صفحه اقتصاد بررسی می کند:

واردات خودرو و تقاضای عجیب برای مدل‌های لوآپشن | چه اتفاقی افتاده؟

از هر ۱۳ نفر، یک نفر در قرعه‌کشی خودروهای وارداتی برنده می‌شود! شما جزء کدام دسته هستید؟ در ادامه خبر خواهید خواند.

واردات خودرو و تقاضای عجیب برای مدل‌های لوآپشن | چه اتفاقی افتاده؟
صفحه اقتصاد -

در حالی که بازار خودروهای داخلی در ایران همچنان با صف‌های طولانی مواجه است، عرضه خودروهای وارداتی نیز با اقبال نسبتاً کمرنگی از سوی متقاضیان روبه‌رو شده است. سومین مرحله از فروش خودروهای وارداتی که پاییز امسال آغاز شد، نشان‌دهنده تفاوت فاحش میان تقاضای خودروهای وارداتی و داخلی است. تعداد کمی از ایرانی‌ها حاضرند خودروی وارداتی را با قیمت‌های بالا و آپشن‌های حداقلی خریداری کنند. در این گزارش، به بررسی علت این تفاوت پرداخته و تحلیل دقیقی از بازار خودروهای وارداتی به ایران ارائه خواهیم داد.

فروش خودروهای وارداتی و داخلی در ایران: مقایسه‌ای شگفت‌انگیز

سومین مرحله فروش خودروهای وارداتی در پاییز امسال با ثبت‌نام بیش از ۷۳ هزار متقاضی به پایان رسید. اما این آمار در مقایسه با تقاضای بی‌نظیر برای خودروهای داخلی از شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو به وضوح نشان‌دهنده تفاوت‌های بنیادین در سلیقه و توان مالی خریداران ایرانی است. اگرچه این فروش با استقبال نسبتاً کمتری نسبت به مدل‌های داخلی مواجه شد، اما بررسی جزئیات این روند می‌تواند نکات جالبی را آشکار کند.

رکوردزنی ایران‌خودرو در مقابل خودروهای وارداتی

برای درک بهتر این وضعیت باید به سابقه ثبت‌نام‌های اخیر خودروهای داخلی نگاه کنیم. در شهریور امسال، ایران‌خودرو پس از وقفه‌ای ۲.۵ ساله، پیش‌فروش محصولات خود را از سر گرفت و با عرضه ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو، بیش از سه میلیون نفر در صف خرید محصولات ایران‌خودرو قرار گرفتند. این آمار به روشنی تفاوت چشمگیر تقاضای خودروهای وارداتی و داخلی را نشان می‌دهد. در حالی که برای خودروهای داخلی تقاضا به حدی بود که افراد مجبور شدند ساعت‌ها برای ثبت‌نام در سامانه‌ها صبر کنند، خودروهای وارداتی با استقبال کمتری روبه‌رو شدند.

خودروهای وارداتی: لوآپشن‌ترین مدل‌ها در راه ایران

یکی از نکات جالب در عرضه خودروهای وارداتی، عرضه مدل‌هایی با حداقل آپشن‌های موجود در بازار است. سقف ۲۰ هزار یورویی برای واردات خودرو به ایران موجب شده است که واردکنندگان خودروهای ساده‌تری را برای فروش انتخاب کنند. به عنوان مثال، خودروهایی مانند کیا K۵ و کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ در مدل‌هایی با کمترین امکانات رفاهی و ایمنی به بازار ایران عرضه شده‌اند. این خودروها بدون صندلی‌های چرمی، سقف پانوراما، گرم‌کن و سردکن صندلی و بسیاری از امکانات دیگر به فروش می‌رسند.

جالب است که شرکت واردکننده کیا K۵ به عنوان یک مدل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی، آپشن‌های ابتدایی مانند ترمز ABS، قفل شدن اتوماتیک در حین حرکت و کیسه هوای راننده و سرنشین را نیز به عنوان آپشن در کاتالوگ رسمی خود معرفی کرده است. این وضعیت به وضوح نشان‌دهنده آن است که قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی در ایران بیشتر به عوامل اقتصادی و تعرفه‌ای مربوط است تا خواسته‌های واقعی مشتریان.

تعرفه‌های عجیب و غریب واردات خودرو

همچنین، تعرفه‌های بالای واردات خودرو در ایران موجب شده است که قیمت‌های نهایی خودروهای وارداتی بسیار بیشتر از آنچه که در کشور مبدا عرضه می‌شود، برای خریداران ایرانی به فروش برسد. تعرفه‌های واردات خودرو برای سال آینده احتمالاً به ۱۰۰ درصد خواهد رسید، که این می‌تواند بار مالی سنگینی را بر دوش خریداران ایرانی بگذارد.

برای نمونه، کیا K۵ که در امارات متحده عربی ۷۸ هزار درهم قیمت دارد، در ایران با قیمت بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار آزاد ایران حتی ممکن است تا پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز افزایش یابد. این اختلاف قیمت قابل توجه در کنار آپشن‌های محدود، بسیاری از متقاضیان را از خرید خودروهای وارداتی منصرف کرده است.

آیا واردات خودرو با تعرفه‌های بالا به نفع مشتریان است؟

با توجه به قیمت‌های بالا و تعرفه‌های سنگین، آیا خودروهای وارداتی هنوز برای خریداران ایرانی جذاب هستند؟ به نظر می‌رسد که با توجه به این شرایط، تقاضا برای خودروهای وارداتی به شدت کاهش یافته است. این در حالی است که بسیاری از مردم همچنان علاقه‌مند به خرید خودروهای داخلی هستند که قیمت‌های کمتری دارند و البته شرایط پیش‌فروش آنها نیز با صف‌های طولانی همراه است.

آینده بازار خودرو در ایران

با توجه به شرایط موجود در بازار خودروهای ایران، به نظر می‌رسد که تفاوت فاحش میان خودروهای وارداتی و داخلی همچنان ادامه داشته باشد. قیمت‌های بالای خودروهای وارداتی، همراه با تعرفه‌های سنگین و محدودیت‌های وارداتی، موجب شده است که این خودروها نتوانند جایگزین مناسبی برای مدل‌های داخلی شوند. در حالی که برخی از ایرانی‌ها هنوز به خودروهای وارداتی علاقه دارند، بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند که خودروهای داخلی را انتخاب کنند و از صف‌های طولانی برای خرید آن‌ها نمی‌هراسند.

در نهایت، این تحولات بازار خودرو در ایران می‌تواند به تغییرات جدی در روند واردات خودرو و سیاست‌های اقتصادی دولت در آینده منجر شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد