گفتگوی اختصاصی با فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
رتبه بندی معلمان بی خاصیت و ناکارآمد / قرار بود افزایش حقوق معلمان به ارتقای آموزش و پرورش منجر شود
عبدالوحید فیاضی عضو کیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد درخصوص رتبه بندی معلمان گفت: قرار بود افزایش حقوق معلمان به ارتقای آموزش و پرورش منجر شود.
کوروش شرفشاهی - مدتها بود فریاد معلمان از حقوقهای ناچیز به آسمان بلند بود و نظام آموزشی نیز زیر سوال قرار داشت به همین دلیل قانون نظام جامع آموزش و پرورش تصویب شد تا آموزش و پرورش، گل و بلبل شود، اما فقط حقوق ها بالا رفت و اتفاق مبارکی صورت نگرفت، با این حال، همچنان شاهد اعتراض های گسترده هستیم.
در این رابطه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه رتبهبندی معلمان در مجلس یازدهم اجرایی شد گفت: به دلیل نواقصی که قانون داشت و برداشت های سلیقه ای، رتبه بندی به خوبی اجرایی نشد به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم یک بار دیگر باید به بحث رتبهبندی معلمان ورود کند، چالشها را شناسایی، نواقص را رفع و شرایط اجرای دقیق را فراهم کند.
عبدالوحید فیاضی با انتقاد از اینکه رتبهبندی معلمان به اندازهای نامناسب صورت گرفت که نارضایتی ستردهای را رقم زد گفت: باید بررسی شود که اشکالات رتبهبندی چه بوده که نتوانسته به افزایش کارایی نظام آموزشی و رضایت معلمان منجر شود.
وی با تاکید بر اینکه در قالب اجرای قانون رتبهبندی، هزینه قابل توجهی بر دوش خزانه دولت گذاشته شد گفت: با وجود این همه هزینه، قانون رتبه بندی به اهداف خود نرسید، زیرا آیین نامه اجرایی که دولت سیزدهم نوشت و تکنیکهایی که برای اجرای رتبه بندی به مرحله اجرا درآمد، کارساز و تاثیرگذار نبود.
نماینده نور در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در قالب رتبهبندی معلمان، انتظار گستردهای در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده بود گفت: قرار بود رتبهبندی معلمان در راستای ارتقای نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان باشد، اما آموزش و پرورش دولت سیزدهم، بیشتر از زاویه افزایش حقوق معلمان و کارکنان آموزش و پرورش ورود کرد و دیگر مباحث سند تحول بنیادین هرگز اجرایی نشد.
وی با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میبایست به تحول گسترده در آموزش و پرورش منجر می شد گفت: در حالی دریافتی معلمان افزایش پیدا کرد که هیچ تاثیر قابل توجهی در نظام آموزش و پرورش شاهد نبودیم، زیرا نگاه یک جانبه مبتنی بر مادیات صورت گرفت و خروجی مناسب آموزشی نداشت.
فیاضی با اعلام اینکه در قالب قانون رتبهبندی، میبایست مدارک معلمان و کارکنان در سایت آموزش و پرورش بارگذاری شود گفت: قرار بر این بود که مدارک مرتبط با آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، اما هر مدرکی به ویژه آنهایی که هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش نداشت، پذیرفته شد و هیچ فایدهای برای آموزش و پرورش نداشت.
وی با تاکید بر اینکه پس از مدتی کوتاه، نظام آموزش و پرورش به اشتباهات خود در رتبه بندی پی برد گفت: پس از مشخص شدن اشتباهات، قرار شد در قالب رتبهبندی، بسیاری از مشکلاتی که در اثر برداشتهای سلیقهای از قانون پیش آمده بود، اصلاح شود اما چنین اتفاقی نیفتاد و همچنان بیتوجه باقی مانده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم گفت: انتظار داریم یک بار دیگر نظام رتبهبندی بازنگری شود.
وی با تاکید بر اینکه بزودی وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی فراخوانده خواهد شد گفت: بدلیل اشتباهات اجرای رتبه بندی، چالشها را بررسی میکنیم تا به مشکلات برسیم و دولت را مکلف به رفع مشکلات و چالشها خواهیم کرد.
نماینده نور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت چهاردهم باید اشتباهات نحوه اجرای رتبهبندی معلمان در دولت قبل را بپذیرد گفت: رتبهبندی باید منجر به بهبود آموزش و پرورش شود، در غیر این صورت قانون زائدی است که وقت مجلس و دولت را گرفته و بار هزینه بیهودهای بر دوش نظام گذاشته است.
وی با تاکید بر اینکه در اجرای رتبهبندی معلمان چندین ضعف و اشکال وجود دارد گفت: از یک سو میبایست قانون دقیق و محکمی در مجلس تصویب می شد و از سوی دیگر دولت میبایست آیین نامه اجرایی مناسبی برای این قانون بنویسد که هیچ کدام انجام نشد و قانونی که میبایست به تحول بنیادین و افزایش کیفیت آموزش و پرورش منجر شود، فقط به افزایش حقوق کارکنان آموزش و پرورش و تحمیل بار مالی بر بودجه منجر شد.
نظر شما