یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی
ریسک های گردشگری داخلی و فرصت های کارآفرینی
امروزه نه تنها صنعت گردشگری ایران بلکه همه مشاغل به برندینگ و پشتیبانی دانش دیجیتال نیاز دارند . جای خالی اینفلوینسر های تخصصی و شرکت های استارتاپ با دانش و تجربه در زمینه علوم نرم افزاری و سخت افزاری بهمراه شرکت های انکوباتور حامی کارآفرینی بخش های خصوصی و تعاونی از نقطه صفر تا صد واقعا احساس می گردد .

آنروز که مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه پیشین ترکیه در سفر به تهران خطاب به مرحوم امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه وقت ایران گفت ؛ سهراب سپهری شاعر معاصر ایران شعری دارد بنام ؛ خانه دوست کجاست ! بقول ؛ سهراب سپهری ، ما وقتی به تهران میآییم،احساس می کنیم،ایران خانه دوست است!!
وقتی متوجه می شویم که غیر ایرانی ها و دیپلمات های خارجی به مفاخر هنر و ادبیات ایران علاقمند هستند و آثارشان را بخاطر سپرده اند ، وظیفه تک تک ایرانی هاست تا برای پاسداشت نام و منزلت فرهیختگان و هنرمندان ایرانی بسیار بیشتر از آنچه که تاکنون انجام داده اند تلاش کنند. از آنجاییکه شناسایی پتانسیل های گردشگری هر منطقه و شناخت فرصت ها ، تهدیدها ، نقاط قوت و ضعف جوامع محلی در حوزه صنعت گردشگری داخلی اهمیت وافر دارد، شناخت نواقص و مزیت های نسبی به اشتغالزایی پایدار این صنعت منجر خواهد شد .رونق صنعت گردشگری باعث اشتغالزایی هزاران هزار نفر در مشاغل وابسته به زنجیره این خوشه و ایجاد گردش مالی سالم در کشور طی سالهای آینده می گردد .
خوشبختانه صنعت گردشگری ایران از چندین دهه پیش دارای تجربیات ارزشمند اجراییست و در این زمینه ،ایران نیازی به شروع از مراحل بدوی و ابتدایی در گردشگری ندارد ! حتی در برخی از دانشکده های مدیریت ، رشته های هتل داری و گردشگری سالهاست تدریس می شوند. سازمان فنی و حرفه ای نیز رشته گردشگری و مشاغل وابسته را ارائه می دهد . در طی سه دهه گذشته ، موسسات گردشگری و راهنمایان تور نیز به میزان قابل توجه ای گسترش یافته اند . توسعه راهها و خطوط ریلی و هوایی در کشور پتانسیل رونق گردشگری را افزایش داده .متاسفانه تکنولوژی دیجیتال مارکتینگ در این بخش همچون سایر بخش ها ضعیف عمل کرده است . گرچه در زیر ساخت ها نیز کمبودهای محسوسی وجود دارد که البته با جذب سرمایه های بخش خصوصی واقعی و تعاونی امکان تقویت زیرساخت ها و تکمیل زنجیره خدمات گردشگری وجود دارد .
برای جذب سرمایه و رونق صنعت گردشگری داخلی و مدیریت دانش محور آن به تاسیس انکوباتورهای تخصصی و فعالیت اینفلو ئنسرهای حرفه ای جهت ؛ پژوهش - آموزش - ترویج رشته گردشگری و مشاغل وابسته احتیاج مبرم وجود دارد .امروزه برای شکل گیری هر خوشه اقتصادی در درون اکو سیستم محیط کسب و کار ملی ،وجود ایفلوئنسر های تخصصی به شکل گیری اصولی زنجیره خلق ارزش کمک می کند .
برای تبیین نقش بی بدیل اینفلوئنسر ها در ایجاد موجهای کارآفرینی در کشور و رونق اقتصادی در مشاغلی که دارای مزیت نسبی می باشیم، بهترین مثال آموزشی ، بیت معروف حکیم ابوالقاسم فردوسی می باشد :
[ که رستم یلی بود در سیستان - منش کرده ام رستم داستان ]
در واقع ، حکیم ابوالقاسم فردوسی در این بیت، نقش و تاثیر اینفلوئنسرینگ ( از کمترین پتانسیل حداکثر بهره وری را ساختن ) در شکل گیری فرصت های اعتبار سازی ملی را توضیح می دهد . فردوسی از شخصیت پردازی یک پهلوان محلی که آنرا تبدیل به نماد شجاعت ، غیرت در دفاع از کیان ایران زمین کرده به نسل های بعد روش الگوسازی و اهمیت برندینگ در هر پروژه و هر برنامه اجتماعی ، اقتصادی را یادآور شده است. آشنا نمودن هموطنان با ظرفیت های جذب گردشگر و به موازات اجرای برنامه های آموزشی ساکنین جوامع محلی از مناظر فرهنگی ، مهارت آموزی برای تاسیس شرکت ها و مشاغل حامی گسترش خدمات گردشگری همچون صنایع دستی و پذیرایی و غذا و تامین امکانات بهداشتی ،درمانی ،رفاهی ،ایمنی و وسایل حمل و نقل مناسب به رونق اقتصاد محلی و مالا رشد اقتصاد ملی کمک می کند .
امروزه نه تنها صنعت گردشگری ایران بلکه همه مشاغل به برندینگ و پشتیبانی دانش دیجیتال نیاز دارند . جای خالی اینفلوینسر های تخصصی و شرکت های استارتاپ با دانش و تجربه در زمینه علوم نرم افزاری و سخت افزاری بهمراه شرکت های انکوباتور حامی کارآفرینی بخش های خصوصی و تعاونی از نقطه صفر تا صد واقعا احساس می گردد .
برای بازسازی و نوسازی اکوسیستم کسب و کار قرن پانزدهم هجری شمسی ایران ، دیگر فقط تامین سرمایه مالی و توجه محض به منابع مادی گره گشا نیست ،اکنون در عصر موج چهارم تمدن بشری توجه همزمان به دانش روح افزایی ، فکر افزایی کارآفرینان جوان و مردم جوامع محلی نیاز مبرم وجود دارد.
با توجه به پتانسیل انسانی ، فرهنگی ، مذهبی ، جغرافیایی و ظرفیت سرمایه پذیری هر منطقه به مطالعه ریسک کارآفرینی و تاسیس خوشه های شغلی باید پرداخته شود.
نظر شما