صفحه اقتصاد گزارش می دهد؛
عرضه خودرو در بورس کالا | راهحل کارآمد یا دام موقت؟
در این گزارش از صفحه اقتصاد به بررسی عرضه خودرو در بورس کالا پرداخته شده است،با ما همراه باشید.
عرضه خودرو در بورس کالا این روزها با مخالفتها و موافقتهای فراوانی همراه شده است. با وجود تلاشهایی که برای رفع مشکلات این صنعت بهکار گرفته شده، به نظر میرسد برخی کارشناسان این روش را موقتی و ناکارآمد میدانند و باور دارند این مدل عرضه خودرو در بورس، مسیری نیست که بتواند نیازهای بازار را پاسخ دهد.
عرضه خودرو در بورس کالا؛ راهحلی کارآمد یا یک مُسکن موقت؟
مدتی است عرضه خودرو در بورس کالا بهعنوان یکی از راهحلهای جدید برای ساماندهی بازار خودرو مطرح شده است. این طرح که به هدف کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار و همچنین شفافیت در معاملات اجرایی شد، در همان ابتدا با واکنشهای مثبت و منفی روبهرو گردید. مخالفان این روش بر این باورند که بورس کالا مکانی برای عرضههای پرحجم است و هنگامی که خودروسازان توان تأمین نیازهای بازار بهطور کامل را ندارند، عرضه خودرو در بورس کالا به یک مزایده نزدیکتر خواهد شد تا یک سازوکار شفاف.
مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا
یکی از مهمترین نقدهای وارد شده به عرضه خودرو در بورس کالا از سوی کارشناسان و حتی برخی مسئولان این است که این روش بیشتر یک راهکار موقتی است تا راهحلی بنیادین. بهعنوان مثال، وزیر صنعت، معدن و تجارت بهتازگی مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده و این روند را تکرار یک اشتباه دانسته است. در صنعتی که خودروسازان با مشکل تأمین مواد اولیه و تأخیر در تعهدات مواجه هستند، پرسش این است که آیا میتوانند بهطور مرتب خودروهای خود را برای عرضه نقدی وارد بورس کنند؟
قیمتگذاری دستوری و چالشهای عرضه در بورس
برخی معتقدند عرضه خودرو در بورس، به جای حل مسئله، مشکلات را پیچیدهتر میکند. زیرا با قیمتگذاری دستوری که در بازار وجود دارد، اگر خودرو در بورس عرضه شود، همچنان شاهد اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بورس خواهیم بود. حتی ممکن است برخی از متقاضیان مجبور به شرکت در رقابتی شوند که بیشتر شبیه مزایده است تا یک فروش منصفانه و متعادل. بهعبارت دیگر، عرضههای محدود و تقاضای بالا، بهجای ایجاد تعادل، تنش بیشتری در بازار ایجاد خواهد کرد.
تجربه ناکام پیشفروش و زیانهای سنگین خودروسازان
یکی دیگر از مشکلات اساسی در صنعت خودرو که بهزعم کارشناسان، بر بورس کالا نیز تاثیر میگذارد، تجربههای پیشفروش در این صنعت است. در گذشته خودروسازان بهدلیل نیاز مالی، پیشفروشهایی انجام دادهاند که در زمان تحویل بهخاطر افزایش هزینههای مواد اولیه، به زیان منتهی شده است. خودروسازان خودروها را با قیمت قبل به مشتریان فروختهاند اما در زمان تحویل، هزینههای تولید افزایش یافته و این امر باعث انباشت زیان برای آنها شده است.
آیا راهکاری بهتر برای عرضه خودرو وجود دارد؟
برخی از کارشناسان معتقدند برای رفع این مشکل باید از الگوهای موفق جهانی در صنعت خودرو استفاده کرد. به باور آنان، عرضه خودرو در بورس کالا بهخودی خود نمیتواند چارهساز باشد و بهجای آن باید به اصلاح ساختارهای بنیادی صنعت خودرو پرداخت. بر اساس تجربه جهانی، بسیاری از کشورهای پیشرفته با روشهایی همچون همکاری با برندهای بزرگ جهانی، مدلهای مختلف فروش و یا حمایتهای مالی، توانستهاند به یک ثبات نسبی در بازار خودرو دست یابند.
بورس، مسیری مبهم و نیازمند اصلاحات بنیادین
در نهایت، عرضه خودرو در بورس کالا همچنان با چالشهای بسیاری همراه است. به گفته کارشناسان، این روش بیشتر از آنکه یک راهکار بلندمدت و اثربخش باشد، مانند یک مُسکن موقت عمل میکند. بدون اصلاحات بنیادین و نگاه عمیقتر به مشکلات صنعت خودرو، نمیتوان انتظار داشت که بازار خودرو تنها با عرضه در بورس بهطور کامل ساماندهی شود. این رویکرد، نیازمند سیاستگذاریهای دقیقتر و اصلاحات ساختاری است تا بتواند به شکل واقعی، برای همه ذینفعان این حوزه، از جمله خودروسازان و مصرفکنندگان، نتایج مثبتی به ارمغان آورد.
نظر شما