالبات گندمکاران باعث می‌شود که در کشت پاییزه و زمستانه دچار مشکل شوند که تاوان این امر را در کاهش تولید گندم برای سال آینده مشاهده خواهیم کرد.

سیدمحمد سادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: پرداخت هزینه خرید گندم از گندمکاران باید در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به صورت یک ردیف مستقل در نظر گرفته شود تا امکان جابجایی آنها وجود نداشته باشد

سادات ابراهیمی با تاکید بر اینکه تاخیر در پرداخت حق گندمکاران، باعث از بین رفتن انگیزه آنان برای کشت دوباره می‌شود گفت: هنگامی که مطالبات گندمکار را پس از گذشت چندین ماه نمی‌دهند، حتی برای امور جاری و نان سفره خانواده اش پول ندارد، در نتیجه انگیزه‌ای هم برای کشت دوباره ندارد.

فریاد گندمکاران از کارشکنی دولت سیزدهم به آسمان بلند است

وی با تاکید بر اینکه هنگامی که نقدینگی نباشد، کشاورز توان کشت گندم را ندارد گفت: از آنجا که همواره گندمکار از بانک کشاورزی برای کشت تسهیلات دریافت می کند، برای گرفتن تسهیلات نیز نمی تواند به بانک کشاورزی مراجعه کند زیرا هنوز تسهیلات قبلی خود را پرداخت نکرده و چون بدهی دارد، بانک مرکزی اجازه پرداخت تسهیلات به افرادی که هنوز اقساط قبلی را پرداخت نکرده‌اند، نمی‌دهد. بنابر این فریاد گندمکاران از کارشکنی و بی توجهی دولت سیزدهم به آسمان بلند است.

گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید در لایحه بودجه ۱۴۰۴ تسهیلات پرداخت گندمکاران را به صورت مستقیم در نظر بگیرد گفت: پرداخت هزینه خرید گندم از گندمکاران باید در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به صورت یک ردیف مستقل در نظر گرفته شود تا امکان جابجایی آنها وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در کمیسیون کشاورزی مجلس بدنبال این هستیم که اعتبار خاصی برای خرید گندم در نظر بگیریم گفت: هنگامی که خرید گندم در لایحه بودجه ردیف داشته باشد، دولت نمی تواند آن اعتبار را در مسیر دیگری هزینه کند و ناچار است ردیفی که برای خرید گندم در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده، مستقیم و در اولین فرصت به گندم کار بدهد.

سادات ابراهیمی با اعلام اینکه در کمیسیون کشاورزی مجلس بدنبال ساماندهی کامل و قاطع خرید گندم هستیم گفت: امیدواریم در بودجه 1404 تکلیف مطالبات گندمکاران را برای همیشه روشن کنیم.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد