آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران و خرید تضمینی گندم امروز سه شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳

در این خبر به آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران و خرید تضمینی گندم امروز سه شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳،پرداخته شده است.

آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران و خرید تضمینی گندم امروز سه شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

تا کنون بیش از ۱۱.۵ میلیون تن گندم به ارزش ۲۰۵ همت از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته رشد ۱۷ تا ۱۸ درصدی داشته است.

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، اعلام کرد که از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۱۱.۵ میلیون تن گندم به ارزش ۲۰۵ همت از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ تا ۱۸ درصد رشد داشته است. تاکنون ۹۵ همت از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده و ۱۱۰ همت دیگر باقی مانده که قرار است تا پایان هفته بخشی از آن تسویه شود. هاشمی همچنین به مشکلات قیمت کود و تأثیر آن بر تولید گندم در سال زراعی جدید اشاره کرد.

رشد ۱۸ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، با اعلام جدیدترین آمار خرید تضمینی گندم اظهار داشت که از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. ارزش این میزان خرید، حدود ۲۰۵ هزار میلیارد تومان (همت) برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی ۱۷ تا ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

پرداخت مطالبات گندم‌کاران در مراحل نهایی

هاشمی در ادامه به پرداخت ۹۵ همت از مطالبات گندم‌کاران اشاره کرد و گفت: “تا کنون بخش عمده‌ای از مطالبات پرداخت شده، اما ۱۱۰ همت دیگر باقی مانده است. بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده از سازمان برنامه و بودجه، ستاد هدفمندی یارانه‌ها و وزارت اقتصاد، قرار است تا پایان هفته جاری بخشی از این مطالبات تسویه شود.” این خبر برای گندم‌کارانی که هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند، می‌تواند امیدبخش باشد.

استان‌های پیشرو در خرید تضمینی گندم

به گفته هاشمی، استان‌های خوزستان، گلستان، کردستان، کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و فارس بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند. این استان‌ها به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی و زیرساخت‌های مناسب، همواره نقش مهمی در تأمین گندم کشور ایفا می‌کنند.

پیش‌بینی تولید و خرید تضمینی گندم در سال جاری

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام کرد که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد میزان تولید گندم در سال جاری به حدود ۱۵ میلیون تن خواهد رسید و خرید تضمینی نیز ممکن است از مرز ۱۲ میلیون تن عبور کند. این پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده افزایش تولید و بهبود وضعیت کشاورزی در کشور است.

تأثیر تاخیر در خرید تضمینی بر تولید آینده

هاشمی همچنین به تأثیر تاخیر در خرید تضمینی گندم بر برنامه‌ریزی‌های زراعی سال آینده اشاره کرد. او بیان کرد که عدم شفافیت در قیمت خرید تضمینی گندم می‌تواند بر بازار و برنامه‌ریزی کشت تأثیر منفی بگذارد. با آغاز سال زراعی جدید، این تأخیرها ممکن است کشاورزان را از کشت گندم منصرف کند یا باعث کاهش تولید شود.

افزایش قیمت کود و تاثیر آن بر بازار

هاشمی همچنین از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کود خبر داد و افزود: “طبق روال همه ساله، کشت گندم در استان‌های شمال غرب و سردسیر از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود، اما افزایش قیمت کود بی‌تردید بر بازار اثرگذار خواهد بود.” او تأکید کرد که برای جبران این هزینه‌ها، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم نباید کمتر از ۲۵ هزار تومان باشد.

فرماندار آوج با اشاره به افزایش دو برابری خرید گندم در شهرستان نسبت به سال گذشته گفت: از زمان شروع فصل برداشت بیش از ۵۰هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

وحید زرگر در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ضمن تاکید بر اهمیت مدیریت منسجم و برنامه‌ریزی دقیق برای خرید گندم اظهار کرد: با توجه به اهمیت استراتژیک گندم نیاز است که تمامی دستگاه‌های ذیربط با هماهنگی و اتخاذ یک رویه واحد و پرهیز از هر گونه رفتار دوگانه و سلیقه‌ای در امر خرید گندم فرآیند را به نحو مناسبی مدیریت کنند.

افزایش دو برابری خرید گندم تضمینی در شهرستان آوج

وی در ادامه با اشاره به افزایش دو برابری خرید گندم در شهرستان آوج نسبت به سال گذشته گفت: از زمان شروع فصل برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که این رقم تولید و خرید در سالهای اخیر بی سابقه بوده است.

فرماندار آوج یادآور شد: شهرستان آوج قطب تولید گندم دیم در استان است و باید در کشت پاییزه امسال با توسعه کشت‌های مکانیزه، آموزش کشاورزان و تأمین کافی بذر اصلاح شده و سایر نهاده‌ها بهره وری و کیفت تولید را ارتقا داد.

افزایش ۲برابری خرید تضمینی گندم در رزن

فرماندار شهرستان رزن از افزایش ۲ برابری خرید تضمینی گندم کشاورزان این شهرستان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

علی اصغر غفاری آثار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با پایان برداشت گندم از سطح مزارع شهرستان رزن امسال بیش از ۱۴۹ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان رزنی توسط تعاون روستایی و شرکت گندم داران رزن خریداری شد.

وی با اشاره به بارش‌های مناسب سال آبی امسال و افزایش برکت و فزونی مزارع گندم این شهرستان، افزود: همین امر موجب شد تا افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان را شاهد باشیم به‌طوری‌که امسال افزایش خرید دو برابری گندم مازاد کشاورزان رزن را نسبت به سال گذشته تجربه کردیم.

غفاری‌آثار با بیان اینکه در سال گذشته ۷۶هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شهرستان از گندمکاران رزن خریداری شد، تصریح کرد: در سال‌جاری این میزان خرید تضمینی گندم شهرستان به ۱۴۹ هزار تُن با رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی همچنین با اشاره به کسب عنوان برتر شهرستان رزن در سطح استان همدان در خرید تضمینی گندم در سه سال متوالی، گفت: این افتخار برای کشاورزان رزنی است که با کار و تلاش شبانه‌روزی خود خودکفایی، استقلال کشور و امنیت غذایی مردم را تامین می‌کنند.

کردستان رتبه دوم تولید گندم در کشور را کسب کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال استان با خرید بیش از یک میلیون و ۱۱۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان تا پایان ۲۷ مرداد ماه برای دومین سال متوالی رتبه دوم تولید گندم کشور را کسب کرد.

پیمان اسکندری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کردستان با تولید ۱۲ درصد گندم بعد از استان خوزستان در جایگاه دوم قرار گرفته است و افزون بر این در تولید گندم در دیمزاره هم رتبه یک کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این میزان خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان توسط ۹۱ مرکز خرید دولتی، اتحادیه و شرکت های تعاونی روستایی و سیلوهای بخش خصوصی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ارزش تولید ناخالصی داخلی وابستگی فراوانی به کشاورزی دارد، بیان کرد: بیش از ۲۷ درصد ارزش ناخالص داخلی به کشاورزی وابسته و ۳۰ درصد اشتغال استان نیز مربوط به این بخش است.

اسکندری ادامه داد: این میزان رشد تولید و خرید گندم تضمیمنی در استان تنها به واسطه بارش‌های مناسب نبوده چراکه در گذشته نیز سال‌های پربارشی داشته‌ایم ولی این میزان گندم تولید نشده است این نتیجه تلاش بهره برداران، محققان حوزه کشاورزی در بخش های مختلف و کارشناسان جهاد کشاورزی است.

وی اظهار کرد: ۳۱۵ هزار تن گندم خریداری شده مازاد بر مصرف استان به مقاصد و سیلوهای ذخیره سازی از پیش تعیین شده در استان های تهران، البرز، اصفهان، قم، مازندران، گیلان، یزد، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مشهد مقدس و کرمان حمل شده است.

خرید تضمینی گندم در میاندوآب به بیش از ۷۲ هزار تُن رسید

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: تاکنون ۷۲ هزار و ۸۱۸ تُن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است و این شهرستان رتبه دوم خرید تضمین گندم را در استان دارد.

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: تاکنون ۷۲ هزار و ۸۱۸ تن گندم توسط ۴ مرکز خرید تضمینی این شهرستان شامل مراکز خرید روستا‌های گوگ تپه و حاج حسن مکریان، کارخانه آرد طراوت و سیلوی بادبند، خریداری شده است و این روند تا پایان فصل برداشت همچنان ادامه دارد.

وی افزود: به دلیل پایش‌های مستمر مزارع توسط کارشناسان جهادکشاورزی و توجه کشاورزان به توصیه‌های فنی آنها، بیماری زنگ زرد و آفت سن در مزارع غلات به خوبی مدیریت و کنترل شد و گندم تولیدی در میاندوآب از کیفیت بالایی برخوردار و عاری از سن زدگی است.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب در خصوص سیلوی بادبند این شهرستان نیز ادامه داد: سیلوی بادبند ظرفیت نگهداری ۲۵ هزار تن غلات را دارد و امسال از آغاز برداشت محصول گندم، تاکنون ۱۴ هزار و ۳۷۳ تُن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان منطقه را بصورت تضمینی خریداری کرده است.

وی افزود: این مرکز خرید در زمینی به مساحت ۲ هکتار، با سه هزار و ۱۰۰ مترمربع تأسیسات مسقف در سال ۱۳۸۸، راه اندازی شده است و با فعالیت آن، برای تعداد ۱۰ نفر بصورت مستقیم و پایدار زمینه اشتغال فراهم شده است.

مقدم اظهار کرد: مجری طرح سیلوی بادبند موفق به اخذ جواز تأسیس کارخانه آرد از مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی شده و برای راه‌اندازی خط تولید آرد، متقاضی دریافت تسهیلات بانکی است که فرماندار میاندوآب جهت معرفی این واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات، به کارگروه رفع موانع تولید استان، قول مساعد داد.

وی ادامه داد: با آغاز بهره‌برداری از خط تولید آرد در جوار سیلوی بادبند برای ۱۰ نفر جدید نیز بصورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، ۸ هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

رکورد خرید گندم در کرمانشاه شکسته شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه از شکسته شدن رکورد خرید گندم در استان خبر داد.

علی چاله چاله، امروز (۲۹ مرداد) با اعلام این خبر، گفت: با خرید ۸۱۷ هزار تن گندم توسط مراکز خرید گندم استان، رکورد تاریخی خرید گندم در کرمانشاه شکسته شد.

چاله چاله افزود: پیش از این رکورد خرید گندم در استان مربوط به سال ۱۴۰۲ بود که ۸۰۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود، اما طی سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۸۱۷ هزار تن گندم خرید شده و عملیات خرید کماکان ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تقدیر از کشاورزان و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی که با عملکردشان موجب شکسته شدن رکورد خرید گندم در استان شدند، افزود: سطح زیر کشت گندم در استان تقریباً همانند سال زراعی گذشته است و این موفقیت با مدیریت اصولی مزارع، بازدیدها و نظارت های صورت گرفته، تامین به موقع نهاده های زراعی و...حاصل شده است.

چاله چاله با بیان اینکه خرید گندم از کشاورزان استان کماکان ادامه دارد، گفت: فرآیند خرید گندم توسط کمیسیون‌های خرید تا اواسط شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

چاله چاله در خصوص پرداخت مطالبات گندم کاران نیز گفت: پرداخت مطالبات گندم کاران به صورت ملی صورت می گیرد، اما جهت تسریع در پرداخت مطالبات گندم کاران استان پیگیریهای ویژه‌ای جهت پرداخت سریعتر مطالبات توسط استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انجام شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • یاسر

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣گندم ها رو بردن یه قرون ندادن،
    الا چیزی نمونده به فصل کاشت
    میخا بریم گندم مادر تحویل بگیرم از دولت میگن پول بدین تا گندم تحویلتون بدیم

    عجب خر تو خریه

  • ناشناس

    مردم کشاورز شدن بازیچه دست شما حقه بازا خیر نبینید چرا پول گندم رو نمیدید ففط دروغ تحویل مردم میدید

  • ..

    یعنی به هر طریقی که میخاید دارید کشاورز بدبخت میچاپید از اینور گندم بنرخ کم‌میبرید پولشون دوماه ندادید از اونور باید گندم بخریم برا کاشت پول نقد میخاید جالبش اینجاست هنوز پول ملت ندادید که بدیم هی خودتون نقد بخریم گندم برا کاشت از اونور کود اوره رو قط کردید یعنی همجوره بخور بخور میکنیدا خیر نبینید

  • ناشناس

    سال آینده دیگه هیچ کشاورزی اشتباه نمی کنه..گندم جو کلزایکاره........؟؟َ

  • ناشناس

    خوش به حال اهالی برره

  • ناشناس

    مردم از گشنگی نابود شدند

  • ناشناس

    درصورتیکه تولید گندم زیاداست ولی پولش نیست

  • حسن رحمانی

    هر سال این برنامه هست. کی این دولت ها میخوان درست بشن من نمیدونم

  • حسن رحمانی

    اگه نمیتونی پول گندم و بدی. آزاد کن کشاورز خودش بفروش نه اجازه میدی کشاورز خودش بفروشه خودت هم میخوری پولشو نمیدی هر سال این برنامه هست و ادامه خواهد داشت

  • قائم

    خداوند بانی وباعث این همه تاخیر رو لعنت کنه

  • ناشناس

    پول ما کی میدین واگزاردان کردیم به خدا

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد