پیش بینی قیمت مسکن در تابستان ۱۴۰۳

بازار مسکن در رکود تورمی: فاصله قیمت‌ها، معاملات را فلج کرده است

پیش بینی قیمت مسکن در تابستان ۱۴۰۳ و رکود بی سابقه این بازار در ماه های اخیر باعث شد تا گزارشی با این عنوان تهیه کنیم. در این گزارش علت رکود: فاصله قیمت‌های پیشنهادی با قیمت واقعی، تمایل به چسبندگی قیمت‌ها، انتظارات تورمی اثر رکود: توقف معاملات، کناره‌گیری دلالان، عدم رونق بازار پیش‌بینی: رونق احتمالی در تابستان، افزایش تقاضای اجاره بررسی شده است.

بازار مسکن در رکود تورمی: فاصله قیمت‌ها، معاملات را فلج کرده است
صفحه اقتصاد -

آمارها نشان می‌دهند که بازار مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۳ وارد رکود جدیدی شده است. در این میان، کارشناسان معتقدند که فاصله قیمتی بین قیمت‌های پیشنهادی مالکان و قیمت واقعی املاک، عاملی کلیدی در این رکود است. این شکاف قیمتی، انگیزه خرید را از بین برده و معاملات را به شدت کاهش داده است.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، در این باره می‌گوید: "ذات بازار مسکن به گونه‌ای است که قیمت‌ها در آن نسبت به سایر بازارها چسبندگی بیشتری دارند و تمایل به حفظ قیمت‌ها در صورت جهش، در این بازار بسیار بالاتر است."

وی همچنین انتظارات تورمی را عامل دیگری در تشدید رکود می‌داند: "نگرانی‌های تورمی، بیشترین تاثیر را بر بازار مسکن می‌گذارد. مسکن به عنوان مهم‌ترین دارایی افراد، از این نگرانی‌ها تاثیر می‌پذیرد و در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها در این بازار هستیم."

پیش‌ بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ | بازار مسکن به کدام سمت پیش می رود؟

شکاف قیمتی بین قیمت‌های پیشنهادی و واقعی، معاملات را فلج کرده است. برخی از مالکان که به دنبال قیمت‌های غیرواقعی هستند، نمی‌توانند خریداری پیدا کنند و از طرف دیگر، خریداران نیز به دلیل ترس از عدم یافتن جایگزین مناسب، از خرید دست می‌کشند.

کناره‌گیری دلالان از بازار مسکن، چالش دیگری است که به رکود دامن زده است. دلالان با تزریق نقدینگی به بازار، رونق را به ارمغان می‌آوردند، اما در حال حاضر به دلیل شرایط نامناسب بازار، از این عرصه کناره‌گیری کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که احیای معاملات در بازار مسکن، مهم‌ترین اقدامی است که دولت باید انجام دهد.

ادامه روند فعلی (رکود همراه با افزایش قیمت) می‌تواند به رکود تورمی در این بازار منجر شود که پیامدهای منفی آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

در تابستان با وجود احتمال رونق نسبی، افزایش تقاضای اجاره نیز پیش‌بینی می‌شود.

نتیجه‌گیری:

بازار مسکن در شرایطی بحرانی به سر می‌برد. فاصله قیمتی، رکود معاملات، کناره‌گیری دلالان و انتظارات تورمی، عواملی هستند که این بازار را فلج کرده‌اند. دولت باید با برنامه‌ریزی‌های مدبرانه، رونق را به این بازار حیاتی بازگرداند و از تشدید رکود و پیامدهای منفی آن جلوگیری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان