مدارس اصفهان فردا یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ تعطیل است؟

در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه مدارس اصفهان یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ تعطیل است؟ پرداخته شده است.

مدارس اصفهان فردا یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ تعطیل است؟
صفحه اقتصاد -

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مدارس اصفهان و ۹ شهرستان استان اصفهان به دلیل پایدار جوی و افزایش حجم آلاینده‌ها یکشنبه ۲۱ آبان ماه تعطیل اعلام شد.

منصور شیشه فروش اظهار داشته است: با توجه به تداوم پایداری و سکون مطلق جو، انباشت غلظت آلاینده‌ها همراه با کاهش کیفیت هوا، جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان مجدداً برگزار شد.

شیشه فروش ادامه داد: براساس مصوبه این کمیته، کلاس‌های درسی درتمامی مقاطع تحصیلی مدارس در مناطق شش گانه شهر اصفهان و نواحی و مناطق آموزش و پرورش خمینی شهر، فلاورجان، شاهین شهر، زرین شهر، مبارکه، نجف آباد، پیربکران، فولادشهر و برخوار در روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه تعطیل خواهد بود.

وی افزود: طرح محدودیت تردد خودروهای با پلاک زوج وفرد در شهر اصفهان تا پایان این هفته و از درب منزل اجرایی خواهد شد و ضمن جلوگیری از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، متخلفان توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه هرگونه اعمالی که به افزایش آلاینده‌های جوی منجر شود ممنوع است، گفت: آتش زدن بقایای گیاهی، ضایعات و زباله‌ها نیز ممنوع است و با متخلفان به طور جدی برخورد خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تعطیلی موقت وکاهش فعالیت واحدهای آلاینده ثبت شده در فهرست واحدهای آلاینده اداره محیط زیست، انجام پایش های مستمر از وضعیت مراکز و واحدهای تولیدی، اعلام هشدار، اخطار و اقدامات کنترلی، همچنین جلوگیری از هرگونه فعالیت تشدید کننده آلودگی هوا ازجمله عملیات خاکبرداری، قیرکاری، عملیات عمرانی و… از دیگر مصوبات این کمیته است.

شیشه فروش ادامه داد: عدم تردد اتوبوس‌های دودزا و فرسوده و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها از مصوبات این کمیته و بر عهده شهرداران استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: شهروندان از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز و حضور در هسته‌های مرکزی و پرترافیک شهرها اجتناب نموده و همچنین گروه‌های آسیب پذیر توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمایند.

شیشه فروش افزود: مطابق با تصمیم این کمیته، ایستگاه‌های سلامت با هدف اطلاع رسانی، آموزش و ارائه خدمات مرتبط، در میادین بزرگ و پرترافیک شهرها توسط دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر استان استقرار خواهند یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شهروندان خواست تا ضمن پرهیز از استفاده از خودروهای شخصی و سفرهای غیرضروری، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده و رانندگان نیز در هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها نسبت به جلوگیری از سرریز شدن بنزین وسایط نقلیه اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار به صورت مستمر در استانداری اصفهان فعال است و با جمع بندی گزارش‌های زیست محیطی، پیش بینی‌های جوی و بهداشت و سلامت، متناسب با شرایط برای روزهای آینده تصمیم خواهد گرفت و بر اجرای دقیق مصوبات نیز نظارت خواهد نمود.

شاخص کیفی هوای اصفهان در ایستگاه کِردآباد با ۲۰۳ (AQI) در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم و در احمدآباد، انقلاب، خرازی، دانشگاه صنعتی، رهنان، زینبیه، میرزا طاهر و ولدان با رقم بالای ۱۵۰(AQI) در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه هاست.

در صورت رعایت نکردن و کنترل منابع آلاینده احتمال شرایط بسیار ناسالم به‌ویژه در مناطق پر تردد و صنعتی وجود دارد.

بر همین اساس بر کنترل فعالیت واحدهای صنعتی و پرهیز از خروج غیر ضروری از منزل و فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز تاکید شده است.

منابع آلاینده اثرگذارترین رکن آلودگی هوا هستند و تحقیقات نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در اصفهان در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ حدود ۲ برابر شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در غروب روز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه از تعطیلی مدارس نوبت صبح اصفهان و خمینی شهر در روز چهارشنبه ۱۷ آبان بدلیل استمرار آلودگی هوا طی سه روز اخیر خبر داد.

روز جمعه ۱۹ آبان‌ماه شاخص کیفی هوای اصفهان در ایستگاه کِردآباد با ۲۰۳ (AQI) در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم و در احمدآباد، انقلاب، خرازی، دانشگاه صنعتی، رهنان، زینبیه، میرزا طاهر و ولدان با رقم بالای ۱۵۰(AQI) در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت.

این روزها در حالی شاهد آلودگی هوای شهر اصفهان هستیم که هنوز به وارونگی هوا و استفاده از سوخت مازوت نرسیده‌ایم پس منشا این آلودگی کجاست؟

موضوع آلودگی هوای کلانشهر اصفهان سال‌هاست گریبانگیر مردم این شهر است و برغم آمد و رفت دولت‌ها نه‌تنها این آلودگی کم‌تر نشده بلکه بیشتر هم شده است. علت چیست؟

آلودگی هوای اصفهان مخاطرات بسیاری برای مردم این شهر و اطراف آن به‌همراه داشته است بطوری‌که به گفته مدیران بخش بهداشت و درمان استان، تحقیقات نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در اصفهان در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ حدود ۲ برابر شده است.

مصوباتی که اجرا نشده است

موضوع جابه جایی واحدهای آجرپزی به خارج شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان, در سال ۸۸ در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مطرح و مصوب شد، اما به دلیل مشخص نبودن مقصد جابه‌جایی و نبودن سیاستگذاری مشخص، این مصوبه عملی نشد.

پس از ۱۰ سال در بهمن ماه ۱۳۹۸، ماموریت مطالعه پهنه‌بندی استقرار واحدهای آجرپزی به گروه برنامه‌ریزی و آمایش سرزمین و بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان محول شد که آن سازمان با استفاده از داده‌های مکان محور، بازدید میدانی و جلسات کارشناسی، پهنه‌های پیشنهادی و سیاست‌های ساماندهی و استقرار صنعت آجر و سفال را تدوین و در پایان سال ۹۹ تصویب کرد.

با توجه به اجرایی نشدن طرح خارج کردن واحدهای کوره آجرپزی از محدوده شهر اصفهان پس از ۱۴ سال از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان، مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان می‌گوید: قرار بوده تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ تعداد ۴۸ واحد آجرپزی که فاقد مجوز بوده‌اند تعطیل می‌شدند. الان هم اخطارهای لازم داده شده است و احکام قضایی‌شان در حال اجرا شدن است. الباقی که مجوز داشتند لیکن حسب سیستم‌های قدیمی و سنتی که داشتند با اینکه سوخت آن‌ها از مازوت به گاز تبدیل شده است تا آخر امسال فرصت داده شده تا سیستم‌هایشان را اصلاح کنند.

حال این سوال مطرح است با توجه به قطعی گاز صنایع در فصل زمستان، تکلیف سوخت ۲۲۰ واحدآجرپزی استان اصفهان چه می‌شود؟

آمارهای دقیق لازمه برنامه‌ریزی

در حالیکه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در تاریخ ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ تعداد کوره‌های آجرپزی غیرمجاز را ۴۸ کوره اعلام کرده است مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ تعداد کوره‌های آجرپزی غیرمجاز را ۵۰ کوره اعلام کرده‌ بود که به زودی توسط قوه قضائیه غیرفعال خواهند شد. این درحالیست که معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ۱۰ روز بعد از مصاحبه مدیرکل یعنی در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۲ می‌گوید: از مجموع واحدهای آجرپزی فعال در استان اصفهان، ۴۲ واحد بدون مجوز و ۱۲ واحد نیز دارای وضعیت نامشخص است.

ارائه آمار دقیق از تعداد کوره‌های آجرپزی غیرمجاز، می‌تواند برنامه‌ریزی و پیگیری رفع این مشکل را سرعت ببخشد.

سهم ۳۷ درصدی بخش صنعت و ۵۳ درصدی حمل و نقل در آلایندگی ها

محسن سلیمانی، مجری پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان در تاریخ ۲۴ آذرماه ۱۳۹۹ اعلام کرد: بررسی شاخص کیفیت هوای شهر اصفهان در زمان‌های مختلف سال نشان می‌دهد مهمترین عامل مؤثر برکیفیت هوای این شهر، غلظت ذرات معلق ریز کوچکتر از ۲و نیم میکرون است.

سلیمانی، سهم بخش حمل و نقل در تولید ذرات معلق هوای شهر اصفهان را بین ۳۳ الی ۵۳ درصد عنوان کرد و افزود: حداکثر آلایندگی این بخش مربوط به فصول گرم سال می‌باشد.

دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که سهم آلاینده‌های ثانویه، اهمیت درنظر گرفتن تأثیر سایر آلاینده ها(مانند اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد) به همراه ذرات معلق در آلودگی هوای شهر اصفهان را بازگو می‌کند، ادامه داد: بر اساس دیگر یافته‌های این پژوهش، سهم منابع جاده‌ای و گرد وغبار طبیعی در ایجاد ذرات معلق ریز در شهر اصفهان بین ۴ تا ۱۰ درصد و سهم بخش خانگی (احتراق گاز طبیعی) بین ۲ تا ۷ درصد است و سایر سهم‌ها نیز به منابع غیراحتراقی و منابع ناشناخته در تولید ذرات معلق اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: در بخش منابع خانگی بیشترین سهم مربوط به فصول سرد و عمدتاً ماه های آذر و دی است که حداکثر مصرف گاز طبیعی در این بخش مربوط به این زمان ها است.

مجری پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان به اهمیت توجه به موضوع حمل و نقل به عنوان یکی از منابع مهم تولید ذرات معلق در هوای شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: نتایج انتشار سالیانه ذرات معلق ریز با قطر آیرودینامیکی کمتر از ۲ ونیم میکرومتر در بخش حمل و نقل شهر اصفهان نشان می‌دهد؛ کامیون ها و اتوبوس‌ها با داشتن بیش از ۷۰ درصد از سهم انتشار این ذرات، از عوامل اصلی آلایندگی هوای شهر اصفهان هستند.

با توجه به اینکه اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد نباید دوقطبی‌سازی در بحث سهم بندی آلودگی هوا منجر به شانه خالی کردن بخش‌های مختلف (با هر میزان سهم) در راستای ایفای مسؤولیت‌شان درکاهش آلودگی هوا شود.

ارتباط دادن آلودگی شهر اصفهان در هر مقطعی به یک موضوع از جمله مازوت‌سوزی که هنوز هم شروع نشده است تناقض در موضع‌گیری‌ها موجب مغفول ماندن علل آلودگی شهر و در نهایت سلب اعتماد مردم به‌عنوان سرمایه اجتماعی در موضوع آلودگی هوا خواهد شد.

مدیران استان اصفهان با تشکیل جلسات مختلف و متعدد موضوع آلودگی کلان‌شهر را در دستور کار خود داشته و دارند اما آنچه مهم است این‌که نتایج این جلسات و تصمیم‌گیری‌ها تاکنون برای مردم ملموس نبوده است.

جادارد مدیریت استان به یکی از معاونان خود ماموریت داده تا به صورت ماهانه گزارشی میدانی از اجرای مصوبات برای کاهش آلودگی هوای اصفهان ارائه کند تا افکار عمومی به صورت عینی شاهد پیگیری‌ها باشند و مسؤولان دستگاه‌های مربوطه تلاش بیشتری برای سرعت بخشیدن به رفع معظل آلودگی شهر اصفهان داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • سمیرا

    سلام تو روخدا تو این آلودگی هوا به بچهامون رحم کنید بزارید این چند روز انلاین باشند بعد که هوا سالم شد بروند مدرسه ما در خانه هستیم ونفس وچشمامون میسوزه شما از خدا نمیترسید که با جون این جان بچها بازی میکنید

  • مهسا

    سلام وعرض ادب به این آقای شیشه فروش بگید بچه ها باید سالم باشند تا بتوانند درس بخونن چرا در درخصوص تصمیم گیری تجدید نظر نمیکنی با این شاخص آلودگی خوب بچه ها را تا سه شنبه غیر حضوری میکردید
    برای اطلاع تون عرض میکنم که همین آلودگی باعث بیماری بچه ها میشه ویه خرج برای خانواده هاست اونم با این شرایط درخشان اقتصادی
    خداییش اینقدر ادعا نداشته باشید یه کم فکر ما وبچه ها باشید

  • چرا نجف اباد مدارس تعطیل نمیکنید خیلی الودس بچه ها گناه دارن کادر مدرسه که حالیش نیس میبردشون بیرون بچه ها همه سرفه میکنن

    مدارس نجف اباد تعطیل کنید بچه هامون مریض شدن

  • آیناز رحیمی

    من که نمیزارم بچه ام بره مگه از جون بچم سیر شدم

  • ثنا

    سلام عرض ادب لطفا به فکر سلامتی آینده سازان کشور باشید و مدارس را ممنون میشم تعطیل کنید با تشکر

    • --

      لطفا تعطیل کنید سلامت بچه هامون خیلی مهم تر مدرسه الان بچه من رفته مدرسه از وقتی اومده همش سرفه میکنه اگه یکی دو روز تعطیلی باشه که اینجوری نمیشه کاهش پیدا میکنه
      با تشکر

  • ناشناس

    امروز صبح سر کلاس همه گی‌ گلودرد داشتیم و سرفه میکردیم حتی معلم الانم که اومدم خونه حالم بده نمیتونم درس بخونم واقعا به فکر ما بچه ها هم باشید اون مسئولی که گفته بچه ها امسال دیگر تعطیلی مدرسه ندارند میخوای مارو بکشی😐شرایط خوب نیست وقتی هوا بده چجوری بریم مدرسه

  • بردیا

    ام یه سوال، با چهارشنبه ها مشکل شخصی دارید؟ چون پارسال هم فقط چهارشنبه رو تعطیل میکردید.😐

  • متین

    من که میرم مدرسه جوری سرفه میکنم که صداش تا تهران میره😂

  • محمد رصا

    با سلام
    با اینکارا بهتر که نمیشه که هیچ ریه های دانش آموزان دچار مشکلات تنفسی میشه شما اون روزی که نباید تعطیل کنید میکنید ولی حالا که هوای اصفهان انقدر آلوده هست که از وضعیت قرمزم
    گذشته باید تعطیل کنید دیگه میخاید بچه های مردم بمیرند تا تعطیل کنید

  • ناشناس

    هوای فلاورجان خیلی الو ست لطفا تعطیل کنید بچها مریض می‌شوند از درس هاشون عقب میافتند

  • ناشناس

    سلام ، از مسئولین می‌خواهیم که واقعا پی گیر رفع آلودگی هوا باشن ، کوره ی آجر پزی پولش می ه تو جیب یکی دیگه، کارخانه ها ی نزدیک شهر پولش میره تو جیب یکی دیگه ، اون وقت آلودگی هوا مال مردم بیچاره س ، واقعا اون دنیا چی میخواین جواب خدا را بدین ، زن و بچه ی خودتون هم البته اگه در این شهر زندگی میکنن ، دارن از همین هوا نفس میکشن ، به خاطر مردم نه ، به خاطر زن و بچه ی خودتون یه فکری برای این آلودگی هوا بکنید ،

  • ن

    ترو خدا مدارس رو تعطیل کنید به قول دوستمون ادعا نداشته باشید که حالا چی هستید
    ما بچه هامون چشماشون میسوزه گلوشون درد می‌کنه سرفه هم میکنند
    آخه یعنی چه میخواهید لج ما رو دربارید بگید ما از شما زور تریم و مدارس رو تعطیل نمی‌کنیم یکم فقط یکم فکر بچه ها باشید
    شما خودتون که جمع میشید مثلا جلسه میزارین فکر کنم بچه ندارید یا اگرم دارید نمیزارین برن
    تعطیل کنید شما به خودتون میگید مسئول والا به خدا دروغه

  • ناشناس

    بیخودی میگن ما جلسه میزاریم که تعطیل کنیم یا نه
    باور کنید الکی میگید شما خدا میدونید چیه
    پس اگه میدونید:ترو خدا مدارس رو تعطیل کنید
    ملت رو عصبانی کردید
    بعد ساعت ۷ هم میگن مدارس باز است
    عصبانیمون کردید به شدتتتنتتتتتتت

  • ناشناس

    سلام تو رو خدا تعطیل کنید ما به خاطر همین آلودگی بیمارستان رفتیم حالم خیلی بده

  • جلالی

    خوب بچه ها مریض میشن بعضی از اونا داداش کوچولو دارن گناه دارن بخدا، اگه میشه،تعطیل کنید آنلاین درس بخونن

  • محمودی

    من خودم مدیر مدرسه هستم خودم دارم اعتراف میکنم تعطیل کنید آلودگی در اصفهان خیلی زیاده بچه ها گناه دارن

  • النا

    لطفا تعطیل کنید مسولانه بی فکر شما که به فکر بچه هانیستید

  • صغرا

    صدرصد مدارس اصفهان بستس فردا چون خیلی الوده بود و چند نفرم حالشون بد شد

  • آذین

    سلام بچه من بدنش ضعیفه تورو خدا چند روز آنلاین کنید

  • صغرا

    ناگفته نماند کسیم نیومده بود مدرسه...
    درضمن انقد نگین چون نظر شما هیچ فرقی ب حال الودگی هوا نمکنه🌚

  • ابوالفضل

    خداوکیلی مدارس اصفهان رو تعطیل کنید من امروز شنبه ۲۰ آبان ماه رفتم مدرسه همه مریض بودن منم مریض شدم

  • بدون نام

    کاشکی خبر تعطیلات رو زودتر میدادن ازتون کم میشه این خبر و به جا ساعت ۸ ساعت ۵ یا ۴ یا شایدم زودتر بگید یا اگه واقعا بخواین آلودگی و کم کنید بگید فلان روز ها تعطیل که حداقل مردم یکم از خود اصفهان بزنن بیرون تردد کم بشه

  • تهی

    شما چه مسلمانی هستید که میزارید بچه هابرن مدرسه سرطان میگرن میمیرن بد اون وقت شما کثافتا جواب میدهید حرم زاده ها

  • Masoomeh

    آقا من نفهمیدم درس بخونم یا نه چرااا میرین ب حال ادم یا خمو صب بگید تعطیله یا نه ادم نمیدونه درس بخونه یا نه درس میخونه تعطیل میکنید ذرس نخونه تعطیل نی

  • حانیه

    ترو خدا تعطیل کنیند از سرفه مردم

  • فاطمه

    لطفا فردا تعطیل باشه تا بچه هاسالم باشند.

  • ناشناص

    ترخدا
    تعطیل
    کنید فردا امتحان دارم

  • ...

    فردا تعطیل هست آخر یا نه؟؟
    چطور میگید حتی لازم به جلسه هم نیست و فردا تعطیل نیست؟؟ببخشید چشم ندارید ببینید بچه ها چه شکلی دارن نابود میشن تو ی این هوا؟؟امروز خیلی آلوده بود بعد شما حتی به خودتون اجازه ی جلسه برگزار کردنم هم ندادید؟؟

  • ناشناس

    وای لطفا تعطیل کنید واقعه چند روزی صدای دخترم خیلی ناجور شده خواهش میکنم

  • ا

    احتمال تعطیلی مدارس شهر ری در تهران است؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان