تا روز ملی صادرات/ ابزار راهبردی برای ارتقای همگرایی میان دولت و بخش خصوصی

رایزن بازرگانی ج. ا ایران در قطر ضمن اشاره به برگزاری روز ملی صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، از این جشن ملی به عنوان ابزار راهبردی برای ارتقای همگرایی میان دولت و بخش خصوصی یاد کرد.

تا روز ملی صادرات/ ابزار راهبردی برای ارتقای همگرایی میان دولت و بخش خصوصی
صفحه اقتصاد -

عباس عبدالخانی درباره روز ملی صادرات و اهمیت آن اظهار کرد: این رویداد به‌طور سنتی به‌منظور تجلیل از دستاوردهای صادرکنندگان و ترویج فرهنگ صادرات در کشور برگزار می‌شود، اما برای ایجاد یک تأثیر پایدار، نیازمند سیاست‌های حمایتی موثرتر است.

به گفته وی؛ برگزاری روز ملی صادرات از سوی دولت می‌تواند به‌عنوان یک ابزار راهبردی برای ارتقاء همگرایی میان دولت و بخش خصوصی عمل کند.

 عبدالخانی در ادامه با بیان اینکه انتخاب صادرکننده نمونه در روز ملی صادرات می‌تواند به‌عنوان یک مکانیزم انگیزشی مؤثر برای فعالان این بخش عمل کند، افزود: به نظر می‌رسد اگر معیارهای ارزیابی به‌طور شفاف و براساس شاخص‌های عملکردی معین همچون رشد صادرات، توسعه بازارهای هدف، نوآوری در محصولات و افزایش بهره‌وری باشد؛ چنین رویکردی می‌تواند رقابت سالمی را در میان صادرکنندگان ایجاد کند و آنها را تشویق به ارتقای سطح کیفی و کمی صادرات کند.

وی با اشاره به لزوم ارائه مشوق‌های چون تسهیلات مالی و بانکی، معافیت‌های مالیاتی و تسهیل دسترسی به بازارهای بین‌المللی برای صادرکنندگان، تصریح کرد: این نکته را باید در نظر داشت که این اهرم‌های انگیزشی تنها در صورتی اثربخش خواهند بود که با سیاست‌های جامع‌تری برای بهبود فضای کسب و کار و حذف موانع ساختاری همراه باشند.

رایزن بازرگانی ج. ا ایران در قطر درباره جایگاه صادرات غیرنفتی در اقتصاد ایران تصریح کرد: صادرات غیر نفتی در اقتصاد ایران، هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. بر اساس داده‌های موجود، صادرات غیرنفتی ایران تنها بخش کوچکی از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌دهد و به دلیل مشکلات ساختاری همچون عدم تنوع محصولات صادراتی، ضعف در برندسازی، نوسانات نرخ ارز و نبود زیرساخت‌های مناسب، با چالش‌های متعددی مواجه است.

وی در پایان بر نقش تحریم‌های اقتصادی در کاهش روند صادراتی تاکید کرد و افزود: تحریم‌ها دسترسی به بازارهای بین‌المللی را محدود کرد و هزینه‌های تجارت خارجی را افزایش داد و برای بهبود این وضعیت، سیاست‌گذاران باید به دنبال راهکارهای جدیدی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش سهم صادرات غیرنفتی در اقتصاد کشور باشند.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار  خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد