یادداشت اختصاصی از سارا نعیمی

عید قربان یا عید الأضحی

گر نمکدان پرشکر خواهی مترس / تلخیی کان شکرستان می‌کند تیر مژگان و کمان ابروش / عاشقان را عید قربان می‌کند از وفاها هر چه بتوان می‌کنم / وز جفاها هر چه نتوان می‌کند

عید قربان یا عید الأضحی
صفحه اقتصاد -

أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کَرَامَةً وَ مَزِیداً أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ…»

عید قربان یا عید الأضحی یکی  از عید‌های بزرگ مسلمانان  و عید بندگی کردن  و سرسپردگی به درگاه  خداوند میباشد.

عید قربان   از مهمترین جشن‌های اسلامی است که هر ساله در تاریخ 10 ذی‌الحجه برابر با روز عرفه برگزار می‌شود. این جشن در ایران نیز به شکل متفاوتی جشن گرفته می‌شود. در این روز، مسلمانان به یاد و تقدیر از تضحیات پیامبر اسلام، حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) که آماده بود پسرش اسماعیل را فدای خدا کند، قربانی گوسفند یا گاو می‌کنند. تضحیات پیامبر اسلام نشان از فداکاری، استقامت، صبر و تلاش بی‌وقفه او برای انتشار دین الهی دارد و این تضحیات او نقطه عطفی در تاریخ اسلام و انسانیت بوده است.

این عید نشان از اعتقاد مسلمانان به فرمان‌های الهی و آمادگی آن‌ها برای قربانی دادن به خداوند است. این عید یادآور تسلیم و اطاعت ابراهیم نبی و پسرش اسماعیل نسبت به خداوند است که به تمامیت و اخلاقیات آن‌ها اشاره دارد. این اعتقاد به تسلیم و اطاعت نسبت به خداوند یکی از اصول اسلامی است که در زندگی مسلمانان بسیار اهمیت دارد. این عید با مراسم دینی و خیریه همراه است و مسلمانان در این روز با دیگران به اشتراک می‌گذارند و به نیازمندان کمک می‌کنند.

در ایران، عید قربان یکی از جشن‌های مهم و پربرکت است و در این روز معمولاً مردم با لباس‌های خاص و زیبا به مساجد می‌روند و نماز عید را اقامه می‌کنند. سپس قربانی‌ها را به نیت قربانی کردن به خداوند قربانی می‌کنند و گوشت آن‌ها را بین خود و نیازمندان تقسیم می‌کنند. این روز یک فرصت مناسب برای ایجاد انسجام اجتماعی و کمک به نیازمندان است و مردم ایران این روز را با خیر و برکت جشن می‌گیرند.

هر شهر و منطقه‌ای در ایران ممکن است رویه‌ها و مراسم خاص خود را برای جشن‌گرفتن عید قربان داشته باشد.

شهر تبریز: در شهر تبریز، مردم علاوه بر قربانی کردن حیوانات، به مراسم‌های مذهبی و مردمی مخصوص این روز می‌پردازند. همچنین در این شهر، مردم به دیدار خانواده و دوستان می‌روند و با هم جشن می‌گیرند.

شهر اصفهان: در اصفهان، مردم به تزیین خانه‌ها و محل‌های عمومی با گل‌ها و پرچم‌های رنگارنگ می‌پردازند. همچنین در این شهر، مردم به تقدیم غذا و شیرینی به همسایگان و نیازمندان می‌پردازند.

شهر شیراز: در شیراز، مردم به تزیین خانه‌ها و محل‌های عمومی با گل‌ها و نقوش زیبا می‌پردازند. همچنین در این شهر، مردم به تقدیم شیرینی و نعمت‌های خود به دیگران می‌پردازند.

شهر مشهد: در شهر مشهد، که یکی از مقدس‌ترین و پربازدیدترین شهرهای ایران است، عید قربان به شکل ویژه‌ای جشن گرفته می‌شود. مردم عید قربان را با انجام نماز عید و قرائت دعاهای خاص به استقبال می‌روند. همچنین، مردم در این روز به انجام طعمه و قربانی گوسفند یا گاو به منظور تقرب به خداوند و کمک به نیازمندان می‌پردازند.در شهر مشهد به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع)، این روز به طرز ویژه‌ای جشن گرفته می‌شود و مردم به زیارت امام رضا (ع) می‌پردازند. همچنین، در این روزها برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و هنری نیز در شهر برگزار می‌شود که باعث شادی و خرمی مردم می‌شود.

عید قربان در شهر مشهد به عنوان یکی از جشن‌های مهم و مورد احترام مردم این شهر جشن گرفته می‌شود و با انجام طقوس مذهبی و فرهنگی خاص، به یادماندنی و شاداب می‌باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

نظرسنجی

کدام یک از کاندیداهای زیر در انتخابات ریاست جمهوری رای می آورند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان