آخرین خبر از افزایش قیمت گندم امروز / نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شد / هر کیلو گندم چند؟

صفحه اقتصاد- توضیحاتی درباره آخرین خبر از افزایش قیمت گندم امروز  3 مرداد 1402 و نرخ خرید تضمینی گندم . قیمت گندم کیلویی چند؟ قیمت گندم چقدر شد؟

آخرین خبر از افزایش قیمت گندم امروز / نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شد / هر کیلو گندم چند؟
صفحه اقتصاد -

چند وقتی است که گندمکاران چشم انتظار اعلام قیمت خرید تضمینی گندم هستند، ما در این گزارش به جزئیات نرخ اعلام شده خرید تضمینی گندم پرداخته ایم.

قیمت گندم در هر بازار و به توجه به شرایط مختلف ممکن است متفاوت باشد. عواملی مانند تقاضا و عرضه، شرایط آب و هوایی، نوع و کیفیت محصول، هزینه حمل و نقل و سایر عوامل می‌توانند بر قیمت گندم تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، در بازار جهانی، قیمت گندم به توجه به شرایط بین‌المللی، نرخ ارز و نوع و کیفیت گندم ممکن است متفاوت باشد.

قیمت خرید تضمینی گندم هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان شد

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه از مشخص‌شدن نرخ خرید تضمینی گندم خبر داد.
حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا گفته است: با توجه به مشخص‌نبودن قیمت خرید تضمینی گندم به‌دنبال پیگیری‌های انجام شده و رایزنی با وزیر جهاد کشاورزی، قیمت قطعی خرید تضمینی گندم اعلام شد.

وی افزود: نرخ قطعی خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: همچنین درباره ضرورت تسریع در پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان کرمانشاه با وزیر جهاد کشاورزان رایزنی صورت گرفت.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: تاکنون تنها ۵۰ درصد مطالبات گندم‌کاران در استان کرمانشاه پرداخت شده است.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا با از پرداخت مطالبات گندم‌کاران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم ظرف مدت دو هفته که توسط دولت تعیین شده، مطالبات کشاورزان گندم‌کار پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در سنقر و کلیایی به تازگی آغاز شده، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تن گندم در این شهرستان برداشت شود‌.

آخرین رقم گندم خریداری شده

دبیر شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی گفت: امسال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم تا این لحظه از کشاورزان خریداری شده و این عدد نسبت به سال زراعی گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم با حضور اعلایی مقدم دبیر شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی ، هاشمی رئیس بنیاد گندمکاران، سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی پرداخت.

چرا تاکنون قیمت تعیین نشده است؟

اعلایی مقدم : حدود هفت میلیون و سیصد هزار تن گندم تا این لحظه از کشاورزان خریداری شده است و نسبت به سال زراعی گذشته بیست و هفت درصد افزایش داشته است. خوشبختانه در چند محصولی که باید زودتر قیمت مشخص می شود مثل ذرت و آفتاب گردان این کار انجام شده است.

چهار معیار اساسی را ما برای تعیین قیمت انجام دادیم. قیمت نهایی شده و فردا در صحن شورا قبل از شروع فصل زراعی اعلام خواهد شد. قانون گذار کمیسیون ذیل شورا را برای این کار پیش بینی کرده است که فردا مراحل انجام و به کشاورزان ابلاغ می‌شود. قیمت ذرت و کلزا سی و دو هزار تومان است. 

این تاخیر چه آسیبی می تواند به کشاورزان وارد کند؟

هاشمی: کشاورزان باید تکلیف خود را قبل از فصل شروع کشت بدانند تا بتواند تشخیص دهند که اگر شرایط  اجازه میدهد محصول را بکارند و به چه میزانی باید بکارند. قانون آخر تیرماه را تعیین کرده است و ما شاهد این بودیم که کشاورزان همت خوبی نشان دادند. قبل از اینکه قیمت در صحن شورا بررسی شود یک کمیسیون هایی برای این کار در نظرگرفته شده است. من فکر میکنم فردا در عرض یکی دو ساعت قیمت ها مشخص و اعلام شود. 

نظر شما در این خصوص چیست؟

اعلایی مقدم: در یکی دو هفته گذشته قیمت جهانی گندم بالا رفت. گندم یک محصول استراتژیک تاثیر گذار در دنیا است. 

نظر  شما در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم چیست؟

سروی: متولی تعیین قیمت به کمیسیون جهاد کشاورزی معرفی و محول شد. بناست قیمت فردا تعیین شود و همان اتفاق در حال رقم خوردن است و ما نمی‌توانیم تفکیک مشخصی قائل شویم. سال گذشته در زمینه استفاده از سیاست های غیر قیمتی اتفاق خاصی نیفتاد و همچنان فراگیر نشده است. 

اعلایی مقدم: این قیمت ها جدید هستند که کشاورزان ما سطح زیر کشت شان را با شرایط اقتصادی وقف دهند. دو برابر قیمت گندم،قیمت کلزا پیش بینی شده بود. معیار تعیین قیمت کلزا دو برابر سال قبل است. قبل از کشت ما سیاست های قیمت تضمینی را تعیین کردیم. 

هاشمی: ما این قیمت گندم را فعلا قبول نداریم و قیمت پایه پانزده هزار تومان است و همان قیمت پانزده هزار تومان پرداخت خواهد شد. قیمت در سال ۱۴۰۰ قیمت مورد رضایت کشاورزان نبود. ما جهش خوبی داشتیم و هر گاه دولت توانست قیمت خوبی را برای محصولات قرار دهد و واقعی باشد و سود متعارف داشته باشد کشاورز محصول خود را به کسی نفروخته است و دلالان و قاچاقچیان سودی نبرده اند. ما زمانی داشتیم که در اسفند ماه قیمت اعلام می‌شد و این کشاورز را دچار سردرگمی میکرد و نمی‌دانست چقدر محصول باید بکارد. برای سال های آینده امیدواریم قبل از موعد مقرر قیمت گذاری ها انجام شود. 

سروی: به دلیل قاچاق داخل به خارج گندم این موضوعات دیده شده است تا ما دیگر شاهد قاچاق این محصولات نباشیم. شورای قیمت گذاری فعلی بهتر از شورای اقتصادی بود که با تاخیر بسیار قیمت را اعلام میکرد به دلیل حمایت از مصرف کنندگان اختلاف قیمت به وجود آمد و تا کنون پا برجا مانده است. ما باید بسته های تشویقی را برای حمایت از محصولات مان متنوع کنیم.

درست است؟

 اعلایی مقدم: قانون گذار مولفه های مختلفی را برای قیمت گذاری قرار داده است. وزارت جهاد کشاورزی ماهیتش حمایت از تولید و تولید کننده است. علت جهش تولید و افزایش تولید در گندم مهم است. ما در نوار شمالی کشور خشکسالی داشتیم. در سال زراعی ۹۹_۱۴۰۰ یک میلیون تن کود استفاده شده بود. در سال زراعی گذشته ما سه میلیون و سه هزار تن کود توزیع کردیم. ما چهار گزینه قیمتی برای گندم داریم و برای بیست و هشت محصول دیگر هم گزینه های قیمتی داریم. فردا ساعت دو تا شش بعد از ظهر جلسه است و برای همه محصولات چهار سناریوی قیمتی داریم.

آخرین وضعیت خرید گندم در سیستان و بلوچستان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی سیستان وبلوچستان از خرید بیش از هزار و ۵۲۰ تن گندم بذری از گندم کاران استان خبر داد.

به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، شریف ملاشاهی جوان، افزود: در راستای تأمین و توزیع بذور اصلاح شده مورد نیاز کشاورزان، از ابتدای فصل خرید گندم تا به امروز، هزار و ۵۲۰ تن بذر گندم در پایه مادری و گواهی شده از گندمکاران استان خریداری، تا پس از پروسه بوجاری، ضدعفونی و کیسه گیری در فصل کشت آتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: بذور گندم خریداری شده از کشاورزان سیستان و بلوچستان عمدتاً از ارقام، سارنگ، سیروان، مهرگان، نارین، برزگر، افق، تیرگان و چمران است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی تصریح کرد: تاکنون از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان حدود ۱۱۰ میلیارد ریال بهای بذور اصلاح شده به کشاورزان پرداخت شده است.

آخرین وضعیت خرید گندم در سمنان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: خرید تضمینی گندم در این استان حدود سه درصد از امروز بیست و یکم تیر ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

عبدالرحیم تحصیلی افزود: از زمان برداشت تا کنون ۶۶ هزار و ۶۷ تن گندم به ارزش ۷۶۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از کشاورزان نقاط مختلف استان سمنان خرید تضمینی شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان خاطرنشان کرد: این مقدار خرید تضمینی گندم از شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود، میامی، سرخه، گرمسار و آرادان انجام شد و تا بیستم تیرماه امسال ۶۳ و هفت دهم درصد مطالبات گندمکاران استان برابر با ۴۸۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.

تحصیلی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سمنان تا پایان برداشت ادامه دارد، افزود: بیشترین خرید تضمینی گندم در استان سمنان تا این لحظه مربوط به شهرستان میامی است.

وی یادآور شد: ۲۷ هزار و ۳۳۰ تن گندم از کشاورزان شهرستان میامی از طریق مراکز خرید فعال، خرید تضمینی شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: در زمان اوج برداشت گندم ۳۱ مرکز خرید تضمینی گندم در نقاط مختلف استان فعال است و اکنون ۲۲ مراکز برای خرید تضمینی گندم در استان سمنان فعال است.

بنا به اعلام شرکت بازرگانی دولتی، در شرایطی که افزایش سطح زیر کشت گندم در استان سمنان تنها یک درصد است، برآوردها نشان‌دهنده افزایش ۳۴ و نیم درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ است.

آخرین وضعیت خرید گندم در زنجان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان از خرید تضمینی ۳۲ هزار و ۸۸۴ تن گندم کشاورزان زنجانی تا مورخ ۲۰ تیرماه در استان خبر داد.

ولی‌اله زمانی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۳۲ هزار و ۸۸۴ تن گندم کشاورزان که در سال زراعی ۱۴۰۲ برداشت کرده‌اند از طریق ۱۹ مرکز فعال ملکی و خصوصی در استان خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محموله‌های گندم تحویلی گندمکاران افزایش داشته است، تصریح کرد: تاکنون ۴۵۶۰ محموله گندم از ۱۷۴۴ گندمکار خریداری و در سلیوهای ملکی و خصوصی جهت برنامه‌ریزی در تامین آرد و نان شهروندان ذخیره شده است.

این مسئول ادامه داد: طبق اعلام بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم گندم ۱۵ هزارتومان تعیین شده است.

زمانی با اشاره به اینکه هماهنگی لازم برای پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده انجام شده است، افزود: کشاورزان می‌بایست مدارک خود را بدون مغایرت و با ارائه کپی کارت ملی، شماره حساب بانک کشاورزی و ثبت در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی، جهت تحویل گندم به مراکز ملکی و خصوصی مراجعه کنند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    استان اردبیل پو ل پنبه را تاکنون تسویه نکرده چه برسد به پول گندم

  • ناشناس

    امسال تجربه شد برا همه خاک بر سر کسی که دوباره تکرار کنه سال دیگه

  • حسین

    کسی گندم نفروشه دارن گولتون میزنن کسی به سیلو ها گندم نده

  • محمد

    هر بی سرپایی یه دستور میده فقط رئیس جمهور که باید این مسئله هل کنه حرف خریدار نداره مردم هم موندن به کی باید رای بدهند که جواب گو باشه

  • محمد

    به خدا قسم که کشورمون دوست داریم اما با این همه خرتوخرشدنش ازدست مون رفت کشور از همین روزا می‌رسیدیم که هرج مرج بشه هرکسی یه دستور بده خدا عاقبت مون به خیربکنه

  • علی رضا

    کاشت گندم حرام است با این دولت فریب کار فقط بلده ملت خودشو دور بزنه

  • سیف الله مشفق

    اگر افزایش قیمت گندم باعث قیمت نان و دیگر محصولات کشاورزی شود وموجر باعث افزایش اجاره بها می‌شود بهتر که همین قیمت مصوب سال ۱۴۰۰ باشد

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد