تا روز ملی صادرات/تجاری سازی مزیتهای صادراتی ایران/ توجه به خلق ارزشافزوده در صادرات
مدیر کل دفتر برنامهریزی و پایش سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به امتیازات صادرکنندگان نمونه و ممتاز ملی بر تجاری سازی و حضور در بازارهای جهانی بر اساس نیازسنجی سلایق مشتریان خارجی تاکید کرد.
محسن منتظری با اشاره به برگزاری روز ملی صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: تقدیر از صادرکنندگان نمونه از دهه ۷۰ به این سو به یکی از اقدامات دولتها بهویژه سازمان توسعه تجارت ایران، برای تشویق و ایجاد انگیزه برای صادرکنندگان باهدف توسعه صادرات غیرنفتی تبدیل شده است و هر ساله با اصلاح معیارهای انتخاب و تنوع بخشی به گروه های کالایی ، تلاش نموده است الگوهای صادراتی موفقی را به جامعه معرفی کند.
وی ادامه داد: هر چند تقدیر صادرکنندگان از سوی رئیسجمهور، منجر به ارتقای شان و منزلت اجتماعی و افزایش انگیزه فعالیت صادرکنندگان می شود، لیکن در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای منتخبین متناسب با شرایط روز کشور و رفع مشکلات کلیدی آنها منجر به ترغیب به ادامه فعالیت اقتصادیشان خواهد شد.
طبق آییننامه صادرکنندگان نمونه، منتخبین مشمول امتیازاتی چون کارت ویژه، جایزه نقدی، تخفیف در هزینه اجاره غرفه یا زمین در نمایشگاههای داخلی، تخفیف هزینه اجاره غرفه در نمایشگاههای اختصاصی و بینالمللی، تخفیف هزینه حضور در هیاتهای تجاری و بازاریابی اعزامی به بازارهای هدف، تخفیف در هزینه خدمات ارائه شده توسط صندوق ضمانت صادرات ایران و تخفیف در هزینه تبلیغات در شبکههای برون مرزی صدا و سیما و ... خواهند شد که لازم است میزان آن مورد بازنگری قرار گرفته و متناسب با شرایط جاری افزایش یابد.
مدیر کل دفتر برنامهریزی و پایش سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به لزوم پرهیز از خام فروشی و اهمیت خلق ارزشافزوده در روند صادرات، تصریح کرد: سرمایه گذاری در فعالیتهای تحقیق و توسعه، تکمیل و تقویت زنجیره ارزش صنایع پایین دستی ، گذر از مونتاژکاری و افزایش عمق ساخت داخل با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بیان و رسوخ فناوریهای نوین و اقدامات تشویقی می تواند سبد صادراتی کشور را به نفع محصولات با ارزش افزوده و دارای فناوری بالا تغییر دهد.
در فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه نیز توجه ویژه ای به شرکتهای دانش بنیان و صادرکنندگان خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی شده است و در سالهای اخیر گزینه های بیشتری از این فعالین انتخاب می گردند.
وی در پاسخ به این پرسش که ایران در برخی کالاها مانند فرش دستباف، خاویار، زعفران، زرشک و .... دارای مزیتهای صادراتی است اما به نظر میرسد که در سالهای اخیر سهم ما از این بازارها محدود شد به نظر شما برای حفظ این بازارها چه برنامههای باید در دستور کار قرار بگیرد؟ گفت: رقبای تجاری ایران در فرش دستباف چین، پاکستان، هند و افغانستان هستند. این کشورها از فرصت غیبت ایران در بازارهای جهانی فرش دستباف استفاده کردند و مبادرت به کپی سازی از فرش ایرانی و فروش آنها با نام فرش دستباف ایرانی کردند این اقدام باعث شد حجم صادرات فرش دستباف ایران از ۲ میلیارد دلار در سال به زیر ۵۰ میلیون دلار در سال برسد.
این مقام مسئول با بیان اینکه رقبای ما نتوانستند جای خالی فرش ایرانی را در بازارهای جهانی پر کنند، افزود: فرش ایرانی بار دیگر می تواند با برندسازی ، تبلیغات جهانی و تغییر در ارزشگذاری و فروش دوباره جایگاه خود را بدست آورد.
منتظری بر تغییر روشهای بازاریابی تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان باهدف تجاری سازی و حضور در بازارهای جهانی، باید بر اساس سلایق مشتریان خارجی تولید کنند همچنین تجربه و علم را در تولید فرش دستباف به هم گره بزنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: خلق ارزش افزوده در محصولات مزیت دار کشاورزی نیازمند توجه به بستهبندی، رعایت استاندارهای بینالمللی و مسائل بهداشت نباتی، اتصال به شبکههای توزیع بینالمللی و برندسازی و رفع موانع داخلی از جمله ارزش گذاری صحیح صادراتی، تسهیل در رفع تعهدات ارزی، حذف عوارض آب مجازی زعفران و توسعه شهرکهای تخصصی است.
گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.
نظر شما