گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از ذوب آهن اصفهان

رشد ۴۰ درصدی درآمد ذوب تا پایان مهر ۱۴۰۲ | دستاوردها و افتخارات ذوب‌آهن اصفهان در سال جاری

شرکت ذوب آهن اصفهان که در نیمه نخست سال جاری موفق شد تا با شناسایی درآمد ۲۹.۹ هزار میلیارد تومانی افزایش ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل را به دست بیاورد، در گزارش عملکرد ۷ ماهه خود از کسب درآمد ۳۴.۳ هزار میلیارد تومانی و رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل رونمایی کرد.

رشد ۴۰ درصدی درآمد ذوب تا پایان مهر ۱۴۰۲ | دستاوردها و افتخارات ذوب‌آهن اصفهان در سال جاری
صفحه اقتصاد -

شرکت ذوب‌آهن اصفهان که با تولید ریل، پیشران توسعه حمل و نقل ریلی و با تیرآهن های بال پهن در خدمت توسعه صنعت ساختمان است و در تازه‌ترین اقدام با تولید ۲۰ هزار تن ریل ملی برای راه‌آهن همدان – سنندج ثبت عنوان الگوی خودکفایی در ساخت مسیرهای ریلی را از آن خود کرد، قصد دارد تا ۱۸ ماه آینده سوزن ریل را تولید و به صنایع ملی تحویل بدهد.

شرکت ذوب آهن با سرمایه اسمی ۷ هزار میلیارد تومانی، در مهرماه ۱۴۰۲ از فروش داخلی شمش چدن، تیرآهن، میلگرد، کلاف، ریل، شمش کالایی، فرآورده های جانبی، سایر محصولات و فروش صادراتی شمش کالایی، تیرآهن، میلگرد و کلاف بالغ بر 4.4 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

بر اساس این گزارش، "ذوب" در عملکرد ۷ ماهه بالغ بر 34.3 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد و با رشد ۴۰ درصدی همراه شد. نرخ گاز طبیعی در مهر سال گذشته ۲۲۰۰ تومان در هر متر مکعب بود که در پایان سال قبل به ۱۸۷۵ تومان اصلاح شد.

میزان تولید چدن مذاب کوره بلندها و شمش فولادی در مهر ماه بالغ بر 215.2 و 193.7 هزار تن و طی 7 ماهه 1.7 و 1.5 میلیون تن است.

دستاوردها و افتخارات ذوب آهن اصفهان در سال ۱۴۰۲

دستاوردها و افتخارات ذوب‌آهن اصفهان در سال جاری

این شرکت پیشرو و یکه‌تاز صنعت ریلی کشور که اکنون در حال گذار از محصولات سنتی به صنعتی است با تولید تیرآهن‌های بال پهن در خدمت توسعه صنعت ساختمان قرار گرفته است و بنا دارد تا انواع تیرآهن بال پهن در اندازه‌های ۲۶ تا ۳۰ را هم  تا پایان سال به بازار عرضه کند.

تیر آهن های بال پهن از مزایایی نظیر تحمل پذیری فوق العاده بالا در مقابل زلزله، تسریع در ساخت، قیمت تمام شده ساختمان، کمک به حفظ محیط زیست، امکان جابجایی اسکلت فلزی، وزن سبک‌تر ساختمان و ایجاد مقاومت بسیار بالا در بین طبقات برخوردار است که به گواه صاحب نظران صنعت ساختمان در دنیا، شاه بیت اصلی ساخت و ساز بشمار می روند.

خدمت بزرگ دیگر ذوب آهن به صنایع معدنی تولید انواع آرک تونلی است که جایگزین آرک های چوبی شده و نه تنها در ایجاد جبهه‌های کاری جدید در معادن نقش دارد، ایمنی معدن کاران را افزایش می دهد.

ذوب آهن که تنها تولید کننده ریل در داخل و غرب آسیا و هفدهمین در دنیا می‌باشد، به طوری که طبق آخرین استاندارد روز اروپا ، داخل را از واردات و اقلام تحریمی و ارزبر بی‌نیاز کرده است، در حوزه ریلی،  نیاز ریلی ۱۴ هزار کیلومتر را تامین می‌کند.

براساس این گزارش، حدود ۱۱۰ هزار تن انواع محصولات ریلی ذوب آهن به راه آهن و متروها و ۶۷ هزار تن نیز به شرکت ساخت و توسعه تحویل داده شده است. همچنین ۲۵ هزار تن به قرارگاه خاتم الانبیا برای احداث خطوط ریلی محور زاهدان چابهار تحویل شد. در سال جاری نیز مترو شهرهای تهران، مشهد، تبریز و اصفهان خرید ریل از "ذوب" داشتند.

اعتماد و اعتقاد ذوب‌‌آهن اصفهان به دانش‌بنیان‌ها

دستاوردها و افتخارات ذوب‌آهن اصفهان در سال جاری

البته توسعه سبد محصولات ذوب آهن و نقش آفرینی این شرکت در زمینه تامین ریل موردنیاز داخل به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه این شرکت که اعتماد و اعتقاد به شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی را باور اولویتی خود می‌داند، ساخت سوزن ریل به عنوان یکی از نیازهای مهم راه آهن و کشور را در دستور کار قرار داده  و ظرف نهایت ۱۸ ماه آینده توسط ذوب آهن تولید و به صنایع ملی تحویل داده می شود. 

آنچه که مشخص است، ذوب بر اساس نیاز داخلی محصول تولید می‌کند و همین موضوع باعث شده تا تجمع محصول نداشته باشد.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان که به عنوان پیشتاز بومی‌سازی و ساخت داخل در قالب همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این حوزه در داخل مجموعه ذوب اقدامات بسیار خوبی را در گذشته به انجام رسانیده است. در حال حاضر ۸۵ درصد قطعات مکانیکال مورد نیاز در داخل این شرکت ساخته می‌شود. 

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان باور دارد که لازمه بی‌نیازی صنایع و کشور از فناوری‌ها و شرکت‌های خارجی، اعتماد و اعتقاد به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است، چرا که نتیجه آن ایجاد اشتغال برای جوانان، متخصصین، مهندسین و کارگران ایران اسلامی است. به همین منظور و در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌های مجموعه ذوب‌آهن، موافقت‌نامه‌هایی با شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، آذرآب و ماشین‌سازی تبریز به امضاء رسیده است. 

پروژه دانش بنیان نوسازی و مدرنیزاسیون پست ۲۳۰ کیلو ولت شرکت ذوب آهن با صرفه جویی سالانه بیش از ۲۵ میلیارد تومانی نمونه‌ای از اعتماد تیم مدیریتی ذوب آهن اصفهان به دانش‌بنیان‌ها و متخصصین داخلی است. از جمله دستاوردهای این پروژه می توان به افزایش ضریب اطمینان شبکه برق رسانی کارخانه، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، کاهش حوادث تجهیزاتی، کاهش توقف ها و بومی سازی و خودکفایی اشاره کرد. برخی زیر پروژه های این پروژه دانش بنیان شامل نوسازی و مدرنیزاسیون حفاظت های پست ۲۳۰ کیلو ولت، تعمیرات اساسی اتوترانسفورماتورها، تعویض بریکرهای فشارقوی ۲۳۰ کیلوولت، تعویض مقره های شیشه ای با مقره های سیلیکونی مربوط به خطوط فشار قوی ۲۳۰ کیلوولت و محوطه پست می شود. لازم به ذکر است؛ ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های محصولات طویل در منطقه خاورمیانه است که در سال 1350 در جنوب غربی اصفهان به بهره برداری رسید. این شرکت با ظرفیت 3 میلیون و 600 هزار تن فولاد، انواع مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی را تولید می‌کند. به همین علت هم لقب مادر صنعت فولاد به آن نسبت داده شده است.

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد