گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بررسی نمادهای فولادی بورس

بهترین سهم‌های فولادی‌ها در بورس کدامند | نگاهی بر نمادهای شرکت‌های فعال صنعت فولاد در بورس

بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرده است، به دلیل حضور گروه فولاد مبارکه در این رویداد بزرگ بین‌المللی بهانه ای شد تا به بررسی نمادهای فولادی و سهم‌های ارزشمند این صنعت و شرکت‌های فعال گروه فولاد در بورس و فرابورس بپردازیم.

بهترین سهم‌های فولادی‌ها در بورس کدامند | نگاهی بر نمادهای شرکت‌های فعال صنعت فولاد در بورس
صفحه اقتصاد -

بیست‌ودومین رویداد بین‌المللی تاسیسات و سیستم‌‎‌های سرمایشی و گرمایشی، تهویه مطبوع تهران امسال نیز با حضور ۵۰۰ شرکت فعال داخلی و خارجی در صنعت ساختمان، سیستم ‎‌های سرمایشی و گرمایشی از ۲۲ کشور از ۱۳ تا ۱۶ مهر برگزار می‌گردد تا شرکت‌های فعال این حوزه آخرین دستاوردها و محصولات خود را در زمینه سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع رونمایی می کنند.

نکته جالب این رویداد حضور گروه فولاد مبارکه در این نمایشگاه است. موضوعی که زمینه‌ساز گزارش پیش رو در بررسی شرکت‌های فعال و شناسایی بهترین سهام‌های فولادی‌ها در بورس است.

صنعت فولاد و عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ تمام‌شده محصولات فولادی

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بررسی نمادهای فولادی بورس

محصولات صنعت فولاد در دنیا یکی از پر مصرف‌ترین محصولات به شمار می‌رود و کاربردهای زیادی در زندگی ما دارد. ساخت و ساز، تولید قطعات، خودروسازی و… از جمله مواردی هستند که فولاد در آن‌ها نقش بسزایی دارد. با ورود فولاد به بورس و ایجاد بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش این ماده با ارزش، فعالان بازار سرمایه فرصت مناسبی کسب کردند که از این صنعت سود کسب کنند.

بیش از ۵۰ درصد فولاد تولید شده در داخل کشور صرف ساختمان‌سازی و زیرساخت‌هایی مانند پل، صنایع ریلی، تونل‌سازی، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها و بنادر می‌شود. همینطور از فولاد در ساخت تجهیزات مکانیکی مانند بیل‌های مکانیکی و بولدوزر و صنعت خودروسازی استفاده می‌شود. تولیدات کارخانجات فولادی به‌صورت میلگرد، بلوم، ورق گالوانیزه، گندله، تیرآهن، شمش و… است.

قیمت سنگ آهن، قیمت جهانی نفت، هزینه حمل و نقل، عرضه و تقاضا و نوسانات بازار ارز از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت‌ها در تولیدات کارخانجات فولادی کشور است. 

سنگ آهن ماده معدنی و اولیه فلز سنگ آهن است که پس از استخراج از معدن، خالص سازی و فرآوری می شود تا به آهن و چدن تبدیل شود. تولیدکنندگان با افزایش قیمت مواد اولیه، برای به صرفه بودن سود محصولات، مجبور به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود می‌شوند. حال اگر این ماده اولیه در صنعت فلزات اساسی، در خارج از کشور تامین گردد، هزینه‌های دلاری را نیز باید به قیمت تمام شده اضافه شود.

قیمت جهانی نفت نیز بر قیمت تمام شده شمش آهن و در نتیجه صنعت فولاد بی‌تاثیر نیست. دلیل آن این است که فرآیند تولید آهن در کارخانجات نیازمند مصرف نفت است. نوسانات بازار ارز، هزینه حمل‌ونقل و عرضه و تقاضای بازار در صنعت فولاد نیز همانند دیگر بازارهای تولیدی کشور در قیمت تمام‌شده محصول تاثیرگذار است.

از تهدیدهای موجود در این صنعت نیز می‌توان به عدم تعادل در برنامه‌ریزی جهت افزایش ظرفیت بهره‌برداری معادن در تولید فولاد خام به‌ویژه سنگ‌آهن، عدم توجه به حداقل ظرفیت اقتصادی به منظور بهره‌وری در تولید، عدم استفاده از فناوری‌های روز در ظرفیت‌سازی، بالا بودن سهم سرمایه‌گذاری تجهیزات وارداتی وابستگی به کشورهای خارجی اشاره کرد.

شرکت‌های فعال صنعت فولاد در بورس ایران 

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بررسی نمادهای فولادی بورس

صنعت فولاد در بورس اوراق بهادار و زیر مجموعه صنعت فلزات اساسی قرار گرفته و در حال حاضر شرکت‌هایی مانند مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد خراسان، مجتمع فولاد خوزستان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، شرکت آهن و فولاد ارفع، فولاد کاویان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و… در بورس و فرابورس فعالیت دارند. نماد این شرکت‌ها معمولا از حرف «ف» و بخشی از نام آن شرکت تشکیل می‌شود.

صنعت فولاد‌ در بازار بورس توی جایگاه دوم بعد از صنایع شیمیایی قرار گرفته و ۱۴.۸ درصد از ارزش کل بازار بورس را به خودش اختصاص داده است. تقریبا ۳۰ شرکت بزرگ، حدود ۵۰ درصد از ارزش کل بازار بورس را در اختیار دارند که در این میان تعداد زیادی از آنها را شرکت‌های فولادی تشکیل می‌دهند. 

سرمایه گذاری بر روی بهترین سهام‌های فولادی یک سکوی پرتاپ برای رسیدن به سود بالا می‌باشد که در ادامه برای عملکرد بهتر و به درآمد مثبت و افزایشی رسیدن در گروه فولادی‌های بورس به بررسی نمادهای فعال فولادی‌ها و بهترین سهام‌های این شرکت‌ها پرداخته‌ایم.

بهترین سهام‌های فولادی‌ها در بورس

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بررسی نمادهای فولادی بورس

بازار سرمایه ایران در سال ۱۴۰۲ هم با ریسک‌ ها و محرک‌ های متعددی از جمله؛ نوسانات قیمتی سهام، نوسانات ارزش پول ملی، تحریم‌ های اقتصادی، عدم شفافیت در عملکرد شرکت ‌ها، عدم پایبندی به قوانین و مقررات بازار سرمایه و همچنین بحران‌ های سیاسی روبه‌رو شده است. اما با وجود تمامی این ریسک ‌ها، برخی محرک‌ هایی نیز وجود دارد که باعث رشد و توسعه این بازار شد.

این محرک‌ ها شامل رشد اقتصادی کشور، افزایش دسترسی به فناوری‌های نوین، راه‌اندازی تسهیلات جدید در بازار سرمایه، تلاش برای پایبندی به قوانین و مقررات بازار سرمایه و افزایش شفافیت در عملکرد شرکت ‌ها و سازمان‌های مرتبط با بازار سرمایه بود. همه این عوامل در تعیین و خرید بهترین سهام بورس نیز تاثیر می گذارد.

سهام‌های پتروشیمی، فولاد، بانکداری و معدنی از جمله گروه‌های صنعتی مهم و پرسود در بازار بورس ایران هستند که می‌توانند به‌عنوان گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند. البته برای انتخاب بهترین سهام‌های هر گروه، باید به عوامل مختلفی مانند سودآوری، رشد درآمد، نسبت P/E، ارزش ذاتی، توان رقابتی، اخبار و اطلاعات و تحولات بازار توجه کرد. 

از شرکت‌های لیست بهترین سهام بنیادی گروه فولادی‌ها که EPS تحلیلی منتهی به سال ۱۴۰۲ آن‌ها کمتر از ۶ است و در لیست ۳۰ شرکت برتر بورس قرار دارند می‌توان به شرکت‌های فولاد مبارکه (فولاد)، ذوب‌آهن اصفهان (ذوب)، فولاد خوزستان (فخوز)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، فولاد آلیاژی ایران (فولاژ)، فولاد ملی ایران (فملی) و فولاد جنوب هرمزگان (هرمز) اشاره کرد.

فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد، با سهم ۵.۱ درصد از ارزش بازار، دومین شرکت بزرگ در بورس اوراق بهادار تهران به حساب می‌آید. شرکت‌‌های فولاد خوزستان با ۱.۴ درصد و فولاد خراسان با ۱.۳ درصد نیز جز شرکت‌‌های بزرگ و فعال در بورس هستند و به جرأت می‌توان این شرکت‌ها را یکی از بهترین سهام‌‌های فولادی عنوان کرد.  هرمز در بازار دوم فرابورس فعالیت می کند و سهامدار عمده آن شرکت فولاد مبارکه با ۹۵ درصد سهم است. سهام هرمز در لیست بهترین سهام بورس قرار داشته و برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است. بخش عمده ای از سهام ارفع نیز در دست شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است. سهام فولاد ارفع هم یکی از بهترین سهام بورس برای سرمایه‌گذری است.

با توجه به اینکه بازار بورس همیشه دارای نوسانات است، شناسایی بهترین سهام و ریسک‌مندی‌های آنها برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است. برای شناسایی بهترین سهام بورس از نظر بنیادی، می‌توانید از نسبت P/E استفاده کنید که به نسبت قیمت روز یک سهم بر سود خالص آن گفته می‌شود.

هرچه نسبت P/E یک شرکت کمتر باشد، آن شرکت از لحاظ بنیادی ارزنده‌تر است. اما آنچه در شرکت‌ها حائز اهمیت است، سود آینده‌نگر شرکت‌ها است که به آن EPS فوروارد یا تحلیلی گفته می‌شود. P/E فوروارد نیز از تقسیم قیمت روز بر EPS فوروارد به دست می‌آید.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد