یادداشت اختصاصی از محمدامین امین زاده

مهاجرین افغان ؛چالش یا فرصت ؟

افغانی ها که معمولاً تمایل عجیب و فراوانی به زاد و ولد و فرزندآوری حتی در شرایط بسیار بد اقتصادی دارند، چنان گوی سبقت را در این زمینه از ایرانیان ربوده اند که بسیاری از محلات بزرگ پایتخت و مراکز استانها این روزها تبدیل به محلات مختص افغانی ها و فرزندان آنها شده و این امر چالش بزرگ اقتصادی و امنیتی می تواند به همراه داشته باشد.

مهاجرین افغان ؛چالش یا فرصت ؟
صفحه اقتصاد -

مدتی است که افکار عمومی به شدت در مورد جریان مهاجرت همسایه های افغانی حساس شده و موافقان و مخالفان زیادی در این باره اظهار نظر می کنند .فارغ از اندیشه ها و باورهای مردم شریف کشورمان در حفظ حرمت مهمان و دوستی و رفاقت با مهاجرین که یکی از اخلاق و آداب تاریخ پر افتخار کشورمان بوده ،اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده است که دیگر مهاجرین محترم افغانی از حالت مهمان و مهاجر خارج شده و زمانی که به عنوان یک فرصت برای عمران و سازندگی محسوب می شدند،امروزه به چالشی جدی برای بافت جمعیتی شهرها به خصوص شهرهای بزرگ تبدیل شده اند.

افغانی ها که معمولاً تمایل عجیب و فراوانی به زاد و ولد و فرزندآوری حتی در شرایط بسیار بد اقتصادی دارند، چنان گوی سبقت را در این زمینه از ایرانیان ربوده اند که بسیاری از محلات بزرگ پایتخت و مراکز استانها این روزها تبدیل به محلات مختص افغانی ها و فرزندان آنها شده و این امر چالش بزرگ اقتصادی و امنیتی می تواند به همراه داشته باشد. اکنون لازم است تا جریان امنیتی و اطلاعاتی کشور بدون هرگونه پیش داوری یا حب و بغض و ملاحظات خاص ،در این قضیه ورود جدی کرده و تصمیم دقیق و کاربردی برای حل معضل مهاجران افغانی به کشورمان بیندیشد .

در گفتارهای بعدی در خصوص چالش های تغییر در ترکیب جمعیتی ، ملاحظات امنیتی ، تصرف فضاهای کاری و تشکیل گعده های خاص توسط ایشان ، تجزیه و تحلیل های بیشتری خواهیم داشت.

کارشناس مسائل اجتماعی

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد