یک خبر مهم رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری برای کشاورزان

در این خبر به توضیحاتی درباره رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری پرداخته شده است.

یک خبر مهم رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری برای کشاورزان
صفحه اقتصاد -

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر کاهش دما و بارندگی‌های زورس پاییزه گفت: برداشت محصولات بهاره این استان در معرض خطر سرمازدگی قرار گرفته است و کشاورزان باید هر چه سریع‌تر محصولات خود را برداشت کنند.

حسین برزگر روز سه‌شنبه در خصوص وضعیت برداشت محصولات بهاره استان تاکید کرد: با توجه به کاهش دما در هفته‌های اخیر و پیش‌بینی بارندگی‌های زورس پاییزه کشاورزان استان با ۲ چالش اساسی سرعت‌بخشی در روند برداشت محصولات بهاره و کشت محصولات پائیزه مواجه شده‌اند.

وی افزود: تاکنون بیشترین محصول غلات، حبوبات و پیاز در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری برداشت شده اما هنوز محصولاتی مانند سیب‌زمینی، ذرت‌علوفه‌ای و چُغندرقند برداشت نشده است.

برزگر به آغاز برداشت ذرت‌علوفه‌ای از مزرعه‌های چهارمحال و بختیاری در دوسه روز اخیر اشاره و تصریح کرد: اُمید است قبل از شروع بارندگی‌ها برداشت محصولات کشاورزان در استان به پایان برسد.

وی به کشاورزان توصیه کرد، از هم‌اکنون ماشین‌آلات مورد نیاز برای برداشت محصولات خود را هماهنگ و نسبت به سرعت‌بخشی در روند بیمه محصولات بهاره و پاییزه اقدام کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم تسریع در روند بیمه مزرعه‌های پرورش ماهی (شیلات) اظهار داشت: عشایر و دامدارانی که دام آن‌ها در مراتع و رودخانه‌ها استقرار دارد باید سریع‌تر دام‌های خود را از کنار رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌ها جابه‌جا کنند.

وی گفت: به عشایر چهارمحال و بختیاری توصیه می‌شود اقدام لازم برای تسریع در انجام کوچ را قبل از آغاز بارندگی‌ها انجام دهند.

برزگر تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از ستاد پیشگیری، هماهنگی و پاسخ به عملیات مدیریت بحران استان درخواست کمک کرده است که در صورت نیاز بتواند ماشین‌آلات مورد نیاز برداشت ذرت‌علوفه‌ای، سیب‌زمینی و چُغندرقند را از استان‌های دیگر تامین و به ناوگان این استان اضافه کند تا روند برداشت محصولات با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: هم‌اکنون ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت ذرت‌علوفه‌ای، پنج هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت سیب‌زمینی و یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیرکشت چُغندرقند در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

برزگر تصریح کرد: رسیدگی فیزیولوژی محصولاتی مانند سیب‌زمینی و چُغندرقند بعد از نیمه دوم مهرماه است و اُمیدواریم شرایط اقلیمی اجازه برداشت در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری را بدهد اما به‌طور یقین زمان برداشت محصولات کشاورزی استان در سال‌زراعی‌جاری نسبت به سال‌های زراعی گذشته کمتر است و باید در مدت زمان کوتاهی با تعداد ماشین‌آلات بیشتری روند برداشت این محصولات را تسریع کرد.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه هفته جاری اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از کاهش کمینه دمای استان در روزهای آینده و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی خبر داد.

براساس اعلام اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از روز سه‌شنبه تا پایان هفته جاری نفوذ توده هوای سرد و کاهش دمای کمینه در استان پیش‌بینی می‌شود و تمامی مناطق استان به‌ویژه شهرستان‌های واقع در نوار شمالی، شهرکرد، سامان، بن، فارسان، بروجن، فلارد، خانمیرزا و کیار تحت تاثیر این توده هوای سرد قرار می‌گیرد و به‌دنبال آن محصولات کشاورزی شامل ذرت، لوبیا و گیاهان جالیزی در معرض خطر سرمازدگی قرار دارد.

در این راستا تا پایان هفته جاری دمای چهارمحال و بختیاری تا پنج درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند و به‌همین منظور کشاورزان استان باید هر چه سریع‌تر نسبت به برداشت محصولات زراعی خود اقدام کنند.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

پیشنهاد سردبیر

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد