کریدور زنگزور خط قرمز ایران، روسیه اما...

در حالی شاهد تغییر موضع روسها در خصوص کریدور زنگزور هستیم که ایران هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک و مرزهای قفقاز جنوبی را خط قرمز خود می داند.

 کریدور زنگزور خط قرمز ایران، روسیه اما...
صفحه اقتصاد -

 سرویس مطبوعاتی رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که الهام علی اف و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آذربایجان و روسیه در گفت وگوی تلفنی درباره افتتاح کریدور حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان (موسوم به زنگزور) تبادل نظر کردند.

کرملین پس از گفتگوی تلفنی سران دو کشور، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آذربایجان و روسیه از نتایج سفر رسمی رهبر روسیه به باکو در ۱۸ و ۱۹ اوت ابراز خرسندی کردند.

در این بیانیه مطبوعاتی آمده است: رهبران از نتایج موفقیت آمیز سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به آذربایجان ابراز خرسندی کردند.

بنا بر این گزارش، روسای جمهور دو کشور خاطرنشان کردند که اجرای مستمر توافقات به دست آمده در این مذاکرات به تعمیق بیشتر روابط اتحاد و مشارکت روسیه و جمهوری آذربایجان کمک خواهد کرد. علاوه بر این، پوتین و علی اف بر ادامه تماس های شخصی توافق کردند.

بر اساس این گزارش، روسیه آماده کمک بیشتر به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در انعقاد پیمان صلح است. در پیام کرملین پس از این گفتگوی تلفنی آمده است: «طرف روسی آمادگی خود را برای ادامه دادن همه کمک‌های ممکن به باکو و ایروان برای یافتن راه‌حل‌های مناسب و قابل قبول دوجانبه تأیید کرد».

بنا بر برخی اخبار پوتین در سفر به جمهوری آذربایجان اظهار نظر مستقیمی در مورد کریدور زنگزور نداشته است.

با وجود این سفر رهبر روسیه به آذربایجان شامل گفتگو با علی اف در مورد آماده سازی معاهده صلح، تعیین حدود مرزها و بازگشایی کریدورهای حمل و نقل در دو قالب محدود و گسترده بود که منجر به امضای چندین توافقنامه کلیدی شده است.

«سخنگو» مذاکرات را شفاف کرد

 اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ۲۸ آگوست و بعد از سفر وی سخنان مستقیمی در مورد این کریدور مطرح کرده است.

در این راستا، رادیو عمومی ارمنستان به نقل از ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه آورده است که موضع مسکو در قبال رفع انسداد ارتباطات بین باکو و ایروان آشکار است، زیرا مشخص است.

به گزارش «نیوز ای ام» زاخارووا این مطلب را در ۲۸ آگوست و بعد از سفر پوتین به جمهوری آذربایجان در مورد ایده ساخت موسوم به کریدور زنگزور و موضع ایران در این باره اظهار داشته است.

وی گفته است: ما فرض می کنیم که ترتیبات مربوطه با توافق طرفین و با شرایط قابل قبول دوجانبه حاصل و اجرا خواهد شد تا منافع آذربایجان و ارمنستان و همچنین کشورهای همسایه منطقه – روسیه، ایران و ترکیه را برآورده می کند.

به گفته زاخارووا، وقتی صحبت از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب می‌ شود، کار اصلی تماس‌ها با جمهوری آذربایجان و ایران در جهت به اصطلاح غربی، از روسیه در امتداد دریای خزر از طریق خاک آذربایجان و بعد از آن به ایران انجام می‌ شود.

وی گفته است: مسیری که باید بخش اصلی آذربایجان را به همراه تعدادی مسیر دیگر از طریق خاک ارمنستان به جمهوری خودمختار نخجوان متصل کند در چارچوب کارگروه سه جانبه رفع انسداد تمامی خطوط اقتصادی و حمل و نقل قفقاز جنوبی که به طور مشترک توسط معاونان نخست وزیر روسیه، آذربایجان و ارمنستان ریاست می شود، مورد بحث قرار می گیرد.

در این کارگروه سه جانبه کار در بالاترین سطح انجام می شود: از جمله توافقات سه جانبه حاصل شده در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد