صفحه اقتصاد بررسی کرد؛
قیمت سازی در نمایندگیهای خودرو | بازی جدید مدیران خودرو با بازار یا بحران واقعی؟
در این گزارش از صفحه اقتصاد به این پرسش پرداخته شده است که آیا قیمتهای بالاتر از بازار در نمایندگیها اقدامی عمدی است یا نمایندگیها به دنبال فشار بر بازار هستند تا قیمتها را به نفع خود افزایش دهند؟با ما همراه باشید.
در روزهای اخیر، بازار خودرو با افزایش شدید قیمتها مواجه شده است که این موضوع باعث نگرانی بسیاری از مصرفکنندگان شده است. در کنار این افزایشها، برخی نمایندگیهای خودروهای مونتاژی نیز با اعلام قیمتهایی بالاتر از بازار، به نوبه خود به تشدید بحران قیمتها دامن زدهاند.
این افزایش قیمتها نه تنها بر بازار تاثیر گذاشته بلکه سوالاتی جدی درباره دلایل و اهداف این روند مطرح کرده است. آیا این افزایش قیمتها برنامهریزی شده است یا نمایندگیها به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمتها کردهاند؟ در این گزارش به تحلیل وضعیت کنونی و دلایل احتمالی این تغییرات خواهیم پرداخت.
گرانفروشی نمایندگیها در بازار خودرو
بازار خودرو کشور پس از یک سال نسبتا آرام، با اعلام خبر افزایش ۳۰ درصدی قیمتهای محصولات خودروسازان داخلی در دوشنبه هفته گذشته، یک شوک جدی را تجربه کرد.
این افزایش قیمتها باعث شد که خودروهای صفر کیلومتری که پیشتر با قیمتهای معین به فروش میرسیدند، به طور ناگهانی در بازار ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان گرانتر شوند. این تغییرات به سرعت تاثیرات خود را بر خودروهای مونتاژی نیز گذاشت و برخی از این خودروها با افزایش قیمت مواجه شدند.
چرا خودروهای مونتاژی گرانتر از بازار به فروش میرسند؟
یکی از نکات قابل توجه در این میان، اقدام برخی نمایندگیهای خودروهای مونتاژی مانند "مدیران خودرو" است که در شرایط نابسامان بازار به دنبال افزایش قیمتها به صورت هماهنگ و حتی بالاتر از قیمتهای موجود در بازار هستند.
این نمایندگیها با سوءاستفاده از وضعیت نابسامان بازار، قیمتهای خود را در رقمهایی اعلام میکنند که حتی از قیمتهای موجود در بازار بالاتر است.
روند افزایش قیمتها در نمایندگیها
ماجرا به اینجا ختم نمیشود. یک شهروند به خبرنگاران گزارش داده است که قیمت خودرو "امویام ایکس 33 کراس اتومات" در نمایندگیهای مدیران خودرو از یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان در بازار به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان در سه نمایندگی این برند افزایش یافته است. این تغییرات نه تنها در این مدل، بلکه در سایر خودروهای مونتاژی نیز دیده میشود.
در تماسهای تلفنی از نمایندگیهای مختلف، قیمتهایی حتی بالاتر از این مقدار اعلام شد، به طوری که برخی نمایندگیها قیمتهای یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان و حتی یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان را برای این مدلها اعلام کردند.
هدف پشت این افزایش قیمتها چیست؟
حال این سوال مطرح میشود که چرا نمایندگیها قیمتها را بالاتر از بازار اعلام میکنند؟ به نظر میرسد که این نمایندگیها با این کار در تلاشند که فشار بیشتری به بازار وارد کرده و در نهایت قیمتها را در رقمهای بالاتری تثبیت کنند.
این روند به طور غیرمستقیم باعث میشود که مصرفکنندگان و خریداران بازار نیز به این قیمتها عادت کرده و در نهایت بازار به قیمتهای بالاتر از آنچه که در ابتدا وجود داشت، تمایل پیدا کند.
این موضوع موجب میشود که بازار خودرو از نظر قیمتی به یک وضعیت غیرشفاف و بیثبات وارد شود که حتی نمایندگیها نیز با اعلام قیمتهای غیرواقعی به این وضعیت دامن میزنند.
علاوه بر این، گزارشاتی از قیمتسازی در برخی دیگر از برندهای مونتاژی نیز وجود دارد که نشان میدهد این روند محدود به برند خاصی نیست و در تمام بخشهای بازار خودرو در حال گسترش است.
رابطه افزایش قیمتها با افزایش رسمی کارخانهها
آیا این قیمتهای بالاتر از بازار ارتباطی با افزایش رسمی قیمتها از سوی خودروسازان دارد؟ بر اساس اطلاعات موجود، از حدود سه هفته پیش، شرکت مدیران خودرو به طور داخلی احتمال افزایش قیمتها را به نمایندگیهای خود اعلام کرده است. این اقدام ممکن است به منظور آمادهسازی بازار برای پذیرش افزایش قیمتها صورت گرفته باشد و نمایندگیها نیز با افزایش قیمتها سعی در ایجاد فضای مناسب برای این تغییرات دارند.
لازم به ذکر است که در تیرماه ۱۴۰۳، حدود شش ماه پیش، مدیران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داده بود و حالا این سوال مطرح است که آیا این افزایش قیمتها به منظور هموار کردن مسیر برای مجوزهای بعدی افزایش قیمت انجام شده است؟
آیا این روند به نفع مصرفکنندگان خواهد بود؟
با توجه به افزایش قیمتها و فضای نامشخص موجود در بازار خودرو، این سوال مطرح میشود که آیا این روند به نفع مصرفکنندگان خواهد بود؟ تجربه نشان داده است که هرگونه تغییر در قیمتها، به ویژه در صنایع حساس مانند خودرو، میتواند تاثیرات زیادی بر قدرت خرید مردم و شرایط رقابتی بازار داشته باشد.
اگر این روند ادامه یابد، ممکن است نه تنها قیمتها در سطح بالاتری باقی بمانند، بلکه بسیاری از مصرفکنندگان قادر به خرید خودروهای جدید نباشند.
در پایان، به نظر میرسد که بازار خودرو نیازمند یک نظارت دقیقتر و تنظیم دقیقتری از سوی نهادهای مسئول باشد تا از هرگونه قیمتسازی و سوءاستفاده در این صنعت جلوگیری شود و شرایط بازار به نفع مصرفکنندگان بهبود یابد.
نظر شما