پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری طی ۲۴ ساعت آینده | وضعیت آب و هوا چهارمحال و بختیاری فردا یکشنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ + هواشناسی شهرکرد طی ۲۴ ساعت آینده

پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری طی ۲۴ ساعت آینده و پیش بینی وضعیت آب و هوا چهارمحال و بختیاری فردا یکشنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ و هواشناسی شهرکرد را در این خبر بخوانید.

پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری طی ۲۴ ساعت آینده | وضعیت آب و هوا چهارمحال و بختیاری فردا یکشنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ + هواشناسی شهرکرد طی ۲۴ ساعت آینده
صفحه اقتصاد -

آب و هوای چهارمحال و بختیاری فردا چگونه است؟ فردا هوا بارانی است؟ فردا هوا برفی است؟ فردا هوا آلوده است؟ فردا چهارمحال و بختیاری باران می بارد؟ فردا برف می بارد؟ آخرین خبر از هواشناسی چهارمحال و بختیاری فردا؟

کاهش تدریجی دمای هوا تا پایان هفته در چهارمحال و بختیاری 

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: ار امروز تا روز چهارشنبه کاهش تدریجی دما را در سطح استان شاهد هستیم و هوای سرد در روزهای پنج‌ شنبه و جمعه همچنان مستقر است.

هوای چهارمحال و بختیاری چگونه است؟ 

معصومه نوروزی اظهار کرد: فعالیت سامانه بارشی به صورت متناوب تا روز سه‌شنبه در استان ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: روزهای یک‌شنبه و دوشنبه بارش هایی برای سایر مناطق استان انتظار می‌رود، همچنین از امروز تا روز سه‌شنبه وزش باد نسبتا شدید تا شدید در سطح استان نیز پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی هوای چهارمحال و بختیاری و شهرکرد

Screenshot_20250222-091151

نوروزی در رابطه با کاهش دما در سطح استان، گفت: از امروز تا روز چهارشنبه کاهش تدریجی دما را در سطح استان شاهد هستیم و هوای سرد در روزهای پنج‌شنبه و جمعه همچنان مستقر است.

هواشناسی چهارمحال و بختیاری طی ۲۴ ساعت آینده

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز صبح آلونی، کوهرنگ و امام قیس با دمای منفی یک درجه سردترین ایستگاه‌های استان گزارش شدند.

جدیدترین خبر از هواشناسی چهارمحال و بختیاری امشب؟ خبر فوری از هواشناسی چهارمحال و بختیاری فردا؟ هوای روز یکشنبه چگونه خواهد شد؟ هوای شهرکرد امروز صاف است؟ روز یکشنبه هوا سرد است؟ روز یکشنبه بارانی می شود؟ چهارمحال و بختیاری فردا یکشنبه بارانی می شود؟

چهارمحال و بختیاری در مسیر پیشرفت با اتصال به راه‌آهن

اتصال استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف در توسعه این منطقه مطرح شود، این پروژه به رونق فضای کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید کمک شایانی خواهد کرد.

تسنیم نوشت، راه‌آهن یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌ های توسعه‌ای است که می‌تواند به شکلی بنیادین بر اقتصاد، صنعت و وضعیت اجتماعی یک منطقه تأثیر بگذارد.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که اتصال مناطق مختلف به شبکه ریلی، باعث رشد سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، بهبود گردش کالا و افزایش بهره‌وری اقتصادی می‌شود.

در همین راستا، احداث راه‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد می‌تواند نقطه عطفی در توسعه استان چهارمحال و بختیاری باشد و این استان را از بن‌بست جغرافیایی خارج کند.

استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل موقعیت کوهستانی و نبود راه‌های حمل‌ و نقل مناسب، همواره با مشکلاتی در ارتباطات تجاری و توسعه صنعتی مواجه بوده است. این محدودیت‌ها باعث شده‌اند که رشد اقتصادی استان نسبت به مناطق دیگر کشور کندتر باشد.

در پژوهشی که انجام شده است، نشان می‌دهد که دسترسی یک منطقه به خطوط ریلی، مستقیماً منجر به جذب سرمایه‌گذاری‌های صنعتی، کاهش هزینه‌های لجستیکی و توسعه تجارت داخلی و بین‌المللی می‌شود.

از سوی دیگر، حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای، هزینه‌های بسیار کمتری دارد. مطالعات نشان می‌دهند که راه‌آهن می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهد. این کاهش هزینه، نقش مهمی در افزایش بهره‌وری زنجیره تأمین، رونق صنایع و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت.

اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور، می‌تواند امکان حمل‌ونقل سریع‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر کالا و مواد اولیه را فراهم کند و به این ترتیب، فضای کسب‌وکار در استان رونق یابد. مطالعات نشان داده‌اند که مناطق صنعتی که به خطوط ریلی متصل هستند، بهره‌وری بالاتری نسبت به مناطقی دارند که صرفاً به حمل‌ونقل جاده‌ای وابسته‌اند. 

همچنین دسترسی آسان‌تر به بازارهای مصرف و مواد اولیه، فرصت‌های بیشتری را برای رشد صنایع تبدیلی و تولیدی فراهم می‌کند. احداث خطوط ریلی، با تسهیل جابه‌جایی کالا و کاهش هزینه‌های لجستیکی، زمینه را برای گسترش صنایع تبدیلی، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و دامداری، و رونق صادرات محصولات استان فراهم می‌آورد. 

چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات لبنی، گیاهان دارویی و صنایع‌دستی، ظرفیت بالایی برای افزایش حجم صادرات دارد، لذا حمل‌ و نقل ریلی، هزینه‌های صادرات را کاهش می‌دهد و رقابت‌ پذیری محصولات استان را در بازارهای ملی و بین‌المللی افزایش می‌دهد. 

همچنین بسیاری از صنایع، به دلیل هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری ندارند. اما با بهره‌برداری از این خط ریلی، کاهش هزینه‌های لجستیکی و بهبود دسترسی به مراکز صنعتی و تجاری، استان به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل خواهد شد.

چهارمحال و بختیاری یکی از مقاصد گردشگری بکر ایران است که دارای طبیعتی کم‌نظیر و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی است، اما نبود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل، مانعی جدی در مسیر رشد این صنعت بوده است.

مطالعات نشان می‌دهند که اتصال ریلی مناطق گردشگری می‌تواند تأثیر مثبتی بر افزایش سفرهای داخلی و خارجی داشته باشد. به‌عنوان مثال، در اروپا، ارتباط حمل‌ونقل ریلی با گردشگری داخلی و حمل‌ونقل هوایی با گردشگری خارجی، تأثیرگذار است و این دو حالت حمل‌ونقل به‌صورت مکمل یکدیگر عمل می‌کنند تا توسعه گردشگری را تقویت کنند.

همچنین، گسترش خطوط ریلی داخلی می‌تواند با توزیع مقاصد سفر و افزایش انتخاب‌های تورگردانان برای گردشگران خارجی، به جذب بیشتر گردشگران کمک کند.

رشد گردشگری، باعث افزایش تقاضا برای خدمات اقامتی، صنایع دستی، رستوران‌ها و مراکز تفریحی خواهد شد، خصوصا اینکه گردشگری می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی برای مناطق کمتر توسعه‌یافته باشد، برای همین افزایش دسترسی به این مناطق از طریق راه‌آهن، می‌تواند موجب رشد اقتصادی جوامع محلی شود.

پیامدهای زیست‌ محیطی مثبتی که راه‌آهن دارد

یکی از بزرگ‌ترین مزایای حمل‌ونقل ریلی، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که قطارها کمتر از کامیون‌ها دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند.

همچنین با کاهش وابستگی به حمل‌ونقل جاده‌ای، فرسایش خاک، تخریب جنگل‌ها و مراتع طبیعی استان کاهش می‌یابد. انتقال بخشی از حمل‌ونقل کالا و مسافر از جاده به ریل نیز، موجب کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای خواهد شد.

از جمله دیگر مزایای مهم توسعه زیرساخت‌های ریلی، ایجاد فرصت‌های شغلی در مراحل ساخت، بهره‌برداری و صنایع وابسته است. در مرحله احداث، صدها شغل در حوزه‌های عمرانی، فنی و خدماتی ایجاد خواهد شد، همچنان که اکنون که راه آهن استان در حال احداث است، بسیاری مشغول به کار هستند.

همچنین پس از راه‌اندازی خط، نیاز به نیروهای متخصص در بخش‌های مدیریت حمل‌ و نقل، تعمیرات و خدمات مسافری افزایش می‌یابد. با احداث ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌های باربری، رونق کسب‌وکارهایی مانند خدمات لجستیکی، انبارداری، تعمیر و نگهداری و صنایع مرتبط دور از انتظار نخواهد بود.

غیر از این موارد، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، موجب کاهش مهاجرت نیروی کار ماهر از استان به دیگر مناطق کشور خواهد شد و زمینه را برای رشد مهارت‌های شغلی و تثبیت اقتصادی نیروی کار محلی فراهم می‌کند.

احداث 26 پل و تونل در راه آهن چهارمحال و بختیاری

پروژه راه آهن چهارمحا و بختیاری که با نام راه‌آهن مبارکه - سفید دشت - شهرکرد شناخته می‌شود، به طول 92 کیلومتر در حال احداث و اجرا است. این پروژه در 4 قطعه احداث می‌شود.

قطعه اول از ایستگاه مبارکه تا جاده زرین‌ دشت به سفیددشت، قطعه دوم از جاده سفیددشت تا گردنه زردی‌ها و قطعه سوم و چهارم نیز از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد در حال اجرا و احداث ست.

این پروژه به دلیل کوهستانی بودن استان چهارمحال و بختیاری دارای 15 دستگاه تونل به طول 5.3 کیلومتر و 11 دهانه پل به طول 2.5 کیلومتر است که در حال احداث هستند.

پروژه 4 همت اعتبار نیاز دارد / فعلا تنها مشکل اعتبارات است

جعفر مردانی، استاندار چهارمحال و بختیاری، در بازدیدی که از ایستگاه راه‌آهن شهرکرد داشته بود گفته بود که پیشرفت کلی پروژه حدود 50 درصد است.

وی گفته بود: تکمیل راه آهن استان چهارمحال و بختیاری نیازمند 4 هزار میلیارد تومان اعتبار است که اگر اعتبارات تزریق شود، سال آینده راه آهن به بهره‌برداری می‌رسد.

حمید ربیعی، معاون فنی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته بود: بیشترین مشکل راه‌آهن استان تاکنون مشکلات اعتباری بوده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار