معاون امور زنان و خانواده مجمع مشاوران نمایندگان مجلس:

اساساً مسئله آلودگی هوا در اولویت نیست ! و نخواهد بود

مینا جعفری: برای مقابله با بحران آلودگی هوا طی یک برنامه ۴ ساله سالانه بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار بودجه نیاز داریم اگرچه این بودجه کسر ناچیزی از میزان خسارات ان در حوزه سلامت عمومی است.

اساساً مسئله آلودگی هوا در اولویت نیست ! و نخواهد بود
صفحه اقتصاد -

جعفری اجرای ضعیف و بی‌کیفیت و بدون تعهد قانون هوای پاک را یکی ازشاخص‌های رشد روزهای آلوده در کلانشهرهای کشور دانست و یادآور شد: متاسفانه و برغم اهمیت و خسارات بار بودن معضل آلودگی هوا و تاکید مقام معظم رهبری بررفع این معضل ،اجرای این قانون هنوز در اولویت کاری برخی مدیران و دستگاه های ذیربط و دخیل در آن قرار ندارد.

وی با بیان اینکه حجم زیاد خودرو از یک سو و فرسودگی وسایل نقلیه از سوی دیگر موجب آلودگی هوا شده است؛ افزود: مسئله خودروهای فرسوده را وزارت صمت باید پیگیری کند. خودرو های فرسوده از رده خارج نمی شوند و بعد توقع داریم که وضعیت آلودگی هوا بهبود یابد، ومتاسفانه طبق آمار ذرات کمتر از 2.5 میکرون که مربوط به وسایل نقلیه سنگین و موتور سیکلت هاو ....است در شهر تهران، موجب آلودگی هوا شده است.

وی افزود: مادامی که معاینه فنی مناسب در شهرستان ها انجام نمی شود؛ خودروهای بدون معاینه فنی در تهران تردد می کنند و تدبیری در این خصوص نمی شود و همچنین، فیلتر جاذب دوده به ویژه در هنگام وارونگی هوا در فصل زمستان، کنترل نمی شود؛ نمی توان انتظار داشت که کیفیت هوا بهتر شود.

میناجعفری، معاون امور زنان وخانواده مجمع مشاوران نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با تاکید براینکه اکثر کلان‌شهرهای کشور درسال‌های اخیر با مسئله افت کیفیت هوا مواجه شده اند،گفت: وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرها و رشد آن در سال‌های اخیر موید بی توجهی واجرای ضعیف و غیرمسئولانه قانون هوای پاک از سوی دستگاه‌های مجری است و سالهاست  چند هزار نفر دچار مرگ زودرس می شوند، نباید راحت از کنار سلامت مردم و جان مردم گذشت والله دین هست.

معاون امور زنان وخانواده مجمع مشاوران نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: کلانشهرهایی چون تهران ،اصفهان، کرج و اهواز نیمی از روزهای سال گذشته را در وضعیت آلودگی هوا قرار داشتند و این بدان معناست که قریب به نیمی از روزهای شهروندان این شهرها با هشدار آلودگی هوا سپری شده‌است و البته ریسک ابتلا به بیماری های خطرناک.

وی تاکید کرد که نکته قابل توجه و تامل این است که شمار روزهای آلوده کلانشهرها نسبت به 1400، رشد قابل اعتنایی داشته،روندی که موید کاهش چشمگیرکیفیت هوای کلانشهرها و افزایش غلظت آلاینده‌هاست و روند تغییرات غلظت آلاینده‌ها طی بازه ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱ روند کاهشی داشته است، اما همچنان می‌بینیم هوا آلوده است و وزارت نفت استاندارد‌های سوخت را رعایت نکرده است و سوخت‌ها با استاندارد ملی عرضه نشده است وهمچنین طی گزارش واصله از جانب وزارت نیرو در تهیه برق به دلیل برخی شرایط از مازوت استفاده کرده و در سال گذشته از ۱۶ نیروگاه ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت داشته اند.

جعفری گفت: همیشه برایم سوال مطرح بوده است چه اصراری دارندکه موکداً میگویند، در اطراف تهران مازوت سوزی نداریم ابدا ًقادر نخواهند بود که بگویند در سنوات گذشته مازوت نسوزاندیم !؟تابه کی عدم شفافت و بی صداقتی در گزارشات!!!! بیایم به دنبال اصلاحات این رویه اشتباه باشیم دسد در دست هم با هم افزایی و همدکی قطعاً رویداد های مطلوبی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

عضو شورای مرکزی مجمع مشاوران نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق گزارش مراجع نظارتی،قانون هوای پاک از زمان تصویب تاکنون عملکرد مطلوبی نداشته است،ادامه داد: 45 سال از سابقه قانونگذاری در حوزه آلودگی ها می گذرد و قوانین و مصوبات زیادی برای مقابله با آلودگی هوا در ایران وجود دارند و تاکنون بیش از 40 قانون و مصوبه فقط توسط مجلس وهیئت دولت در این حوزه تصویب شده اند .

جعفری با اشاره به اینکه قانون هوای پاک آخرین قانون درخصوص آلودگی هواست ،ادامه داد: متاسفانه این قانون که مصوب سال 96 است نیز در اجرا توفیق چندانی نداشته . برغم وجود احکام اجرایی متعدد درخصوص مقابله با بحران آلودگی هوا کماکان وضعیت کیفی هوای شهرهای کشور نامطلوب گزارش می شود چنانکه تعداد روزهای هوای پاک اهواز در سال گذشته صفر بوده است،اگر بی توجهی به اجرای قانون هوای پاک ادامه یابد سال به سال نیز وضعیت این حوزه رو به وخامت است.

وی ادامه داد: جای درد دارد مطابق جدیدترین گزارش وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران ۶ هزار و ۳۹۸ نفر بوده است در سال ۱۴۰۰ هزینه ناشی از مرگ و میر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است و قطعا این عدد در سال ۱۴۰۱ به بعد از آن بیشتر خواهد شد.

عضو شورای مرکزی مجمع مشاوران نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درمورد چرایی عدم اجرای کامل و جامع قانون هوای پاک گفت: معطل ماندن اجرای کامل قانون هوای پاک علل متفاوتی دارد که ازکمبود منابع مالی، دراولویت نبودن مسئله آلودگی هوا وناهماهنگی دستگاه‌های مجری گرفته تا تفسیرشخصی ارگان‌ها از قانون وعدم وجود نظارت کافی و موثرسبب شده اجرای این قانون مهم وحیاتی نتیجه مطلوبی نداشته باشدو وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرها و رشد آن در سال‌های اخیر موید بی‌توجهی و اجرای ضعیف و غیرمسئولانه قانون هوای پاک از سوی دستگاه‌های مجری است.

معاون امور زنان وخانواده مجمع مشاوران نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت :مهمترین مانع را نبود بودجه برای پیگیری و اجرای قانون هوای پاک دانست وافزود : برای مقابله با بحران آلودگی هوا طی یک برنامه 4ساله سالانه بین 1 تا 2 میلیارد دلار بودجه نیاز داریم اگرچه این بودجه کسر ناچیزی از میزان خسارات ان در حوزه سلامت عمومی است اما متاسفانه در بودجه عمومی کشور مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان