نقش و جایگاه ماکو در استفاده از ظرفیتهای بازار بزرگ کشورهای اوراسیا
موقعیت استثنایی منطقه آزاد ماکو در حمل و نقل و ترانزیت کالا بواسطه اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه (از شمال به جمهوری ترکیه، از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خود مختار نخجوان) ، همجواری با ارمنستان و منطقه قفقاز و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب (رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا پتانسیلی عظیم برای نقش آفرینی این منطقه در توسعه اقتصاد ملی و محلی ایجاد کرده است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در حاشیه دومین نمایشگاه بین المللی اوراسیا در تهران گفت: انجام عمده مبادلات تجاری و سیاسی بین ایران ، روسیه و اروپا از این محور و فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابزون در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین ودریا ایجاد کرده که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس، جای تردیدی باقی نمی گذارد که این منطقه اقتصادی ترین گلوگاه دررقابت با راه دریایی شرق وغرب در خشکی است.
به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو به نقل از روابط گستر، حمزه حورسی با بیان اینکه بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و آسیای میانه به خاطر دارابودن جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر خود دارای موقعیتی عالی در جذب بازاری متنوع برای منطقه آزاد ماکو است افزود: علاوه بر این این اتصال از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی این امکان را فراهم میکند که بازار بسیار بزرگی که همه آن ها نیازمند مواد غذایی، محصولات کشاورزی و صنعتی هستند را در اختیار کشور از طریق منطقه ماکو ایجاد میکند. استفاده از این ظرفیت عظیم درآمدی و صادراتی برای کشور اکنون در دستور کار سازمان منطقه آزاد ماکو قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ماکو به لحاظ موقعیت استراتژیک جغرافیایی و با توجه به ظرفیت های مختلف اعم از لجستیک، کشاورزی، صنعت و معدن و .. می تواند هم تولید کننده محصولات کشاورزی صادرات محور باشد و هم در حوزه صنایع تبدیلی و بسته بندی، تکمیل کننده زنجیره تولید و ارزش غذایی در منطقه قرار گیرد.
حورسی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ماکو با دارا بودن ظرفیت های بینظیر خود میتواند به عنوان دروازه ورود کشور به دنیا و کشورهای اروپایی مطرح شود بیان داشت: افزایش تحریمهای اقتصادی که صادرات کالاهای نفتی ایران را با مشکل جدی مواجه کرده، توجه کارشناسان را به مسیرهای جایگزین غیرنفتی جلب کرد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه ازاد ماکو خاطرنشان ساخت: از جمله مهمترین مسیرهای ترانزیتی زمینی به عنوان کریدورشرق به غرب و شمال به جنوب و یک مسیر پردرآمد، منطقه آزاد ماکو می باشد.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد ، منطقه آزاد ماکو با ارزش افزوده ترین نقطه برای ایجاد دهکده لجستیک و تبدیل شدن به قطب جذب و توزیع کالا بواسطه اتصال کریدورهای شرق – غرب و شمال – جنوب می باشد گفت: کریدور بینالمللی منطقه آزاد ماکو و مرز بازرگان، مسیری با صرفه اقتصادی بالا برای حملونقل کالا و افراد به سوی اروپا و از مرز پلدشت به کشورهای حوزه قفقاز است.
وی اذعان داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد ، منطقه آزاد ماکو با ارزش افزوده ترین نقطه برای ایجاد دهکده لجستیک و تبدیل شدن به قطب جذب و توزیع کالا بواسطه اتصال کریدورهای شرق – غرب و شمال – جنوب می باشد.
دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا امروز دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ با حضور «عباس علیآبادی» وزیر صمت، سفرای عضو اتحادیه اوراسیا، شرکتهای ایرانی و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نمایشگاهبینالمللی تهران افتتاح شد.
۱۰۰ شرکت ایرانی صادراتی در حوزههای انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، محصولات کشاورزی، خودرو، مناطق آزاد، صنعت، دانشبنیان و .. آخرین دستاوردهای خود را در این نمایشگاه ارائه کردهاند.
در این دوره از نمایشگاه، شرکتهایی از کشورها روسیه، ارمنستان، قزاقستان در قالب پاویون و غرفههای اختصاصی حضور دارند. همچنین هیات تجاری از کشورهای قرقیزستان و بلاروس از نمایشگاه بازدید میکنند.
در حاشیه نمایشگاه همایشهای تخصصی نیز در خصوص موضوعات تجاری و زیرساختی از جمله حمل و نقل، مسائل پولی و بانکی، گمرکی، موافقتنامههای تجاری، همکاریهای علمی، گردشگری و دانشبنیان هم برگزار میشود.
طبق برنامهریزی صورت گرفته برای روز سوم این نمایشگاه، نشستهایی رودررو بین تجار داخلی و تجار خارجی برگزار شود.
گفتنی است، دومین دوره نمایشگاه اوراسیا به مدت ۴ روز و از ۱۳ تا ۱۶ آذرماه در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود.
نظر شما