دلیل عدم ابلاغ قیمت جدید گندم چیست؟

شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده اما این نرخ هنوز نهایی و ابلاغ نشده است.

دلیل عدم ابلاغ قیمت جدید گندم چیست؟
صفحه اقتصاد -

نرخ خرید تضمینی در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی تعیین شده اما این نرخ هنوز ابلاغ نشده است.

نرخ تعیین شده هفته آینده با هماهنگی دستگاه های مختلف توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام خواهد شد.

در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم ۱۹۵۰۰ تومان با این شرط تعیین شده است که اگر تورم در اسفند ماه بیش از 30 درصد باشد قیمت این محصول تغییر و تا ۲۱۵۰۰ تومان افزایش خواهد داشت.

دستور رئیس جمهور برای پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور

​وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که خرید تضمینی گندم به ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تن رسیده است، گفت: مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود.

به گزارش صفحه اقتصاد نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی که صبح امروز به منظور بازدید از پروژه‌های بخش و رونمایی از نقشه راه محصولات کشاورزی به شهر همدان سفر کرده است، در شهرستان تویسرکان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال زراعی 1401-1402 تاکنون میزان خرید تضمینی گندم به 10 میلیون و 305 هزار تن رسیده است.

وی افزود: با این میزان خرید گندم، نیاز صنف نان به صورت 100 درصدی تامین شده است و نیاز به واردات گندم برای تامین گندم نان نداریم. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم برنامه خودکفایی گندم ادامه‌دار باشد و در شرایط اقلیم نامتعادل دچار مشکل نشویم.

وی با بیان این که 2 میلیون هکتار سطح زیر کشت آبی گندم است، ادامه داد: در تلاشیم با افزایش بهره‌وری و نفوذ دانش به بخش کشاورزی، عملکرد در واحد سطح را بالا ببریم تا با وقوع تنش‌های آبی با مشکل مواجه نشویم.

نیکبخت خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها را با حمایت مقام معظم رهبری و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اجرا کرده‌ایم، تامین نهاده‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح انجام شده و 2 هزار نفر از فارغ‌‌التحصیلان کشاورزی به صورت قراردادی در دیمزارها متمرکز می‌شوند تا سطح عملکرد افزایش یافته و خودکفایی گندم در کشور تثبیت شود.

وی ادامه داد: 154.5 همت مطالبات کشاورزان بود که تا امروز بیش از 110 همت پرداخت شده و باقی آن با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور تا پایان شهریور ماه پرداخت خواهد شد.

مقام عالی وزارت گفت: تولید و نگهداری گندم بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و تامین منابع بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است و امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کنیم.

رده‌بندی ۳۱ استان کشور به ترتیب سهم کل خرید گندم از کشاورزان

 

1402041517444427427899464

 

با خرید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن گندم داخلی و رشد ۴۴ درصدی خرید این محصول نسبت به سال گذشته، رده‌بندی ۳۱ استان کشور به ترتیب سهم هر یک از آن‌ها در کل خرید گندم از کشاورزان در سال جاری اعلام شد.

به گزارش صفحه اقتصاد به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ 3 استان با خریداری بیش از یک میلیون تُن گندم، بیشترین میزان خرید این محصول را داشته‌اند که به ترتیب شامل استان‌های خوزستان با 17 درصد، کردستان با 11 درصد و فارس با 10 درصد از کل گندم‌های خریداری شده است.

بر اساس این گزارش، در 4 استان دیکر نیز بین نیم تا یک میلیون تُن گندم خریداری شده است که به ترتیب شامل استان‌های کرمانشاه با 8 درصد، آذربایجان غربی با 6 و نیم درصد، گلستان با 5 و نیم درصد و لرستان با 5 درصد از کل گندم‌های خریداری شده است.

بعد از 7 استان پیشتاز خرید گندم که مجموعاً  6 میلیون و 400 هزار تُن، معادل بیش از 62 درصد گندم‌های خریداری شده را به خود اختصاص داده‌اند، در 24 استان بعدی، به ترتیب میزان خرید گندم‌ به شرح زیر اعلام شده است:

استان‌هایی که بین یک تا 5 درصد از کل گندم کشور را خریداری کرده‌اند:به ترتیب؛ استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، خراسان رضوی، ایلام، اردبیل، مرکزی، کرمان، قزوین، تهران، بوشهر، مازندران و اصفهان.
استان‌هایی که زیر یک درصد از کل گندم کشور را خریداری کرده‌اند:به ترتیب؛ استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، البرز، خراسان جنوبی، قم، یزد و گیلان.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد