یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

تبدیل آدمک های سر جالیز به مدیران لایق

کارآفرینی و توسعه فضای کسب و کار یک فرآیند پیوستار و دائمیست که فقط وظیفه یک دولت در یک دوره معین نیست ! کارآفرینی همچون خود جریان زندگی روزمره لازمست بعنوان یک وظیفه ملی و ممتد در اذهان تک تک مردم یک جامعه نهادینه شود .

 تبدیل آدمک های سر جالیز به مدیران لایق
صفحه اقتصاد -

 هر عضوی از اجتماع با کسب آموزش و مهارت می تواند تبدیل به عنصری کارآمد و توانگر در عرصه اقتصاد هر کشوری تبدیل شود . بر عکس در صورت فقدان برنامه های آموزشی مهارت افزا ، نیروهای غیر ماهر و ناآشنا با مفاهیم شغلی حرفه ای تبدیل به انسانهای فاقد [ بهره وری بهینه ] برای جامعه خواهند شد . هم وقت گرانبهای خودشان و هم وقت ملی برای در مسیر توسعه همه جانبه و پایدار رفتن را به هدر خواهند داد .نتیجه آن تبدیل نیروهای بالنده به دلالان زمین ، طلا و دلار و افزایش ناکارآمدی نیروهای کار ملی و معضلات عدیده اقتصادی خواهد شد!!

توسعه جمعی کشورها مانند توسعه فردی از فرآیند آموزش های اصولی و منطقی شروع می شود .خداوند متعال وقتی در کلام الله قرآن مجید به [ قلم ] یعنی ابزار آگاهی بخشی و توسعه خرد و دانایی در اذهان آدمیان و جوامع انسانی قسم میخورد در حقیقت قدر و منزلت ارزش علم و دانش ، فهمیدن و فهماندن را به آدمیان در تمام قرون و اعصار انذار می دهد .

چندی پیش در یک سازمان اقتصادی کشورمان با دو نفر از مدیران بخش آموزش و پژوهش آن سازمان ، پیرامون مطالعات ریسک ،گلوگاههای مانع کارآفرینی وقت گفتگو داشتیم . دپارتمان آنها مسئول برنامه ریزی آموزشی و تحقیقات یک بخش مهم اقتصادی می باشد و هر دو عزیز از اساتید دانشگاه و انسانهای فرهیخته و با تجربه که در حین سخنان به تمایل یادگیری رایگان اعضا مرتبط با آن بخش اقتصادی اشاره داشتند و از کمبود منابع مالی برای ارائه خدمات آموزش رایگان سخن میگفتند .از اینکه خیلی ها از خرج کردن پول برای آموختن و توسعه فردی و سازمانی اجتناب می کنند را یک نقطه ضعف بزرگ [ فرهنگ کار ] در کشورمان تلقی می کردند!

نگارنده این یادداشت ،اما از دیدگاه دیگری به موضوع نگاه نمودم . در واقع آن مدیران موفق به آسیب شناسی و یافتن نقطه ضعف در حوزه کاری خود شده اند و اتفاقا نقطه قوت و مزیت را هم شناسایی نموده اند و آن نقطه قوت اینست که در جامعه شغلی و کشوری که مردمان و جوانان آن علاقمند به آموختن مهارتهای شغلی هستند ،لیکن توانایی پرداخت هزینه های آموزشی را ندارند و یا به هر علتی از پرداخت شهریه های آموزشی امتناع میکنند ،فراهم نمودن برنامه ها و زمینه های آموزش مهارت آفرین از طریق [ مکانیزم مشارکت های مردمی و داوطلبانه مدرسین و استاد مربیان رشته های مختلف شغلی ] چاره ساز است . آموزشهای عمومی و فنی و حرفه ای بطور کلی و حتی برگزاری دوره ها بصورت رایگان در سطح شهرها و روستاها هدر دادن منابع و هزینه نیست ! بلکه بذرهای توسعه ای هست که در اذهان نوجوانان ،جوانان و نیروهای مستعد کار با فراهم شدن شرایط باروری ، همه دشتها و مزارع و صنایع و اکوسیستم محیط کسب و کار کشور را سرسبز - خرم - آباد خواهد نمود . نسلهای آینده کشور را توانمند و توانگر خواهد کرد .

اگر نیروهای کار ملی و جوانان مستعد در اقصی نقاط کشور به صورت رایگان آموزش های عمومی فرهنگ کار و مهارت زایی در فنون مختلف را در دوره های مجازی و حضوری طی برنامه های مشخص و معین دولتی و خیریه، ببینند آنگاه ؛ دیگر در مقابل انتخاب بین بهره برداری از [ فرصت ها یا هدر دادن فرصت های  شغلی و زمان ، همچون آدمک های سر جالیز بدون واکنش باقی نمیمانند !] قطعا با فراخوان دولت و یا حتی سازمانهای بخش خصوصی و عمومی برای پیمانکاری پروژه های اشتغال آفرین و یا حتی راسا و بصورت موجهای خودجوش سرمایه گذاری تعاون محور همچون طول تاریخ درخشان کسب و کار ایران زمین به فعالیت های کارآفرینی تولید محور خواهند پرداخت .

به دولت چهاردهم پیشنهاد می گردد برای تحقق چشم انداز ، ماموریت ، اهداف قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه ، امکان برگزاری دوره های آموزش و پژوهش، مهارت آفرینی بصورت رایگان و سراسری در کشور را فراهم نماید.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد