از دولت تا شهرداری، بخش خصوصی و نیمه دولتی اتباع خارجی غیرمجاز را بکار می گیرند

بازار کار ایران در تسخیر افاغنه | سیطره افاغنه بر ایران

بیکاری مهمترین و جدی ترین چالش اقتصادی کشور است. از یک سو در اشتغالزایی ناتوان هستیم و از سوی دیگر فرصت های شغلی را به اشکال گوناگون در اختیار بیکاران دیگر کشورها قرار می دهیم. با نگاهی به توانمندی نیروی انسانی، متوجه می شویم که توان انجام هر کاری را دارند. توجه به ظرفیت هایی که در تمامی عرصه ها در کشورمان وجود دارد، نشان می دهد که امکان هر نوع فعالیتی برای نیروی کار ایرانی وجود دارد.

بازار کار ایران در تسخیر افاغنه | سیطره افاغنه بر ایران
صفحه اقتصاد -

با وجود ظرفیت های چشمگیری که برای اشتغال بیکاران کشورمان وجود دارد، مرزهای کشور به روی کارگران افغانی باز است. آنها به اشکال گوناگون وارد کشور می شوند و در هر گوشه ای مشغول بکار می شوند. از سرایداری آپارتمانها و مراکز اداری و تجاری تا کار در کارخانه ها و مراکز دولتی و غیر دولتی در انحصار افغان ها قرار دارد. کارگران ساختمانی، نظافتچی آپارتمانها و حتی بخشهای حساسی همچون کارگر نانوایی به افغانی ها سپرده شده و هیچ  نظارتی بر عملکرد و حضور آنها نیست.

اخراج ۲ میلیون افغانستانی

بحران کارگران افغانی در حالی است که جانشین فرمانده کل انتظامی، ورود اتباع بیگانه به صورت غیر مجاز را جرم توصیف کرد و گفت: هر گونه به کارگیری اتباع بیگانه در هر شغل و صنفی ممنوع است. از سوی دیگر سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور اعلام کرده آمار اتباع خارجی غیرمجاز در کشور مشخص شده، اما باید آمار نهایی را سازمان اتباع وزارت کشور اعلام کند، منتها نزدیک به دو میلیون نفر امسال از کشور خارج خواهند شد. تاکید رادان بر اخراج دو میلیون کارگر افغان، حکایت از غیرقانونی بودن حضور این دو میلیون نفر دارد. مهمتر آنکه معلوم نیست مسوولان خواب بوده اند که این حجم از اتباع خارجی به صورت غیر قانونی در کشور حضور دارند؟!

تخلف بین المللی

برای آنکه این حجم از حضور اتباع بیگانه را در کشور تشریح کنیم، با عبدالله مختاری، دارای مدرک دکترای کسب و کار گفت و گو کردیم. وی با تاکید بر اینکه حضور این میزان کارگر غیر قانونی در کشور سوال برانگیز است، در خصوص اشتغال بکار اتباع بیگانه گفت: اسکان و اشتغال بکار اتباع خارجی بدون مجوز، مصداق زیر پا گذاشتن قانون ورود و خروج اتباع خارجی هر کشور به کشور دیگر و خلاف مقررات بین‌المللی است.

جمع آورز زباله افغان

بی قانونی در اوج

این دکترای کسب و کار با طرح این پرسش که کدام کشور، بدون روادید، توافق بین دولتها یا مجوز رسمی اجازه ورود اتباع دیگر کشورها را می دهد گفت: به غیر از ایران، کدام کشوری این بی قانونی را می‌پذیرد که اتباع دیگر کشورها بدون پروتوکل های بین‌المللی وارد کشورشان شوند، براحتی کار شوند و بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی در آن کشور سکونت و در خیابانها رفت و آمد کنند.

چالش کارفرمایان سودجو

وی به تشریح دلایل بکارگیری کارگران افغانی  پرداخت و گفت: اشتغال بکار افاغنه از سوی کارفرمایان، برای فرار از قانون است. این قبیل کارفرمایان برای آنکه هزینه های حق بیمه و دیگر حقوق قانونی را به کارگران خود نپردازند، افاغنه را بکار می گیرند، رویکردی که خلاف مقاوله نامه های بین‌المللی کار همچون 97 و 102 و 143 سازمان بین المللی کار است که حداقل حمایتهای تامین اجتماعی را تعریف کرده و اجرا نکردن آن حتی به صورت غیر قانونی خلاف حقوق بشر است.

خلاف قوانین کار

مختاری بکارگیری افاغنه بدون مجوز را خلاف مبحث سوم قانون کار از ماده 120 لغایت 129 دانست و گفت: متاسفانه دولت نیز در بکارگیری کارگران افغان ید طولایی دارد که البته مجازاتهایی برای آن در نظر گرفته شده که اجرا نکردن ماده ۱۸۱ و بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای کارفرمایان متخلف در بکارگیری کارگران فاقد پروانه توسط دولت و عوامل اجرایی است.

بحران برای بیکاران ایران

1564697_947

این دکترای کسب و کار به تشریح تبعات اشتغال بکار غیر قانونی افاغنه پرداخت و گفت: بی توجهی به اشتغال اتباع بیگانه، مصداق بی توجهی به بیکاران کشور است. هنگامی که جوان بیکار ایرانی می بیند فرصت های شغلی بدست کارگران خارجی تسخیر شده و مسوولان هیچ توجهی نمی کنند، انگیزه پیدا کردن کار و حتی در بسیاری از موارد انگیزه ادامه زندگی از جوان ایرانی گرفته می شود که افزایش خودکشی در بین جوانان را سبب شده، این در حالی است که اشتغال هر اتباع بیگانه مساوی بیکاری و گرسنگی یک خانوار ایرانی است.

بی توجهی به حضور غیر مجاز

مختاری که در گذشته نماینده کارگران شهرداری بوده گفت: شغلهایی که در انحصار و اختیار اتباع بیگانه است شامل کارگاههای ساختمانی، مرغداری ها، دباغی پوست، کفاشی ها، خیاطی ها، سرایداری در ویلاهای اطراف تهران و بسیاری موارد دیگر می شود. بنابر این کارگران افغان شاغل در این کارگاهها، در معرض دید دستگاههای نظارتی هستند و هنگامی که با اشتغال بکار این افراد برخورد نمی شود، یعنی شاهد کم کاری در امر نظارت هستیم. به عنوان مثال کارگران شاغل در ساختمان ها در دید ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها، سازمان تامین اجتماعی و نیروهای انتظامی هستند، اما هیچ برخوردی با حضور آنان صورت نمی گیرد.

شهرداری، پاتوق افاغنه

3934893

این دکترای کسب و کار از میزان بالای کارگران افغان در شهرداری ها خبر داد و گفت: کارگران افغان شاغل در شهرداری‌ها بخصوص شهرداری تهران، بیانگر بحرانی جدی است به نوعی که مناطق تهران 120 ناحیه خدمات شهری دارد که بالغ بر 6000 کارگر افغان در آن مشغول بکار هستند و چندین هزار نفر نیز در فضای سبز کار می کنند. بدتر اینکه شهرداری محل اسکان در اختیار این کارگران افغان قرار داده است. وی با تاکید بر اینکه کافی است سرمان را بلند کنیم تا در هر گوشه یک کارگر افغان را مشاهده کنیم گفت: بدتر از آن کودکان کار افغانی هستند که در سطح شهر از خیابانها تا چهارراهها و پارکها مشعول جمع آوری زباله، تکدی گری و دستفروشی هستند. مختاری با اعلام اینکه سازمان بازیافت شهرداری تهران، مسوولیت بکاری گیری کارگران افغان از مرد تا زن و کودک را بر عهده دارد گفت: سازمان بازیافت شهرداری تهران نه تنها واهمه ای از بکارگیری غیرمجاز افاغنه ندارد، بلکه لباس، گاری و حتی خودرو جمع آوری زباله در اختیار آنان قرار داده که چندین هزار کارگر افغان نیز با این روش مشغول بکار هستند.

بحران های اقتصادی

4444444

این دکترای کسب و کار با هشدار نسبت به اینکه اشتغال بکار افاغنه بحران های جدی اقتصادی را رقم می زند گفت: کارگران افغان کارت بهداشت ندارند در حالی که در فروشگاههای مواد غذایی از سوپرمارکت ها تا نانوایی ها مشغول بکار هستند، رویکردی که سلامت کشور را تهدید می کند. کارگران افغان مالیات نمی پردازند که به درآمد دولت لطمه جدی وارد می کنند. بیشتر کارگران افغان در ایران کار می کنند و حقوق شان را برای خانواده در افغانستان می فرستند که خروج ارز از کشور و بحران ارزی را رقم می زند. بسیاری از افاغنه تخلفاتی همچون سرقت را دنبال می کنند و بسیاری از عوامل پرونده های تجاور و تعرض، به افاغنه اختصاص دارد که اخلال در نظم اجتماعی و معضلات اجتماعی و امنیتی را رقم می زند. وی افزود: اینها بخشی از تبعات حضور غیر قانونی افاغنه در کشور است که ریشه در بی توجهی و بی تفاوتی دستگاههای نظارت دارد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    دولت ایران بهزیستی مردم فلج ایران راقطع کرده بچهای ایرانی جاندارن تومدرسه بیشتر مناطق که برن یا نمی تونند با افغانیا تویه کلاس باشند کودکان ایرانی کارندارن گدایی نمیزارند بکنندکودکان بی سرپرست ایران ماندن تویتیم خانها انوقت مسئولین اینا را ادم حساب نمی کنند چسبیدن به اتباع افغان پاکستان عراق درحالی که کودکان کار افغانی پاکستانی زنان کودکان عراقی ماهانه یه نفرسی تاچهل میلیون کمش از گدایی درمیاره از دست فروشی درمیاره خانه مفت غذای مفت ولی خودایرانی کرایه خانه بیکار گرسنه اینهمه مواد هم از مرز افغانستان ازاد ازاد با جاده مشهدکه بازکردند تاکسیای افغانستان میارن اسلحه مهمات بدون هیچ بازرسی جوانای مردم ایران را گرفتار کنند بدبخت که بگن ایرانی کار نمیکنه معتاده راحت کشور را تا دوسال دگه صاحب بشن مثل الان که صاحب شدن

    • ناشناس

      چون ناشناس کامنت کردی جوابت رو بصورت ناشناس کامنت میکنم،
      مردم افغانستان مردم کم بضاعتی هستند ولی گدایی نمیکنند چند نفر شامل کل افغان ها نمیشه، مواد که ۳ ساله نه در افغانستان کاشته میشه نه وارد میشه صحت حرفم رو از مصرف کننده ها بپرس که چقدر گرون شده و با کیفیت نیستن، در کرمانشاه اراضی بزرگی کوکنار میکارند و افغانها مراحل تیغ زنی و برداشت رو انجام میدن، نظام اموزشی و درمانی در جهان اجازه ممانعت اموزش ندارند وگرنه پیگرد قانونی بین المللی دارد و حق صندلی در سازمان ملل رو سلب میکند، سلاح های داخل ایران همه ترکیه ای و روسی و پاکستانی هستند در صورتی که سلاح های داخل افغانستان چینی و امریکایی هست، پس قاچاق اسلحه هم سرش به ما نمیخوره، و اینکه اکثر مردهای ایرانی به مورفین علاقه نشان میدهند به خاطر داشتن فشار خون پایین هست مورفین فعالیت رو بالا میبره، غذای مفت رو که مادر به بچه اش نمیدهد اگر منظورت یارانه است اگر مصرفش نکنیم مطمئنن به جیب شما واریز نمیشه که چه بهتر خرج افغانها بشود که روزی بتوانند این رو جبران کنند تا خرج عربها و دشمنان اصلی تان، ما توقع صاحب شدن چیزی رو نداریم ولی شما سالهاست که میگین افغانستان جزو ایران بوده در صورتی که مادها ۴۲۰۰ سال قدمت دارن و بامیان ۱۳۰۰۰ سال و طی تجاوزهای ایرانیان به کشورهای همسایه افغانستان رو به حکومت خود افزوده بودند که بعد سالها باز پس گیری شد.

      • ناشناس

        ما یه زمانی گفتیم افغانستان جز ایران بوده ایران در گذشته کشور گشا بود و تسخیر کرده چه ربطی به الان داره الان که مستقل شدید چرا کشورتون رو آباد نمی کنید

  • م.م.محبی

    درود بر ملت بزرگ ایران.

    دولتمردان و مسئولین اگر می خواهید کشور و ملت ایران و خودتان آینده آسوده خاطری داشته باشید بدون فوت وقت و در یک بازه زمانی ۲ ساله نسبت به اخراج اتباع خارجی خصوصا افغانستان اقدام کنید...
    درغیراینصورت کشور و ملت ایران عواقب خوبی نخواهند داشت...

    • ناشناس

      بیا شهر ما افغانی گدایی میکنن بهد نشون بدم

    • ناشناس

      ازهمه امکانات محروم کنيدبرن

  • ناشناس

    خدا کنه بر گردند به کشور خودشان تا کی مردم صبر کنن خدایا خودت به داد مردم ایران برسه؟

  • علی

    خدا کند از نماینده مجلس و دولت بخواند واقعا ما مردم از دست اشتباهات غلط شما در ۳۵ سال اخیر خون شده،چرا برای سیاسی کار حکمرانی مردم مشارکت داشته باشند ولی خواسته ملت به ارزنی بی ارزش عمل نگردد،چرا دروغ به مردم می گویید جمعیت افغان یکی از نماینده مجلس در خبر آنلاین ۶ الی ۷ میلیون تخمین زدند و این توهین به شعور مردم ،،فقط تهران بالای 2/5 میلیون و اگر استان ها و کل کشور رو حساب کنید والله بالغ بر ۱۵ میلیون جمعیت اتباع بیگانه افغانی است که بخاطر بی کفایتی و ذینفع بودن مسئولان کشور در تمام حوزه ها نابود شده،،بیکاری و گرانی مسکن ،استفاده از منابع و انرژی و یارانه و آموزش و بیمارستان رایگان و افزایش بی رویه قتل و دزدی و غارت و تجاوز و اوباش گری توسط اتباع بیگانه افغانی ملت ایران آسیب دیدند،،نظام حاکم و دولت و مجلس حق ندارند بر خلاف خواسته مردم دیگر اقدامی کنند،،تمام مشاغل برای مردم کشور است و هیچ حاکمیتی حق ندارد مجوز صادر کند،از پزشکیان و قالیباف و سران و نهادها خواهشمندیم بیشتر از این حق مردم توسط اتباع ضایع نشود و باید تمام اتباع مجاز و غیر مجاز و قدیمی و جدید از کشور اخراج شوند این همه مردم فریاد زدند و می زنند که جمعیت افغانی ها بالغ بر ۱۵ میلیون شده ولی بیشتر از این آمار هاست ،،از دولت و وزیر و دلسوزان ملت و وطن پرستان با غیرت و متعصب تقاضا داریم به خواسته ملت احترام بگذارید و آن اخراج تمام اتباع بیگانه افغانی بدون بهونه مجاز و غیر مجاز زودتر از کشور طرد شوند، امنیت امروز و نسل آینده در تمام زمینه ها در خطر جدی است ،،پس نماینده ایی از خودش مطلبی را دروغ نگویید،،سالها بخاطر بی لیاقتی مسئولان و سران قوا و....از جیب و بیت المال برای میلیون ها افغانی هزینه شده است و این خیانت بزرگیست،،آمار غلط ندهید جمعیت افغانی های مهاجر دو برابر شهر تهران در سراسر کشور پخش و ساکن هستند،،نا ترازی انرژی بخش زیادی بخاطر حضور مهاجرین است که مردم سالهاست عصبانی و این قضیه دردناک باید زودتر حل شود و همانا اخراج تمام ،،تمام اتباع اجنبی افغانی از کشور در اسرع وقت می باشد.

  • ناشناس

    اگه دومیلیون اخراج کنند توهین مدت سه ت پنج میلیون دوباره وارد کشور میشن

  • ناشناس

    افغانها نصف کسب کار مملکت را گرفتند میوه فروشی دست فروشی اپاراتی خرید فروش پسته اپارتی جمع کردن ضایعات دیگر موارد در هر شهر ی بگردی مسکن برای ایرانی پیدا نمیشود افغانها بیشتر کرایه میکنند با ماشین وموتور بدون گواهینامه رانندگی میکنند هروز آمار شون بیشتر میشود

    • ناشناس

      پژوهشگر محترم جمعیت ایرانیان به 90 میلیون رسیده اونوقت 3میلیون مهاجر در تمام استان ها وشهرستان ها تقسیم شدند که شامل زن و بچه و بزرگسال میشه چجوری با این تعداد نصف کارا تونو گرفتن من موندم به خدا ،

      • حسام

        احتمالا کور مادر زاد هستید،پیشنهاد میکنم به شهر ری ورامین کرمان مشهد جنوب تهران شوش اتابک مولوی پل طبیعت شاه عبدالعظیم پارک بعثت بازار بزرگ یا بازار تجریش و....سر بزنید ببینید آیا نصف مملکت گرفتن یا همه مملکت رو ...من حاضرم با شما همراه بشم و بیام باهم بشمریم این چند مکان رو که من دارم زندگی میکنم ....۹۰ درصد شده افغانی حالا شما احتمالا اروپازندگی میکنی یا افغانی هستی که اینطوری ازشون دفاع میکنی

      • مینا

        از کجا میگی سه میلیون . تو پایتخت که ما هستیم کلاس چهل نفره بچه هام بیست تاش افعانی هست اینقدر سواد داری که بفهمی نصف یعنی پنجاه درصد . تو بیمارستان ماما هستم از بیست نوزاد هفده تاش افعانی هست این یعنی فاجعه .

  • ناشناس

    باسلام باور کنید ۲۰۰۰۰۰۰۰میلیون افغانی در کشور ایران عزیز است ولی شما نمی خواهید قبول کنید وفقط چاره بیرون کرد آنها فقط ارتش است ویا خود مردم چرا نيروی انتظامی مرزها را باز گذاشته تا این حجم افغانی ها وارد کشور شوند فقط باید همه را اخراج اخراج واخراج کرد این خواسته ملت است

    • ناشناس

      با سلام خدمت شما در مورد اینکه گفتید 20میلیون افغانی در کشور ایران هستند این را بگویم جمعیت مردم کشور افغانستان همین الان حدود 40میلیون نفره که با یه سرچ ساده بهش دست پیدا می کنید و حالا شما میگید نصف جمعیت افغانستان در ایران هستند ؟؟؟
      اگر می گویید اره از شما یه سوال دیگه دارم چطور این همه ساختمون داره توی کل کشور به این سرعت ساخته میشه ؟؟
      آیا شما فقط یک روز کار ساختمانی کرده اید؟؟
      آیا کسی در ایران به کسی پول مفت داده است یا نه؟

      • امیر

        درسته که آماری از تعداد افاغنه نداریم ولی خیلی راحت میشه از مدارس تعداد محصلین آنها را فهمید حتما میدانند چقدر دانش آموز غیر ایرانی محصل هستن دیگه

      • ناشناس

        شما اگر بیل زن هستید برید زمین خودتان را بیل بزنید.بابا جمع کنید برید کشور خودتان را آباد کنید.

      • مینا

        اره الان جمعیت تون چهل میلیون هست که نصف جمعیت تون تو ایران هست زرت زرت هم زاد ولد میکنید بخاطر بیکاری و فقر نصف کشورتون هجوم آوردن ایران یه مشت زن موندن پیش طالبان که تولید مثل میکنن میفرستن ایران گدایی یا کارگری کردن

  • محمد

    دستی تو کاره که مذهب شیعه رو تو ایران به سنی تبدیل کنه

  • شهروند

    مسئولان بدانندتنهادرمان بحران های کشور دیپورت ۴۰ میلیون مهاجر افغان است بادیپورت مهاجران روزانه ۴۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش میابد بعلاوه کمبود آب مسکن برق گازوئیل گاز اشتغال وحتی کسری بودجه برطرف میگردد سالانه تریلیاردهاتومن هزینه یارانه مهاجران می‌شود که باعث کسری بودجه وتورم وحشتناک و ورشکستگی کشور شده،شهرمشهد به غزه تبدیل شده بیشتر خانه هارا مهاجران خریده واشغال کرده درشهروزادگاه خودمان اواره وبیکار وبی خانمان شدیم صف نانوایی شکنجه گاه مردم شده بدادمان برسید

  • سعید

    بلای که دولت رئیسی سرایرانی هااورده

  • ناشناس

    توروخدا این افغانیا رو بیرون کنید هر چه جرم وجنایت و مواد مخدر و فساد و...رو وارد ایران کردند این توطئه انگلیس هست مرگ برانگلیس) خداوند شرشان را به خودشان برگرداند انشاءالله

    • ،،،،،،،،

      مسولین میدانند که حضور اتباع چه نقشی در پیشرفت ایران دارد

  • یه نفر

    کشور بی صاحب مسئولین نامسئول بی وجدان و شرف که هیچ تعهد ودلسوزی نسبت به وطن ندارند همین میشود

  • سید ناصر

    البته توجه داشته باشید در استان های مثل همدان و کرمان شاه که افغانی ممنوع است
    و کارگر افغانی نیست آمار بیکاری بیشتر از استان های هستند که افغانی حضور دارد.

  • هاشمی

    افغانی کارهای سختی را انجام می دهد که ایرانی ها انجام نمی دهد
    یقینا اگر افغانی نباشد مرغ، تخم مرغ گیران می شود
    گوجه فرهنگی کیلو دویست هزار می شود
    و سایر اقلام

    • زری

      افغانی تو نگران گرانی تخم مرغ و مرغ گوجه نباش ،با اخراج همه افغانیا همه چی ارزون میشه یا خودمون نمردیم که کشاورز داریم کارگر هم داریم .بیرید بیرون از کشور ما.

    • P

      افغانیا رو اخراج کنید .چرا قیمت نون رو گرون کردید افغانیا رو اخراج کنید تا این همه فشار به اقتصاد ایران نیاد.

    • ناشناس

      اخراج فوری همه اتباع افغانی عراقی پاکستانی چراکسی به فکرکردم نیست چراباید افغانی توایران باشه کشوری که خودش نیروی کار ماهر داره چرا جوان ایرانی رابیکارمیکنین به خاطر افغانی وعراقی وپاکستان چقدر مردم بیکار درکرمان سیستان واستانهای دیگر وجوددارد خواسته همه مردم ایران اخراج فوری همه افغانه

      • Ali mobarez

        سیستانی نمیتونه اگه میتونست تو سیستان برا خودش کار ردیف میکرد کلا زمین های کشاورزی تو ورامین وکرج دست افغانی هست یا کارگرش افغانی هست تو نمیدونی مردمش چقدر پول دارند اگه میدونستی بابت افغانی پول میدادی ما همین حالا هم افغانی کم داریم هرچه دارید.برای ما بفریستید

    • ناشناس

      همین افغانستانی ها شما نمک نشناس ها ی ندید بدید رو پولدار کرد ایرانی خودخواهه کارگری نمیکنه دوس داره پادشاهی کنه همشون از خودراضی هستن پول مفت از افغانستانی های بدبخت میگیره. به خدا واگذارتون میکنیم. شما ها ادعا میکنید که مسلمانید؟؟ شما هیچ بویی از مسلمانی نبردی هیچ ایرانی روزه نمیگیره صد رحمت به کشور های خارج

    • ناشناس

      برن کشور خودشون آباد کنندما نخواستیم همين باعث گرانی می‌شوند چقدرآب وبرق نون مصرف میکنند

    • ناشناس

      گیران یا گران ؟!؟!؟افغانی تو برو گمشو همه چی اینجا ارزان میشه.........برو گمشو نابود شدیم ......خدا به حق قطره قطره خون شهدا از بانیش نگذره که نابودمون کرد.....۳۰۰ هزار شهید دادیم ی وجب خاک ندادیم...کشور رو دو دستی تقدیم اینا کردن....با مجوز بی مجوز بیرون کنید.....کدوم مجوز اخه کی مجوز داده به اینا.....ی برگه اشغالی دادن پول گرفتن.....پس پول بگیرید و مملکت رو بغثفروشید بهشون تمام......

  • موذنی

    شوهرمن کارگرساختمانی است ولی به خاطراین که اتباع افغان کارهای ساختمانی روتصرف کرده اندبیکاراست ورنج میبریم ما۳فرزنددم بخت داریم به خاطراقتصادوبیکاری نمیتونیم ازدواجشان رافراهم کنیم باسیلی صورت خودروسرخ نگه داشته ایم😭😭😭😭 ازمسئولین گرامی تقاضا داریم اتباع افغان رواخراج کنندکه برای مردم وجوانان لیرانی کارباشدبتونن ازدواج کنندوجمعیت کشورازپیری روبه جوانی برودافغانهازادوولدشان زیاداست ابربرق گازنان کار.....مارواستفاده میکنند

    • ناشناس

      مسولین بی شرف خائن به فکرمردم نیستند که اینها ريختند تومملکت گند زدند

  • ناشناس

    افغانی غیر قانونی و دزد. و آم ربا. و شمس از مرز رد میکنی. قتل میکنی. زادو ولد.هر ساله. از ایران برو قبل اینکهبا زانو بیرونشون کنیم گله ای که درست کردی طناب پیچ کن ببر. اینجا که افغانستان نیست. زادو ولد غیر قانونی می‌ریزی تکدی گری

  • ناشناس

    سیاستمداران ننگین افغانستان با قومیت گرایی و جنگ و تفرقه ، آتش بدبختی بر سر مردم افغانستان انداخته و رنج آن ب عهده دولت و ملت ایران است

  • ناشناس

    یکی دودهه هست که دشمنان توی داخل کشور علیه نابودی وفروپاشی نظام ودرنهایت تجزیه ی کشورتلاش میکنن مثل بالارفتن ازدیوارهای سفارت انگلیس درسال ۹۰ که باعث دوبرابرشدن قیمت دلاردرعرض ۱سال که بی سابقه بودش شدوالبته شروع بدبختی کشورشد

  • ناشناس

    کشورهای عربی بااینکه تحت تحریم نیستند وخیلی مرفه هستند شدیدا به نیروی کار خارجی محتاج هستند ،ولی قوانین محکم واصولی در رابطه بازجذب نیروهای خارجی دارند اولا براساس نیاز کشور جذب می‌کنند بعد باید تابع قانون باشند واسناد هویتی وضمانت و کفیل باید داشته باشند وکوچکترین تخلفی بکنند فورابه کشورشان ساپورت میشوند،مسوولان ما مرزها را باز نگه داشتند وافغانستانی هابدون اجازه وارد کشور می‌شوند وتمام فرصت های شغلی از چنگ ایرانی ها در آورده اند جالبه آمار دقیقی ندارند که چند میلیون افغانی در ایران میباشد مشهد که با لطف امام جمعه محترم کلا به تصاحب افغانها در آمده اینها باید به طور کامل اخراج شوند این خواسته‌ تمام مردم ایران میباشد


  • هدی حبیبی

    مسئولان بایدبفکرمردم کشورخودشون باشندکه افغانی همه جاافغانیهارابکارمیگیرندایرانیهابیکارندکارفرمابخاطراینکه پول کمتری بده افغانی رامیبره سرکار ایرانیهاخودشون بیکارنددولت اگه بخادمیتونه جمعش کنه ولی متاسفانه معلوم نمیخادبفکرمردم نیست

  • ناشناس

    سلام یه برادری نوشته که ۱۵ ملیون افغانی توایرانه همه جمیعت افغانستان ۳۵ ملیونه چرا دروغ میگید معلومه که اینایی که نظر میدن یه مشت بیکار که روز تا شب به فضای مجازی مشغولند آدم درست که اینجا نیست

    • ناشناس

      مسولین دلسوز ایران وایرانی نیستند فقط شعار میدن شرف ندارن ایران دارن نابود میکنن مردم خودشون باید دست بکار بشن مرگ بر مسولین بی کفایت وبی سواد ودزد

    • مینا

      چون تو خراب شده تون دیگه کسی نمونده البته اینم نادیده نگیریم که اکثرشون تو غار زندگی می‌کنید و اصلا سرشماری نمیشید امسال فقط یک میلیون و دویست هزار دانش آموز افعانی صندلی های مدارس دولتی رو اشغال کردن دیگه خودت حساب کن چقد افعانی ریخته تو ایران . بیست میلیون افعانی غیر مجاز واسه سرشماری ثبت نام کردن . هشت میلیون افعانی مجاز که هزاره هستن سال‌های قبل چون نسل کشی میشدن پناه آوردن. جمع ساده که بلدی ببین چقد ریختید تو ایران

  • ناشناس

    شرافت وغیرت نداره اون کسی که از این دزدها حمایت کنه یا بهشون کار بده ایرانی با غیرت بهوش باش مار تو استینت پرورش نده

  • ناشناس

    اگه حاضر باشی بچهاتبا افغانی همکلاس باشه خیلی بی غیرتی شرافت را خوردی بابت منافعت

  • بانو

    افغانستانی مجاز وغیر مجاز ندارد همه روباید اخراج کنند اگر برید توحاشیه شهر ها می‌بینید که کل خونه هارو افغانی ها به صورت قولنامه ای خریدن چرا باید ایرانی خونه نداشته باشه وافغانستانی خونه داشته باشه چرا اصلا باید صاحب خونه ها مستا جر افغانستانی بیارن اگه سرنوشت ایران وایرانی براتون مهم نیست هی حرف از مجاز وغیر مجاز بزنید صاحب کارها هم نیروی کار افغانستانی دارن ووقتی برا بازرسی میان همو رو گوشه کنار مخفی میکنن همون جور که از زیر بار بیمه کردن در میرن

  • ناشناس

    خواهشن اینقدر بی غیرت نباشین بابا بیرون کردنشون کار سختی نیست اجازه بدن مردم ۴۸ساعت نمیشه خواهر همه را میگاین افغانی پرچل چیه که در موردش بحث کنیم

    • ناشناس

      مسولین خائن بی کفایت ازمردم حمایت کنند همشونو بیرون می کنند هيچ امکانات به افعانها ندهید

    • ناشناس

      جواب لفظ رکیک تو باید بدم، این کارو نمیتونی اگر هم بتونی تازه مساوی میشیم🤪
      از همه دوستان ایرانی به جز صاحب این کامنت بابت این پاسخ کامنتم قَلبَن عذر خواهی میکنم.

      • ناشناس

        کاش جوابش رو نمیدادی ،،لفظ شماهم رکیک بود یعنی چی مساوی میشیم ،،پس شما هم خطر ناک هستید برید کشور خودتان مواظب ناموسشان باشید و نیاز به معذرت خواهی از ایرانی های دیگر نبود

  • ناشناس

    هیچ اخراجی در کار نیست فقط غیرمجازها تبدیل به مجاز میشوند یا شناسنامه میگیرند چرا که قراره بافت جمعیتی ایران تغیر کنه ، ضمنا جمعیت افغانها با بچه هاییکه اینجا زاییده اند بالای ۳۰ میلیونه چرا دروغ میگویید

  • ناشناس

    واقعا افغانی ها جای کار را از ایرانی ها گرفتند یک مشت اشغال توی ایران همه کاری هم می کنند ارازل و اوباش هستند سر ناموس ها می رند خیانت به ایرانی ها می کنند بیرون کنید این اسرائیل های به ظاهر را مرگ بر هر چی میکروب افغانی هست مرگ بر افغانی ها باید برند توی مملکت کثیف خودشون

  • ناشناس

    کارفماهاکارگرافغانی رابه ایرتنی ترجبح می دهند چون بهترکارمی کنندووهیچ تشکیلاتی مًو ببمه ومسائل دبگ ی نمی خواهنددوات خم زرع کارفرمایت وحمایت مب کندالان پولی که افغانی هادارنداززن ودختران ایرانی سوئ استفاده می کنندطبق شنزدها زنهای ازرانی شوهراعغانی دارند ارانهابچه افغانز رارندکه وامسیبتا

  • ناشناس

    متاسفانه بحران در هر کشور بخاطر بی کفایتی مسولین آن کشور است و یا بخاطر منافع بیشتر کارفرمایان و سود جویی بیشتر از کارگر ارزان قیمت است بدون اینکه به عواقب اقتصادی امنیتی و فرهنگی و وطن گرستی کشورشان فکر کنند حتی دستگاه‌های دولتی هم در بکارگیری اتباع اباهی ندارند حصرت رسول ص فرموده بعد از خودم از فقر امتم نگران نیستم از بی کفایتی مسولین امتم بعد از خود نگرانم

  • ناشناس

    مسؤلین کشور جوابگو باشید،آمار افغانهای موجود در ایران فعلأ نصف جمعیت افغانستانست،کشورمان اندازه ۸۵ میلیون نفر ملت خودمنابع دارد،نه بیشتر،پس این ۳۰ سی میلیون نفر افغان چطوری از منابع کشورمان تأمین میشوند؟؟؟( از دهان ملت ایران در میاورید ، به دهان افغانها میگذارید ) خدا را خوش میآید؟ از حلقوم ملت خودمان بزور لقمه را در بیاورید،بدهان بیگانه ها بگذارید!!! اعمال غلط مسؤلین عین پدری ست که(لقمه از دهان طفل گرسنه خود بزور در آورد ،بگذارد )

  • یامهدی ادرکنی

    از مسئول ناپاک و بی سواد ،بیشتر از این توقع نیست

  • ایرانی

    مسؤلین کشور جمعیت فعلی افغانستا ن حدود ۳۰ میلیون نفر است،حدود سی ۳۰ میلیون نفر هم بایران مهاجرت کردند،(جمعیت ۱ کشور الان هوار شدند سر ملت و کشورمان)برنامه ریزی برای اخراج آنها بیفایده ست،(راه حل نجات ایران از شر افغانها)طرد کامل اینها است،از « کلمه « مجاز » استفاده ابزاری نکنید، افغان کلأ مجازش هم دردسر ساز است برای کشور، کلأ مجاز : غیر مجاز : زن و بچه دار ( حتی افغانهایی که همسر یا مادر ایرانی دارند)جمیعأ اخراج کنید( مرزها را دیوار بتنی مرتفع مجهز بسیم خاردار و برق بسازید)تا مهاجمان دچار برق گرفتگی شوند و عبرت سایرین،لعنت و مجازات خدا به کسانیکه طی ۳ سه سال گذشته باعث باز کردن مرزها و هجوم افغانها بایران شدند، خدا از باعث و بانیش نگذرد،ملت ایران هرگز خائن : وطن فروش و ظالم را نخواهند بخشید.

  • ناشناس

    لعنت بر افغانی و لعنت بر اون گور به گورشده که این اشغالارو ریخت تو کشور

  • ایرانی

    ترور و تکفیر اتباع رو به موارد بالا اضافه می شود.
    این بی تفاوتی در حضور اتباع بیگانه تبعات بهداشتی ، سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی ، خانوادگی و..به دنبال دارد که مانند آتشفشان یکباره فعال خواهد شد
    اون روز راهکاری نخواهد بود.

  • نسرین

    خجالت بکشید کار زندگی ندارین چسپیدین به جون افعانی بدبخت

  • ناشناس

    سیطره افغانها بر ناموس مسئولان ایران

  • ناشناس

    ههههههههه ای بدبختا اگه نمردیم خواهیم دید که بعداز رفتن افغانها چه به روز ایران میاد

  • ناشناس

    مرگ بر کار فرمای که کارگر افغانی میاره

  • ناشناس

    وضعیت بسیار بحرانی است
    مسئولین در غفلت
    واقعا چرا

  • همه

    تگ تکشون را بندازید بیرون قانونی دیگه چه صیغه ای است برن کشور خودشان را آباد کنند

  • جواد

    افغانی ها نه نظافت دارن نه ادب هیچی هیچی دوم اینکه این همه جوانان کشورمون دارن از بی کاری حرص میخورن یکی یکی دق میکنن خواهشا به دادشون برسید جوانی هست ۴۰ساله یه تومن تو جیب نیس چیکارکنه بنده خدا همه کارها رفته دست اتباع ،کارنداره کجا بره یه اتباع ۲۰میلیون درماه میگیره لذت میبره ،خودم سالی یه کیلو پسته وبادام میتونم بخرم برای خانوادم ولی خانم های افغانی میبینم دو سه کیلو میخرن میبرن خونشون در منطقه خودمون زیاده

  • علی

    تنها بازار کار ایران درسیطره افغان‌ها نیست بلکه گدایی و دزدی وتجاوز وزورگیری وقتل وقاچاق مواد‌مخدر وانتقال اموال دزدیده شده ایرانیان بخصوص گوشی موبایل وکالاهای یارانه‌ای به افغانستان در سیطره افغان‌ها مهاجر در ایران هست

  • ایرانی

    درهمین چندروز مطلبی خواندم سرکارگر افغانی کارگر ایرانی را بیرون کرده جاش افغانی آورده وای به حال ما به خدا هیچ جای دنیا اینطوری نیست سرشون انداختن پایین اومدنتوی کشورمون وحالا دارند به ما ایرانی‌ها زورمیگند،، ماباید خودمون دست به کا ر بشیم این غارتگرها را بیرون کنیم وگرنه چند صباح دیگه باید همه چیز را ازاین طالبان هاگدایی کنیم از یارانه های آشکار وپنهان ما استفاده میکنن مسکن وکاررا هم از دستمون درآوردن شکایتمون را به کی ببریم

  • لیلا

    ماهمه اینارو میدونیم مجلس دولت مسئولاباید بدونن که فعلا خودشونو زدن به کوچه علی چپ بفکرمنافعشونن افغانیادارن توشهرماکنارمازندگی میکنن داریم به چشم میبینیم منه مستاجردربه دردنبال خونه خونه گیرم نمیاد افغانیاگله ای خونه رهنو اجاره میکنن منه ایرانی چجوری بااون قیمت اجاره کنم؟مدرسه درمانگاه بیمارستان نونوایی پارک همه جامثل موروملخ افغانی ریخته یکی درمیون خونه هارو کارگاه کردن ازبرق خونگی مصارف صنعتی دارن یه بندشلنگ‌بدست کوچه رو میشون افغانیا بقچه بغل قاچاقی ازمرزرد میشن همشون غیرمجازن کدومشون باقوانین مهاجرتی واردشده که دسته بندیشون میکنین میگین مجازو غیرمجاز همه افغانیا غیرمجازن ۲۰میلیون افغانیه توایرانه ازمردم بپرسین آمارشون دستتون میاد بگین کدوم کشوری مثل ایران رفتارمیکنه به همین راحتی شغل خونه مدرسه درمان دراختیارما ایرانیاقرارمیده من همین امروزخانوادمو جمع میکنم میرم ایران بمونه برای افغانیا خسته مون کردین نابودمون‌کردین زندگی برامون نذاشتین یکی ازیکی افسرده تر ناامیدتر خسته تر درمونده تر افغانیا تومملکتشون مشکل دارن بماچه مگه مامسببشیم که باید تاوان بدیم مملکت مامرزنداره؟مرزبان نداره؟بی صاحابه؟تا کی تاکجاباید تحمل کنیم؟افغانیا زورشون میاد مملکتشونو بسازن اومدن زندگیه مارونابودکردن مسئولای نامسئول ماهم فقط تماشاچین افغانیا مثل ویروس میمونن دائم درحال تکثیرن اونوقت اینا۲میلیون اخراج کردن چرابه همون سرعتی که واردمیشن اخراج نمیکنید بلکه ملت یه نفسی بکشنکاش مملکت ماهم مسئول داشت مجلس نیست که مهد کودکه درمجلسو قفل کنن مملکتمون به مراتب بهترمدیریت میشه

    • Ali mobarez

      لیلا خانوم با ارز ادب واحترام خونه ای که توش هستی افغانی ساخته این قدر ناراحتی نکن واقعا اگه راست میگی من کارگر ندارم برام نشا کاهو بزنه چند نفر بیار ورامین برام نشا بزنه

  • رامین

    سلام به همه آقا خودم اتباع هستم پاسپورت هم دارم همه اتاباع رابیرون کنیداول هم ازمن شروع کنید اما میدونم نمی‌کنید چرا چون کارگر اتباع به سودپودارهااست طرف شرکت دارد میره ۱۰نفر اتباع میاره سرکار باحقوق ۱۰میلیون حالا یک نفر ایرانی بیاری بیمه دارد حقوق ۲۰میلیون میگیره آقا خودتون قضاوت کنید

  • حافظ حسنپور

    بارها این مسایل تکرار شده این بار مثل دفعات قبل حضورافغانها در ایران وحشتناکه بازهم مسیولین در خواب هستند بایدیه اتفاقی بافته آنوقت بیدار بشند

  • حا

    اگر دولت توان نداره اینها را اخراج کنه اجازه بده مردم اینها را اخراج کنه

  • ناشناس

    بی شر فی کارفرمایان همین میشه دیگه خاک تو سرتون

  • رضا ریکی5

    ما ایرانی هاباید ازاین به بعد برای افغانها کار کنیم توسیستان و بلوچستان شهرستان زابل بیشترخانه هاو زمین های کشاورزی را از مردم به قیمت بالا می خرند عاقبت ما زابلیها میشه مثل اسرائیل و مردم فلسطین

  • محمد

    باید آخرشم خود مردم اینا رو بیرون کنند وگرنه چند سال دیگه با این نرخ تولد بچه آوری ایشون مملکت امون رو‌ بگیرند

  • Fúí

    از این کامنت های که شما دادین معلومه که خیلی سطحی هستین چون دولت از لحظه ای که یک افغانی رو اخراج میکنه تا خود مرز نزدیک 10 میلیون تومان ازش میکشن به بهانه های دروغی از پول شهر داری گرفته تا کرایه ماشین در حالی که از سازمان ملل هم باج می‌گیره برای اینکه افغانی رو تو ایران جا بده اینو بدونید که افغانی تو ایران حضورش یک تجارته و شما های که تعصبی هستین بهترین گزينه برای دست های پشت پرده اید شمارو به جون هم میندازن تا از سازمان ملل پول بگیرن پس لطفا گول این آدمای پلید رو نخورید درود بر ایران

  • سید جلال

    مطالبه ی ملی اخراج اتباع افغان ،مجاز و غیر مجاز فرقی نداره ،ما ایران عزیزمون را بدون افغانی میخواییم

  • مهدنی ازادی

    همشون باید گورشونو گم کنن مملکتو فلج کردن مجاز وغیر مجاز نداریم ما اگر افغانستان بودیم مارو تیکه پاره میکردن

  • ناشناس

    وقتی خود دولت افاغنه جانی رو بکار میگیره مردم بدبخت بیکار ایرانی چکار باید بکنند خدا نیست و نابود کنه هرچی دشمن ملت ایرانه و حامی جانیهاست

  • ناشناس

    افغانها همه شغل‌ها را گرفته اند از نانوایی گرفته الا ماشالله تا کار خانه های مردم. افغان ها مقصر نیستند مقصر خودمانیم که به خانه هایمان راه می دهیم برای ۱۰۰۰۰ هزار کمتر

  • اسماعیل

    متاسفانه کشور مسخره شده هر کی میاد و هر کی میره شده کاروان سرا دیوار کشیدین دمتون گرم وضعیت ۱۰ تا ۱۵ ملیون افغان مجاز و غیر مجازش چی؟چرا نمیتونید یک کار درست و صاده که باعث رضایت مردم از شما میشه رو انجام بدین حضرات مسولین مردم ایران از وضعیت افغانها در کشور ناراضی و احساس خطر میکنیم یه کاری بکنید .

  • ناشناس

    اخراج کنید این افغانی های حروم زادها

    • ناشناس

      دوست دارم باهات روبرو باشم و تمام جمله ات رو هضم کنم چون مطالبه گرانه و به نفع مردم ایران است. الا کلمه آخر و تو بتونی تو چشمم نگاه کنی و کلمه اخر رو بگی.

  • محمد

    خدا لعنت کند کسانی را که باعث این همه ظلم به هموطن وکارگر ایرانی میکند وحدت قوت دهد این دولت آقای پزشکیان که باعث شده این افقانی ها حسابشان رابکنند بخدا اگر شیعه اینها توی افقانستان ببینم خونش را مباح میدانن بیرون کنید این قوم لجوج مجوج را که دیگر طاغط نداریم خودمون از بیکاری مردیم

  • ناشناس

    در شهرک قیامدشت واقع در جاده خاوران شهر ری شمار اتباع افغانی غیر قانونی از شمار ایرانی ها بیشتر است شما وقتی به درمانگاه می‌روید از صد نفر ۸۰ نفر افغانی ۲۰ نفر ایرانی است وقتی به بازار هفتگی می‌روید از هر ۱۰۰ نفر ۸۵ نفر افغانی ۱۵ نفر ایرانی است در صف نانوایی بربری از هر ۱۰۰ نفر ۹۰ نفر افغانی ۱۰ نفر ایرانی هستند زن و بچه های ایرانی می‌ترسند بیرون بروند آنقدر افغانی در این شهر زیاد و پر رو شدند خواهش می‌کنیم از نیروی انتظامی نسبت به اخراج اینها از قیامدشت اقدام کنند تا دیر نشده

    • رضایی

      آفرین به شما ها با 197تماس بگیرین و محل کار و زندگی شون بگید خولسه لوشون بید تا جمع آوری شن از ماست که بر ماست دست به دست میهن خود کنیم آباد.

  • ه است ه برای تو افتخار نیست دکترش هم باشه فردا میره بکشورش خدمت میکنه وقت تو جادادی آبونون دادی برق وآب وساپرت کردی انشالا همه مارو براست هدایت کنه خداوند

    کار فرمای باغیرت تو میدونی ایرانی بیکاره فقیره گرسنه زباله گرده چرا تا برادر خودت هست کار به بیگانه میدی دکترش هم باشه براتو افتخار نیست میره بکشورش خدمت میکنه درضمن شما هم مشاهده دارین هرچن یکبار شاهد خلاف اینا توکشور هستم ۱۰ نفری آدم ربایی دختر دزدی وووو دیگه چه چیزی باید شمارو بیدارکنه لطفااا تا دیر نشده اخراج چه مجاز و غیر مجاز

  • ناشناس

    ایشالله زودتر از ایران برن مجاز غیر مجاز هم نداره برن کشور خودشونو آباد کنن کل تهرانوشهرستان هارو اشغال کردن نا امن کردن ایشالله زودتر از کشورمون برن بیرون آمین🤲🤲

  • برزگر

    من خودم تو ی معدن شن و ماسه که حومه تهران هست قبل عید کار می‌کردم ۱۵ نفر ایرانی بودم دو نفر افقانی بعداز عید ی افقانی معدن اجاره کرده ایرانیا ها اخراج کرد ۱۵ نفر از افقانی ها را آورد سر کار ۳ نفر از ایرانی‌ها که دو بچه کوچک داشتن مستأجر بودن الان ۵ ماه بیکار هستند

  • عابس

    هرکدام اندازه چهارگارگرایرانی کارمی کنندتوکارهای سنگین مثل قنات کوره آجرکوره گچ کوره آهک کارگرایرانی فکراعتصاب وشکایته بیشتر

    • #نه_به_افغیران

      تو کارکن هستی برو کشور خودت کار کن . اگه اندازه چهار نفر کار می‌کردید که الان آواره ایران نبودید افعانی های آواره پرو

  • حمید

    تروخدا این افغانيها رو بیرون کنید کشورو بگند کشیدن دیگه توایران امن نیست نمیشه برای یه پارک رفتن زن بچه رو ببری کار گیر ما ایرانی‌ها نمیاد چون همه کارها دست افغانيها هست خونه برای اجاره گیر نمیاد چون افغانيها ریختن گرفتن بسه دیگه خجالت بکشید یخورده بفکر مردم خدتون باشید این خواسته هشتاد ملیون ایرانی هست همی افغانيها باید بيرون کرد همشون مجاز غیر مجاز نداره حتا بازور باید پرتشون کرد همشون نمک نشناسن

  • سیدمحمدرضا

    اگه فاطیمیون نباشد باداعیش کی بجنگد

    • محمود

      من خودم افغانم تو نمیخواد با داعش بجنگی اگه راهت راه حق بود خود خدا بیشتر از تو توان داره داعش رو نابود کنه، مزدور جنگی امیدوارم تو یکی رو وسط شهر کابل به جرم مزدور جنگی بودن اعدام کنن هر چی میکشیم از دست شماست، پول گرفتی رفتی جنگیدی مگه جهاد اسلامی کردی اینجوری غرور بَرِت داشته،
      فاطمیون به نفع هیچ کی جز معتادا و الافای ما افغانی نبود، طرف قابلمه خونه مادرش رو فروخته بود هروئین خریده بود رفت سوریه اومد شد نور چشم جنگ که تموم شد، شد همون عملی قبل باسوادامون نبودین که فاطمیون رو تشکیل دادین همه تون یه مشت طرد شده بودین جایی بهتون بها نمیدادن جز سوریه رفتن طرفداراتونم همه دریافت کننده مزایا هستند

  • ناشناس

    منطقه دارآباد از بچه های ایرانی مدرسه دولتی ۵ میلیون می گیرن، از بچه افغانی هم مجانی و هم سرایدار مدرسه زن وبچه افغانی هستن، یک پیرمرد افغانی سه تا زن داره، چند ین بچه، آخه این بی هروئین رو افغانی تو ایران آورد،

    • ناشناس

      من هم آجودانیه هستم از ایرانی ها پنج میلیون میگیرن و به تعداد افغانها از دولت برای مدرسه نفری پنج میلیون واریز میشه، و از ژاپن و کانادا سالانه نفری ۲۱۰ دلار به حساب دولت برای تحصیل اتباع افغان واریز میشه.
      جمعیت زنان طبق آمار جهانی ۴ برابر مردهاست یا بدون شوهری رو باید تحمل کنند یا ازدواج به عنوان همسر دوم و سوم، تازه در شرایطی که مردها قصد ازدواح ندارند دخترها برای ازدواج اویزونن،
      و بهترین و ناب ترین هروئین، هروئین سفید ارومیه هست، همچنین بهترین نوع هروئین بنام اشک خدا برای ارومیه است.
      همه حرفام سند دارن و شمام تو عصر ارتباطات و دیجیتال هستید میتونین سرچ کنین.

  • ناشناس

    بی آبرویی و چند همسری رو افغانی تو ایران زیاد کرد، انشاالله تا پایان سال ببینیم به قولتون عمل می کنید و بیرونشون میکنین یا بازم در حد حرف باقی میمونه، ۷۰ درصد مشکلات از حضور این افغانی‌ها هست

  • مهدی

    خداشاهده همش می‌نويسن کارگرافغانی برای ایناغیرمجازن مفت کارمیکنن ریختن داخل کشوردزدی میکنن افغانیاگوشی همش میزنن جمع کنین اینازادوبلدمیکنن سالی دوبارزایمان پرشده ایران

  • سید

    دولت چون افغانی ها براشون سود داره آن ها رو بیرون نمی کنه من خودم یک جوان ایرانی بنا ساختمان هستن دو ماه بی کارم با سه فرزند ولی افغانی ها همه سر کار تمام کار ها رو از دست ایرانی ها گرفتن یه عده کار فرمای بی شرفت به خاطر مزد کمتر آنها رو به کار می‌گیرند ما مردم ایران خودمان باید متهد شویم وافغانستان نی ها رو بیرون کنیم یک یا علی تا اخراج افغانی ها هر که شرف داره به فکر جوانان وطنش باشه یا علی

  • ربیع الله

    درود به ملت سربلند ایران
    ملتی که سالهاست با مردم افغانستان مدارا کردند، غذا شون رو با ما تقسیم کردند، به خاطر ما هروز یک ساعت دیر صبحانه خوردند به دلیل ایستادن درصف نانوایی، هر روز یک ساعت دیر رسیدند سر کار، هر روز صد جوان شان بیکار شد بخاطر مشغول شدن مان، هر روز گرسنه موندند به خاطر سیر شدن ما، هرسال کرایه و ودیعه خونه شون بالا رفت به خاطر ما، هرسال نون،بنزین و... گران شد به خطر ما و... و با هزار و یک مشکل دیگر رو برو شدند به خاطر ما
    از صبر و حوصله مندی ، شجاعت و جوان مردی، انسانیت و انسان دوستی شما ملت بزرگ بی نهاااااایت ممنون و ارادتمند شما هستیم
    من خودم فعلا تو ایران زنده گی میکنم وپیام ها و نظریات شما رو خوندم از خودم و همشهریانم خیلی ناراحت شدم، واقعاً تصمیم خودم بر این شد که دیگر شما مردم خوش کلام ، خوش زبان و با معرفت رو اذیت نکنم و برگردم به جایی که ازش آمدم
    حد اقل با این کارم یک ایرانی بتواند در کشور خودش راحت زنده کند و مشغول به کار شود تا وجدانم راحت شود خوب خواهد شد
    نا گفته نماند خیلی زیاد دلتنگ تهران خواهم شد ولی دوباره برای سیاحت بر خواهم گشت.
    وسلام

  • پارسا

    مسئولین دیگه حرف مردم نمی شنوند. رئیسی ایران بدبخت کرد و به دستور علم الهدی مرز باز کرد تمام افغانی ها اومدن ایران دیگه کسی نمیتونه افغانی ها بیرون کنه

  • پارسا

    تمام دکه ها تمام شرکت ها شهرداری ها و انبارها افغانی هستند خدا به داد مردم برسه چون دولت و حکومت یک درصد به فکر مردم ایران نیست اصلا صدای مردم نمی شنون...

    • محمود ابصاء🇦🇫

      حرفتات کاملا درست و شما ازین حضور افغانها در این ایران به عنوان تلنگر استفاده کنید، ما افغانها اینجوری که من آنالیز تونستم به زودی یعنی حدودا ۳ سال دیگه تماما ایران رو ترک میکنیم، برای شما بشود تجربه که دیگر جنسی از انبارها کم نشود، دخل دکه ها کم نیاد اخر شب، به ناموس صاحب ویلاها چشم نداشته باشین، سوپُرها برای نظافت بهتر شهر تلاش کنند نه اینکه کارفرما در حال خواب بیاد بالاسرتون، و در تایم کاری وقتی انتخاب میکنی در این شرکت باشی اولش حق انتخاب داری وقتی انتخاب کردی دیگه حق اعتراضی نداری و بیشتر بخاطر کم کاری ها کنار گذاشته شدین، ساختمانی که تمام پرسنلش ایرانی باشد انگشت نمای شهر میشه، افغانها سواد ندارند علم ندارند ولی تعهد دارند که علم و سواد شما کنار میره چون تعهد ندارین، داستان یه روز قیف هست قیر نیست، یه روز قیر هست قیف نیست، یه روزم که هر دوشون هست مسئولش نمیاد و اینجوریه که اون ساختمون ۵ سال زمان میبره،
      بزرگترین کانال آب خاکی در خاورمیانه طی ۹ ماه از شرق افغانستان به غرب افغانستان اجرا و بهره برداری شد، کمربندی دوم تهران مسئولین و مهندسین و مجریانش ایرانی هست فک کنم ۱۵ ساله که ۱۰ کیلومتر رو دولاین نکردن، چون تعهد به قرارداد شون ندارن

  • ناشناس

    فقط هرچه زودتر افغانی ها رو بیرون کنید مجاز و غیر مجهز همش باید بره

  • ناشناس

    متولیان دفاع از کشور جواب دهند مرز مجوز عبور داده؟مافیای کارفرما وارد کننده شده،از تریبون نماز جمعه ممنوعیت ورود ندادند؟دولت در تامین میروی حامی کسری حضور دارد؟برا تشکیل نیروی جدید نظامی به لشکر افاغنه نیاز هست ش

  • ناشناس

    سلام ملت ایران بیدار شوید فکرش را بکنید چرا باید این همه افغانی را تحمل کنیم کی انهارا اورده خود ملت با ید بیدار شود

  • ناشناس

    از بس بی عرضه ایم ونسبت به کشور و مردممان بی خیال وبی تفاوتیم. اگر نسبت به کشور و ملتمان غیرت و تعصب داشته باشیم یک لحظه جای حتی یک اشغالگر اجنبی بیگانه و طفیلی ومزاحم وسربارملت وکشور نمیشوند . نه اینکه کشور اشغال ۴۰ میلیون اجنبی بیگانه وطفیلی شده است به این میگویند عشق به وطن.

  • ناشناس

    متاسفانه مسئولین کشور ما بجای اینکه وطن پرست باشند اجنبی وبیگانه و اشغالگر پرستند

  • ناشناس

    کسانی که مرز را ولنگار گذاشتن نقشه شومی در سر دارن تا این که باورود این همه افغان تو ایران بی سرو صدابه عنوان مهاجر وکار در ایران ودلسوزی هایی نظیر این که این ها بیچاره اند در کشورشون کار نیست یا بهانه امنیت ندار ندبدون جنگ وبی سرو صدا کشور ایران رو تقدیم افغان ها کنند وگر نه ورود این سیل جمعیت افغان در ایران چه لزومی دارد در حالی که در کشور کمبود آب وبرق وگازوبنزین وآرد ونان است چرا این همه یارانه به این مهاحران افغان می دهندپس نقشه ای در کار است
    هوشیار باشید مامردم ایران خواهن اخراج همه ی افغان ها هستیم

  • ناشناس

    با اشغال ۴۰ میلیون اجنبی وبیگانه ی اشغالگر و طفیلی و مزاحم و سربار مردم و کشور یکنوع چاپلوسی و خود نمایی و جلب توجه وو خود شیرینی است وگرنه دلیل ندارد کشور را به اشغال اجانب و بیگانه گانه تقدیم کنیم با فیلم مجاز و غیر مجاز وساماندهی و هزاران برنامه های دیگر.

    • محمود ابصاء🇦🇫

      جمعیت کل افغانهای موجود در کره زمین ۵۵ میلیون هست، ۳۶میلیون تو افغانستان هست ۶ میلیون تو ایران، ۵ میلیون بقیه کشورهای آسیایی پاکستان و عربی ها، نیم میلیون استرالیا، ۲ میلیون امریکا حدودا ۳/۵میلیون اروپا
      این تعدادی که ازین امار کم هست و در افغانستان نیست فراری هان که به ایران و تاجیکستان و ترکیه و ازبکستان فرار کردن.

  • ایرانی

    مگر خون مهاجران افغان از مردم غزه وفلسطین رنگین تر است که این همه مهاجرکشور خود را رها کرده ووارد ایران شدن چرا درکشور های دیگر سراغ کار نمی روند وپناهنده نمی شوند ؟دولت ومردم ایران رو گاگول گیر آورده چون براشون دلسوزی می کنند ونان رو از دهان زن وبچه گرفته تو شکم این افراد پر رو ومفت خور می کنند
    این امکانات وسرمایه که برای آن ها خرج می شود حرام است

  • ناشناس

    یک زن افغانی بمن گفت ما بازاد و ولدمان وشناسنامه های ایرانی داریم کشورتان را اشغال میکنیم .آیا مسئولین ما تا به ایجا فکر کرده اند ؟ یا خود مسئولین میخواهند؟ پس معلوم است این مسئولین با من وطن پرست نیست با اشغالگران اجنبی و بیگانه وطفیلی هستند.

    • محمود ابصاء🇦🇫

      این جوابی که به شما داده از روی بی سوادی و عقده کردن از چیزی ست، من متولد تهرانم نه شناسنامه میخوام نه میدهند، دوره خاتمی گفتند که متولدین ایران طبق قانون مهاجرت میتوانند شناسنامه نوع ۲ یعنی( معاف از سربازی و چند چیز دیگر) بگیرند ۳ درصد استقبال شد و دولت دید استقبالی نشد قانون رو برداشت.
      و در آخر چی گفتی که جوابت رو اینجوری داده؟؟؟؟
      و چقد سواد داری که اینو قبول کردی ملکه ذهنت شده و کامنت هم کردی؟؟؟؟

  • ایرانی

    خدالعنت کنه کسانی که ایران را گداخونه کردن وگدا پرورری می کنندبسیاری ازمردم ایران از حد اقل زندگی برخوردارنیستن تعدادبیشماری از گدا های افغان راوارد ایران کردن بلای جون مردم . ایرانی باید اعتراضش را به چه کسانی بگوید تا ترتیب اثر بدهند آیا در ایران قانونی برای تعداد مهاجر وجود ندارد؟موج عظیمی از این افغان ها تو ایران سرازیر شدن ومثل موریانه دارن مال وجان مردم را می خورند

  • ناشناس

    خدا پدر مهاجرین عراق را بیامرزد .همین که جنگ تمام شد همگی برگشتند . اما اتباع خیلی سمج هستند .از در بیرون نرفته از بالای دیوار وارد میشن .

  • ایرانی

    خدا لعنت کنه باعث وبانی ومسولی ک باعث شده افغانه کارو مسکن و بهداشت و امنیت هزار تا چیز دیگ را از ایرانی سلب کنه دیگه ارقیتی منه ایرانی وامثال من به ایران نداریم هر چی بدبختی وفقر وفلاکت از صدقه سری این مسولان مفت خور وبی خاصیت اجنبی پرست اوار شده سر ما خدا ریشتون بکنه ک مارا همیشه سر افکنده کردید با این سیاست های مسخره تون اسم اسلام را هم لکه دار کردین و همه را دین گریز تو مملکت خودمون غریب هستیم وخوار عرضه ریختن اتباع را هم ندارین چه برسه بخواهین با استکبار مقابله کنید

  • روستای علی اباد پاکدشت ابوالفضل

    تمام شهرک صنعتیهارو قرق کردن.بیشتر کارخانه ها دست افغانیها هست.من ایرانی بیکارم.خدا از مسئولین نکذره

    • Ali mobarez

      دوست من بیا پیش خودم کار گر دایم شو زمینهامو آبیاری کن پول خوبی میدم

  • ناشناس

    افغانی به کشور خود برگردید یا به کشور دیگر بروید مردم ایران دیگه بیش از این نمیتونن تاوان حضور شمارا بدن

  • دوست

    کارگر ایرانی کارکن نیست، افغان نباشه کار ایران فلج میشه پولدارها سرمایه شون خارج میکنن از ایران

  • ناشناس

    در خونه که باز باشه هر حیوانی میاد خونه ایران هم این طوری شده

    • ناشناس

      تو خونه شما حیوون زندگی میکنه باعث جذب حیونا میشه وگرنه خونه ما درش بازه انسان ها و ادمیزاد واردش میشه بجز پشه و سوسک که پروازی ان🤪

  • متاسف

    متأسفانه، اول لجن مال کردن و بردن آبرو وحیثیت که الان جزء فرهنگ شده در ایران ، ودر هیچ جای دنیا حتی دنیای کفر چنین پدیده ای ناجوانمردانه وجود ندارد ، خاطره‌ای به یاد ماندنی بسیار بد وتلخ برای همه، با این که در شرع مقدس اسلام هر هدف وسیله را توجیه نمی کند، اما متأسفانه بازهم استفاده می شود ازهر ابزاری ، ولو دروغ ،تهمت وافترا.بالاخره یک روزوی ، چه بخواهیم وچه نخواهیم باید جوابگو باشیم درنزد خدای عادل وظلم ستیز.

  • نوری

    تورو خدا بداد مردم ایران برسید ‌ایران تبدیل شده به افغانستان سران ایران بیدار باشید ۲ ساله دیگه باید با این افغان ها بجنگیم امنیت ایران در خطر هست

    • محمود ابصاء🇦🇫

      ناموسا بیخیال😅

  • اسماعیل‌خدایی‌فر

    بایدمردم‌به‌ایناخونه‌ندن

  • ناشناس

    شهرداری تهران خود قانون را دور می زند
    با جدیت و همکاری مردم و دولت و نیروی انتظامی و مجلس همه ساماندهی و غیر مجازها جمع آوری و اخراج شوند

  • اسماعیلی

    تنها افغان ها نیستند بلکه قشر بسیار و شیعی از اعراب چه عراقی چه اتباع فلسطین بحرین یمن و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس پاکستانی و غیره بیشتر بخاطر این است که سران نظام برای خود یارگیری کنند عوض اینکه به مردم خود تکیه کنند و به مردم خودشان برسند به اتباع خارجی بخصوص غرب و افغانی باج می دهند تا هم خود شیرینی کنند و در آینده اگر اتفاقی برای گشور افتاد از آنان یاری بگیریند در حالی که انان به گشور و مادر خود پشت کردن و خیانت و این میشود غارت ثروت گشور توسط این اجانب و غارت گشور توسط فرزندان و ایادی سردمداران نظام

  • شهروند

    مقصر اول و اخر این معضل خودمردم هستند اگر بخاطر سود بیشتر بهشون خونه یا کار ندهیم و یا محل هایی که افاغنه غیر مجاز مشغول بکارند و دستفروشی میکنند خرید نکنیم مجبورند برند خال که حاکمیت و دولت و زیرمجموعه های انها نمیخواهند یا نمتواننداخراجشون کنند خودمون دست بکار شویم افغانها در سال بیش از ۲۱میلیارد دلار از یارانه کشور را بدون پرداخت یک ریال مالیات تاراج میکننداین عدد و امار نشوندفاجعه هست معضلاتی مثل دزدی. تحاوز و تعارض و وو هم بماند محتمل بیش از ۵۰درصد زندانیان محکوم در ایران هم افغانها هستند پس مردمدلزدخواب بیدار شوید و نه به این مهمانهای ناخوانده را در عمل نشون دهیم

    • محمود ابصاء🇦🇫

      ایا میدونی کل بودجه کشور ایران ۶هزارو ۵۰۰ میلیارد تومنه که میشه چیزی حدود ۹۰ تا ۱۰۰میلیون دلار،
      ایا میدونی کل گندمی که دولت از کشاورزا خریده ۲۱۰هزار میلیارد تومنه که میشه ۳ میلیارد دلار،
      ایا میدونی ۲۱میلیارد دلاری که گفتی بودجه ۲۲۰ سال کشور ایرانه.
      ایا اصلا میدونی ۲۱ میلیارد دلار چقدره.
      ایا میدونی اون پنجاه درصد جرائم منطورشون ۵۰ درصد مجرمین اتباع کشورهای مختلفه و جمعیتی که افغانها نسبت به بقیه اتباع کشورها دارن پنجاه درصد خیلی پایینه، بقیه اتباع کشورهای مختلف ۳ میلیونه یعنی حساب کنی اون ۳ میلیون اندازه ۵، ۶ میلیون افعانی خلاف میکنن،
      ایا علی بابا تو قرن بیست رو داستانهاش رو شنیدی که الان به ما تهمت میزنی.

  • ناشناس

    ۵میلیون افغانی داخل ایران هستن چرا اخراج نمیکنید افغانستان که جنگی نداره تا چه زمانی مردم باید بیکار باشن به خاطر این همه افغانی
    چند سال دیگه کشور ایران هم بدین به افغانی ها کم مردم بدبخت باید بیکار باشن به خاطر مسئولین کشور یکم از ترکیه یادبگیرین

    • ناشناس

      بابا چرا آنقدر به افغان‌ها گیر می‌دین ماهم می دونیم یه عدشون که مجوز ندارن حقوق کم می گیرند یا بی فر هنگ هستن من الان همسایم افغانی هست که خودش داخل ای ران بدنیا اومده که ۵0 سالشه به بار هم افغانستان رو ندیده اما فرهنگ ایرانی را خوب بلده
      پس نگید کل افغانی ها بی فرهنگ هستند

    • MN

      بابا بفهمید اگر افغانی ها برن همچیز گرون می شود چه ساخت و ساز کم می شود

  • ناشناس

    تاقبل ازاین افغانی درکشورهای کی این مملکت رومیچرخاندهمین مردم شهرداری همه ایرانی بود
    مکانیکی همه بچه ایرانی بودکشاورزایرانی بودکارگرساختمان ایرانی بودبا آمدن افغانی هویت جوانان راازشون گرفتیدبااینکارگفتیدشما عرضه ندارید
    جوانان رابه مسیراعتیادسوق دادخودکشی سوق دادیدفرار ازمملکت سوق دادید فرارمغزهاسوق دادید
    همه چی روباحضورافغانی ازشون گرفتیدهویتشون گرفتید اگر همین مردم ایران درافغانستان بودند چه پذیرایی ازشون میشد خدابهترمیداند
    به اسم برادر ،برادر باپنبه سرمی برند
    پس فریاداین مردم واقعی ست حقیقت میگن
    که به دادمون برسید تادیرنشد .درجامعه اند وحقیقت رو می بینند
    می خواهندبااینکار ایران وایرانی را ازبین ببرند
    مسولین بیدارباشیدلعنت به قاچاقبر که نان خیانت
    به مردم، توسفره ش مذاره ، به کسی که خونه میده به کسی که کار میده

    • ناشناس

      قبل از ورود افغانها زمین های بایر زیادی وجود داشت و واردات کشاورزی داشتید الان صادرات کشاورزی، چون یک نفر زمین دار همه زمینهاشو نمیتونه ابیاری و وجین و کاشت و برداشت کنه همه کشاورزها اتباع هستن، و برنج کارا اکثرا پاکستانی ان.
      الان چندین میلیون واحد مسکونی خالی در تهران هست که بدلیل تورم و تحریم دولت از سوی غرب توان خرید ندارید قبلا باید میرفتی زمین میخریدی میساختی خونه خالی وجود نداشت.
      سوپُر های شهرداری ایرانی بودند که تهران رتبه ای تو تمیزی نداشت ولی الان چطور، خدا وکیلی یادتونه جوی و تمیز میکردن سوپُر های ایرانی میریختن بیرون جوب ول میکردن و یا هل میدادن زیر پل و جوی آب تا چند روز بسته میشد و یا هر ۱۵ روز یه بار نوبت جارو کردن جوی و سطح کوچه میشد با اینکه اینهمه افغان تو خالی کردن سطل تو ماشین مکانیز هستند باز هم بعضیا پر هست چون ماشین مکانیز نیست

  • رمضان

    انشالله بحق فاطمه زهرا س ریشه هرچی افغانیه ازایران. برکنده شود .آمین

    • محمود ابصاء🇦🇫

      بخاطر این جور لفظت کسی بهت مدال افتخار نمیده بهتر نیست مردم بی سواد مارو با لفظت تحریک نکنی، متانت وار تر هم میتونیستی این دعارو کنی،
      ایشالا خدا شمارو از شرّ ما خلاص کنه که دیگه صبر هر دو طرف به سر اومده، آمین

  • رمضان

    اگر دولت مردان ومسئولین کشور ایران ومردم ایران رادوست دارن این افغانیهای قارتگر وبی وجدانها را بیرون کنند

    • ناشناس

      غارتگر و بی وجدان نیستیم چون وقتی از افغانها در انبارها و سوپر مارکت ها استفاده شد دیگه دخلی کم نیومد دیگه چیزی از انبارها کم نشد، و حتی طرف میگفت نگهبان باغم خونواده ایرانی بود برای فامیلشونم میوه میبرد از بنای اصلی باغ و استخر هم استفاده نادرست میکردن، در صورتی که وقتی افغانی گذاشتم برای سرایه داری، وقتی برمیگشتم میدیدم اخرین نفری که در بنای اصلی رو بسته خودم هستم تاحالا باز نشده و خودم به زبون خودم میگفتم میوه هارو بچین بفروش میومدم میدیدم ریخته زمین خراب شده دست هم نزدن، میگفت وقتی خونوادگی میریم باغ همش نگاهشون به اندام خونوادمه و هیچ وقت خود خونوادم حاضر نبودن تنها تو باغ بمونن، در صورتی که وقتی افغانی سرایه دار شد بعد مدتی خانومم و دخترم به انتخاب خودشون تنها میرفتن و شب تو باغ میموندن و همسرم میگفت تاحالا این افغانیه تو چشممون نگاه نکرده شاید تو خیابون مارو ببینه نشناسه.

  • علی

    کرج پر اتباع شده تعدادشان از ما بیشتره حتا اداره ها سازمانها این تایید میکنن ولی مسئولین به هر دلیلی رد میکنن که جمعیت اتباع بیش از ۳۰میلیون نفر شدن آمار تهران اعلان کرده امسال یک میلیون افغان فقط وارد شهر تهران شدند چطور ممکنه توسط مامورین ۱۲۰۰کیلومتر و طی کردن دیدن نشدند

  • ناشناس

    اتباع و افاغنه و کسانی که مهاجر در ایران هستند بهتر و بیشتر از خود ایرانی ها از امکانات استفاده می کنند واین واقعا قابل تاسف است بیشتر مشتریان اسنپ ها به تناسب جمعیتشان خارجی هستند و خود ایرانی ها یااز اتوبوس استفاده می کنند یا پیاده می روند

    • ناشناس

      ایران با جمعیت ۹۰ میلیونی ۲۶ میلیون خودرو در سطح کشور فعال هست یعنی میانگین هر خونواده یک خودرو. اگر تک سرنشینی رو حذف کنید بنزین زیادی صرفه جویی میشه، اتوبوسها و اسنپ ها که همهCNG هستند و این که افغانها تو مترو و اتوبوس و تاکسی دیده میشند برای اینه که بضاعت ضعیفی دارند. اکثر ایرانی ها یک خونه دارند فقط دوست نداشتن تو روستا زندگی کنند و اومدن تو شهر تهران که طبق آمار گرونترین خونه های جهان رو داره. تا سوپر مارکت سرکوچه با ماشین میرید بعد ادعا میکنین بین شهرهارو یا با اتوبوس یا پیاده میرین😅

  • رضا

    متاسفانه مرزبانی و همدستی قاچاق افاغنه با پول هنگفتی که از افاغنه میگیرند اینکارها را میکنند باید سریعا جلوی اینکار گرفته شود وتمام افاغنه از مملکت اخراج شوند بدلیل هیچگونه دلسوزی نسبت به مملکت ندارن بنده بعنوان یک ایرانی از مصرف آب و برق و گاز صرفه جویی میکنم خانواده افاغنه که در محل ما هستن ۹۰درصد افغانی ۱۰ درصد ایرانی ۲۴ ساعت آب و برق و گاز مصرف میکند بهشون که میگیم پولش را میدهیم واقعا تاسف بار است خدایا مارا نجات بده

    • ناشناس

      بالاخره ما داریم ارز خارج میکنیم یا وارد میکنیم نفهمیدم اینو.
      و من چهار خواهر متاهل دارم و خانه مادریم چون مثل ایرانیان لوازم رفاهی مثل (کولر گازی، اسپیلت، ساید بای ساید، ماشین ظرفشویی، لباسشویی فول اتومات، سولاردوم و یا توستر، چای ساز، قهوه ساز، لوستر، آباژور، ماینر ارز دیجیتال) نداریم به جز یکی از خواهرام دیگرامون پاداش کم مصرفی دریافت میکنیم. فرد ایرانی کارخونه دار میشناسم دوستم هست ۳دستگاه داره که در هر کدام ۱۰ شعله ۹۰ سانتی بخاری گازی استفاده شده روشن میذاره تا ظهر گرم بشه ظهرم خاموش میکنه میره بدون اینکه کاری کنه کارگاه زده که باباش بهش نگه مفت خور. هیچ استفاده ای نداره. ماهی ۶ تومن فقط پول گاز الکی میده خودش هم ماینر داره پولشو ازونجا درمیاره و ماهی ۳۰ میلیون پول برق ماینرهاش میاد.
      خودم هم در یک ساختمان ۸۴ واحدی منطقه ۱ مسئول تاسیسات هستم که کاملا ایرانی ساکن هستند. هر ماه جریمه میشوند و کنتور ذوب میشه چون همزمان کولر گازی و غذا ساز و اجاق برقی برای جا افتادن قرمه سبزی 🤪 استفاده میکنن. تو این ساختمون خونه ای هست که پنج تا کولر گازی ام داره، که ما پنج تا خونواده یدونه ام نداریم.

  • ناشناس

    امار میخواهید افغانها کجا زندگی میکنن کار راحتی هست از خود مردم بخواهید همکاری کنن الان قم بخصوص جمکران البرز مشهد تهراند ماوند پر شده از افغانه

  • مهدی

    خداوکیلی این مهمانان ناخوانده رو اخراج کنید هرچه زودترتا این مردم نفس راحتی بکشن

  • علی

    جواب این مساله یک جمله است: مسئولان صد پدر.متاسفانه مسئولان ایرانی صدپدر هستند و هیچ عرق ملی ندارند

  • ناشناس

    برادرهاوخواهر های عزیز ایرانی قبول دارم خدایی خیلی از ما افغانستانی ها اومدیم ایران وشما عزیزان همیشه
    در حق ما لطف داشتید ولی توجه داشته باشید که
    (ما نه در این شهر پی حشمت جا آمده ایم از پس حادثه این جا به پناه آمده ایم)
    خداوکیلی من نمیخواهم بگم این حجم از اتباع رو قبول کنید ولی همه مارو به یه چشم نبینید همه جا خوب بدشو داره ( تن آدمی شریف هست به جانه آدمیت)

    • محمود ابصاء🇦🇫

      من متولد ایرانم هزاره ام و سرمایه گذارم در قانون انسانیت هیچ کس رو تفکیک نمیکنن چه برسه اینکه تو خودتو از کسانی که مدارک اقامتی یکی از ۲۰۵ کشور دنیارو نداره سوا میدونی همه باید برگردیم کشورو آباد کنیم اما و اگر هم نداره، فقط کسانی که خیانت کردن به کشور و به فرمان امریکا مقابل افغانی خودمون (طالبان) سلاح برداشتن حق برگشتن ندارن چون خودم به اعدام شدنشون رای میدم. گردن خم میکنی که ترحم بیشتری نصیبت بشه وای بر تو. افغانستان به ما نیاز داره وقت جهاد برای وطنمون هست.

  • محمد علی

    کدام کشور مرزهایش را باز می کند ۱۵ میلیون مهاجر وارد شود مسئولین ما بی خیال هستند و کارگر ایرانی باو جود افغانها بیکار شده اند

    • ناشناس

      بااین کار ما بایدایرانمون ترک کنیم بریم افغانستان ایران عزیزمون گرفتن رفت

  • ناشناس

    تورو خدا افغانی رو اخراج کنید تا اقتصاد پویا داشته باشیم سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور خارج میشود ما در کشور کمبود آب مواد غذایی مسکن اشتغال وغیره داریم که با رفتن آنها کمبود بر طرف می شود و جوانان وطنم مشغول بکار میشوند این یعنی جبران تمام کمبود پایین آمدن تورم و شکوفایی اقتصادی در ایران اگر مسئولین بپذیرند

  • رضا

    ای کاش همه افغانی ها از ایران بیرون برند ببینیم به سود کی تمام میشه یگانه کشوریکه از اجناس ایرانی استفاده می‌کند افغانستان هست انشالله اون روزی برسد که همه افغانی ها برن و همه اجناس شما را ممنوع کنند کلا با شما هیچ روابطی نداشته باشیم همه دروازه های مرزی با شما بسته به خدا قسم ما راضی هستیم اگر افغانها نبودند امروز بچه های تان همه از نسل داعش می‌بود نمک نشناسان شما اصلا گوش چشم بینی منطق هیچی ندارید که ببینید که پول شما کجا خرچ میشه بعدا افغانستانی ها رو مقصر بدانید از قدیم گفتند درد به سر مرحم رو تو کون گذاشتن شما اینجوری شدید یه خورده منطق چیزی خوبی هست باید فکر کرد دولت ایران وابسته به دولت افغانستان هست اگر نیست کل افغانستانی ها را بیرون کنند ما هم دوست داریم افغانستانی بیان افغانستان دیگه ازشان سواستفاده نشه دیگه به بهونه حرم داعش وغیره کشته نشن مگر دولت ایران دولت شما نیست به خدا قسم شماکه توهین می‌کنید با دولت تان یه جور هستید دروغگو کلاهبردار دزد دشمن خدا شما به قرآن توهین میکنیدبه انسان توهین میکنید نمیدانم به چه ارزش قایلید واقعا سخت نژادپرست هستید نمیدانم به شما آخرتی بکار هست یا نه از خدا که نمی‌ترسید از بی وجدانی نمی‌ترسید از توهین کردن نمی‌ترسید از بس که بی وجدان شدید اگر کسی می خواد با صحبت‌ کند شماره واتساپم رو می زارم بیاید که رودرو مردانه صحبت کنیم اگر مردید،

  • میلاد

    ایرانی ها غیرت کارکردن ندارن ۲میلیون افغانی که رفتن افغانستان حالا ایرانی برن جای شون کارکنن شماازخداتون باشه که افغان ها توکشورتون است همین الان هم بیشتر شرکت ها خوابیدن افغان هارفتن

  • ناشناس

    اگه افغانیااخراج شن کارفرماها ناچارند از نیروی کار ایرانی استفاده کنن
    ملت به راحتی میتونن افغانیارو اخراج کنن کافی بهشون خونه اجاره ندن وبه کارنگیرنشون خودشون مجبور میشن برن

  • حسام

    فاتحه بخونید تمام...........جای بحثی نیست......کار تمامه......خاک عالم بر بی غیرتی بی شرفی و نامردی و بی ناموسی بی وجدانی.تمام کارها خانهدها پارک ها پر شدن.....هر کدام ۱۰ بچه می آورند ی جوان ایرانی نمی‌تواند ازدواج کند چه برسه یک بچه بیاره. تمام بازار کارخانه ها کارگاه ها نه به دست کارگر افغانی بلکه به دست سرکار گر افغانی کارکند افغانی کاسب افغانی افتاده خانه ها را می‌خرند قانون دور می‌زنند در شبکه خبر ساعت
    پخش به زبان افغانی دارند،کار نسل بعدی ایرانی تمام هست افغانی جایش را می‌گیرد..........فاتحه بخونید برای بچه هاتون....

  • Azariplus

    به عنوان یه تولید کننده باید بگم کار هست اما کارگر کوووو وقتی کارگر نیست منه تولید کننده مجبورم افغانستانی استخدام کنم متاسفانه جوان ایرانی توقع داره که دولت در خونه رو بزنه بگه ببخشید یه میز مدیریتی خالی داریم قصد ندارید یه تکونی به خودت بدی بیای تصاحبش کنی

  • ناشناس

    خوب طالبان وقوم پشتوزبان ایرانی وبجان مردم شیعه وهزاره انداخته میدونی چقدرسودمیبره؟به اشتباه هزاره روبیرون میکنیدطالبان چون شبیه ایرانی میمونه واین میشه تهدیدواسه ایران خیلی حساب شده

  • بی نام

    بریزید بیرون این عقب مونده های جانی رو

  • ایرانی

    هیچ کشوری مثل ایران بی درو پیکر نیست افغانها راحت میرند و میان مگر خانه خاله س.بیرون کنید این اشغالگران را .بیکار کم داریم خودمان

  • ناشناس

    بیچاره کارگره ایرانی. دیگه حتی نون هم گیرش نمیاد. همه شده سهم اتباع

  • کوچر

    به خدا من توبازارروزهادست فروشم پرافغانی دست فروشه مردم میان میلون میلون ازشون خریدمیکنن برای چی برگردن افغانستان هرکدوم ماشین خونه همچی دارن لطفااخراج کنید بعضیهاشون کل خانوادشون میارن دست فروشی نان چندصدنفرایرانیو بریدن فقط اخراج همشونم غیرقانونین

  • خسرو صادقی معلم بازنشسته

    افغانستان با کشت مواد مخدر وارسال آن به ایران اکثر جوان های ایران را معتاد و خودشان بازار کار ایران را در لست گرفته اند .حالا تا کی مسئولین ما بفهمند که چه بر سرشان آمده. خدا عالم است.

  • ناشناس

    معلوم میشه کاش افغانستان اباد همه بریم از دست نژاد پرستی شما داعشی راحت بشیم

  • مهدی

    خدا لعنت کنه تمام مسولین بی لیاقت و بی کفایت و وطن فروش و مخصوصا کل فرماندهان نظامی

  • مهدی اتوبوس

    باشه همه درست میگن ۵ میلیون مجاز تو ایران داریم ۲۵۰۰ زن ۲۵۰۰ مرد ازدواج میکنن و بعد تشکیل خانواده میدن هر خانواده ۷ تا بچه میاره ضربه در ۲۵۰۰ کنید و بعد مصرف فقط خوراکیشون رو حساب کنید

  • ستاری

    اینجا شدن سرپرس همه کاره مثل توله سکمارو میندازه بیرون افقانی جامون میزارن جالب اینجاس که ماروکافر و کشتنمانرا واجب میدونن همان جوه قبل اشقال فلسطینه

  • ناشناس

    افسوس افسوس از این ملت خواب ایرانی که امثال کسانی مثل مسولین ایران ب دنبال همین ها هستند ایران را نابود کردید همین یک نمونه اش چقدر گفتیم چقدر داد زدم چقدر هشدار دادیم این تازه اول کاره افغانی ایران را نابود میکنه بدتر از این میشه

  • ااااا

    اصلی ترین خطر برای ایران و ایرانی و منافع ملی ایران افغان ها هستند.

  • احمد

    سلام لطفا برای کنترل بیشتر و بهتر کارفرماها و پیمانکاران و اصناف رو تعهد کتبی و اخطار بدین، مخابرات و بانک و غیره بهترین راه کنترل

  • ناشناس

    مسئولین مردم بیدارشیدافغانهاروبیرکنیدحقق مردم ایران بهناحق توحلقوم افغانهاست مردم کاری بکنیدخدابه دادملت برسه خداباعً بانیاش رولعنت کنه

  • همه افغانستانی ها باید اخراج شوند.

    به نام افریدگارجهان.
    مردم شریف ایران مخالف حضور اتباع بیگانه به خصوص افغان ها در ایران هستند وبار هاهم اعتراض کردند .مسولین محترم تورا به شرافتتون همشونو اخراج کنید واجازه ندید این بیگانه های ازنسل مغل کشور وحکومت روازمون بگیرند. همه ناراضی هستند وباید به سازمان بین المللی، پلیس اینتر پل، وسازمان حقوق بشر به خاطر تجاوز و واردشدن غیر قانونی افغان ها به ایران شکایت کنیم. باتشکر وکیل پایه یک دادگستری استان تهران.

  • رضا شرفی

    ملت ایران و دولت ایران خسته شدن از مزاحمین افغانی، کلی ملت رو بزحمت انداختن الانم ک اخراج میشن یا دوباره از دیوار میپرن یا ویزا میگیرن دوباره اویزونه ایران میشن، دگ ب افغانیها ویزا ندین

  • اسیه

    خوب تقصیر کارگر ایرانی تو هر جا دیدید کارگر افغانی کار میکنه بدون اینکه خونی از کسی ریخته بشه انجا را خراب کنید این که نمیشه یک عده از خدا بی خبر اینها را وارد میکنن الهی که سرطان به جون کارفرمای ایرانی بیفته که حق کارگر ایرانی به اتباع میده

  • رضا

    چقدر خانه دردست افغان هست جوان ایران ازدواج کند باید بره مسجره افغان شود کشوری که تمام جوانش به عتیاد کشید ه میشود طلاق میگیرن فساد پرشده مسولان که زندگی راحت دارن به فکر بیکاری نیست یک روز اگر بین افغان جنگی شد میدونی چی میشه چطور تشخیص میدین کی افغانی هست کی ایرانی بزارید برن

  • ناشناس

    چرا مرز باز هست پول میدن میان داخل ایران من ایرانی راضی نیستم افغان به ایران باشد پولدار یا مسولان. یک شب برن سر سفر فقیرها بشین ببینند زندگی چی هست هزار جنایت می‌کنند مسولان خودتون مدیون نکنید مگه همین افغانی بیان ری بدن قفر فساد میاره

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد