اصول طراحی مجتمع های تجاری

در این متن از هفت شهر آریا میخواهیم با اصول طراحی مجتمع های تجاری و نظر مهندسین مشاور ساختمان در این باره بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

اصول طراحی مجتمع های تجاری
صفحه اقتصاد -

طراحی مجتمع های تجاری یک کار منحصر به فرد است. ساختمان های تجاری باید برای مشتریان، کارمندان و فروشندگان خوشایند و قابل دسترس باشند. همچنین اینگونه مجتمع ها باید از نظر ساخت و ساز ارزان تمام شوند و راه اندازی و نگهداری از آنها آسان باشد. از همه مهمتر طراحی مجتمع تجاری باید به گونه ای انجام شود که نیاز های کسب و کارهای مختلف را برطرف کند.

در این متن از هفت شهر آریا میخواهیم با اصول طراحی مجتمع های تجاری و نظر مهندسین مشاور ساختمان در این باره بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

طراحی مجتمع های تجاری باید چگونه باشد؟

همانطور که مهندسان مشاور تاکید میکنند، طراحی معماری تجاری باید به مجموعه اصول طراحی خاص خود پایبند باشد. در واقع شما به هیچ عنوان نمی توانید اصول طراحی ویلا را با اصول طراحی مجتمع های تجاری مقایسه کنید یا از یک الگو برای هر دو این فضاها استفاده نمایید.

در حالی که اکثر پروژه های مسکونی یا مختلط اداری-تجاری، دارای برخی اصول طراحی جهانی مشترک هستند (به عنوان مثال: نورپردازی، ایمنی، دسترسی)، طراحی یک فضای تجاری مستلزم این است که شما در مورد ساکنان آن متفاوت از ساکنان یک ویلا یا آپارتمان فکر کنید. چراکه نیاز های این دو با هم متفاوت هستند.

طراحی مجتمع های تجاری توسط مهندسان مشاور ساختمان در درجه اول توسط عملکرد و گردش کار هدایت میشود تا زیبایی شناسی یا فاکتور های لوکس مانند: کفپوش های چوبی یا تاج های لاکچری سقف. این بدان معنا نیست که زیبایی شناسی مهم نیست. قطعا مهم است. با این حال هنگام طراحی فضایی که در طول روز کاری مورد استفاده قرار میگیرد، ملاحظات دیگری نیز وجود دارد.

در ادامه به نکات و اصولی که هنگام طراحی مجتمع های تجاری باید به صورت عمیق به آنها دقت کنید، اشاره خواهیم کرد.

عملکرد پلان در طراحی مجتمع های تجاری

معماری و طراحی تجاری با نحوه اداره یک کسب و کار گره خورده است. از همین رو اولین کاری که مهندسین مشاور باید انجام دهند، تعیین نحوه استفاده از ساختمان میباشد. دقیقا چه کسانی از آن استفاده خواهند کرد؟ نیاز های روزانه کسب و کارهای فعال در آن چیست؟

برای مثال اگر میخواهید یک مجتمع تجاری با کاربری کال سنتر را طراحی کنید، باید مطمئن شوید که کارمندان به تلفن ها و میزهایی دسترسی داشته باشند که بتوانند ساعت های طولانی پشت میز هایشان بنشیند. به همین شکل برای طراحی مجتمع های تجاری باید به مسیر مغازه ها، جایگذاری پله برقی ها، سرویس های بهداشتی، پارکینگ ها و محلی برای تماشای ویترین مغازه ها فکر کنید.

اگر طراحی مجتمع های تجاری برای مراکز شهر و جاهای پر رفت و آمد انجام میشود، مهندسین مشاور ساختمان باید راهکارهایی برای کاهش سروصدا به داخل مجتمع ارائه دهند.

طراحی ساختمان در هفت شهر آریا

کیفیت در طراحی مجتمع های تجاری

در طراحی مجتمع های تجاری اولویت دادن کیفیت به کمیت، یک رویکرد اساسی است. ما در مجموعه هفت شهر آریا از مهندسین مشاور و معمارانی استفاده میکنیم که به اهمیت مشارکت با مشتریان و چشم اندازها و ارزش های کیفی پایبند هستند.

برای دستیابی به این هدف، مهندسین مشاور هر یک از طراحی های مجتمع های تجاری را با دقت ارزیابی میکنند تا مطمئن شوند با ارزش های شما و مجموعه سازگار باشند. این کار باعث ایجاد یک ارتباط مستمر و تاثیر گذار بین کارفرما و طراح خواهد شد.

مشارکت مستقیم تضمین میکند که تیم مهندسین مشاور به صورت مداوم در طول فرایند طراحی مجتمع های تجاری، طرح های شایسته و صادقانه ای را ارائه خواهند داد. با تمرکز روی کیفیت و تعهد به آن، هفت شهر آریا تضمین میکند که بهترین نتایج ممکن را برای پروژه به دست می آورید.

مخاطب هدف را بشناسید

مهمترین مرحله طراحی مجتمع های تجاری شناخت مخاطب هدف این فضا ها است. اگر در حال طراحی یک فضای خرده فروشی هستید، نوع مشتریانی که جذب خواهید کرد تاثیر زیادی بر نوع و سبک طراحی خواهد داشت. اگر در حال طراحی دفتر شرکتی هستید، مخاطبان متفاوتی در ذهن شما است. هنگامی که به مخاطبان هدف خود فکر میکنید، باید مواردی مانند سن، جنسیت، سطح درآمد، قومیت و محدوده جغرافیایی را در نظر بگیرید.

یکی از بزرگترین ملاحظات در طراحی مجتمع های تجاری، دسترسی های آن است. این ساختمان باید برای افرادی که از ویلچر، واکر یا عصا استفاده می کنند، راه های تردد و عبور و مرور جداگانه داشته باشد. باید مطمئن باشید که این فضا برای افرادی که نیاز به سرویس های بهداشتی فرنگی و... دارند، خدمات ارائه دهد.

طراحی مجتمع تجاری

نور طبیعی و تهویه در طراحی مجتمع های تجاری

در حالی که زیبایی شناسی در هر نوع طراحی مهم است، نور طبیعی و تهویه برای طراحی مجتمع های تجاری ضروری میباشد. از آنجایی که فضاهای تجاری اغلب به مدت 10 یا حتی 12 ساعت در روز باز می باشند، باید مطمئن شوید که نور طبیعی کافی را به طراحی وارد میکنید.

مهندسین مشاور مجموعه هفت شهر آریا به حرکت خورشید در طول روز فکر میکنند. در صورت لزوم نورگیر ها یا پنل های خورشیدی در پشت بام نصب خواهند شد. تهویه باید متناسب با ورود نور طبیعی در نظر گرفته شود. شما میتوانید با افزودن پنجره های کافی، پنجره های بزرگ و سر تا سری، نصب سیستم تهویه سقفی و یا ترکیبی از همه این استراتژی ها تهویه مجتمع تجاری را تضمین کنید.

اصول نگهداری مجتمع های تجاری

طراحی مجتمع های تجاری باید به گونه ای باشد تا نگهداری و تمیز کردن آنها آسان باشد. برای سلامتی و تندرستی کسانی که در این مکان ها مشغول به کار هستند یا تردد میکنند، باید مطمئن شوید که تمیز نگه داشتن ساختمان و وسایل آن کار ساده ای است. استفاده از متریال های با کیفیت برای سرویس های بهداشتی، اتاق های استراحت و راهرو ها اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین متریال دیوار ها، کف و پنجره ها باید به گونه ای انتخاب شود که به راحتی بتوان آنها را تمیز کرد.

کلام پایانی

طراحی ساختمان مجتمع های تجاری از بسیاری جهات با معماری مسکونی متفاوت است. مهمترین فاکتوری که هنگام طراحی مجتمع های تجاری باید به آن توجه کنید، کاربری فضا و افرادی است که میخواهند در آن رفت و آمد کنند. معماری تجاری باید به گونه ای طراحی شود که برای اکثر افراد با هر نوع سلیقه و محدودیتی، کاربردی و خوشایند باشد.

ما در مجموعه هفت شهر آریا با بهره گیری از مهندسین مشاور خلاق از صفر تا صد طراحی پروژه های تجاری همراه شما هستیم. همین حالا به وب سایت ما سر بزنید تا نمونه کارهای اجرا شده را ببینید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد