روزهای حزیران در تقویم ۱۴۰۳ + هفتم حزیران چه روزی است؟

حجامت در ایران از دوران باستان تاکنون به عنوان یکی از روش‌های درمانی طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است در اینجا با روزهای حزیران در تقویم ۱۴۰۳ آشنا خواهیم شد.

روزهای حزیران در تقویم ۱۴۰۳ + هفتم حزیران چه روزی است؟
صفحه اقتصاد -

ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی می باشد که پس از ماه ایار است در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می­باشد که بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همین ماه رومی حزیران است.بر طبق تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز 84 نوروز محاسبه می شود در این باره امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم یعنی به عبارتی 7 روز بعد می توان حجامت انجام داد.

ایام حزیران چیست؟

حزیران نهمین ماه رومی است. این ایام معادل با اواخر خرداد ماه تا چهارم الی پنجم تیر ماه 1403 است.

نکات مهم درباره شرایط کلی حجامت

روزهایی که برای حجامت در این تقویم وارد شده برای اشخاص عادی ست. بنابراین شرایط خاص بیماری و دستور پزشک بر تمام این روزها مقدم است.

با تجویز پزشک حاذق طب سنتی و با قرائت آیت الکرسی، ذکر صلوات و طلب خیر از خداوند در هر روزی می‌توانید حجامت کنید. همچنین پرداخت صدقه و قرائت سوره های شریف معوذتین نیز وارد شده است.

عواقب انجام حجامت به صورت انفرادی و بدون نظارت پزشک به بعهده خود شخص خواهد بود.

روزهای حزیران

به چه دلیل باید حجامت کرد؟

یک متخصص طب سنتی در خصوص هفتم حزیران و علت حجامت در این روز توضیح داد.

دکتر غلام رضا کرد افشانی در گفت و گویی عنوان کرد: ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می­باشد که بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همین ماه رومی حزیران است.

این متخصص طب سنتی افزود: بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود در این باره امام صادق (ع ) فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم یعنی به عبارتی 7 روز بعد می توان حجامت انجام داد.

وی عنوان کرد: طبق تقویم شمسی ماه حزیران 26 خرداد الی 23 تیرماه است که این روز یعنی هفتم حزیران 30 خرداد می شود.

وی در مورد ارائه نظر غیر علمی پیرامون حجامت نیز گفت:کسانی که حجامت را رد می کنند در واقع اطلاعات علمی بر اساس مقالات در سایت های معتبر جهانی ندارند.

کرد افشاری ادامه داد:مطالعات زیادی در مورد اثرات درمانی حجامت در برخی از بیماریها از قبیل آکنه، یبوست، درد، سرفه و آسم، کهیر، تب یونجه، میگرن، ضایعات هرپسی پوست، برونشیت آسماتیک مزمن، کاهش سطح LDL در کشور های دیگر (اکثر مطالعات خارجی به زبان چینی منتشر شده است) و ایران انجام شده و منافع آن برای بیماران به اثبات رسیده است.

وی تصریح کرد: در مطالعه ای که توسط Ahmed و همکاران در سال 2005 در کشور مصر انجام شده بود اضافه کردن حجامت به درمان استاندارد آرتریت روماتوئید سبب افزایش بهبود کلینیکی و پارامترهای ایمونولوژیکی شده و نشان داده که حجامت در کاهش درد بیماریهای مختلف مؤثر است.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد:یک systematic review دیگر در سال 2010 در مورد تأثیر حجامت در درمان هرپس زوستر انجام شده که تاثیر حجامت را در آن تایید کرده است در مطالعهدیگری که در 2012 در تورنتو کانادا انجام شده، اثبات شده است که حجامت علاوه بر کاهش درد در بیماران هرپس زوستری در بهبود کیفیت زندگی و همچنین دپرشن این بیماران نیز مؤثر است.

وی گفت: در تحقیقات دیگری در مورد تأثیر حجامت بر کاهش درد، اشاره می کند اگرچه اکثر مطالعات بر تأثیر حجامت تأکید دارند ولی مطالعات از نظر کیفیت تحقیق، در درجه پائین قرار دارند و برای اثبات این مورد باید مطالعات جدید با متدولوژی قوی تر انجام شود.

کردافشاری عنوان کرد: یک systematic review در مورد تاثیر حجامت در فشار خون و دیگری در مورد تأثیر حجامت در بازتوانی بیماران CVA (سکته مغزی) بیان داشتند که شواهد کافی برای اثبات کارآیی حجامت در این بیماریها وجود ندارند.

وی افزود: در مورد RCTتاثیر حجامت در کاهش علائم سندرم کارپال تونل در آلمان انجام شده و همچنین یک RCT در کرمانشاه در درمان بیماران با کمردرد غیراختصاصی و RCT دیگری در مورد سردردهای تنشی و میگرنی در همان دانشگاه انجام شده که همگی بر تاثیر حجامت در درمان این بیماریها تاکید داشتند.

این متخصص خاطرنشان کرد: تحقیقی نشان می دهد وقتی از حجامت برای برداشتن گرافت در بیماران دچار برص(ویتیلیگو) استفاده گردیده است نتایج بهتری حاصل گردیده است همچنین طبق تحقیقات، بیماران مبتلا به استئوآرتریت از حجامت سود برده و درد آنها کاهش می یابد.

وی گفت: آنچه که در سایر کشورها به عنوان Phlebotomy یا Blood letting انجام می شود از نظر نحوه انجام با فصد ایرانی کمی تفاوت دارد. با این وجود تحقیقات صورت گرفته در دنیا در مورد فصد نیز بیانگر کارایی این روش درمانی در درمان اغلب بیماریهای خونی می باشد در حالیکه در طب سنتی ایران فصد در درمان بسیاری از بیماریها کاربرد دارد.

وی همچنین اظهار داشت: در تحقیق دیگری با انجام فصد و خروج خون به میزان mg/kg6هر 2 هفته یکبار، در بیماران تالاسمی بعد از پیوند مغز استخوان از عوارض این بیماری کاسته است و فصد را به عنوان درمان ایمن، کارا و پرکاربرد معرفی کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان