گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران

بستر شکل‌گیری مبارزه واقعی با فساد، نیازمند قانون شفافیت در کشور است

دولت نتوانست با فساد مبارزه کند/ زیرساختی برای مبارزه با فساد نداریم

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وجود محدودیت‌های قانونی در مسیر شفافیت، گفت: بستر شکل‌گیری مبارزه واقعی با فساد از قانون شفافیت سرچشمه می‌گیرد که برای رسیدن به این مهم زیرساخت‌هایی برای مبارزه با فساد احتیاج داریم.

بستر شکل‌گیری مبارزه واقعی با فساد، نیازمند قانون شفافیت در کشور است
صفحه اقتصاد -

زهرا ترابی- حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حمایت قضایی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد، درباره عملکرد دولت سیزدهم در مبارزه با فساد، اظهار داشت: شاخص بین‌المللی اندازه‌گیری وضعیت فساد، موضوع ادراک فساد است که یک نوع شاخص برداشتی است و معمولا با تأخیر نسبت به عملیات خودنمایی می‌کند. مبارزه با فساد، یک‌سری فعالیت‌های زیرساختی نیاز دارد که ابتدا باید به آنها پرداخته شود تا وضعیت ادراک فساد در جامعه با تأخیر تغییر کند.

وی افزود: دو سال از فعالیت دولت سیزدهم گذشته است و در برخی از فعالیت‌ها، عملکردهایی را شاهد بودیم، اما این کافی نیست، چرا که شاخص ادراک فساد ما وضعیت بهتری پیدا نکرده است. برای همین است که عموم جامعه، دست‌اندرکاران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تغییری در وضعیت مبارزه با فساد یا تغییراتی که بتوانند بدان استناد کنند، مشاهده نمی کنند.

ضرورت تصویب لوایح جامع شفافیت و مدیریت تعارض منافع در مسیر مبارزه با فساد

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران

فروزان فرد با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس مبنی بر تعلل در تصویب لوایح جامع شفافیت و مدیریت تعارض منافع، گفت:  متاسفانه دو لایحه مهمی که قرار بود تصویب شود و زمینه‌های زیرساختی مناسبی را فراهم کند را هنوز در دستور کار مجلس نداریم. دولت هم پیگیری نکرده است. اول، لایحه جامع شفافیت است و دیگری لایحه مدیریت تعارض منافع بوده که اینها از دولت قبل مطرح شد و این دولت قرار بود مورد بررسی و پیگیری قرار بدهد که همچنان آنها را نداریم و تمرکز دولت و مجلس روی این موارد نیست و اینها موضوعات زیرساختی است که اگر مورد توجه قرار نگیرند اساسا زمینه‌های مبارزه با فساد شکل نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: در مورد موضوعات مقطعی، مراجعات یا سرزدن‌های مقطعی ریاست جمهوری و سایر دست‌اندرکاران به حوزه‌های عملیاتی مثل گمرک، بانک‌ها، ادارات و غیره نمونه‌هایی مشاهده می‌شود ولی اینکه چقدر می‌تواند بصورت ساختاری زمینه مبارزه با فساد را توسعه دهد، قابل اندازه‌گیری نیست.

وی تصریح کرد: تاکنون گزارش روشنی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های جدید مبارزه با فساد در اختیار نیست که بتوان با استناد به آنها در جهت اقناع فعالان اقتصادی و مردم استفاده کرد. شاید فعالیت‌هایی در مجموعه دولت در این خصوص به انجام رسیده باشد و حتی دستاوردهایی نیز به همراه داشته باشد اما اینکه ما در سطح عمومی جامعه دستاوردهای ادراکی یا برداشتی مناسب داشته باشیم، به نظر من، وجود ندارد.

شفافیت، زمینه‌ساز مبارزه واقعی با فساد است

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه زیرساخت‌هایی همچون شفافیت، زمینه‌ساز مبارزه واقعی با فساد است، اظهار کرد: در اختیار بودن اطلاعات سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، از اجزای مدیریت تعارض منافع و از شاهراه‌های شکل‌گیری فساد در کشور است که متاسفانه هنوز قانون روشنی در این باره در کشور مصوب نشده است.

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران، افزود: با شعارها یا برخوردهای موضعی و دستی نمی‌توان تاثیر جدی برفضای شکل‌گیری فساد گذاشت، بلکه توجه جدی به قوانین شفافیت و لوایح پیشنهادی در این حوزه می‌تواند به عنوان زیرساخت‌های مبارزه با فساد تاثیرگذار باشد.

فروزان‌فر در پایان با اشاره به آسیب‌های جدی فساد در مسیر توسعه اقتصادی، گفت: فساد، رشد اقتصادی را به شدت کاهش می‌دهد و این موضوع در سطح بین‌المللی بارها با گروه‌های مختلف محققین بررسی شده است. نتیجه این تحقیقات، نشان می‌دهد که در ازای هر واحد افزایش شاخص ادراک فساد در جامعه ، به صورت منظم وضعیت رشد اقتصادی کوچک‌تر می‌شود و نااطمینانی به‌وجود آمده، زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه در فعالان اقتصادی را به شدت کاهش می‌دهد. این دو با هم رابطه معکوس دارند و روشن‌ترین و ساده‌ترین شکل آسیبی که می‌زند این است که سرعت حرکت در مسیر توسعه پایدار اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    کسانی که درمجلس و دولت مانع شفاف سازی هستن منبع و مرکز فساد و اختلاس ( دزدی ) و دلالی هستن هر پست و مقامی داشته باشند فرقی نمی کند

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد