تا روز ملی صادرات/ صادرات پیشانی اقتصاد ملی

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و استاندارد اتاق بازرگانی ایران، ضمن تاکید بر صادرات به‌عنوان پیشانی اقتصاد ملی، بر لزوم در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی از سوی دولت تاکید کرد.

تا روز ملی صادرات/ صادرات پیشانی اقتصاد ملی
صفحه اقتصاد -

رضا پدیدار با بیان اینکه سرفصل‌های توسعه صادرات از سوی کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح و تدوین شده است، گفت: اولین شیوه حمایت از فعالان اقتصادی که در زمینه صادرات فعالیت دارند، این است که از منظر اجرایی و عملیاتی مورد حمایت جدی قرار بگیرند به این معنا که عوامل بازدارنده پیش پای صادرکنندگان را روان‌ کنند.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشخص شدن هدف‌گذاری‌ها در تشکل‌های صادراتی، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در گام نخست باید بستر مناسب برای توسعه صادرات در کشور ایجاد شود؛ بستر مناسب نیز از دید بنده به معنای روان‌سازی اجرای قوانین و مقررات و اعطای تسهیلات و حمایت‌های مالی لازم جهت اجرای عملیات است.

وی ادامه داد: مراد فعالان اقتصادی از حمایت‌های مالی به‌معنای پرداخت پول نیست؛ هدف ما دریافت خط‌های اعتباری در شرایط تحریم است. باید منابعی که از محل صادرات کالا عاید صادرکننده می‌شود دوباره در چرخه تولید قرار بگیرد.

پدیدار با اشاره به محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌های بین‌امللی و نپویستن ایران به  FATF ، گفت: صادرکنندگان ایرانی با اعتبار خود برای ادامه روند فعالیت تجاری بسترسازی‌های لازم را فراهم می‌‌کند و از راههای فرعی از جمله انتقال منابع مالی از طریق صرافی‌ها و حمل کالا با واسطه فعالیت اقتصادی خود را پیش می‌برد اما این پروسه هزینه مضاعف بر صادرکننده تحمیل می‌کند از این‌رو دولت باید در قوانین و مقررات تسهیلاتی را از جمله جوایز صادراتی برای صادرکننده در نظر بگیرد. این در حالی است که سالهاست که مشوق‌های صادراتی در ایران حذف و فراموش شده است.

به گفته این فعال اقتصادی؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی، چین و ترکیه جوایز صادراتی مناسبی باهدف توسعه صادرات برای صادرکنندگان تعریف کرده‌اند.

پدیدار با تاکید بر اینکه ارز خارجی قدرت چانه‌زنی در بازارهای بین‌المللی را افزایش می‌دهد، افزود: صادرات یکی از اصلی‌ترین محل‌های تامین ارز برای کشورهاست و باید این مهم برای مسئولان ارشد کشور جااندازی فکری و ذهنی شود. اگر ما خواهان به‌درستی چرخیدن چرخ اقتصاد ایران هستیم باید به دو فضای تولید و صادرات توجه ویژه داشته باشیم و مشوق‌های از جمله بیمه ، عوارض و معافیت‌های مالیاتی برای تولید و صادرات در نظر بگیریم.

وی در پایان صادرات را پیشانی اقتصاد ملی نامید و افزود: صادرکنندگان باید بدانند کالایی که صادر می‌کنند باید اعتبار و آبروی ایران در صحنه‌های بین‌المللی را حفظ کند.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار  خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد