اطلاع رسانی نیروی محرکه و مبلغ سرمایه گذاری
رسانه ها آئینه تمام نمای ارگان های تصمیم ساز و اجرایی کشور هستند با این خصوصیت که گاه آنها را نقد و گاه از آنها تمجید می کنند؛ در این شرایط چون اصل بر تکامل و هدف بر این پایه استوار است که نواقص از پیش رو برداشته شود در بیشتر موارد رویکرد نقادانه و البته انعکاس منصفانه در دستور کار قرار می گیرد؛ البته نباید از این نکته گذشت که آگاهی میوه ممنوعه ی است که چون خواب خفتگان را آشفته و راز تحفگان را برملا میکند مخالفان سر سختی دارد
این حکایت امروز ودیروز نیست و مقاومت در مسیر «آگاهی» پیشینه ی دیر پا و شاید به درزای عمر بشر دارد. این مهم به اقتضای شرایط زمانی ومکانی در جوامع مختلف فراز وفرودهای بسیاری را تجربه کرده ؛ با این اوصاف نمی توان منکر این شد که عصر عصر رسانه هاست.
رسانه های مختلف دیداری و شنیداری بیش از پیش و افزونتر از همیشه تاریخ انسان های روی کره زمین را هدف اطلاع رسانی خود قرار داده اند و ذهن و بینش آنها را آماده پذیرایی و استقبال از خبرها و رویدادها کرده اند.
بخشی از مناطق ویژه اقتصادی وسرمایه گذاری درایران در ماکتی کوچک حجم قابل توجهی از اخبار اقتصادی کشور را به خود اختصاص می دهند. مناطقی که در تداوم سیاست های همتایان خود در دیگر نقاط جهان و با اهدافی والا که مهم ترین آن پردازش صادرات بوده شکل گرفته نزدیک به سه دهه از زمانی که نظام جمهوری اسلامی به موجب ماده ۱۹ قانون برنامه اول توسعه اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی اجازه یافت حداکثر در سه نقطه از نقاط مرزی کشور مناطق آزاد صنعتی وت جاری تاسیس می کند میگذرد.
حال پرسش اینجاست که درطول این چند دهه تا چه حد به برنامه هایمان نزدیک شدیم و به چه مقداری از آن جامه عمل پوشانده ایم ؟ مهم تر آنکه آیا رسانه ها توانسته اند به طور تمام وکمال به وظیفه خود در قبال مناطق عمل کنند؟ بر هیچکس پوشیده نیست که رسانه ها با هدف اطلاع رسانی عامل محرکی در تمام عرصه ها هستند؛ به زعم بسیاری از کارشناسان و مسولان، رسانه های قوی با گستره عظیمی از مخاطبان نوعی سرمایه گذاری معنوی در حوزه اقتصادی به شمار می آیند؛ مهجور ماندن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از حیث خبری به جد نه تنها به سود مسولان مربوطه و در کل اقتصاد کشور نیست؛ بلکه در دراز مدت آثار منفی آن خودنمایی خواهدکرد.
اگر از قشرهای مختلف جامعه در خصوص میزان آشنای شان با مناطق آزاد وچگونگی فعالیت آنها آمار گیری شود؛ به یقین نتیجه نشان خواهد داد که بیشتر افراد آگاهی چندانی از این مقوله ندارند وحتی شاید برخی ازآنان کاملا با آن بیگانه اند؛ از سویی سرمایه گذار زمانی به سرمایه گذاری در حوزه فعالیتهای اقتصادی تشویق می شود که تا جدودی به خروجی کار خود اطمینان داشته باشند؛ اگرچه موقعیت بی همتای ایران در خلیج فارس، خاورمیانه و شبه قاره هند و دریای خزر ازیک سو واستقرار مناطق آزاد در مراکز مهم اقتصادی کشور ازسویی دیگر فرصتی عالی وکم نظیر ایجاد کرده است ، تا سرمایه گذاران بتوانند بازدهی خود را دوچندان کنند اما دراین بین نمی توان ازعامل استقبال گردشگران در ترغیب سرمایه گذاران غافل شد ؛ این مهم تنها بازمینه سازیهای لازم و درسایه اطلاع رسانی درست؛ کافی و به موقع صورت میگیرد؛ البته در طول چند سال اخیر. رسانه ها اقدامات پراکنده ی دراین خصوص انجام داده ند ؛ هرچند باحجم عظیم پتنانسیلها وظرفیت های مناطق همخوانی نداشته است.
این مسئله قابل تامل است که چرا دراین زمینه ها حرکت های بنیادین انجام نشده و باوجود حجم انبوه رسانه های دیداری ونوشتاری حق مطلب ادا نشده است؛ بی تردید باتوجه به چنین کمبودی در امر اطلاع رسانی درصورت توجه واهتمام ویژه به آن، شاهد محکمتر شدن تار پود مناطق آزاد خواهیم بود ؛ البته تمامی این موارد روی یک سکه است ، وروی دیگرآن نحوه تعامل مسولین بامجریان وتصمیمگیران حوزه های اقتصادی مربوط می شود ؛ مسولان با آگاهی ازاینکه عملکرد آنها در هرزمینه ی انعکاس رسانه ی خواهد داشت به یقین باجدیت بیشتری درصدد رسیدن به نقطه ایده آل طرح ریزی شده برخواهند آمد ؛ واین مسله ی که دبیر جدید شورایعالی محترم مناطق آزاد ووزیر اقتصاد ؛ نیز بارها روی آن صحه داشته وتاکید کرده اند ؛ حاصل سخن اینکه بهره گیری از ظرفیت عظیم رسانه در رساندن پیام و شرح فعالیت مناطق آزاد؛ به بهترین وجه ممکن ضرورت تام دارد.
ریاض علی فرحانی
مدیر روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند
نظر شما