تا روز ملی صادرات/ مشوق‌های صادراتی با تحلیل نیازها و مشکلات صادرکنندگان

رایزن بازرگانی ج. ا ایران چین ضمن اجتناب‌ناپذیر دانستن پیوست مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان ممتاز بر آموزش، توانمندسازی، تسهیل دسترسی به بازارهای بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌های صادراتی، توسعه برند ملی و استفاده از فناوری‌های نوین برای صادرکنندگان تاکید کرد.

تا روز ملی صادرات/ مشوق‌های صادراتی با تحلیل نیازها و مشکلات صادرکنندگان
صفحه اقتصاد -

عبدالحمید عادلی، بابیان اینکه تقدیر و تشکر از صادرکنندگان تاثیر عمیق و مثبتی روی جامعه صنعت می‌گذارد، گفت: افزایش انگیزه و روحیه فعالان این حوزه، باعث الگوسازی و توسعه فرهنگ تقدیر و جذب استعداد خواهد شد. 

وی برگزاری روز ملی صادرات را به مثابه ترویج فرهنگ صادرات در کشور دانست و افزود: به نظر می‌رسد آنچه به این قدرشناسی، اعتبار و قوام می‎دهد، ارائه مشوق‌هایی برای تقدیرشوندگان است. پیوست مشوق‌های صادراتی برای عنوان صادرکننده نمونه و ممتاز  یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که با تحلیل نیازها و مشکلات صادرکنندگان می‌بایست به آموزش و توانمندسازی ایشان، تسهیل دسترسی به بازارهای بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌های صادراتی، توسعه برند ملی و استفاده از فناوری‌های نوین منجر می‌شود. 

عادلی با بیان اینکه کشورهای موفق در حوزه صادرات تجربه مشابهی در انتخاب صادرکنندگان نمونه داشتند، افزود: تجربه اعطای مشوق به صادرکنندگان نمونه در سال‌های گذشته در ایران متفاوت بود و به نظر می‌رسد، سیاست‌گذاری در این حوزه نیازمند آسیب‌شناسی و بازتعریف دارد.

 رایزن بازرگانی ج. ا ایران در چین تاکید کرد: صادرکنندگان واقعی در کنار یدک کشیدن عنوان نمونه یا ممتاز باید حمایت‌های مادی و معنوی دولت را در شکلی متمایز و محسوس نیز دریافت کنند و اثرگذاری ایشان در صادرات کشور سال به سال پررنگ‌تر و برجسته‌تر شود. 

عادلی صادرات غیرنفتی در اقتصاد را به عنوان یکی از عوامل کلیدی در توسعه اقتصادی معرفی کرد و خاطر نشان کرد:  مطابق با اسناد بالادستی کشور توسعه صادرات بارها مورد تاکید قرار گرفته است؛ با این حال، بررسی جایگاه واقعی صادرات در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که این بخش هنوز با چالش‌ها و موانع متعددی مواجه است. 

وی با برشمردن موانع و چالش‌های توسعه صادرات غیرنفتی، افزود: وابستگی به نفت و محصولات پایه نفتی، محدودیت‌های بانکی و مشکلات لجستیکی، بی‌ثباتی سیاست‌های تجاری و قوانین و مقررات دست و پاگیر از عمده‌ترین عواملی است که باعث شده بخش صادرات غیرنفتی ایران به شکوفایی مد نظر نرسد. 

در پایان رایزن بازرگانی ج.ا ایران در چین، گفت: همگرایی بخش عمومی و خصوصی ایران در توسعه صادرات غیرنفتی و اجرایی کردن نقشه راه صادرات کشور با تاکید بر مولفه‌هایی چون  بهبود کیفیت و استانداردسازی محصولات، بازاریابی و برندینگ، آموزش و توانمندسازی صادرکنندگان، توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و بانکی و حرکت در زنجیره ارزش جهانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که می‌تواند صادرات در اقتصاد ایران را به جایگاه اصلی خود سوق دهد.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار  خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد