میلگرد روی دست بورس کالا ماند

آهن‌آلات با وجود ثبات قیمت و کاهش ارزش دلار، با رکود همراه است. کاهش فروش میلگرد در بورس کالا و نیاز به بازنگری در قیمت‌گذاری، از چالش‌های اصلی این بازار هستند.

میلگرد روی دست بورس کالا ماند
صفحه اقتصاد -

 

 

به گزارش آهن آنلاین - بازار آهن آلات در روزهای گذشته نیز مانند هفته‌های پیش از آن شاهد عدم استقبال خریداران این کالا، با وجود ثبات قیمت در بازار بوده است. کاهش قیمت ارز، ناترازی نظام عرضه و تقاضا، سیاست‌های انقباضی در تجارت بین‌المللی فولاد، انتخابات و روزهای جایگزینی دولت، رکود در صنعت ساخت و ساز و توقف پروژه‌های بزرگ عمرانی و ... در این بازه زمانی زنجیره تامین فولاد را در تمام حلقه‌ها از بخش معدن و تولید تا سطح عرضه با مشکلات متعدد مواجه کرده است.

تداوم روند نزولی قیمت دلار

قیمت دلار به عنوان تاثیرگذارترین مولفه قیمت‌گذاری مقاطع فولادی در ماه‌های اخیر، پس از ورود مقطعی به کانال ۶۲۰۰۰ تومان در هفته‌های گذشته، به عقب‌نشینی مستمر ادامه می‌دهد؛ به طوری که تا صبح امروز قیمت ۵۷۲۰۰ تومان را ثبت کرده است. این روند کاهشی با توجه به عدم فعالیت محرک‌های دیگر مثبت در بازار آهن‌آلات، روند تثبیت و کاهش قیمت این محصولات را تقویت خواهد کرد. با این حال کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند که تا مشخص نشدن سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم ایران و نیز انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، به راحتی نمی‌توان درباره روند سیر طولانی‌مدت قیمت ارز در کشور اظهار نظر کرد.

بورس کالا و رکود معاملات میلگرد

چهارشنبه گذشته تالار محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالای ایران، در حالی میزبان معامله ۲۴۵۰۰۰ آهن اسفنجی، ۱۵۳۰۰ تن میلگرد، ۱۰۲۵۰ تن ورق فولادی، ۷۳۶ تن تیرآهن و ۱۵۶۶ تن نبشی بود که تحلیل‌ها حاکی از ثبت یکی از پایین‌ترین درصد میزان فروش در محصولی مانند میلگرد را نشان داد. قیمت میانگین موزون میلگرد مرسوم بازار (سایز ۱۲ تا ۲۰) در معاملات این روز به ۲۶۰۷۵ تومان در هر کیلو به ثبت رسید که حدود یک درصد نسبت به قیمت معاملاتی هفته پیش افزایش داشت.

در چند هفته اخیر ثبت میزان معامله کمتر از ۲۰ درصد میلگرد عرضه شده در بورس کالا تبدیل به یکی از چالش‌ها در این بخش شده و به نظر می‌رسد این کاهش فروش با گذشت زمان بیش از پیش شده است. کارشناسان مهم‌ترین علت عدم استقبال خریداران از معاملات بورس کالا را در مورد کالاهای پرمصرفی مانند میلگرد، بالاتر بودن قیمت میلگرد در بورس کالا نسبت به بازار می‌دانند. همچنین، به نظر می‌رسد بازنگری در قیمت پایه و شرایط عرضه میلگرد در بورس کالا باید مورد بازنگری قرار گیرد.

سکون در بازار عرضه آهن‌آلات

وضعیت بازار معاملات مقاطع فولادی نیز همانند تالارهای صنعت و معدن بورس کالا نامساعد است و تثبیت قیمت تیرآهن، میلگرد و ورق فولادی در بازه طولانی‌مدت، گردش سرمایه را در این بخش مختل کرده است. بررسی آخرین نمودارهای نوسان قیمت میلگرد نشان می‌دهد که این کالای پرمصرف ساختمانی در چند روز اخیر در بسیاری از کارخانه‌ها و مبادی فروش بدون نوسان یا با کاهش خفیف قیمت مواجه بوده است. در این حوزه قیمت سایزهای پرمصرف ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلگرد آجدار میانه ۲۵۴۵۰ تومان ثبت شده است.

نمودار قیمت تیرآهن نیز در روزهای گذشته نوسان افزایشی خاصی را نشان نداده و به نظر هم نمی‌رسد در این حوزه بدون رونق دوباره ساخت و ساز در کشور شاهد نوسانات چشمگیر خاصی باشیم. بررسی نمودارهای چند روز اخیر در حوزه تیرآهن نشان می‌دهد که سایزهای پرمصرف ۱۴، ۱۶ و ۱۸ این کالا در چند روز اخیر در کارخانه ذوب آهن با قیمت ۲۶۱۸۰ تومان (به ازای هر شاخه) عرضه شده‌اند.

برگرفته از اخبار آهن آنلاین:

https://ahanonline.com/211608/میلگرد-روی-دست-بورس-کالا-ماند/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد