تا روز ملی صادرات/ ایجاد زنجیره‌های ارزش در بخش‌های اصلی صادراتی/ بهره‌گیری از ریال‌های برون مرزی در تجارت با کشورهای همسو

رایزن بازرگانی ج.ا. ایران در افغانستان، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری روز ملی صادرات بر توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و همسو و حذف پیمان‌سپاری ارزی تاکید کرد.

تا روز ملی صادرات/ ایجاد زنجیره‌های ارزش در بخش‌های اصلی صادراتی/ بهره‌گیری از ریال‌های برون مرزی در تجارت با کشورهای همسو
صفحه اقتصاد -

محمد روستایی، روز ملی صادرات را نشانی از وفاق ملی سیاستگذاران و متولیان تجارت خارجی کشور دانست و افزود: صادرکنندگان، جهادگران و تلاشگران عرصه صادرات غیرنفتی هستند و درجهت نزدیکی بیشتر، انسجام،‌ همدلی و همگرایی دولت و بخش خصوصی ایفای نقش می‌کنند.

رایزن بازرگانی ج.ا. ایران در افغانستان از بخش خصوصی، به‌عنوان پیشران صادرات غیرنفتی و محرک چرخ اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: حمایت از بخش خصوصی با شفاف‌سازی در رویه‌ها و فرایندهای تجاری،‌ ثبات در قوانین و مقررات تجاری، افزایش بودجه مشوق‌ها و جوایز صادراتی و زمینه‌سازی حضور شـرکت‌های معتبـر تولیدی و صـادراتی کشورمان در بازارهای بین‌المللی و رویدادها و نمایشگاه‌های معتبر خارجی، عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: دولت ضمن حمایت از صادرکنندگان و ایجاد انگیزه بیشتر در توسـعه صادرات غیـرنفتی،‌ به اشـتغال‌زایی، افـزایش درآمد ملی، تولید صادرات محور، متوازن‌سازی موازنه تجاری، ارزآوری بیشتر، خودکفایی و پیشرفت متوازن بخش‌های مولد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

روستایی بر کنترل و مدیریت نرخ ارز و حرکت به سمت نظام تک نرخی تاکید کرد و افزود: کمـک دولت در کـاهش هزینه‌های تمام شـده محصولات صادراتی، ایجاد و شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش در بخش‌های مولد اقتصادی و ارزآور به ویژه در بخش معدن، صنایع‌معدنی و بخش کشاورزی و فرآورده‌های غذایی از جمله مواردی است که در شرایط خاص کنونی،‌ نیاز به تعاملات بیشــتر دولت و بخش خصوصــی و ایجـاد هم‌افزایی بین بخشی را می‌طلبد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: با توجه به سیاست راهبردی دولت چهاردهم، مبنی بر توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و همسو، حذف پیمان‌سپاری ارزی و استفاده از ریال آف شور یا ریال برون‌مرزی، می‌تواند ضمن رفع دغدغه‌های صادرکنندگان، از کم‌اظهاری گمرکی و تجارت غیرمستقیم نیز جلوگیری کند.

روستایی با بیان اینکه تسهیل در صدور بیمه‌نامه‌های صادراتی، کاهش نرخ بیمه‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌های اعتباری صندوق ضمانت صادرات ایران، در رابطه با کشورهای همسایه حائز اهمیت است، تصریح کرد: اجرای این موارد به‌ویژه در شرایط خاص کنونی که ناشی از اعمال تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه آمریکا و غرب علیه کشورمان است، می‌تواند به‌عنوان یکی از اهرم‌های حمایتی دولت برای صادرکنندگان کالا و خدمات به کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد