تحلیل بنیادی شپنا/ افت کرک اسپرد کار دست پالایشی‌ها داد

گزارش عملکرد شپنا در سه ماهه ابتدایی سال 1402 اخبار خوبی را در رابطه با صنعت پالایشی مخابره نمی‌کند. از یک سو افت کرک اسپرد‌ها و از سوی دیگر ثابت شدن نرخ تسعیر دلار روی رقم 28 هزار و 500 تومان سبب شد تا شپنا نتواند سود خوبی در این دوره کسب کند.

تحلیل بنیادی شپنا/ افت کرک اسپرد کار دست پالایشی‌ها داد
صفحه اقتصاد -

به گزارش صفحه اقتصاد به نقل از تجارت نیوز، گزارش عملکرد بهار ۱۴۰۲ شرکت پالایش نفت اصفهان در ۲۹ تیرماه منتشر شد؛ نگاهی به این صورت مالی نشان می‌دهد که مقدار تولید و فروش این شرکت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است. به طوری که مقدار تولید شرکت از پنج میلیون و ۶۱ هزار متر مکعب در بهار ۱۴۰۱ با رشد ۹ درصدی به پنج میلیون و ۴۹۲ هزار متر مکعب در بهار امسال رسید.

این موضوع در مقایسه تولیدات بهار امسال با زمستان ۱۴۰۱ نیز تکرار شده است. به طوری که پالایش نفت اصفهان تولیدات خود را در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ نسبت به فصل گذشته حدود دو درصد افزایش داده است.

در طرف فروش شرکت نیز این موضوع دیده می‌شود؛ به طوری که مقدار فروش شپنا در سه ماهه ابتدایی امسال با رشد ۱۱ درصدی از چهار میلیون و ۹۷۱ هزار متر مکعب در بهار ۱۴۰۱ به پنج میلیون و ۵۳۴ هزار متر مکعب رسیده است.

مقدار تولید و فروش شپنا

چالش درآمدزایی شپنا

اما مشکل افت سودسازی شپنا از کجاست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت افزایش مقدار فروش شرکت سبب رشد درآمد فصلی پالایش نفت اصفهان  نشد. چرا که نرخ فروش محصولات این شرکت در بهار 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به شدت کاهش داشته است.

به این ترتیب مبلغ فروش شرکت از 94 هزار و 87 میلیارد تومان در بهار 1401 با کاهش 12 درصدی به 82 هزار و 540 میلیارد تومان رسید.

درآمد فصلی شپنا

افت قیمت‌های جهانی

نگاهی به فرآیند تجارت پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد، سودسازی شرکت تا حد بالایی وابسته به قیمت نفت، قیمت فرآورده‌های نفتی و نرخ تسعیر دلار است. حال باید بررسی شود چه تغییری در عوامل فوق، از سه ماهه ابتدایی 1401 تا کنون رخ داده است.

بررسی نرخ جهانی محصولات شرکت نشان می‌دهد، قیمت فرآورده‌های تولیدی شپنا از بهار سال گذشته تا کنون پایین آمده است. افت کرک اسپردها سبب شده است پالایش نفت اصفهان نتواند سود خوبی از فروش محصولات خود کسب کند.

کرک اسپرد بنزین

کرک اسپرد بنزین

کرک اسپرد نفت گاز

کرک اسپرد نفت گاز

کرک اسپرد نفت سفید

کرک اسپرد نفت سفید

ثابت ماندن نرخ تسعیر دلار

از طرفی باید گفت پالایش نفت اصفهان موظف است دلار خود را با نرخ 28 هزار و 500 تومان تسعیر کند. بنابراین شپنا در یک سال گذشته از جهش قیمت دلار سودی کسب نکرده است. طبیعتا اگر نرخ تسعیر دلار برای شپنا با نرخ دلار آزاد یا حتی مبادله‌ای محاسبه می‌شد، اوضاع کنونی متفاوت بود.

با وجود اینکه هزینه‌های شرکت در یک سال اخیر تحت تاثیر تورم بوده، اما پالایش نفت اصفهان توانست بهای تمام‌شده خود را نسبت به بهار سال گذشته حدود چهار درصد کاهش دهد. این در حالیست که مقدار فروش شرکت در این دوره افزایش داشته است.

باید اشاره داشت که کاهش بهای تمام‌شده شرکت در این فصل عمدتا به دلیل کاهش نرخ مواد مستقیم مصرفی است.

کاهش سودسازی شپنا

در نهایت باید گفت مهم‌ترین عامل کاهش درآمد فصلی شپنا افت کرک اسپردها بوده است. همین امر سبب شد تا سودسازی شپنا در سه ماهه ابتدایی امسال به شدت کاهش یابد. به طوری که سود ناخالص شرکت از 17 هزار و 772 میلیارد تومان در بهار سال 1401 با کاهش 48 درصدی، به 9 هزار و 320 میلیارد تومان رسید.

نمودار زیر حاشیه سود ناخالص شپنا را در پنج فصل اخیر نشان می‌دهد. نگاهی به این نمودار به خوبی ثابت می‌کند، حاشیه سود ناخالص پالایش نفت اصفهان تا حد بالایی به کرک اسپردها بستگی دارد و با افت این پارامتر، حاشیه سود ناخالص شپنا نیز کاهش می‌یابد.

شپنا حاشیه سود ناخالص

سود عملیاتی شرکت نیز بیشتر از 50 درصد نزول داشت و عدد هشت هزار و 341 میلیارد تومان را ثبت کرد. همچنین سود خالص شپنا در بهار 1402 حدود هفت هزار و 594 میلیارد تومان ثبت شده است. گفتنی است این عدد نیز در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال 1401 حدود 42 درصد کاهش داشته است. نزول کمتر سود خالص شپنا به دلیل افزایش سایر درآمدهای عملیاتی پالایش نفت اصفهان در این دوره بوده است.

پالایش نفت اصفهان سودسازی

لازم به ذکر است با احتساب سرمایه 22 هزار و 700 میلیارد تومانی، به هر سهم در این فصل حدود 33 تومان سود تعلق می‌گیرد که این عدد در بهار سال گذشته 57 تومان ثبت شده بود.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد