صفحه اقتصاد گزارش می دهد؛

حقیقت پنهان افزایش قیمت بنزین | مجلس را متهم کردند؛ رئیس کمیسیون انرژی مجلس پاسخ داد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس فاش کرد که طرح افزایش قیمت بنزین در کمیسیون بررسی شده، اما با رای منفی روبه‌رو شد؛ پس چرا همه چیز به سمت گرانی پیش می‌رود؟ در ادامه گزارش می خوانید.

حقیقت پنهان افزایش قیمت بنزین | مجلس را متهم کردند؛ رئیس کمیسیون انرژی مجلس پاسخ داد
صفحه اقتصاد -

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اخیراً در گفتگویی درباره وضعیت ناترازی انرژی و مشکلات پیش آمده در تامین برق و گاز کشور، نظرات خود را بیان کرده است. با توجه به اتفاقات اخیر، این اظهارات می‌تواند راهگشای بسیاری از سوالات در مورد بحران‌های انرژی و تاثیرات آن بر زندگی روزمره مردم باشد. از طرفی، موضوع افزایش قیمت بنزین به یکی از بحث‌های داغ این روزها تبدیل شده است که نگرانی‌های زیادی در پی دارد. آیا این افزایش قیمت‌ها می‌تواند مشکل ناترازی انرژی را حل کند یا به بحران‌های جدیدی دامن خواهد زد؟ در این گزارش، به بررسی این مسائل و واکنش‌ها به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چرا افزایش قیمت بنزین مطرح است؟

5267140

موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با حضور در برنامه صف اول درباره مشکلات ناترازی انرژی و خاموشی‌ها که این روزها کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، صحبت کرد. وی در خصوص تعریف ناترازی انرژی توضیح داد که ناترازی زمانی رخ می‌دهد که مصرف انرژی بیش از تولید آن باشد. این موضوع در شرایطی بحرانی‌تر می‌شود که تولید برق و گاز کافی نباشد و در مقابل مصرف روزافزون آن ادامه یابد.

بحث افزایش قیمت بنزین در مجلس

وی اشاره کرد که در کمیسیون انرژی هم در این دوره و هم در دوره‌های گذشته، بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شده است، اما این پیشنهادها در نهایت رای لازم را برای اجرایی شدن نگرفتند. این مسئله باعث شده که نظر کمیسیون انرژی در مورد افزایش قیمت‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. اگرچه دولت از نظر رسمی اعلام کرده است که قصدی برای افزایش قیمت بنزین ندارد، اما گمانه‌زنی‌ها و تلاش‌های مختلف برای بالا بردن قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

بحران گاز و مازوت در نیروگاه‌ها

احمدی همچنین به بحران‌هایی که اخیراً در نیروگاه‌ها ایجاد شده اشاره کرد و گفت که حدود ۷۰ درصد نیروگاه‌های کشور برای تولید برق به گاز نیاز دارند. مشکلاتی در تامین گاز نیروگاه‌ها وجود داشت که منجر به خاموشی‌های گسترده شد. یکی از دلایل اصلی این خاموشی‌ها، کمبود گاز و مازوت بود. وی تاکید کرد که در برخی موارد، مشکل تأمین سوخت به قدری جدی شد که مجبور شدند برق برخی صنایع و بخش‌های خانگی را قطع کنند.

آیا افزایش قیمت بنزین می‌تواند ناترازی انرژی را حل کند؟

در این بخش، رئیس کمیسیون انرژی به نقد ایده افزایش قیمت به عنوان راه‌حلی برای ناترازی انرژی پرداخته و گفت: «آیا افزایش قیمت بنزین می‌تواند مصرف را کاهش دهد؟ ما در گذشته این سیاست‌ها را آزمایش کرده‌ایم و نتیجه آن چندان مثبت نبوده است.» وی تاکید کرد که به جای استفاده از سیاست‌های قیمتی، باید به سمت راه‌حل‌های بلندمدت و عملیاتی حرکت کنیم. این اظهارات نشان می‌دهد که نظراتی درباره استفاده از قیمت‌ها به عنوان ابزاری برای کاهش مصرف همچنان در محافل اقتصادی مطرح است، اما خود احمدی به آن به عنوان ابزاری موثر نمی‌نگرد.

هدررفت انرژی و لزوم اصلاحات ساختاری

رئیس کمیسیون انرژی همچنین به هدررفت زیاد انرژی در کشور اشاره کرد و گفت که ایران در این زمینه در رده سوم جهان قرار دارد. وی افزود که در بسیاری از کشورهای دیگر، سیاست‌های ویژه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هدررفت آن پیاده‌سازی شده است. یکی از عوامل اصلی در این هدررفت‌ها، نبود اقدامات کارآمد در زمینه نوسازی و ارتقاء سیستم‌های حمل و نقل و انرژی است.

افزایش راندمان نیروگاه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی

image (2)

احمدی در ادامه به لزوم افزایش راندمان نیروگاه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت که باید به موضوعاتی چون کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌ها، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات توجه بیشتری شود. او بیان کرد که «اگر بهینه‌سازی مصرف را جدی نگیریم، قطعا با بحران‌های بیشتر مواجه خواهیم شد.» این موضوع نشان‌دهنده نیاز به تغییرات ساختاری در صنعت انرژی و زیرساخت‌های کشور است.

سیاست‌های دولت و نظارت بر اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی

وی همچنین به اقدامات نظارتی مجلس و کمیسیون انرژی در مورد طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی پرداخت و گفت که در این زمینه تاکنون اقدامات مشخصی انجام داده‌اند. رئیس کمیسیون انرژی در خصوص مسئولیت وزارتخانه‌های نفت و نیرو در این پروژه‌ها گفت: «ما از وزارتخانه‌ها خواسته‌ایم تا گزارشی دقیق از اقدامات خود در زمینه بهینه‌سازی انرژی ارائه دهند.»

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در بحث مصرف سوخت، باید بر اجرای مصوبات برنامه هفتم متمرکز شویم که میثاق بین مجلس و دولت است. آقای دکتر پزشکیان وقتی لایحه بودجه دادند گفتند برنامه ما، برنامه هفتم است، آقای قالیباف رئیس مجلس گفتند تمام برنامه‌های مجلس را بر روی برنامه هفتم متمرکز کنید.

احمدی گفت: ما در بحث بودجه ورود کردیم، سه نفر از همکاران که مسلط بر مسائل بودجه‌ای بودند به عنوان نماینده کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق حضور دارند، نزدیک به دویست و چهل و سه پیشنهاد به کمیسیون انرژی رسیده است، قسمتی مربوط به برق، قسمتی مربوط به نفت و گاز و … که هر کدام موضوعات خود را دارد، نزدیک به ۱۶۷ پیشنهاد را در کمیسیون انرژی بررسی کردیم که در آنجا ۵۳ پیشنهاد مصوب شد، در کمیسیون انرژی ۵۳ پیشنهاد نمایندگان علاوه بر بحث قانون و لایحه که بررسی کردیم و قطعاً این پیشنهادها در رابطه با اصلاح آن تبصره‌های بودجه است، بررسی کردیم و به تصویب رساندیم که نشان می‌دهد کمیسیون انرژیث فعالیت و تلاش‌های گسترده‌ای داشته است.

دولت در حال حاضر بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در رابطه با قیمت‌ها در بودجه بحث نمی‌شود، قیمت‌ها به خود دولت واگذار شده است، در مواد مختلف است و می‌تواند تصمیم بگیرد و سیاست گذاری کند.

وی ادامه داد: اتفاق خوبی که رخ داد، وارد کردن بنزین سوپر بود که توانست مقداری فشار را بر مردم و آنهایی که از نظر مالی اقتصاد ضعیفی دارند را حل کند که این موضوع باعث شد که دولت دیگر سراغ افزایش قیمت بنزین نرود.

احمدی گفت: دولت در حال حاضر بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: درباره افزایش قیمت در کمیسیون مطرح نه تنها الان بلکه در دوره قبل هم مطرح شد، اما رای نگرفت، نگاهی که مجلس و کمیسیون انرژی به مصرف انرژی دارد، نگاه بهینه سازی انرژی است نه در رابطه با افزایش قیمت و سیاست قیمتی، با این نگاه و با این دیدگاه مجلس نگاهش این است که دولت و دستگاه‌های اجرایی را به سمت و سویی سوق دهد که به سراغ سیاست‌های بهینه سازی بروند.

احمدی گفت: اتفاق خوبی که کمیسیون انرژی مطرح کرد که می‌تواند اثرگذار باشد این است که به جای کارت سوخت از کارت حساب استفاده شود که در کمیسیون تلفیق هم مصوب شد که چنانچه مالک خودرو به پمپ بنزین مراجعه کرد نیازی به کارت سوخت نداشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا سهمیه بنزین به هر نفر و هر کارت ملی اختصاص داده می‌شود، گفت: خیر به هر مالک خودرو اختصاص داده می‌شود.

احمدی گفت: یکی از نگاه‌هایی که در کمیسیون انرژی وجود دارد، نگاه دیپلماسی انرژی است که ما به صورت فعال در این زمینه حضور داریم و پیگیری می‌کنیم، در زمان دولت شهید رئیسی وقتی این جریان برای مذاکره با روسیه شروع شد حضور پیدا کردیم، وزیر مربوطه در کمیسیون آمدند و توضیحات جامع و کاملی را ارائه دادند، اما هنوز به قراردادی منتهی نشده است.

در حال حاضر ما درگیر ناترازی گاز هستیم

احمدی افزود: در بحث سواپ گاز، دیپلماسی انرژی و امنیت انرژی امروز در دنیا حرف بسیار مهمی می‌زند، گاهی با امنیت یک کشور سروکار دارد، وقتی جریان مسائل بین المللی پیش می‌آید، کشورها در بحث انرژی وقتی به هم وابسته باشند، حمایت امنیتی را هم می‌تواند در پی داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر ما درگیر ناترازی گاز هستیم اگر بتوانیم با کشورهایی که با ما رابطه خوبی دارند، حتی کشورهای همسایه مبادله انرژی داشته باشیم، می‌توانیم مشکلات و ناترازی مان را حل کنیم به همین دلیل روسیه استقبال کرده و ما هم در کنار آن قرارگرفته ایم و مذاکرات را انجام می‌دهیم تا به نتیجه برسانیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: نتیجه‌ای که برای ما مهم است اینکه مسائل امنیتی، حکمت، عزت و مصلحت را در نظر بگیریم و بعد وارد فضای قرارداد شویم، ما به عنوان کشور استفاده کننده می‌توانیم گاز را در مناطقی که نیازمان است مثلاً شمال کشور استفاده کنیم و گاز جنوب کشور به همان میزانی که می‌خواستیم هزینه نقل و انتقال و تبعاتی که در پی داشت را کم کنیم و از آنجا به جای دیگر بدهیم.

احمدی درباره میادین مشترک در بحث تولید و برداشت گفت: در حال حاضر از نظر برداشت، ما با طرف قطری مان مساوی برداشت می‌کنیم، نگاه و نگرانی ما برای آینده است، قراردادهایی که دولت قطر با بعضی از شرکت‌ها منعقد کرده ما در رابطه با فشار افزایی وزیر و وزارت خانه را پای کار آوردیم که بحث فشار افزایی را دنبال و به نتیجه خوبی برسیم.

احمدی افزود: بر اساس سیاست گذاری‌هایی که انجام داده‌ایم شرکت‌هایی مشخص و قراردادهایی منعقد شده است و نظارت کرده‌ایم که هر چه زودتر شرکت‌هایی که طرف قرارداد هستند برای فشارافزایی پارس جنوبی اقدام کنند.

در نهایت، رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به برنامه‌های دولت و مجلس برای حل بحران انرژی گفت که در صورتی که برنامه‌های جامع و کارآمد به درستی پیاده‌سازی شوند، می‌توان از بحران‌های فعلی عبور کرد و به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی حرکت کرد. اما وی همچنین تاکید کرد که برای موفقیت این برنامه‌ها، باید تمام بخش‌ها و مردم مشارکت فعال داشته باشند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه