گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از خرید تضمینی گندم

فرع و اصلی که با هم جابجا شده است | پرداخت مطالبات و اصلاح قیمت خرید گندم اصل است

نرخ خرید تضمینی گندم همچنان بر مبنای تعیین‌شده در سال ۱۴۰۰ است و قیمت اصلاحی برای سال ۱۴۰۱ نه تنها هنوز افزایش داده نشده بلکه همان مبلغ هم که بر اساس قانون باید در مدت ۲۴ ساعت پس از تحویل وجه گندم به حساب کشاورزان واریز شود، به صورت کامل پرداخت نشده است.

فرع و اصلی که با هم جابجا شده است | پرداخت مطالبات و اصلاح قیمت خرید گندم اصل است
صفحه اقتصاد -

گندمکاران قیمت پیشنهادی ۱۷‌ هزار‌تومان را برای خرید تضمینی گندم ارائه کردند، اما متولیان با قیمت ۱۵‌هزار‌تومان موافقت کردند. مسئولین امر در شرایطی از کشاورزان و گندمکاران درخواست حمایت از تولید را دارند که نشانی از عزم و اراده در وجود خود آنها برای تعیین نرخ دسترنج این گروه زحمتکش دیده نمی‌شود.

این قشر زحمتکش معتقدند که اصلاح و تعیین نرخ خرید تضمینی گندم اصل است و انتشار گسترده اخبار میزان تناژ فرع مباحثی است که مسئولین در یک جابجایی ریز به آن می‌پردازند.

اصل و فرعی که در انحراف افکار عمومی جابجا می‌شود

637379238868726651

بزرگی از کشاورزان و پیران این عرصه دست‌های پینه بسته‌اش را برای کسب اجازه بالا آورد و گفت: ما از دولت می‌خواهیم تا در این روزهای سخت و طاقت‌فرسای گرانی یاریگر کشاورزان و تامین‌کنندگان امنیت غذایی مردم باشد. اما در عمل چیز دیگری می‌بینیم.

وی افزود: عدالت بر این اساس است که قیمت زحمات ما را در سال جاری و برمبنای تورم کنونی بپردازند که نمی‌پردازند. حتی قیمت تعیین‌شده در سال گذشته را هم که برای خرید امسال به انجام می‌رسانند، نصف و نیمه پرداخت می‌کنند. ما درخواست کلاه برای سرما کردیم اما برای ترساندن و انحراف افکارمان «سر» را نشان‌مان می‌دهند. ما می‌خواهیم نرخ خرید مشخص و پرداختی‌ها کامل انجام شود اما مسئولین در تلویزیون و روزنامه‌ها اعلام می‌کنند که میزان خرید و برداشت بالا بود و این مقدار خرید داشته‌ایم. بله خرید کرده‌اید - یا به عبارتی کالا را بردید - اما پول آن را با نرخی که راضی نیستیم هم پرداخت نکرده‌اید.

گندمکاران امسال ناراضی از قیمت خرید تضمینی گندم هستند و بحث درباره این موضوع همچنان ادامه دارد.  در ابتدای اجرای قانون خرید تضمینی، شورای اقتصاد مسئول و تصمیم‌گیرنده قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک بود و تولیدکنندگان هیچ نقشی در تعیین قیمت این محصولات نداشتند.

به عبارت دیگر، قدرت تعیین قیمت‌ها به صورت کامل در اختیار خریدار بود و این باعث شد که از دهه ۸۰ به این سمت، خرید تضمینی جایگاه خود را از دست بدهد و اعتماد کشاورزان در این زمینه کاهش یابد و فروش تضمینی برخی محصولات اساسی مانند برنج به فراموشی سپرده‌ شود.

پیش‌بینی ۹ میلیون تنی برای خرید تضمینی

قیمت گندم

طبق اعلام مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران، در این فصل برداشت، ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم با ارزش بیش از ۱۲۷ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است، که نسبت به سال قبل ۲ میلیون تن رشد داشته است. با توجه به شرایط مساعد تولید و روند برداشت فعلی، پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم از ۹ میلیون تن افزایش یابد.

کشاورزان هزینه‌های تولید و خدمات کشاورزی را به عنوان چالش‌های اصلی تولید گندم می‌دانند، اما رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی این آنالیز را قبول نکرده و به قیمت مصوب ۱۵‌هزار‌تومان اصرار می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مطالبات معوق گندمکاران بالاست و ۵۰‌درصد هزینه‌های گندم‌های خریداری شده پرداخت نشده است.

۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است

قیمت گندم

براساس این گزارش، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در حالی افزایش خرید ۹ میلیون تن خرید گندم از کشاورزان را برآورد می‌کند که ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است اما تاکنون مابقی به صورت کامل انجام نشده است. 

تاکنون بیش از ۸ میلیون تن گندم خرید تضمینی شده که مبلغ آن بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می شود؛ از این مبلغ فقط ۶۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه معتقد است که با وجود کاهش تحقق منابع مالی خرید تضمینی گندم، سازمان برنامه و بودجه از ابتدای فصل خرید گندم تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان بیش‌تر از سال گذشته برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت کرده است.

در جلسه اخیر شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت جدید خرید تضمینی گندم اعلام شد. اما این قیمت تأمین رضایت گندم کاران را نداشته است.فعالان این بخش به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و خدمات، برآورد می‌کنند که حداقل قیمت تمام شده گندم به همراه سود متعارف حدود ۱۷ هزار تومان است.

در حال حاضر، قیمت خرید تضمینی گندم به ترتیب ۱۱.۵۰۰ تومان برای قیمت پایه، ۱۵۰۰ تومان برای یارانه خرید کود و ۲ هزار تومان برای جایزه تحویل گندم به دولت تعیین شده است.

احتمال تناژ ۱۰ میلیون تنی خرید در صورت عمل به تعهدات دولت

 خرید تضمینی گندم

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، در سال جدید به دلیل تورم پیش‌بینی‌ناپذیر، شرط کرد که در صورت افزایش نرخ جهانی گندم و هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی تغییر کند. اما دولت تا به امروز زیر بار این افزایش هزینه‌ها نرفته است و فقط گندم را با قیمت ۱۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کند. در حالی که قیمت مدنظر تشکل‌های غیردولتی و گندمکاران برای هر کیلو گندم ۱۷ هزار تومان است، اما متأسفانه اجازه عملیاتی کردن این نرخ را نمی‌دهند.

هاشمی قیمت تضمینی خرید گندم در سال گذشته را منطقی دانست و افزود: سطح زیر کشت در سال جاری افزایش پیدا کرده و مدیریت مزرعه به خوبی انجام شده است. میزان خرید تضمینی گندم نیز در سال جاری از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن عبور کرده است، که نسبت به خرید تضمینی در سال گذشته حدود ۲۸ درصد افزایش داشته و امیدوار است که میزان خرید به ۸ تا ۹ میلیون تن برسد.

به نظر می‌رسد اگر قیمت خرید از گندمکاران مناسب بود و نحوه پرداخت به موقع انجام می‌شد، خرید از مرز ۱۰ میلیون تن هم عبور می‌کرد و می‌توانستیم در سال جاری رکورد خرید گندم را بشکنیم و به خودکفایی در بحث گندم نزدیک شویم.

پرداخت جریمه تاخیر به گندمکاران

قیمت گندم

بنابر اعلام، تغییرات قیمت قبل از آغاز سال زراعی جدید در بودجه موردنظر پیش‌بینی نشده و نیاز به اضافه کردن تبصره‌ها و تصویب در مجلس شورای اسلامی دارد. برای افزایش خرید تضمینی گندم یا اصلاح نرخ آن، بانک مرکزی موظف است خط اعتباری جدیدی را ایجاد کند.

از این‌رو، نیاز به بازنگری و اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم و همچنین ایجاد خط اعتباری جدید توسط بانک مرکزی وجود دارد. قرار بود در هفته جاری جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی تشکیل و قیمت محصولات تعیین شود اما به دلایلی این جلسه به هفته آینده موکول شد.

با توجه به مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در اسفند سال گذشته، هزینه خرید تضمینی گندم باید در مدت ۲۴ ساعت به حساب کشاورزان واریز شود. در صورتی که این مبلغ پرداخت نشود، طبق مصوبه شورا که حکم قانون دارد و لازم الاجرا است، جریمه تأخیر پرداخت اعمال می‌شود.

همچنین، قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی پیش بینی می‌کند که در صورت مازاد تولید گندم یا افزایش قیمت‌ها که پیشتر پیش بینی نشده بود، بانک مرکزی باید با ایجاد خط اعتباری در سایر بانک‌ها هزینه‌های خرید تضمینی را پرداخت کند.

در مجموع، براساس مصوبات قانونی و تصمیمات شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی، هدف اصلی تأمین پرداخت به موقع و صحیح هزینه خرید تضمینی گندم است.

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که در حالی مسئولین به انتشار گسترده اخبار خرید تضمینی گندم و میزان تناژ این خرید در سطح رسانه‌ها اقدام می‌کنند که کشاورزان ناراضی از عدم پرداخت و اصلاح قیمت بر مبنای سال جاری هستند. خریدهای گندم همچنان بر مبنای ۱۴۰۰ و قوانین ۱۳۹۹ و نه اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱می‌باشد. نرخ تضمینی خرید گندم سال ۱۴۰۲ هم که برای سال زراعی جدید باید انجام می‌گرفت را محاسبه نمی‌کنیم.

با این‌وجود وزارت کشاورزی و مسئولین مربوطه همچنان فقط اقدام به نشر گسترده آمار تناژ خریداری شده برنج و گندم از کشاورزان به جای جوابگویی در علت پرداخت نکردن مطالبات و تعیین نرخ تضمینی خرید هستند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    دزدی از کشاورزان مگه شاخ و دم داره. کشاورز را مجبور به فروش گندم به دولت میکنن چون تمام راههای را بستن برای فروش گندم به غیر و نرخ گندم هم دست دولت هست. دولت هم که نه عدالت داره و نه علم مملکت داری بلده. فقط یاد گرفته دستش توی جیب مردم باشه. سال آینده خواهید دید چه بلایی بسر تولید گندم آورده اید. هر چند برای شما که هیج حبی به وطن و کشور و مردم ندارید هیچ اهمیتی ندارد ویرانی مملکت

  • حیدرانصاری

    سلام این آماروارقامهاروزانه از وضعیت گندم هیچ مشکلی از کشاورز بدبخت حل نمیکنه فقط مسر را انحراف میکنه کشاورز طلبش میخواه وتعیین نرخ نضمین گندم باتوجه به تورم افسارگسیخته وگرانی سرسام آور

  • قاسم

    سلام.دولت بجای کمک کردن به قشر کشاورز زحمتکش عمل عکس آن را انجام می‌دهد...بنده گندم کار معمولی ۵۰ تا ۷۰ هکتار گندم در سال هستم .با این نرخ ۱۵ هزار تومان دیگر توان تولید ندارم .بانک سود سرسام آور می‌گیرد با جریمه و دیر کرد. دولت پول گندم را ۴۰ روز است نداده به من کشاورز... این نان که شما به مردم می‌دهید از نظر شرح حرام است خصوصا برای مسولان رده بالای کشور...به جای گندم امسال صیفی کاری میکنیم....یا حق....

  • ناشناس

    سال گذشته قیمت خرید راضی کننده بود ولی امسال سود که ندارد در بعضی مناطق ضرر دارد با این قیمت کسی گندم نمیکارد

  • سسسسس

    صحبت کردن کشاورزویااظهارنظردردی رادوانمیکنه که زخم دل ماراافزون کرده اقایی که نشستی بیانیه میدی تیترمیزنی دیگه بستونه ایهوچقدردروغگوییدشما چراباروح وروان کشاورزبازی میکنیدوهزاران چراهای دیگه اقای نیکبخت اگرراست میگه به هرکشاورز۱۰۰ملیون وام بحسابش بریزه تابازشروع فصل جدیدبتونه براتون گندم بکاره وتحویل سیلوبدیم ما اکثرکشاورزابنابرحسب وظیفه وتبعیت ازامررهبری گندم تحویل سیلومیدیم ولی لعنت خدابرکسانی که اینچنین باافکارمردم بازی میکنندوبین مردم ونظام مقدس فاصله میندازن

  • ناشناس

    سلام، آخه کشاورزبدبخت نیازبه پول هست،آخه چرادروغ میگید،چرارئیس جمهور ورودنمیکنه،به دادکشاورزا برسه

  • علی

    بیشعور تر از این دولت خودش هست و بس ما برج ۲گندم تحویل دادیم تراکتور کمباین کارگر برای ما کار کردن هنوز پول اونها را ندادیدیم خدا لعنت پدر مادر همه مسولین بکنه ان شاالله

  • علی

    همش چرت و پرته یک ریال پول به کشاورز ندادن

  • عبدالله حضرتی

    همین توی خبرگذاری هم داری دروغ میگی..چون از روز اول برداشت گندم .مدام همین مطلب و داری می‌نویسی و هیچ حرکت مثبتی من از شما رسانه های خبر ندیدم .بیشتر داری نمک لای زخم می پاشید ...مگر میشود مال کشاورز بدبخت بیچاره رو ببری و به ریشش هم بخندی .آخه دادن آمار چه چیزی از مارو دوا می‌کنه .اصلا تناژ خرید بشه یازده میلیون ..مگر پول شو دادی .الان یک ماه گندم تحویل دادم

  • علی

    دولتی که نتون قیمت گندم تعین کنه وای به حال کشاورز زحمتکش ففط بلدن شعاربدن

    .

  • جانباز

    ما که زورمون به جای نمیرسه.هنوز یه ریال هم به ما نداده اند.یکه صدای ما رو به رهبر برسونه وبهش بگه اینم نتیجه خودکفایی وزحمت کشاورزا .پس چی شد حمایت از تولید؟

  • امیر

    واقعاً تا کی این مردم بدبخت باید تاوان بی مدیریتی و نالایقی یه مشت دزد و کسانی که هیچ چیزی جز دزدی از این مردم و مملکت بلد نیستند را پس بدهند، حالا هم دست کردن تو جیب کشاورز، انشالله که خداوند همه شما را لعنت خواهد کرد، بترسید از روزی که فقرا سر به حورا کشیدن کنن

  • میری

    این دولت از حکومت قاجار بدتر شده برا کشاورز

  • عباس

    الان وام بدهکاربانک هستم..داره دیرکردوکارمزد میخوره...کسی جوابگو هست..چرامسئولین بفکرمردم نیستن بااین گرانی.ماتاوان عقیده کی روداریم میدیم

  • ناشناس

    این روش دولت هست در هر شغل تا می‌تونه مردم رو می دوشه و از نظر مردم تو همه‌ی زمینه ها بی اعتبار کرده هیچ اعتمادی نیست ظلم وظالم دیگه شاخ و دم ندارد تو رسانه های دولتی اعلام می‌کنند پرداخت ۲۴ ساعته ولی در حقیقت ما چند ماه گندم تحویل دادیم یک ریال دریافت نکردیم اینم با این قیمتی که به نفع خودش تصویب کرده
    حرومتون باشه

  • کشاورز بدبخت

    شمایی که تیتر میزنی از تناژ و خرید تضمینی دولت صحبت میکنی.
    لطفا تیتر این را هم بزن که چطور دولت در هنگام برداشت گندم چطور دستور به استانداران داده بود که راههای فروش از استانی به استان دیگر و فروش به افراد خصوصی یا دلالان را بسته بود و در انحصار قرار داده بود تا کشاورزان نتوانند گندم شان را بفروشند درصورتی که کشاورز طبق قانون آزاد است گندمش را به هر کسی بفروشد. و گندم را فقط به سیلوی دولت بفروشد.
    بعد هم یک تیتر بزن ببین چند ماه از تحویل گندم استانهای جنوبی(بوشهر و اهواز) به دولت میگذرد و پولی بجز ۱۱ونیم با آنها حساب کتاب نکرده اند، تازه دیرکرد هم به پولشان تعلق باید بگیرد.
    از اول فروردین تا الان که وارد پنج ماه از تحویل گندم به دولت میگذرد باید دیرکرد پرداخت شود و اصل پول و قیمت متناسب با تورم.

  • حامد

    وبدترازان بانک کشاورزی پیام داده کشاورزمحترم جهت بسته تشویقی ونام به بانک مراجعه کنیدووقتی رفتیم کارمندبانک میگویدبدردنمی خوردبایدحساب داشته ومدتی پولهایتان باشد،وبه ریشمان میخندند

  • هاشمی

    سلام من کشاورزم وام گرفتم بانک هروز پیام تهدید می‌فرستد من کاری به خرید دولت ندارم من پول گندم تحویلی می‌خوام تاجواب کمباین دار کرایه کمپرسی بانک کارگر و......غیره بدهم

  • ناشناس

    زحمات ما به جهنم ابرو ما در ختر است اقایان مسؤول با ابرو ما بازى نكنيد

  • ناشناس

    من کشاورزم اینکه تولید کننده هیچ نقشی نه پرفروش محصول خودش ونه درخرید نهادها دارد تازه محصولشو با وعده وعید می گیرند اونم بزور ونه قیمتشو تعیین می کنند و نه پولشو می دهند آیا مارتین دولت علاوه بر کلاهبرداری راهزنی نیست پس یکی بیاد بگه اسم اینکار چیه اینست عدالت علی

  • مرشدخان

    سلام
    من 22 روز است گندم را تحویل داده ام و هنوز یک ریال پول نداده اند
    خودشان روی وام درجا دیر کرد می‌کشند ولی پول کشاورز هیچ
    ای کاش کشاورزان به اندازه مردم یمن مهم بودن

  • محمد

    پول رو بفرستید ناکس ها اخه این چه کاریه با کشاورز میکنید من کشاور بدهکار صاحب زمین و همه جا هستم چشم به این چندرغازی هستید که شما هر روز میزنید تو سرش.

  • صادق

    آقا شما روزانه گندم کشاورز بیچاره رو آرد میکنید پولشو نقد می گیرید یک ریال هم به کشاورز نمی دید خجالت هم خوب چیزیه دو ماه تاخیر در پرداخت شما که روزانه پول نقد از نانوا می گیری پول کشاورز رو چرا نمیدی.

  • سیدکریم موسوی

    خداازتون نگذره مردم پولشون میخان دم درخونه گرفته به کی بگیم همشون دزداودروغگوغلط کردیم به دولت فروختیم پولمون بدین انشالله همه دعاهامون بیفته توبچه هاتون پولمون بدین دوزدای نامرد

  • ناشناس

    شما که تیتر میزنید مطالبات گندم کاران انوقت متن خبرتون ی چیز دیگس شدی نمک زخم کشاورزان
    اگه خبر خوبی داری دقیق تاریخ واریز مطالباتو بدون دروغ بنویس
    امار وارقام می نویسین گندم کاران چقد درو کردن وبه سیلوها تحویل دادن
    خوب حقمون گذاشتین کف دستمون
    میخوایم طلبامون بدیم بدهکاریم

  • کشاورز

    خدا لعنتتون کنه که ما رو به خاک سیاه نشوندین .. بدهکاری رو بدهکاری .. بدبختی رو بدبختی .. بسه دیگه دست بردارین از این سیاست بازیتون ..نخواستیم ۱۷ تومن همون ۱۵ تومنو بدین لااقل بدهیامون صاف کنیم .. ی نیمچه آبرو داشتیم اینم ازمون گرفتین ..آه کشاورز بر گردن تک به تکتون هست انشالله که تقاص پس میدین

  • ص

    این پینیکیوها کی پول گندم ما را میدهند.

  • ناشناس

    دولت یک میلیارد پول گندم بدهکاره اصلا به حساب نمیاره از طرفی ۵۰ تومن طلب داره بابت وام روزانه دیر کرد میگیره این درد به کی بگی کو گوش شنوا اصلاح قیمت نخواستیم حرف خودشون هم عمل نمیکنن

  • ناشناس

    *شرکت آب و فاضلاب*
    ابلاغیه حقوقی قطع
    مشترک گرامی با توجه به عدم پرداخت بدهی قبض آب در طی چند ماه گذشته، در اسرع وقت اداری جهت پرداخت بدهی معوق به امورمشترکین آبفا واقع در جاده سددز نبش بلوار۴۵متری قدس مراجعه نمایید. ۱۴۰۲/۵/۱۰
    لغو11 این پیام بزنه توی سر رییسی با این مدیریت کردنت بی وجدان من 1402/02/06 گندم تحویل داده ام

  • شکری پور

    آقا ۱۵هزار تمن کجا بود؟ برای ما فیروزآباد فارس همون قیمت پارسال یازده و نیم واریز کردن فکر نکنم الباقی را امسال پرداخت کنن احتمالا برای سال آینده اعلام میکنن تا کشاورزان دوباره گندم بکارن

  • ناشناس

    جالبه میگن دلیل دیر پرداخت کردن برای اینکه دیر رسیدن اطلاعات و آمارها هست الان ما ۶۰ روزه گندم دادیم تحویل پرداخت نشده چجوز تند به تند سریع خبر میزان بارها اعلام میکنید ولی موقع پول دادن موش میشوید ریشه این کشور فقط دروغ داره نابوده می‌کند آن وقت توقف از مردم دارید اعتماد کنند به دولت

  • ناشناس

    اگه حقوق معلمین و کارمندها رو هم ندهند عالی میشه .یک چوب راحت شکسته میشود ولی اگر چند چوب باهم باشند هر کس نمیتواند بشکندشون.. مفهوم جمله رو دریاب

  • ناشناس

    وقتی تحویل دادم گفتن 15روزه مییریزن نامردا دارم خونه میسازم کلا نسیه من جوون با کارگری زمین اجاره کردم از بابام........ گندم کاشتم تحویل دادم بقران غلط کردم تحویل دادم ب همه بدهکارم💔💔💔

  • ناشناس

    والاه این حرفا بدرد کشاورز نمیخورد کشاورزبدبخت بدهی دارد پول کارگرتراکتور کمباچک داده بذر کود گرفته ی فکر درست حسابی بکنید

  • ناشناس

    دزدی در روز روشن ب این میگن

  • ناشناس

    همون پولو بدن جریمه بخوره توسرشون

  • موسی

    این همش شعاره بدبختا هی میگن نصف مطالبات پرداخت شده کو چرا اینقد دروغ تحویل میدید گندم مارا انبار کردید ولی هنوز از پول خبری نیست گندم ما آرد شده تو نانوایی ها داره نون پخت میشه از نظر شرع بخدا درست نیست خاک بر سرتون بسه .

  • ناشناس

    اگه حقوق کارمندان شرکتهای دولتی یه روز عقب بیفته میریزن جادها رو میبندن ولی گندمکار سه ماهه گندم ازش گرفتن پولی بهش ندادن حتی نرفته جهاد کشاورزی اعتراض کنه واقعا حقمونه اگه اینجوری بهامون رفتار کنن ازقدیم گفتن حق گرفتنی نه دادنی

  • Fazel

    سلام دوستان زحمت کش کشاورز
    از من یک کشاورز نصیحت بگیرید دولت ما هیچ حم نداره اولن
    دومن بیا بشین تا ده سال بهش از دین او اسلام بگو
    جوابت نمیده
    گندم که ما درو کردیم داره با پول نقد به ملت شریف میده
    میخان همیه مردم را مثل خودش حرام خور میکنن

    • ناشناس

      یک ماه گندم را تحویل سیلو دادم هیچ خبری ازپولش نیست درصورتیکه پول بذر ،پول تراکتور ، پول سم وکود،پول کمباین ،وپول حمل کندم به سیلو را نقدا"پردخت نموده ام .پس کوحمایتی که همش از آن دم می‌زنید.

  • Fazel

    من سال ۱۴۰۳ گندمم رو آزاد میفروشم

  • محمد

    سلام این غیر منطقی بجای این که بشینن و یک فکری به حال کشاورزان بکنن دارن دروغ میگن

    • ناشناس

      سلام عجب وعده‌های فریبی به مردم میدید

  • Eymn

    اگه خدایی واقعا هست همون خدا خانه خرابتان کنه انشاالله مسولین...ما رو از کتاب دین و پیامبر زده کردین لعنت بهتون فقط دروغ اون یکی دم از پیامبر دین میزنه با باجناقش همجنس بازی میکنه این یکی مال مردم میخوره اون یکی فقط دروغ میگه لعنت بهتون

  • بابک

    بابا خجالت بکشید مردم سر کار گذاشتید شما خبرنگارها هم بجا کمک به کشاورزان وزیر سوال بردن وزیر کشاورزی همانند نمایندگان مجلس که برعکس ضد مردم عمل میکنید .با یه مشت تیتر قشنگ قصد گول زدن این قشر بدبخت زحمت کش دارید ...نتیحه این کار سال بعد در برداشت خواهید دید که کشاورزان اول به دلال‌ها نبود بعد به دامداریها وهرکس متقاضی خرید نقدی بود خواهند داد

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد