صفحه اقتصاد گزارش می دهد؛

اسقاط خودروهای فرسوده دوباره داغ شد | برنامه جدید برای کاهش خودروهای فرسوده

در این گزارش از صفحه اقتصاد به اسقاط خودروهای فرسوده و برنامه جدید برای کاهش خودروهای فرسوده پرداخته شده است.

اسقاط خودروهای فرسوده دوباره داغ شد | برنامه جدید برای کاهش خودروهای فرسوده
صفحه اقتصاد -

بازار خودروهای فرسوده در کشور، بعد از یک دوره رکود، با تحولاتی جدید روبرو شده است. آمارها نشان می‌دهد که دولت و خودروسازان تلاش دارند رکورد اسقاط خودروهای فرسوده را بشکنند و برنامه‌های جدیدی برای این امر در حال اجرا است. با بازگشت نسبی واردات و افزایش تیراژ تولید خودرو، بارقه امید در دل صاحبان خودروهای فرسوده روشن شده است. اما چه عواملی باعث شد چرخه اسقاط خودرو متوقف شود و اکنون چه تغییراتی در راه است؟ در این خبر به بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

رکوردشکنی در اسقاط خودروهای فرسوده: واقعیت یا رویا؟

image (2)

در سال ۱۳۹۳، ایران شاهد رکوردی تاریخی در اسقاط خودروهای فرسوده بود؛ ۳۳۰ هزار خودرو در این سال از چرخه حمل‌ونقل خارج شدند. اما با آغاز تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو، این روند با افت چشمگیری روبرو شد. بر اساس آمارهای اخیر، تاکنون در سال جاری حدود ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده و ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در تلاش است این عدد را تا پایان سال به رکورد سال ۱۳۹۳ برساند.

مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی، اعلام کرده که هدف‌گذاری اصلی برای اسقاط خودروها، بازگشت به روند سال‌های پیشین است. افزایش تیراژ تولید و سیاست‌های جدید دولت، امیدواری‌ها را برای تحقق این هدف افزایش داده است.

نقش تحریم‌ها و ممنوعیت واردات در توقف اسقاط خودرو

یکی از عوامل کلیدی در توقف چرخه اسقاط خودرو، بازگشت تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو بود. تا پیش از این، واردکنندگان خودرو به‌عنوان مشتریان اصلی خودروهای فرسوده فعالیت می‌کردند. آن‌ها برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، ملزم به ارائه گواهی اسقاط بودند. اما توقف واردات، این چرخه را به‌طور کامل مختل کرد.

افزایش قیمت خودرو نیز عاملی مهم در این بحران بود. دارندگان خودروهای فرسوده که پیش‌تر تمایل داشتند خودروهای خود را واگذار کنند، به دلیل افزایش فاصله قیمتی بین خودروی قدیمی و جایگزین‌های نو، از این کار منصرف شدند.

بحران در تولید داخلی: خودروسازان زیر بار تعهدات جدید

688818_223

شرکت‌های خودروساز داخلی نیز به دلیل افت تیراژ تولید و مشکلات مالی، از تعهدات خود در قبال اسقاط خودروها شانه خالی کردند. وزارت صمت بارها تلاش کرد تا خودروسازان را موظف کند به ازای تولید هر خودرو، یک خودرو فرسوده اسقاط کنند، اما شرایط مالی شرکت‌ها مانع از اجرای این برنامه شد.

دولت سیزدهم، برای جبران این کاستی‌ها، در سال ۱۴۰۱ قانون جدیدی وضع کرد که بر اساس آن، خودروسازان باید ۱۰ درصد از محصولات خود را به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص دهند. در نیمه دوم سال، این سهم به ۲۰ درصد افزایش یافت. این اقدام، اگرچه به تقویت چرخه اسقاط کمک کرد، اما همچنان نتوانست بحران را به‌طور کامل برطرف کند.

بازگشت امید به بازار خودروهای فرسوده

امسال با افزایش تولید داخلی و باز شدن درهای واردات خودرو، شرایط تغییر کرده است. این تغییرات، امیدهای جدیدی برای دارندگان خودروهای فرسوده ایجاد کرده است. پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند، فاصله زمانی بین واگذاری خودروهای فرسوده و دریافت خودروهای جایگزین کاهش یابد.

برداشتن قفل واردات خودرو، تأثیر مهمی بر بازار گذاشته است. واردکنندگان خودرو بار دیگر به بازی بازگشته‌اند و این امر، تقاضا برای گواهی‌های اسقاط را افزایش داده است.

برنامه‌های دولت برای آینده اسقاط خودرو

برنامه‌های دولت سیزدهم نشان می‌دهد که اسقاط خودروهای فرسوده به یک اولویت جدی تبدیل شده است. ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در حال برنامه‌ریزی برای بهبود فرآیندهای اسقاط و افزایش همکاری با خودروسازان است. همچنین، سیاست‌های تشویقی جدیدی برای دارندگان خودروهای فرسوده در دست بررسی است.

در همین حال، افزایش تولید داخلی خودرو نیز تأثیر مستقیمی بر روند اسقاط داشته است. با بهبود وضعیت خودروسازان و افزایش عرضه، این احتمال وجود دارد که خودروسازان بتوانند سهم بیشتری از محصولات خود را به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص دهند.

چالش‌های پیش رو در مسیر اسقاط خودرو

با وجود این پیشرفت‌ها، همچنان چالش‌هایی جدی در مسیر اسقاط خودرو وجود دارد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به قیمت بالای خودروهای نو، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات مالی خودروسازان اشاره کرد. همچنین، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در مراکز اسقاط و بهبود زیرساخت‌ها، یکی دیگر از موانع اصلی است.

کلام آخر

بازار خودروهای فرسوده در ایران، پس از یک دوره رکود، در حال احیا است. سیاست‌های جدید دولت، بازگشت واردات و رشد تولید داخلی، همه نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر برای این بخش از صنعت خودرو هستند. اما برای دستیابی به اهداف بلندمدت، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر، حمایت از خودروسازان و افزایش انگیزه برای دارندگان خودروهای فرسوده احساس می‌شود.

اگر این روند ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود که چرخه اسقاط خودرو بار دیگر به یک عنصر کلیدی در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور تبدیل شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه