یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی
آیا دانش آموزان ،کتابهای خود را دوست نداشتند؟
روزهایی که امتحانات پایان سال تحصیلی برگزار می شود .هیجان این روزها کمتر از هیجان ابتدای ماه مهر و آغاز سال تحصیلی نیست . شروع مهر ، پایان خرداد. سال تحصیلی در ایران حدودا ۸ ماه و خرداد هر سال وقت ارزیابی نتیجه تلاشهای مشترک سال تحصیلی معلمان و دانش آموزان می شود .در واقع نتیجه تلاشهای نظام آموزشی در خرداد هر سال به اکران گذارده می شود.

بی شک ارزیابی پایان سال فقط بخشی از نتایج کارنامه هاست .این ارزیابی را در کنار شاخص های دیگر موفقیت دانش آموزان باید سنجید . در هر حال یکی از شاخص های اندازه گیری موفقیت یا عدم موفقیت سیستم آموزشی و محتوا دروس ، سبک آموزش ، اندازه گیری برون داد کل سیستم آموزشی در هر نسل می باشد .
کارنامه های پایان هر سال ، شاخص اصلی ارزیابی ها نمی توانند محسوب شوند ، بلکه شاخص های دیگر همچون میزان ماندگاری محتوا دروس در ذهن دانش آموزان ، میزان خشنودی از محیط تحصیل جهت یافتن روشهای موثر ایجاد علاقه در آنها برای تداوم موفقیت تحصیل در مقطع مدرسه ،هنرستان و دانشگاه مهم است .شاخص ارزیابی کل که تا چه اندازه سیستم آموزشی مقطع مدرسه و دانشگاه در تامین نیروهای کارشناسی و متخصص رشته های مورد نیاز بازار کار و سازمان بورکراسی کشور در هر نسل موفق عمل نموده اهمیت دارد.
از دیروز در فضای مجازی فیلمی پخش می شود که در آن دانش آموزان یک مدرسه در پایان امتحان ، در خیابان ،جلوی درب مدرسه ، کتابهای خود را ورق ورق و بزمین می ریزند و هیجان دوران نوجوانی را نشان می دهند . با دیدن این صحنه شخصا تعجب نکردم ، زیرا خصوصیات نسل آلفا پویایی ،هیجان توام با خلاقیت است .خصوصیات آنها با نسل Z خواهران و برادران بزرگترشان هم تفاوت دارد و سبک فکری الفاها با نسل Y یعنی والدینشان نیز تفاوت مشهودی دارد . یقین دارم که نسل آلفا ایرانی نیز همچون نسل های پیشین محیط آموزشی و معلمان دلسوزشان و طبعتا کتابهای درسی ناقل دانستنیهای کار و زندگی و آینده ساز را دوست دارند، لیکن گاهی هیجان دوران نوجوانی در قالب چنین رفتارهایی بروز می کند .اما مهمتر از رفتار دانش آموزان ، عکس العمل اولیا و مربیان آموزشی کشور است .مدیرانی که از این رفتار بتوانند پی به نیازها و خواسته های ذهنی نسل الفا ببرند .
این نسل بسیار باهوش و مسئولیت پذیر است . این نسل عاشق فناوری ست .فناوری کلید اصلی توسعه پایدار و متوازن جوامع امروز و فرداست . ده سال بعد ، پیشقراولان این نسل وارد بازار کار و پذیرش مسئولیت های مهم فرهنگی ،اجتماعی ، اقتصادی کشور می شوند .حرمت کتاب و علم و اندیشه در ایران همیشه در صدر فرهنگ ایرانیان قرار داشته و دارد .بی شک همین فرزندان عزیز نسل الفا در آینده خودشان از این رفتار تعجب خواهند نمود و شاید خود آنها زمانیکه مدیر ، معلم ، دبیر شوند بخشی از نمره ارزیابی پایان دوره را به پاداش سالم و تمیز نگهداشتن کتابهای سال تحصیلی و علاقه به زیبا نویسی اختصاص دهند . شاید آنها که تیز هوشند همچون روز اول مهر هر سال یک جشن خرداد پایان سال تحصیلی برپا کنند و در مدرسه در حضور والدین و معلمان و دبیران پر تلاش و دلسوز از همه دانش آموزان و کادر آموزشی با هم تجلیل نمایند تا دانش آموزان با خاطره خوش سال تحصیلی را بپایان برند . مدرسه و محیط آموزشی در عصر دنیای دیجیتال تعطیل بردار نیست.
ارزیابی نمرات و چاره اندیشی برای تقویت بنیه آموزشی دانش آموزانی که ضعف یادگیری دارند و ارتباط دیجیتالی اولیا سیستم آموزشی با اولیا دانش آموزان و خود آنها در زمان تعطیلی مدارس به روش ارتباط اختیاری و تشویقی با کمک اساتید متخصص رشته های علوم انسانی مرتبط به آشنایی با تفاوتهای یادگیری دانش آموزان یک کلاس با کلاسهای هم سطح در هر منطقه و هر شهر و هر استان و سراسر کشور به اصلاح محتوا دروس و روشهای آموزش و نحوه علاقمند نمودن دانش آموزان به مدرسه و کتاب و محیط تحصیلی و مالا ارتقا سطح علاقمندی نسل آلفا به سیستم های آموزش متوسطه و عالی به پیشرفت های علمی کشور کمک های شایان توجه خواهد کرد . ژن ایرانی و فرهنگ ایرانیان عاشق کتاب و کتابت است .
ایران همان سرزمینی ست که دشمنان جاهلش از فقر سواد و نابخردی در حمله به آن ، کتابخانه های آنرا سوزاندند . اما ایرانیان باز هم ، کتابها نوشتند و کتابخانه های باشکوه ساختند و ثابت کردند که کتاب و کتاب نویسی در ذات عنصر ایرانی نهادینه است . مهمتر از خود کتاب ، این نوجوانان و جوانان عزیز که سرمایه های اصلی ایران هستند در آینده سکاندار علم و دانش و کتابت ایران خواهند شد. نسل Z و آلفا ایرانی از بهترین نسل های ایران زمین هستند که فقط کافیست ، روحیات و نیازهای ذهنی و فکری آنها درک و تامین شود ...
نظر شما