وضعیت آب و هوا استان قزوین شنبه ۶ آبان ماه ۱۴٠۲ | قزوینی ها بخوانند

در این خبر به توضیحاتی درباره پیش بینی وضعیت آب و هوا استان قزوین شنبه ۶ آبان ماه ۱۴٠۲ پرداخته شده است.

وضعیت آب و هوا استان قزوین شنبه ۶ آبان ماه ۱۴٠۲ | قزوینی ها بخوانند
صفحه اقتصاد -

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان قزوین گفت: بعدازظهر امروز با توجه به گذر امواج از آسمان استان، برای برخی مناطق افزایش ابر را خواهیم داشت و برای ارتفاعات نیز احتمال رگبار و رعدوبرق پراکنده پیش‌بینی می‌شود، از فردا تا اوایل هفته آینده جوی نسبتاً پایدار را در استان خواهیم داشت.

مریم بهروزی اظهار کرد: خروجی مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد برای ساعات بعدازظهر امروز، سوم آبان ماه، با توجه به گذر امواج از آسمان استان، برای برخی مناطق افزایش ابر را خواهیم داشت و برای ارتفاعات نیز احتمال رگبار و رعدوبرق پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: از فردا، پنج‌شنبه، ۴ آبان ماه، تا اوایل هفته آینده جوی نسبتاً پایدار را در استان خواهیم داشت.

این کارشناسی هواشناسی عنوان کرد: به لحاظ دمایی نیز تغییرات محسوسی برای استان پیش‌بینی نمی‌شود.

وضع آب و هوای سرزمین قزوین به طور کلی در نواحی کوهستانی خوش آب و هوا و در دشت ها، بسته به فصل متغیراست. این استان دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است و سیستم غربی و مدیترانه ای - که سبب بارندگی های منطقه است- و سیستم پرفشار شمالی - که عامل سردی و رطوبت استان است- موثرترین سیستم های هوایی این منطقه هستند.
هوای نواحی واقع در دو سوی رودهای بزرگ منطقه در فصل های مختلف سال تغییر می کند و روی هم رفته هوای آن ها مثل دامنه های بلند و نقاط کوهستانی مناسب نیست. به عبارت دیگر آب و هوای ناحیه شمالی استان قزوین کوهستانی است. این ناحیه زمستان های سرد و پربرف و تابستان های معتدل دارد. نواحی دشتی استان قزوین نیز دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک هستند. میانگین دمای سالانه استان 2/13 درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه بین 200 تا 300 میلی متر متغیر است و هشتاد روز از سال را روزهای یخ بندان تشکیل می دهد. از نظر میزان بارندگی استان قزوین به دو منطقه نیمه خشک یعنی نواحی شمال و شمال باختری و هم چنین منطقه خشک که سایر قسمت ها را در بر می گیرد، تقسیم می شود.
در استان قزوین دو نوع باد معروف وجود دارد. باد گرم که ساکنان منطقه آن را راز (شره) می نامند. زمان وزش این باد در اوایل بهار و اواسط تابستان است و از جهت جنوب خاوری می وزد. بعضی اوقات در اوایل پاییز و زمستان نیز به مدت 2 تا 3 روز این باد می وزد. با وزش این باد در هنگام بهار و تابستان هوای منطقه به خصوص سگز آباد ـ بویین زهرا و رحیم آباد تا اشتهارد گرم شده و تبخیر افزایش یافته و رطوبت کاهش پیدا می کند. در ضمن وزش این باد سبب حرکت ماسه و خاک در ناحیه می شود. باد دیگری باد سرد است که بومیان آن را باد مه نیز می خوانند. جهت این باد از شمال و شمال باختری است و منطقه وسیعی را در بر می گیرد. این باد در فصل های مختلف سال به طور متناوب می وزد و در تابستان سبب خنک شدن هوا می شود و از تبخیر شدید جلوگیری می کند. بادهای دیگر این منطقه (باد کهک و قاقزان) از بادهای موسمی هستند و از نوع سرد به شمار می روند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان