ماجرای عروسک موهن و باربی دینی چه بود؟
مرور تجربه جنجالی باربی دینی در آرژانتین نشان میدهد که سواستفاده از نمادهای مقدس در پوشش هنر و سرگرمی، پدیدهای تکرارشونده و نگرانکننده در جهان امروز است.

در روزهای اخیر، عرضه عروسکهایی تحت عنوان «مرتضی» و «مرضیه» که از القاب مقدس امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) برگرفته شدهاند، بحثهای فراوانی را میان کاربران فضای مجازی و فعالان مذهبی به دنبال داشته است. این عروسکها که در برخی فروشگاههای آنلاین به عنوان ابزارهای ضد استرس به فروش میرسیدند، به دلیل استفاده از اسمهای مقدس، نوعی بیاحترامی آشکار نسبت به ارزشهای دینی قلمداد شدهاند.
واکنش کاربران و اقدام قضایی
با انتشار گسترده این موضوع در شبکههای اجتماعی، بسیاری از کاربران با اعتراض شدید نسبت به این اقدام، خواستار برخورد قانونی با تولیدکنندگان و توزیعکنندگان این محصولات شدند. در پی شدت گرفتن انتقادات، دادستانی تهران به صورت فوری دستور شناسایی و برخورد با عوامل دخیل در این ماجرا را صادر کرد.
توهین به ارزشهای دینی در محصولات فرهنگی
این نوع بیاحترامی به نمادهای دینی محدود به ایران نیست و نمونههای مشابه آن در دیگر نقاط جهان نیز دیده میشود. از جمله، پروژهای با عنوان «Barbie: The Plastic Religion» در آرژانتین و اروپا که در سالهای گذشته موجی از اعتراض جامعه مسیحیان را به دنبال داشت. در این پروژه، دو هنرمند با طراحی عروسکهای باربی و کن در قالب شخصیتهای مقدس، از جمله حضرت مریم (س) و حضرت عیسی (ع)، تلاش داشتند مفاهیم دینی را در پوشش «هنر مفهومی» به کالای تجاری تبدیل کنند.
اعتراض جهانی به پروژه باربی مذهبی
نمایش این آثار در برخی کشورها موجب مخالفتهای جدی از سوی کلیسا و جامعه مسیحیان شد. این اعتراضات علاوه بر لغو نمایشگاه، همراه با تهدید و فشارهایی علیه هنرمندان نیز بود. نهادهای مذهبی با صدور بیانیههایی تاکید کردند که استفاده از نمادهای مقدس در قالب اسباببازی یا محصولات سرگرمی، نوعی تحقیر ایمان و «تخریب مرز میان قدس و ابتذال» محسوب میشود.
الگوی غربی تحقیر باورهای دینی
کارشناسان فرهنگی داخلی با بررسی این نمونههای جهانی معتقدند که اقدام اخیر در کشورمان در استفاده از اسمهای مقدس برای تولید محصولات بیارزش، تکرار همان الگوی بیاحترامی غربی است. از دیدگاه آنان، چنین اقداماتی با هدف عادیسازی بیاحترامی و تضعیف باورهای مذهبی جامعه صورت میگیرند.
نظر شما