برای واردات خودرو تخصیص ارز خوب است اما انحصار باید شکسته شود

تخصیص یک میلیارد دلار ارز و بازکردن گره کور واردات خودرو در روزهای گذشته از سوی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مطرح شد؛ کارشناسان معتقدند این صحبت‌ها زمانی بر بازار خودرو تاثیرگذار است که برخی از بند‌های آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و برای شکستن انحصار در بازار خودرو به بخش خصوصی میدان بیشتری داده شود.

برای واردات خودرو تخصیص ارز خوب است اما انحصار باید شکسته شود
صفحه اقتصاد -

 واردات خودرو از موضوعات مهمی است که در ماه‌های اخیر خبرساز بوده و صحبت‌کردن مسئولان در مورد آن تاثیر به‌سزایی در اَفت‌وخیز قیمت‌ها در بازار دارد.

در همین راستا علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم در حاشیه جلسه هیئت دولت ۲۷ تیر ۱۴۰۳ از آزاد شدن واردات خودرو مشروط به دارا‌بودن استاندارد‌های روز برای همه ایرانیان خبر داد.

گمرک جمهوری‌اسلامی ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد از ابتدای سال‌جاری تا ۲۴  شهریور ۱۴۰۳ ترخیص قطعی انواع خودروی سواری وارداتی از گمرکات سراسر کشور به مرز ۲۰ هزار دستگاه رسیده که ارزش آن ۳۹۰ میلیون دلار بوده است.

روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، در اولین جلسه ستاد تنظیم گفت که یک میلیارد دلار به واردات خودرو اختصاص داده شده و این یک سیاست است که تا پایان سال ادامه دارد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی برای سال آینده نیز، تخصیص ارز برای واردات خودرو انجام می‌شود.

همتی: اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم

پس از آن عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در صفحه شخصی خود نوشت که بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.

در همین راستا مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با میزان بااشاره به صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک‌مرکزی درمورد بازار خودرو، گفت: تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو در کل خبر خوبی برای بازار است و به نظر می‌رسد تأثیرات این خبر از همین امروز در بازار خودرو دیده شود.

وی افزود: اما به نظر می‌رسد صحبت های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی کلی بوده و چند ابهام در صحبت‌ها وجود دارد؛ یکی اینکه وقتی صحبت از یک میلیارد دلار شده باید شفاف‌سازی صورت بگیرد که رقم تخصیص یافته از ابتدای سال نیز شامل این رقم می‌شود یا اینکه به غیر از آن قرار است یک میلیارد دلار دیگر به واردات خودرو تخصیص یابد که موضوع مهمی است.

لزوم اصلاح برخی از بند‌های آیین‌نامه واردات خودرو

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو و محدودیت‌های موجود درآن، عنوان کرد: این آیین‌نامه چند بند محدودکننده از جمله محدودیت واردات خودرو‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی و خودرو‌های بنزینی بالای ۲۰ هزار یورو دارد.

فرزانه به صحبت‌های وزیر اقتصاد در مورد بازکردن گره کور واردات خودرو و ندادن اجازه انحصار در هیچ حوزه‌ای اشاره کرد و گفت: باید با اصلاح بند‌های دارای محدودیت آیین‌نامه واردات خودرو انحصار خودرو شکسته شود و حجم بالای واردات صورت گیرد.

تعرفه واردات خودرو باید اصلاح شود

وی ادامه داد: اگر قرار باشد که تخصیص ارز برای واردات خودرو‌ها ادامه یابد باید تعرفه واردات نیز مدنظر قرار گیرد چراکه عامل مهمی در قیمت تمام شده خودروهای وارداتی محسوب می‌شود و با کاهش تعرفه در کنار تخصیص ارز و اصلاح بند‌های واردات خودرو می‌تواند تاثیر مثبتی در آینده بازار خودرو داشته باشد.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: در یک‌سال اخیر در رتبه‌بندی واردات خودرو ۲ شرکت خودروسازی مطرح دولتی دیده می‌شود که عملا در تضاد با صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد در مورد انحصارشکنی در واردات خودرو است.

فرزانه افزود: اگر حرف از رفع انحصار است باید مراقب بود که با تخصیص ارز قابل توجه در حوزه واردات خودرو امتیاز ویژه‌ای به برخی از خودروساز‌ها داده نشود و سبد واردات آن‌ها بیشتر نشود.

وی با بیان اینکه حضور دولت در بازار خودرو یکی از عوامل انحصار بازار خودرو است، اظهار کرد: سیاست‌گذاران اگر قصد انحصارشکنی در این زمینه دارند ابتدا باید حضور دولت‌ها در بازار خودرو را به مرور کاهش دهند سپس بازار خودرو را به بخش خصوصی واگذار کنند و فضای بیشتری برای آن درنظر بگیرند.

کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: در بیشتر نقاط دنیا مجلس قانون‌گذار است، دولت مجری بوده و بر فعالیت بازار نظارت دارد و سرمایه‌گذاری و مسائل مربوط به واردات خودرو به بخش خصوصی سپرده می‌شود.
 
فرزانه در توضیح آینده بازار خودرو با درنظر گرفتن صحبت‌های اخیر رئیس بانک‌مرکزی و وزیر اقتصاد، گفت: این صحبت‌ها زمانی بر قیمت‌ خودرو تاثیرگذار است که ادامه‌دار باشد و یک زمان حدودا ۵ ساله برای اثرپذیری آن درنظر گرفت.

وی افزود: حدود ۶ سال واردات خودرو به کشور بسته بود و با درنظر گرفتن میانگین واردات سالانه ۵۰ هزار دستگاه، در این مدت ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو باید به کشور وارد می‌شد که این اتفاق نیافتاد که به مرور اگر واردات بدون توقف ادامه یابد می‌توان با گذشت زمان به تعادل قیمتی بهتری دست یافت.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است بالا‌ بردن حجم واردات خودرو در تنظیم‌گری بازار تاثیر به‌سزایی دارد و می‌تواند حاشیه سود را به حداقل عدد ممکن برساند، ولی باید در درازمدت انتظار این تاثیر را در بازار خودرو داشت.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد