یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

جایگاه مدیریت ریسک و بیمه در دولت چهاردهم

در طی سالهای اخیر ،صنعت بیمه خدمات بسیار ارزشمند و در خور تحسین در شرایط تحریم های ناجوانمردانه علیه اکوسیستم محیط کسب و کار کشورمان به هموطنان در واحد خانوار ، بنگاههای اقتصادی و پروژه های کوچک و بزرگ ملی ارائه داده است. بیمه یک خدمت غیر قابل جایگزینی و مکانیزمی علمی برای احیا و حفظ پتانسیل و ارتقا سطح توانمندی ساختارهای اجتماعی و سازمانهای صنعتی ، کشاورزی ، خدماتی در جهت پایدار سازی سیستم ها و مالا توسعه همه جانبه کشورهاست.

 جایگاه مدیریت ریسک و بیمه در دولت چهاردهم
صفحه اقتصاد -

 

نظام بیمه گری بطور کلی به دو بخش اجتماعی و بازرگانی تقسیم می شود .یکی از روشهای سنجش و  ارزیابی درجه توسعه یافتگی کشورها بررسی حد توانگری اقتصاد بیمه کشورها نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) آنهاست. هر چقدر میزان تولید بیمه نامه و حجم حق بیمه ها بالاتر باشد، نشاندهنده موفقیت های اقتصادی و هر چقدر کمتر باشد ، نشاندهنده ضعف و مشکلات اقتصادی در کشورهاست.

منابع آموزشی و سوابق موجود در آرشیو صنعت بیمه از ناآشنایی و عدم شناخت دولت ها و مجالس قانونگذاری نسبت [ دانش مدیریت ریسک ] بعنوان ستون پایه صنعت بیمه و ناجی کشور از مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی و نهایتا فقدان شناخت کافی از تاثیرات عملیات بیمه گری دانش محور در سکانداری مطلوب هدایت کشور حکایت می کند . 

سخنرانی شادروان دکتر مشرف نفیسی مدیرعامل فقید شرکت سهامی بیمه ایران در ابتدای دهه ۳۰ در مجمع عمومی سالیانه آن شرکت ، بازتاب بی مهری ها و بی توجهی ها و فقدان دانش در نظام تصمیم گیری آن دوران نسبت به طرحهای خلاق و شتابدهنده صنعت بیمه کشور در آن سالهاست.در اثر بی توجهی و عدم درک دولتمردان از دانش مدیریت ریسک موجب اتخاذ تصمیمات نادرست و خسارت باری شد که مشکلات اقتصادی عدیده بعدی را بوجود آوردند . 

از سال ۵۷ تا ۶۷ صنعت بیمه همزمان با دورات جنگ تحمیلی ، معطل برطرف شدن ایرادات فقهی و ابهامات خصوصا در بخش بیمه های زندگی بود . در ۱۳ آذر ۱۳۶۷ سرانجام ، فقیهان ارشد مذهب امامیه پس از قریب یک قرن با حلال و رسمیت شناختن و کلیه رشته های بیمه ای ، شرایط فعالیت مبسوط خدمات بیمه در ایران را فراهم ساختند . لیکن مهم گام دوم و برداشتن زنجیرهای انحصار دولتی از دست و پای صنعت بیمه در ایران از سال ۱۳۸۲ بود . از آنسال تا امروز که دولت چهاردهم انتخاب و در صدد مقدمه چینی آغاز فعالیت است ، صنعت بیمه همچنان دارای فرازها و فرودهای عدیده است ! امروزه شرایط دگردیسی بزرگ اقتصاد جهانی که به سرعت در حال تکوین است ، وظیفه حرفه ای و ملی کارشناسان ریسک و بیمه ایجاب می کند تا اذهان دولتمردان بخش اقتصادی دولت جدید را به نقش بی بدیل صنعت بیمه در کسب موفقیت طرحهای اقتصادی دولت و برنامه هفتم توسعه فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی جلب کنند و آنها را دعوت به نگاه ماهیتی و ریشه ای به نقش خدمات بیمه در اقتصاد کشور جلب کنند .

بیمه ای ها در این سالها تلاشهای مبسوطی جهت معرفی نقش اصلی بیمه گری به مقامات ارشد تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور نموده اند اما برآوردها نشان می دهند که هنوز [ بیمه گری در ایران مظلوم و ناشناخته است ] . البته بخش اعظم ناشناختگی نقش و اهمیت خدمات بیمه به ساختار سنتی و انتخاب نامطلوب سکانداران و ضعف دانش مدیریت ریسک و فنی کارشناسان صنعت بیمه برمی گردد . اگر صنعت بیمه همانند کشورهای توسعه یافته بجای عرضه بیمه به بازار موجود بدنبال مشارکت و حمایت از اکوسیستم محیط کسب و کار بالقوه برود و به روش علمی در نزد سازمانها وصاحبان مشاغل ایجاد نیاز و تقاضا نماید و هنگام حوادث و رخداد خسارتها به سرعت و سهولت ایفای تعهد کند ، مسلما اقتصاد ملی به توانگری بالایی دست خواهد یافت .

اما پیش از ایجاد تقاضا و طراحی بیمه نامه های تخصصی ، هر شرکت بیمه باید ریسک های پروژه ها و بیمه گذاران را با دقت مطالعه و شناسایی و تحلیل کند تا در زمان بروز حادثه ، همچون یک ذینفع و حامی دلسوز بلافاصله خسارتها را جبران کند تا آنگاه هموطنان شریف و باهوش و کارآفرینان خلاق بیمه را یک اصل و خدمت ضروری در کار و زندگی لمس کنند .

خوشبختانه در چندین قانون مصوب سالهای اخیر دولت ها و مجالس پیشین الزام به تامین بیمه نامه های تخصصی شده است .در صورت عرضه و پرداخت اصولی خسارتهای در این پروژه های بیمه ای ، قطعا اقتصاد ایران دچار رشد مثبت خواهد شد . لذا به مدیران تصمیم ساز اقتصادی دولت چهاردهم ،خصوصا دکتر طبیب نیا و عبده تبریزی و سایر تیم مشاوران اقتصادی دولت توصیه می گردد، رویکرد سنتی به صنعت بیمه نداشته باشند و برای بهره برداری از پتانسیل صنعت بیمه حتما برنامه ریزی ترکیبی  [ مدیریت ریسک + مدیریت بیمه ] را در اجراها مد نظر قرار دهند ..‌.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد